2016-06-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Måste bara säga att denna tråd ligger väldigt bra i tiden med tanke på den gigantiska bostadsbubbla som vi har idag. Fler borde lära av vad som hände på 90-talet så att inte de står där sen med en bostad som bara är värd en bråkdel av lånet.

Cred till TS, ska följa den här tråden med intresse. Ser fram emot att höra från de som var med när hela detta spektakel utspelade sig.
Ja, tar inte många år nu sen e vi där igen
Citera
2016-06-01, 11:03
Medlem
Stugsittares avatar
Hade huslån då - hade obundet, och betalade vid ett tillfälle 22% i ränta på lånen.

Sved rejält i lädret.

Blev även arbetslös själv, och körde taxi.

Kommer ihåg att jag körde en före detta chef på ett större verkstadsföretag hem från en bilfirma.

Han hade blivit avskedad, och nu fått lämna in sin fina tjänstebil.

Han var väldigt orolig hur det skulle gå för honom, arbetslös med mångmiljonvilla på avbetalning med dom räntorna.
Citera
2016-06-01, 11:07
Medlem
Triremers avatar
Det sägs att man kunde få betalt för att ta över en bostadsrätt i oattraktiva orter som t.ex. Klippan. Allt för att de som bodde där skulle slippa betala avgiften. Då är det rätt illa.

Enligt en rapport från SCB så tog tillverkning följt av handel och byggverksamhet mest stryk under 90-talskrisen. Där minskade antalet sysselsatta mest. Bäst klarade sig finansiella verksamhet och jordbruksverksamhet klarade sig även rätt bra. Se här http://www.scb.se/statistik/am/am040..._1975-2004.pdf

Nittiotalskrisen var dock väldigt hård, arbetslösheten steg från 1,1% 1990 till 9,6% 1993. Många blev drabbade, framförallt yngre. 35-55 åringar klarade sig bäst.

Med andra ord så tycks de med enkla jobb drabbats hårdare under 90-talskrisen än de med mer kvalificerade jobb.

Under krisen fanns det både vinnare och förlorare. Vissa passade på och köpte villor för under en miljon som idag är värda det tiodubbla. Andra är skuldsatta för livet.
Citera
2016-06-01, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Jag var rätt ung då men hade flyttat hemifrån. Bodde i min syrras obelånade bostadsrätt. Blev bekant med ett par som bodde över mig. Dom hade 18% ränta. Antar att dom panikade och band lånet på topp...

Jobbade med en gubbe som då var ung med familj. Det sket sig för honom då dom sålde huset. Därefter blev det hyresrätt där han fortfarande bor. Jobbiga amorteringar under många år.

Rätta mig nu Ni som vet bättre, men då var räntebanan beslutad av politiker eller politiska avväganden. Idag av Riksbanken politisk oberoende. Så det som hände då kommer inte hända igen. Anledningen var att Bildt skulle försvara kronkursen efter politisk övertygelse. Gick sådär och sen fick den flyta... Soros tjänade miljarder.

Idag minns jag 18% räntan. Jag amorterar därefter och har även en exit strategi då jag ligger brutalt tungt på bolån. Har för avsikt att bli utan skuld. Det är arvet från den tiden för mig och förväntar mig högre räntor, typ 5-6%. Fast då blir det att kränga av något av mina boenden.
Bildt försvarade inte den fasta kronan utan släppte den fri vilket räddade Sverige.
Citera
2016-06-01, 11:24
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stugsittare
Hade huslån då - hade obundet, och betalade vid ett tillfälle 22% i ränta på lånen.

Sved rejält i lädret.

Blev även arbetslös själv, och körde taxi.

Kommer ihåg att jag körde en före detta chef på ett större verkstadsföretag hem från en bilfirma.

Han hade blivit avskedad, och nu fått lämna in sin fina tjänstebil.

Han var väldigt orolig hur det skulle gå för honom, arbetslös med mångmiljonvilla på avbetalning med dom räntorna.

Många fattar inte att en krasch i bostadspriser / högre räntor påverkar konsumtionen rejält. Även om du idag har ett fett jobb med bra lön och inte skulle ha några problem om räntorna går upp några % eller om bostaden sjunker i värde så är det inte säkert att du får behålla anställningen när det smäller. sitter man duktigt i skiten, precis som den fd. chefen du nämnde.
Citera
2016-06-01, 11:40
Medlem
Någon som har statistik på kvm priser i Stockholms innerstad när det var som absolut jävligast nån gång under 91-93?

Jag såg i någon artikel, hittar den inte nu, där stod:

Kungsholmen: 3000kr/kvm
Södermalm: 2000kr/kvm
Östermalm 10000kr/kvm
Citera
2016-06-01, 11:42
Medlem
Fizzlors avatar
Fyfan, lyssnar på https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/620716?programid=1316 som någon länkade tidigare i tråden. Där berättar en av 90-talets bostadstorskar att han hamnade hos Kronofogden med en skuld på en miljon. Idag har hans skulder växt till 6 (SEX!!!) miljoner. Herrejävlar. Och folk sitter idag med lån på +2-3 miljoner...
Citera
2016-06-01, 11:55
Medlem
Badboy87s avatar
Mina föräldrar sålde också sin lägenhet för 1 krona, en fyra rummare i en medelstor svensk stad, men detta var så sent som 1997, så efterdyningarna av krisen höll sig kvar några år i den mån att efterfrågan på bostadsrätter var låg.
Citera
2016-06-01, 12:01
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Fyfan, lyssnar på https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/620716?programid=1316 som någon länkade tidigare i tråden. Där berättar en av 90-talets bostadstorskar att han hamnade hos Kronofogden med en skuld på en miljon. Idag har hans skulder växt till 6 (SEX!!!) miljoner. Herrejävlar. Och folk sitter idag med lån på +2-3 miljoner...

förstår inte varför han inte får skuldsanering beviljad, eller är det svårare ju högre skulder man har ? dvs de som äger skulderna är mer ovilliga ?
Citera
2016-06-01, 12:06
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
förstår inte varför han inte får skuldsanering beviljad, eller är det svårare ju högre skulder man har ? dvs de som äger skulderna är mer ovilliga ?

Ja, det skulle vara intressant att veta.

Det kan även vara som så att man inte vill skicka signalen att "det är lugnt att låna hur mycket som helst! Skiter det sig så får du skuldsanering och allt är lugnt, tjohopp!".
Citera
2016-06-01, 12:15
Medlem
Det var svårt för min familj, trots avsaknaden av gigantiska lån. Arbetslösheten bredde ut sig och man fick vända på varenda jävla krona för att ha råd med livet. Vågar knappt tänka på hur det kommer att se ut i framtiden. En tröst är att vi inte har några lån att bekymra oss över men den ekonomiska biten kan nog bli tuff för många trots det.
Senast redigerad av jetblack666 2016-06-01 kl. 12:17.
Citera
2016-06-01, 12:24
Medlem
Puffes avatar
Min familj hade det gott ställt så vi påverkades inte mycket.
Men minns att föräldrarna ofta pratade om nedskärningar och bekanta som satt illa till.
Var rätt ung så förutom det så är det bara en skolkompis vars farsa blev av med jobbet och de var tvungna att sälja villan billigare än de köpt den för flytta in i hyresrätt och samtidigt ha kvar lån på villan.

Iofs så påminner farsan mig ofta att inte belåna aktier för att köpa fler vilket var vanligt på 80-90talet
Senast redigerad av Puffe 2016-06-01 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in