• 1
  • 2
2016-05-31, 16:33
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Det har ju varit en hel del löst snack och vilda teorier om hur man hanterar ett upphittat vapen, och min egen uppfattning har alltid varit att det är helt ok att antingen ta det till närmsta polisstation eller att kontakta dem och tala om var vapnet finns. Andra har tvärsäkert påstått att man blir åtalad för olaga vapeninnehav om man så mycket som rör vid det. Dessa debatter gränsar ofta till ren paranoia, och påminner mig alltid om Nigel Tuflels gitarrer: https://www.youtube.com/watch?v=P-NgeXl-PPA . "Don't touch it, don't point even!"

En annan sak som debatterats är hur man hanterar dylika vapen mellan vapenamnestierna. Jag har alltid hävdat att det går utmärkt att lämna in upphittade vapen mellan amnestierna, och att enda skillnaden är att man kan lämna in anonymt under en amnesti.

Ämnet kommer upp med mycket jämna mellanrum och är helt otroligt uttjatat vid det här laget, så jag beslutade mig för att höra mig för direkt med polisen:

Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Hej!

Jag har sett ett flertal diskussioner på Internet angående inlämning av upphittade skjutvapen, och det finns tydligen ett visst motstånd mot att göra detta. Många påstår att man komer att åtalas för olaga vapeninnehav om man lämnar in det, eftersom man vid tillfället var i besittning av ett vapen man inte hade licens för. Detta låter helt bakvänt, eftersom det uppmuntrar upphittaren till att antingen behålla vapnet, eller att göra sig av med på annat vis än att lämna in det till polisen.

Så vad är det som egentligen gäller om man hittar ett vapen i t.ex. ett hus man just köpt, ett båtskjul man river, i ett dödsbo och vid andra liknande tillfällen där man helt oförhappandes kan råka på dem? Jag förmodar att det bara är att ta det till närmaste polisstation och förklara läget, men jag skulle gärna vilja veta detaljerna runt detta så jag kan föra det vidare.

En annan sak jag skulle vilja ha klargjort är hur vapenamnestin fungerar, och hur den skiljer sig från övrig inlämning av vapen. Om mitt ovanstående antagande är korrekt torde vapenamnestin alltid gälla för vapen man kommit i besittning av utan uppsåt. Är vapenamnestin enbart tänkt som en möjlighet att göra sig av med ett vapen man vet är illegalt, eller är det så illa att det är det enda tillfället man har att göra sig av med vapen utan påföljd?

Med vänlig hälsning

Citat:
Ursprungligen postat av Polismyndigheten
Hej,

Om man hittar eller på annat sätt kommer över ett licenspliktigt vapen som man inte har tillstånd för ska man, om man på ett säkert sätt kan kontrollera att vapnet är oladdat och sköta transporten, lämna in vapnet till närmaste polisstation. I annat fall ska man ringa polisen tel 11414 så att de kan komma och hämta vapnet.

Särskild åtalsprövning föreligger i de fall som du beskiver, vilket i praktiken innebär att om omständigheterna är sådana som du anger kommer ärendet inte leda till åtal. Det framgår av Vapenlagen 9 kap. 7 § att:
”Om någon frivilligt lämnar in skjutvapen eller ammunition till Polismyndigheten, får åtal mot honom eller henne för olovligt innehav av vapnet eller ammunitionen väckas av åklagaren endast om det är motiverat från allmän synpunkt.”

Skillnaden mot en vapenamnesti är dock att vid inlämnande av ett skjutvapen kommer du som inlämnare bli tvungen att beskriva hur du fått skjutvapnet i din besittning och lämna dina kontaktuppgifter. Det kan tex vara så att man senare kan konstatera att skjutvapnet har använts vid brott och fyndplatsen kan då vara viktig. Vid en vapenamnesti kan du lämna in skjutvapen och vara anonym.

Med vänlig hälsning

Sammanfattningsvis betyder detta att det inte är några problem att lämna in vapen man hittat, det är helt klart att man inte blir automatiskt åtalad för vapenbrott. Brasklappen ang. "motiverat från allmän synpunkt" kan iofs tolkas lite hur som helst (och kommer säkert att leda till vilda diskussioner mellan forumets foliehattar), men syftar helt klart på fall där omständigheterna leder till misstanke om brott. Om man t.ex. behåller vapnet ett tag medan man funderar på om man vill behålla det, provskjuter det, hanterar/transporterar det på ett sätt som medför fara eller viftar med det under vilda indianskrik på allmän plats kan man säkert hitta skäl till eftergifter, men att ta det direkt till polisen är uppenbarligen inga problem.

Är man inte van vid vapen ska man givetvis inte plocka upp dem och försöka kolla om de är laddade osv (kan i värsta fall kallas "allmänfarlig vårdslöshet"), och hur erfaren man än är skulle jag ändå rekommendera att man låter polisen plocka upp det.
Citera
2016-05-31, 16:46
Medlem
scoremaxs avatar
Utsökt efterforskat!

Raka fakta, sådant som drar upp nivån där den skall vara.

Tack!
Citera
2016-05-31, 16:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Sammanfattningsvis betyder detta att det inte är några problem att lämna in vapen man hittat, det är helt klart att man inte blir automatiskt åtalad för vapenbrott. Brasklappen ang. "motiverat från allmän synpunkt" kan iofs tolkas lite hur som helst (och kommer säkert att leda till vilda diskussioner mellan forumets foliehattar), men syftar helt klart på fall där omständigheterna leder till misstanke om brott. Om man t.ex. behåller vapnet ett tag medan man funderar på om man vill behålla det, provskjuter det, hanterar/transporterar det på ett sätt som medför fara eller viftar med det under vilda indianskrik på allmän plats kan man säkert hitta skäl till eftergifter, men att ta det direkt till polisen är uppenbarligen inga problem.
Jag tolkar det som att lämna in ett upphittat vapen omgående är ok, att lämna vapnet i byrålådan en vecka är inte ok...drar lite paralleller till hur innehav av upphittat knark bedömds.
Citera
2016-05-31, 17:10
Medlem
Sinkomiess avatar
Är det inte speciella bestämmelser kring att lämna in vapen från dödsbon - att man har en längre tid på sig där, eller gäller det uteslutande licenspliktiga vapen?
Citera
2016-05-31, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag tolkar det som att lämna in ett upphittat vapen omgående är ok, att lämna vapnet i byrålådan en vecka är inte ok...drar lite paralleller till hur innehav av upphittat knark bedömds.

Om Agneta 55+ låter morfars gamla tia ligga och skräpa en vecka eller två vid städning efter bodelningen tror jag inte hon blir hängd för det. Om Ahmed hittar en AK47a som är kastad efter ett rån och flashar den för polarna i "orten" i en vecka innan mamman tvingar honom att gå till polisen så kan de säkert bli lite mindre medgörliga. Men att en vanlig medborgare som kommer in med ett upphittat vapen skulle få fan för det för att det inte skett omgående har jag svårt att tro. Bara att konstatera att vapnet är "äkta" och sedan ta reda på hur man skall göra kan ju ta lite tid om man inte är införstådd på området.
Citera
2016-05-31, 17:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Om Agneta 55+ låter morfars gamla tia ligga och skräpa en vecka eller två vid städning efter bodelningen tror jag inte hon blir hängd för det.
Det är inte ett upphittat vapen så din jämförelse haltar.
Citera
2016-05-31, 17:33
Medlem
Bergakungens avatar
En sedelärande historia är den journalist som först köpte ett vapen på stan, sedan skrev en artikel om saken och därefter lämnade vapnet till polisen.

Där ansåg man inte att han hade särskilt rent mjöl i sin (vapen)påse och det blev åtal.

Annars är det alldeles korrekt utrett av LjungbackaErik och hans poliskontakt - lagstiftaren har en öppning för att straffritt lämna in vapen man hittat eller på annat sätt kommit i kontakt med. Det kan tillochmed tänkas att den vilseförde yngling som dröjer med att lämna in en upphittad pistol (eller Kalashnikov, huga) kan slippa undan, ifall förklaringen är rimlig. Att Agda, 76, har en tidsfrist avseende makens gamla Husqvarna ligger i sakens förlängning.

När det gäller dödsbo (arvebössan) gäller att dödsboförvaltaren får en särskild rätt att förvara vapnet för dödsboets räkning, till dess boet skiftats och nästa ägare skaffat tillstånd. Men det är en specialregel som finns av praktiska skäl. Normalt finns ju ett giltigt tillstånd som den avlidne haft.
Citera
2016-05-31, 17:36
Medlem
Citat:
Det är inte ett upphittat vapen så din jämförelse haltar.

Jag skrev inte att det var ett lagligt vapen. Jag hintade till och med om att det inte var det iom en tia (som du inte längre får använda för jakt). Agneta kan däremot inte förväntas veta om vapnet är ett lagligt dito som del av dödsboet eller något annat och därmed torde hon svårligen kunna råka illa ut även om det går ett par veckor innan det kommer in till polisen.
Citera
2016-05-31, 18:12
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Är det inte speciella bestämmelser kring att lämna in vapen från dödsbon - att man har en längre tid på sig där, eller gäller det uteslutande licenspliktiga vapen?
Jag tror att det finns lite större spelrum där. Man har dessutom rätt att söka licens på vapnet vilket jag är mycket osäker på att du får för ett upphittat vapen som inte ingår i ett dödsbo.
Citera
2016-05-31, 18:13
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Jag tror att det finns lite större spelrum där. Man har dessutom rätt att söka licens på vapnet vilket jag är mycket osäker på att du får för ett upphittat vapen som inte ingår i ett dödsbo.

Nja, får man? Om man hittat ett licenslöst vapen i dödsboet alltså? Eller ja, får får man väl, men tror inte det går att få igenom.
Citera
2016-05-31, 18:25
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Detta blir givetvis en bedömningssak, så om man är dum nog att tala om att man hittade vapnet för några månader sedan kan en nitisk polis säkert hitta anledningar att utreda vidare (med föjdfrågor som t.ex. "Har du använt vapnet?", "Har du försökt att sälja det?", "Funderade du på att behålla det?" osv). Det blir då en fråga om upphittarens uppsåt, vilket är mycket svårt att bevisa men det drar ändå med sig en långdragen (och för upphittaren obehaglig) utredning.

Det var dock inte specialfallen jag syftade på i mitt inlägg, det jag ville ha utrett var hur polisen ställer sig i ett solklart fall där upphittaren omedebart kontaktar polisen. Av vad jag kan utläsa är det såpass enkelt som att kontakta polisen och säga "Hej, jag hittade just ett vapen", och att man kan göra detta helt utan eftergifter. Ska man ge sig till att läsa mellan raderna uppskattar de en rak och direkt kontakt, och problemen uppstår enbart om man velar runt.

Summa summarum ska man inte ge polisen anledning till bedömningar, det är där det ofta går galet. Att starta en tråd på FB är alltså mer riskfyllt än att helt enkelt ringa polisen.
Citera
2016-05-31, 18:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Nja, får man? Om man hittat ett licenslöst vapen i dödsboet alltså? Eller ja, får får man väl, men tror inte det går att få igenom.

Det går att tänka sig ett vapen som saknar licens (tillstånd) men som inte kommit i den avlidnes besittning på något olagligt sätt. Ett vanligt sådant fall är ett hemvärnsvapen, stående i den avlidnes vapenskåp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in