Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-29, 09:11
  #1
Medlem
Wonds avatar
Jag kommer från en jävligt ekonomisk (och kanske även snål) familj, mitt ex lärde mig att dela med sig så precis snål är jag ej längre. Men när det kommer till dyrare (enligt mig över 2k) saker så vill jag lägga pengarna rätt.

Jag cyklar en hel del (har ingen bil eller körkort), för att komma till och från jobb och gym. Samt för att spela diverse GPS spel (senaste 30 dagarna enligt runkeeper så har jag cyklat 78 mil) . Har nu planerat i en månads tid att cykla i Finland, totalt fram och tillbaka blir det mellan 30-45 mil beroende på om jag cyklar hem hela vägen sista dagen (funderar på testa och se hur trött jag är efter halva vägen och då bestämma om jag tar buss eller orkar ännu mer).

Blev impad på XXL's pris på en landsvägscykel, kostade 4000 kr varav ordinarie 9000 kr! Aldrig har jag cyklat på sådan cykel och jag slog till.. priset steg upp till 6000 kr dock pga alla saker som ej ingick (pedaler, stöd, skärmar, pump, lås..)

Nu i efterhand är jag osäker om det var en bra affär eller ej, och jag kan inte sluta fundera på det. Det negativa är att jag mest troligt ej kan cykla på vintern med den (något jag hade funderingar på kanske göra denna kommande vinter, isåfall får jag då köpa ny cykel om så är fallet).
Samt att jag ej kan cykla på skogsvägar osv, utan man blir som fast på vägen.

Cykeln de sålde är en Merida ride 90, har ej hunnit hämta den än då de ej byggde klart den igår. Idag ska den då byggas klart enligt vad de lovat.
Gissar om jag ångrar köpet så kostar det mig ändå 1000 kr eller dylikt? (då de säkert redan hunnit börja bygga den och öppnat allt samt då det kosta 250 kr för att de ska bygga ihop den).

Vad kan ni tänka er denna är värd som begagnad? då den var relativt prissänkt och då närmaste landsvägscyklarna kostar cirka 8k och över av vad jag kan se.
Citera
2016-05-29, 09:41
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Jag kommer från en jävligt ekonomisk (och kanske även snål) familj, mitt ex lärde mig att dela med sig så precis snål är jag ej längre. Men när det kommer till dyrare (enligt mig över 2k) saker så vill jag lägga pengarna rätt.

Jag cyklar en hel del (har ingen bil eller körkort), för att komma till och från jobb och gym. Samt för att spela diverse GPS spel (senaste 30 dagarna enligt runkeeper så har jag cyklat 78 mil) . Har nu planerat i en månads tid att cykla i Finland, totalt fram och tillbaka blir det mellan 30-45 mil beroende på om jag cyklar hem hela vägen sista dagen (funderar på testa och se hur trött jag är efter halva vägen och då bestämma om jag tar buss eller orkar ännu mer).

Blev impad på XXL's pris på en landsvägscykel, kostade 4000 kr varav ordinarie 9000 kr! Aldrig har jag cyklat på sådan cykel och jag slog till.. priset steg upp till 6000 kr dock pga alla saker som ej ingick (pedaler, stöd, skärmar, pump, lås..)

Nu i efterhand är jag osäker om det var en bra affär eller ej, och jag kan inte sluta fundera på det. Det negativa är att jag mest troligt ej kan cykla på vintern med den (något jag hade funderingar på kanske göra denna kommande vinter, isåfall får jag då köpa ny cykel om så är fallet).
Samt att jag ej kan cykla på skogsvägar osv, utan man blir som fast på vägen.

Cykeln de sålde är en Merida ride 90, har ej hunnit hämta den än då de ej byggde klart den igår. Idag ska den då byggas klart enligt vad de lovat.
Gissar om jag ångrar köpet så kostar det mig ändå 1000 kr eller dylikt? (då de säkert redan hunnit börja bygga den och öppnat allt samt då det kosta 250 kr för att de ska bygga ihop den).

Vad kan ni tänka er denna är värd som begagnad? då den var relativt prissänkt och då närmaste landsvägscyklarna kostar cirka 8k och över av vad jag kan se.
Merida ride 90 är en prisvärd cykel, särskilt för 4000 kr. Hade jag varit dig hade jag behållt den. Däremot så blir det svårt att göra den till en bra vintercykel. Det finns väldigt smala dubbdäck att hitta men det blir ändå en väldigt liten kontaktyta.

Ångrar du dig rekommenderar jag att du försöker sälja den för inköpspris. Skärmar, stöd, lås, och så vidare är inte särskilt vanligt att sätta på racercyklar utan de brukar vara "nakna".
Citera
2016-05-29, 10:17
  #3
Medlem
För framtida köp kan du alltid kolla på en cyclocross. Funkar i både snö och på grusvägar men är fortfarande ganska lik en landsvägscykel. För det priset är det en bra deal och tror att du kommer vara nöjd, se till att sköta om den bara. Sen ja stöd på en landsvägshoj brukar ses som ett big no no
Citera
2016-05-29, 13:46
  #4
Medlem
svampdamps avatar
Säljs inte cyklar med pedaler numera? Vad i helvete.
Citera
2016-05-29, 17:07
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Säljs inte cyklar med pedaler numera? Vad i helvete.

Stadscyklar gör antagligen inte det eftersom det finns en massa olika varianter av pedaler man kan använda. "Vanliga cykelpedaler" som är platta, sen finns det även diverse lösningar där pedalen kan fästas i en cykelsko också vilket gör att du kan få kraft i hela tramptaget (trycka ner pedalen dom första 180 graderna samt även få fart i och med att du "drar upp pedalen" dom andra 180 graderna av trampcykeln.
Citera
2016-05-29, 17:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Säljs inte cyklar med pedaler numera? Vad i helvete.
Nej eftersom han köpte en landsvägscykel aka racer. Där får man själv bestämma vilka pedaler man vill köpa till eftersom det är speciellar pedaler precis som Kausti beskrev. Det finns ett gäng med tillverkare av pedaler och det beror helt på vilka cyelskor du kör med. Sen kan man självklart sätta på helt vanliga pedaler som de flesta känner igen men som sagt den stora målgruppen för den typen av cykel han köpt använder cykelskor därav att man vill välja pedaler själv. Ex jag har 2 olika typer av cyklar jag tränar på men kör samma pedalsystem på båda för att kunna köra ett par skor.
Citera
2016-05-30, 00:29
  #7
Medlem
Wonds avatar
Blev en runda på 10 mil idag med den. Halvt ångrar lite att jag köpt den men samtidigt ser jag bra på det pga mer kunskap, erfarenhet och gjort rädslan i trafik mindre (jag är rädd för trafiken helt enkelt, en av anledningarna varför jag ej tagit körkort. Cykla känns nästan värre i trafik på vägen, men efter att tvingats till detta så blir det ju bättre).

Det som är bra med cykeln är bockstyret tycker jag, gillar att man kan ha flera olika grepp. Känns även skönt att vara framåtlutande, känner mig mycket närmare marken än när jag cyklar på den andra cykeln, och närmare marken så känner jag mer stabil eller hur man ska säga.

Negativa är att den kostade lite mer än vad jag tänkt mig (fastän den egentligen enligt många säkert, var billig). Sedan att man i stort sett måste investera mer för denna cykel, får t.ex ont i röven av att sitta flera timmar idag, får jag väl annars också men skönare sadel eller såna där brallor som säkert är dyra som helvete vore ju bra.
Andra negativa är att mina lampor och allt jag inhandlat via eBay och dylikt, sådant som knappt finns att köpa i Sverige, allt detta till cykeln passar ju knappt till min nya cykel då ramen är fetare.

Sedan less på XXL som ej kunde pumpa cykelfan när de leverera den till mig, och sålde ett ramlås till mig som glider ner när bakdelen dunsar ner (när man cyklar snabbt på en dålig väg och det blir hård duns, likadant som när man nästan far ner från trottoarkant), så låset har ett antal gånger blivit mot däcket.


Nåväl så testar jag min resa med denna cykel och kanske cyklar lite mer i sommar med den, sedan ser jag i vinter om jag får den sålt för cirka 4k iaf, om inte så kanske jag har den kvar tills någon nappar på den eller tills jag använt den så mycket att det bara är skit kvar.

Nåfan kan de på XXL sälja men de verkar då knappt kunna ställa in växeln rätt fast jag bad dem en extra gång om att fixa den idag, ändå blev det ej bra riktigt.
Synd de bara tänker på pengar.
Citera
2016-05-30, 10:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Negativa är att den kostade lite mer än vad jag tänkt mig (fastän den egentligen enligt många säkert, var billig). Sedan att man i stort sett måste investera mer för denna cykel, får t.ex ont i röven av att sitta flera timmar idag, får jag väl annars också men skönare sadel eller såna där brallor som säkert är dyra som helvete vore ju bra.
Andra negativa är att mina lampor och allt jag inhandlat via eBay och dylikt, sådant som knappt finns att köpa i Sverige, allt detta till cykeln passar ju knappt till min nya cykel då ramen är fetare.

Sedan less på XXL som ej kunde pumpa cykelfan när de leverera den till mig, och sålde ett ramlås till mig som glider ner när bakdelen dunsar ner (när man cyklar snabbt på en dålig väg och det blir hård duns, likadant som när man nästan far ner från trottoarkant), så låset har ett antal gånger blivit mot däcket.
Det tar ibland någon vecka eller två att vänja sig vid en ny sadel. Cykelbyxor är skönt att ha och man måste inte köpa det dyraste. Både XXL och biltema har billigare märken. Ramlås känns inte helt optimalt för en landsvägscykel tyvärr , se om du kan köra ett vettigt bygellås eller annan typ som du fortfarande kan få med dig på ett enkelt sätt.

Tråkigt att de inte levererade den service du förväntade dig (jag hade inte ens förväntat mig något av xxl , men jag handlar mest hos min lokala cykelhandlare så jag har nog lite för höga krav ibland...) Gällande växeln kan du se det som ett utmärkt tillfälle att lära dig att justera växlar . Alltid bra att kunna
Citera
2016-05-30, 20:36
  #9
Medlem
Om du cyklar dom sträckor du säger, inte spenderar pengar på bil, och planerar långa turer med cykel, så tycker jag det låter som en bra prioritering att ha en riktig landsvägscykel. 6000kr är 6000kr såklart, men det är ändå billigt mot alternativen på sikt.

Vore jag i din sits, skulle jag ha en 26" hardtail mtb med framdämpning för vintercykling. Behöver inte vara något fancy. Då har du tillgång till däck som exempelvis schwalbe ice spiker pro eller suomityres hakka 300. För mig så är bra dubbdäck A och O för vintercykling.

Jag finner att kompromissen med dubbdäck på en 28" citybike som funkar för det mesta, ändå är för mycket av en kompromiss när det kommer till både snabb "asfaltstransport" och vintercykling under lite sämre förhållanden (exempelvis underkylt regn).
Citera
2016-05-31, 11:36
  #10
Medlem
Wonds avatar
Alltså jag är aning missnöjd, fan att jag köpte cykeln. Försökt läsa ångerrätt på xxl och om jag förstår rätt så finns chans att jag kan ångra köpet eller? Cykeln är använd men i bra skick. Annars säljer jag den.
Funderar om och känner att oavsett så behöver jag antingen fixa min hybrid jag har nu eller köpa en ny.
Alltså överallt i stan bygger de på vägarna, blir sjukt less och måste ta omvägar och bära cykeln överallt snarare.
Låset är också helt kass då den glider ner hela jävla tiden.

Ska förbi XXL och höra om det går att sälja tillbaka cykeln och om det går, även om jag bara får 4k tillbaka så lägger jag till 1,5k till för en ny hybrid och då har jag dessutom massa tillbehör till den redan och problemet blir löst.
Om ej XXL tar den kanske jag cyklar med denna landsvägscykel till Finland ändå och sedan väl hemma använder jag bägge nuvarande cyklarna. Ena cykeln till att fara till affären snabbt och andra ifall jag far längre sträcka och cyklar då på vägen. Sedan stoppar ut den till försäljning och medans försöker fixa min vanliga hybrid jag har.
Citera
2016-05-31, 13:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Alltså jag är aning missnöjd, fan att jag köpte cykeln. Försökt läsa ångerrätt på xxl och om jag förstår rätt så finns chans att jag kan ångra köpet eller? Cykeln är använd men i bra skick. Annars säljer jag den.
Funderar om och känner att oavsett så behöver jag antingen fixa min hybrid jag har nu eller köpa en ny.
Alltså överallt i stan bygger de på vägarna, blir sjukt less och måste ta omvägar och bära cykeln överallt snarare.
Låset är också helt kass då den glider ner hela jävla tiden.

Ska förbi XXL och höra om det går att sälja tillbaka cykeln och om det går, även om jag bara får 4k tillbaka så lägger jag till 1,5k till för en ny hybrid och då har jag dessutom massa tillbehör till den redan och problemet blir löst.
Om ej XXL tar den kanske jag cyklar med denna landsvägscykel till Finland ändå och sedan väl hemma använder jag bägge nuvarande cyklarna. Ena cykeln till att fara till affären snabbt och andra ifall jag far längre sträcka och cyklar då på vägen. Sedan stoppar ut den till försäljning och medans försöker fixa min vanliga hybrid jag har.

Gällande låset så tycker jag du kan gå och klaga på xxl sen är det ju dock så att just en landsvägscykel sällan görs för att man ska montera på lås och stöd och liknande saker dvs det är inte säkert att det går att få till det bra . Förstod jag det rätt är det ett rammonterat lås och då är det nog svårt att få det bra på en racer tyvärr.

Nu låter det dock som om du helt enkelt köpte fel cykel för ditt användningsområde. Byggen javisst där kan man ibland behöva ta omvägar oavsett cykel men en landsvägshoj är ju lite känsligare som sagt. Gillar du fortfarande känslan med bockstyre så rekommenderar jag dig att iallafall kolla på Cyclocross. Iom de grövre däcken och lite annan geometri funkar den på både asfalt och grusvägar. Jag föreslår att du gör som du tänkt. Meka till din hybrid och ha den för kortare resor och kör landsvägen när du ska åka längre eller sälj den om du får ett bra erbjudande
Citera
2016-05-31, 18:07
  #12
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purra
Gällande låset så tycker jag du kan gå och klaga på xxl sen är det ju dock så att just en landsvägscykel sällan görs för att man ska montera på lås och stöd och liknande saker dvs det är inte säkert att det går att få till det bra . Förstod jag det rätt är det ett rammonterat lås och då är det nog svårt att få det bra på en racer tyvärr.

Nu låter det dock som om du helt enkelt köpte fel cykel för ditt användningsområde. Byggen javisst där kan man ibland behöva ta omvägar oavsett cykel men en landsvägshoj är ju lite känsligare som sagt. Gillar du fortfarande känslan med bockstyre så rekommenderar jag dig att iallafall kolla på Cyclocross. Iom de grövre däcken och lite annan geometri funkar den på både asfalt och grusvägar. Jag föreslår att du gör som du tänkt. Meka till din hybrid och ha den för kortare resor och kör landsvägen när du ska åka längre eller sälj den om du får ett bra erbjudande

äh, de säger själv på XXL att hybridcykeln jag har (redwood) ej är bra mer än använda till att fara till affären osv.
Kalla mig vad fan som helst men nu har jag spenderatg 11 000 på cyklar denna månad.. Merida Striker blev det nu. Landsvägscykeln är aning skoj att köra med och kommer ha den till salu för inköpspriset, ifall ingen vill ha den för det priset så behåller jag den tills någon nappar.
Inte hämtat Merida Striker så än finns chans för mig att ångra köpet!

Tror ni den är bra till att cykla långfärdscykling samt till vardags? Den liknar lite min andra kassa cykel förutom att denna har bättre växlar och dessutom skivbromsar.

Aldrig använt skivbromsar förut, är det svårt att byta slang osv?
Enda jag hört hittills är att man måste gå och fixa det på service för att 'lufta' skivbromsarna, men att det är sällan man behöver göra det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback