2016-05-30, 21:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Varför sitter du develi (och några till) här varje dag, morgon till kväll och ältar och ältar. Ni som är så 101 % säkra på saken.
.. När trollmor har lagt de 11 små trollen och bundit fast dem i svansen. ♪♪

Nu är det så att här diskuteras mängder med saker - efter att domen har fallit på högsta juridiska nivå. Till exempel motiv pga mordets karaktär och fortsättningsvis att han levt dubbelliv.
Finns mycket att fundera kring - förutom att han uppenbart är rätt person som ska deporteras till Litauen.

Har nu några problem med att ni får mothugg i er framfart så rekommenderas den andra tråden: Där sätter jag inte ett nedslag på tangentbordet.

Såg du förresten att du är korrigerad gällande dina påståenden om anledningen till att Lisa gick ur rättsalen?
Jag har även en fråga till dig som du kanske kan besvara:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-05-30, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Två bilar i hög fastighet hade åkt från slottet på söndagskvällen. En vit och en mörk.
Ingen i familjen J nämnt det.
De kommer inte ihåg vad har de gjort resten av kvällen.

Det verkar som GJ var rejält berusad. Hans dotter körde ju bilen. Dotetrn övningskörde och de hade varit på kalas innan de kom till Blomberg. GJ minns inte ens om och när han åt eller hur han kom till Gum.
2016-05-30, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så sant som det är sagt - att obstinat utgå från att det inte går (tidsspegeln) - är rent korkat. Hur mycket tid krävs för att övermanna en späd tjej som inte kan göra minsta motstånd, föra henne till mjölkrummet drygt 70 meter och sen dra ett snöre runt halsen, strypa henne och slå ett varv runt ett rör? Vilket moment anses vara så tidskrävande? Tejpningen? Att skita efteråt? Köra runt bilen och lägga in henne där bak?
Ett par sekunder sedan har svinet fått utlösning. Jag tror som sagt inte han är minsta uppjagad och därav går det fort. Spruta och iväg. Avstånden är sen minimala.
Jag tror inte hon gjorde minsta motstånd - mot NB. Däremot en kamp mot snaran som sitter runt halsen. Det är mycket möjligt att han även hade ett snöre redo när han attackerar henne och släpar in henne snabbt i ladan. Står han bakom har hon ingen kraft att agera heller. Alternativet är fullständigt vettskrämd och jag tror knappt nån av seriemördarna (organiserad förövare) inte talar "välvilligt" med offren: Tomma löften under hot. Gör som jag säger annars.. Gör du som jag säger så dödar jag dig inte.. det är bättre du lyder.
Vilket i sig är både praktiskt och en del av katt- och råttaleken.

Att han krossat nån mobil i ladan tror jag inte då ingenting finns där. Sen är han rakt inte primitiv i den bemärkelsen - han är en betydligt slugare jävel än vad han ger sken av vilket ses via hans fokus på Lisas pappa som han försöker sätta dit/lägga fokus på redan under sökveckan, hans extrema mord, hans planerande om att dumpa henne. Snyftandet om att var en gästarbetare som han sprider runt som argument.

.. Jag tror snarare det är via denna faktor NB faktiskt klarar sig. Att till viss del spela primitiv, ofarlig, rar. Oförstående. Gråtande. Vaggande.
Oavsett anledning har han gett sig på mobilen också i affekt (helt sönderrivet fodral).
Han är en fluktare - en peeping Tom likt Rader. En som fantiserar och hellre runkar till sitt fantasimotiv än ligger med frun.
Hon sa att han tvättar sig innan sex men inte efter - då lär hon inte få ligga ofta om det drar bortåt en månad med tvättandet.
Nja, vi vet inte vad som finns där och Herrn har dessutom kunnat obstruera ganska mycket på en del områden tex vid brunnen där en hel del arbeten verkar ha skett efter mordet. Som du vet tror jag att det kan finnas en potential för händelser i närheten av brunnen. med relativ närhet till ev. teleskoplastare och pallbord med tejp.

Hursomhelst så bör den rent tidsmässigt ha slagits ur funktion där i närheten. Jag är jävligt nyfiken på om de små glassplittren inte har någon specifik resonans nivå eller sätt att upptäcka.
Bajsandet kommer ur adrenalin maximerandet kroppen görs lätt och ledigare. Det är just det och att inga direkta tecken på motstånd vid väggen som gör att jag mycket väl kan tänka mig att hon dör redan vid brunnen och det är tecken från det som hundarna markerat. Han kollar tillståndet en bit in i ladan och blir så till sig att klubban kommer, sedan in till mjölkrummet som inget har hänt.

Socialt är han slug ormad på det viset och det är också väldigt grundläggande på min karta, om det är hans lögner med mamman etc, som lärt upp honom så ligger det i hela hans natur att närma sig pappan på detta äckliga viset. Det är inte alls någon avvikelse, utan nog snarare normen för honom gissar jag. Han har lärt sig av mamman som han är beroende av men inte gillar att vara beroende av. där har han också skadat sig tidigt. Så pappan är självklar på ett sätt. Att sitta och gråta och vagga funkar med mamma och det är bara sånt som gäller tror jag. Men att gå mot motståndet är slipstenen för honom. Att hjälpa pappan och polisen likaså. Mest för att styra och vara stark men ändå. han höll nog på att få extas vid tanken på att fråga om han kunde hjälpa pappan med något. Liksom att hjälpa polisen genom att styra sökarbetet. Ur normala perspektiv är han inte logiskt på flera sätt men måste ändå vara det inifrån sitt handlande.

Men tekniskt tvekar jag nog ganska hårt, på mobil och blodspår och mycket annat betydde något djupt, han strösslar med spår men har regler för renlighet och säckar i sin bil som inte är direkt vanliga s.a.s. också regler för emotionella affektionsvärden, livet är det käraste, därför tar han det. Telefonen har hon nog försökt med några gånger och det är en av de få saker herrn sett henne interagera med tror jag nog.

-Jag vill ha fingeravtrycket i huset mot byssjan på mjölken där analyserat
-liksom det där blonda håret på hans joggingbyxa vilket jag tror är Lisas löshår
-Tidsmässigt passar det väl med ett sönderslagande av Iphone i eller vid ladan, vill jag minnas..

Återupplivas på försök flera gånger & hängs död

Ogillar debatten ganska hårt om den dömde mördarens oskuld med så många bevis... Han sitter stenhårt men kan sitta hårdare. Om hon skriker eller något sådant har han nog inte så mycket att ta till. Vilket jag också kan tänka mig sker vid brunnen. Tror att hon dör tämligen omgående och att han försöker återuppliva henne flera gånger (nej han är inte frisk) och hänger henne redan död. (jag återkommer till just detta)

Anledning är att i hans fantasier tål objekten mycket mer i grunden. Han kan alltså i praktiken just här ändå likförbannat vara tämligen praktiskt oerfaren. Och tappar kontrollen av extas och konsten att spela oförstående. Våld och hot är synnerligen olämpliga inslag för en person som ska avrättas och dö under skräckslaget vanvett utan att fatta riktigt varför. Det är inget personligt han ska bara döda henne och har därför handskar på sig trotts att han hatar handskar, han vill inte att hon ska tro något utan hålla distansen. En Ren avrättning utan att själv kontaminera det han vill åt. Ren Juice! Världen är smutsig han är ren.
Sopsäckar på sätena.
2016-05-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det är precis så nära ni brukar komma varje gång: "en vit och en mörk".

Edit: Eller långt ifrån, skulle jag väl ha skrivit.

Det är ju lite svårare att försöka förklara för oss som ser detta i ett annat ljus, som ni som lutar er bekvämt på Fup. Jag är förvånad över att så pass många verkar vara alltför blåögda. Ni sväljer allt och inte frågasätter någonting, fasten det finns alldeles tydliga luckor och frågetecken i förundersökningen. Fup är eran bilbel som ni svär på. Sorry, men så ser detta ut.
2016-05-30, 22:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Socialt är han slug ormad på det viset och det är också väldigt grundläggande på min karta, om det är hans lögner med mamman etc, som lärt upp honom så ligger det i hela hans natur att närma sig pappan på detta äckliga viset. Det är inte alls någon avvikelse, utan nog snarare normen för honom gissar jag.
Ja, jag tror det ligger i hans natur. Väl intränat att slicka röv där han behöver och att se oskyldig ut i nästa andetag. Det sitter i ryggraden att manipulera. AJ är ett lysande exempel. NB har full koll på vad som behövs för att framstå i god dager. Han behöver knappast vara en Einstein för att lyckas men han har de facto fullständigt grundlurat sin omgivning som dubbelnatur. Han kunde även ha lyckats med sin plan så helt tappad bakom en vagn är han inte. Hade han inte överraskats av intensivt eftersök och en missad handske som spärrade av ladan kunde det ha gått riktigt illa och det hade inte spelat nån roll om han gjort dubbla DNA avsättningar. Hans tillvägagångssätt i fullt dagsljus vid trafikerad väg talar inte för en dumhet - däremot dumdristighet. Ser man honom i ljuset av psykopatiska drag så blir fräckheten mer begriplig. Han är helt enkelt orädd. Hans lugn efteråt indikerar det samma - det finns inte minsta darr på manschetten.
......Förrän Blomberg invaderas. Då går han in i sig själv och grubblar på hur fan han ska ta sig ur detta. Han valde blånekandet och han har säkert använt denna strategi förut och lyckats. Däremot fungerar inte en jurdiskt kunnig domstol på samma sätt som hans omgivning där bevisningen pratar sitt tydliga språk.
Jag har citerat flera exempel att det är ett vanligt tillvägagångssätt hur tung bevisning det än är samt att överklaga till nästa instans och kör sitt race hur korkat det än ter sig. Vrångheten har Irina redan vittnat om - hon kunde inte se nåt som skulle förmå honom att berätta - att erkänna mordet.
2016-05-30, 23:42
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat. Gnäll på varandras beteenden och varandras medverkan i tråden hör inte till trådens topic.

Till topic hör inte heller planteringsteorier eller alternativa GM (förutom AB och IB). På den punkten har tråden spårat ur lite. Håll sådana diskussioner i alternativtråden istället.

/Mod
2016-05-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ja, jag tror det ligger i hans natur. Väl intränat att slicka röv där han behöver och att se oskyldig ut i nästa andetag. Det sitter i ryggraden att manipulera. AJ är ett lysande exempel. NB har full koll på vad som behövs för att framstå i god dager. Han behöver knappast vara en Einstein för att lyckas men han har de facto fullständigt grundlurat sin omgivning som dubbelnatur. Han kunde även ha lyckats med sin plan så helt tappad bakom en vagn är han inte. Hade han inte överraskats av intensivt eftersök och en missad handske som spärrade av ladan kunde det ha gått riktigt illa och det hade inte spelat nån roll om han gjort dubbla DNA avsättningar. Hans tillvägagångssätt i fullt dagsljus vid trafikerad väg talar inte för en dumhet - däremot dumdristighet. Ser man honom i ljuset av psykopatiska drag så blir fräckheten mer begriplig. Han är helt enkelt orädd. Hans lugn efteråt indikerar det samma - det finns inte minsta darr på manschetten.
......Förrän Blomberg invaderas. Då går han in i sig själv och grubblar på hur fan han ska ta sig ur detta. Han valde blånekandet och han har säkert använt denna strategi förut och lyckats. Däremot fungerar inte en jurdiskt kunnig domstol på samma sätt som hans omgivning där bevisningen pratar sitt tydliga språk.
Jag har citerat flera exempel att det är ett vanligt tillvägagångssätt hur tung bevisning det än är samt att överklaga till nästa instans och kör sitt race hur korkat det än ter sig. Vrångheten har Irina redan vittnat om - hon kunde inte se nåt som skulle förmå honom att berätta - att erkänna mordet.

... bara om han skulle tjäna på det. Precis så tänker en psykopat.

NBs tankar nu handlar nog just om det, hur han skall "tjäna" sig själv bäst i den utredning som KV i detta nu gör av honom.

Det är nog en spännande utmaning som han sett fram emot. Något som bryter av den händelselösa häktestiden.

Där han verkligen får visa sitt skarpsinne i den konstart han behärskar till fullo: Dupering och Manipulation. Rovdjuret har fokus på nytt byte. Allt blir till en lustfylld jakt ...
Senast redigerad av Remark 2016-05-31 kl. 00:13.
2016-05-31, 00:28
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
OT raderat. Gnäll på varandras beteenden och varandras medverkan i tråden hör inte till trådens topic.

Till topic hör inte heller planteringsteorier eller alternativa GM (förutom AB och IB). På den punkten har tråden spårat ur lite. Håll sådana diskussioner i alternativtråden istället.
/Mod

Bra med strikta regler. Det finns så mycket ogenomtänkt i rättegången mot Nerius. Vi har förundersökningen, vittnesmålen i Tin och Hvr. Skillnaderna är stora och tar mycket tid att analysera. Titta bara hur bröderna Jönsson har talat i rätten och jämför det med förundersökningen.'

Viktigast är emellertid HDs avvisande av Hurtigs 72 punkter. Jag har svårt att förstå hur händelserna i Ladan gick, dels enligt Hurtig, dels enligt åklagaren. LGWP kunde i förväg skriva att HD ska inte ta hänsyn Hurtigs papper, som han själv var spänd på, med hänsyn till anhöriga.

Måste en litauisk familj offras, för att Lisas familj ska få lugn och ro?
2016-05-31, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du missar helt resonemanget om mobildelarna.

A. IB såg två män, varav den ena var kortklippt med mörkt hår, där som mobildelarna sedan hittades.

B. Ingen domstol har vidrört varför och hur mobildelarna spreds på det sättet som skedde.
Hade de inte haft en beröringsångest för att resonera om dessa delar som måste ha tagits från kroppen, hade inte NB kunnat dömas.

Mobildelarna är det ena M:et som visar på NB:s oskuld och antyder ett skäl till varför NB blev syndabock.

Mycket tjat om domstolar som inte vidrör och har beröringsångest. Det går inte till så i svensk rättspraxis att åklagare, försvarsadvokat och alla vittnen inställer sig inför domstolen för att besvara domarnas frågor. Åklagaren gör sin framställan och kallar vittnen för sin sak. Försvarsadvokaten gör på motsvarande sätt. Nån gång kan en uppenbar följdfråga som åklagaren eller försvarsadvokaten förbisitt pocka på ett svar och då kan rätten formulera frågan. Din hypotes om mobilen tagen från kroppen är inte en sådan uppenbar följdfråga.
2016-05-31, 00:41
Medlem
arkmikes avatar
Citat:

Det kan inte nog understrykas vilken kall fisk Nerijus är när han agerar.ut. Nu sket det sig av kända skäl.

Det finns ett flertal medicinska studier på vad som kännetecknar psykopater. En ofta anförd hypotes är att de inte har samma igenkänning för hot som andra och att de därför inte känner rädsla. Några belägg för detta är att de saknar startle-reflexen, att spontan muskelanspänning vid rädsla uteblir, att de inte avläser rädsla i beteendet hos andra, och att deras sätt att blinka skiljer sig från de som inte är psykopater.

Blackburn, Ronald (1988) "On moral judgements and personality disorders: The myth of the psychopathic personality revisited." British Journal of Psychiatry.
2016-05-31, 02:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Det kan inte nog understrykas vilken kall fisk Nerijus är när han agerar.ut. Nu sket det sig av kända skäl.

Det finns ett flertal medicinska studier på vad som kännetecknar psykopater. En ofta anförd hypotes är att de inte har samma igenkänning för hot som andra och att de därför inte känner rädsla. Några belägg för detta är att de saknar startle-reflexen, att spontan muskelanspänning vid rädsla uteblir, att de inte avläser rädsla i beteendet hos andra, och att deras sätt att blinka skiljer sig från de som inte är psykopater.
Blackburn, Ronald (1988) "On moral judgements and personality disorders: The myth of the psychopathic personality revisited." British Journal of Psychiatry.
Ja. Många av de intagna på i fängelserna är psykopater eller har APS:
Systematisk genomgång av 62 studier på Universitetet i Oxford (Fazel&Danesh), 22 790 fångar från 12 länder:
Antisocial personlighetsstörning 42%, psykoser 3.7%,
http://www.lakartidningen.se/OldArticlePdf/#!/2002/24789

I en undersökning av professor Levander på Malmöanstalten på 90-talet:
Citat:
PCL-skattningarna av psykopati antyder att frekvensen av individer som fyller kriterier för psykopatidiagnos enligt skandinaviska normer är så hög som 40 procent på KVA Malmö, och ännu högre bland de svenskfödda, 47 procent.
http://ltarkiv.lakartidningen.se/1997/temp/pda15028.pdf
Citat:
Varför blir psykopaten kriminell?
 Han är inte rädd
 Han känner inget medlidande med sitt offer
 Han plågas inte av skuldkänslor eller ånger
 Han är impulsstyrd och gör vad han för stunden har lust till
 Han har ofta en lättväckt vrede
 Brottet ger ofta en lustkänsla
 Han har dålig förmåga att leva sig in i tänkbara konsekvenser
http://lorami.se/onewebmedia/Mina/Psykiatri/Personlighetsst%C3%B6rning,%20psykopati,%20web.pdf
2016-05-31, 11:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
... bara om han skulle tjäna på det. Precis så tänker en psykopat.

NBs tankar nu handlar nog just om det, hur han skall "tjäna" sig själv bäst i den utredning som KV i detta nu gör av honom.
Läste en kommentar från en dansk psykopat och mördare som styckmördat sin mor, fästmö och hennes två pojkar (dock med reservation kring ordval ångest då det är tidningens tolkning - bekymrad, grubblande kanske vore mer rätt). Ingen ånger mer än bekymrad över sig själv och sista meningen är rejält grandiost formulerad. Fängelset är inte värd att få så celebert besök?
Citat:
Efteråt dödade han även Mariannes söner, 12-årige Brian och 10-årige Dennis.
Därefter kom ångesten. Inte för vad han gjort med sina offer - utan hur han själv skulle drabbas.
- Jag såg mig själv sitta i en trång liten cell och vänta på att avrättas. Och jag tänkte - den här skiten är inte värd mitt liv.
http://www.expressen.se/kvallsposten/trippelmordaren-talar-ut/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in