Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-04, 13:44
  #138193
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6732068

Jupp..
Jag menade att han lär överklaga Kriminalvårdens överföringsbeslut här i Sverige.
2017-07-04, 13:46
  #138194
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Han ska tydligen återanpassas i samhället, så han kanske inte sitter så länge...

Detta då Kriminalvården fann att "vid en helhetsbedömning av samtliga faktorer att hans sociala återpassning underlättas av att verkställigheten fortsättningsvis sker i Litauen".
"I Litauen är utgångspunkten att livstid är livstid"
Nu har Kriminalvården beslutat att han ska få avtjäna resten av sitt straff i Litauen. Detta enligt Nerijus Bilevicius egna önskemål - trots de följder detta kan få för honom. – I Litauen är utgångspunkten att livstid är livstid, säger hans advokat Björn Hurtig.
Hur är det i ett litauiskt fängelse jämfört med ett svenskt?
– Jag kan inte säga att jag vet hur det är i fängelserna men jag vet ju att det är oftast... Jag skulle säga att det nog är svårare att få en ändring på sitt livstidsstraff i Litauen, än i Sverige. Vilket vi såklart har diskuterat. I Litauen är utgångspunkten att livstid är livstid. Man har inget omvandlingssystem som vi har i Sverige. Där kan antingen parlamentet eller presidenten omvandla straffet genom benådning eller nåd sedan kan man av hälsoskäl komma ut tidigare, säger Björn Hurtig och fortsätter.
– I övrigt sitter man en livstid och det vet han om. Det är nog tufft kan jag tänka mig. Trots det vill han komma dit och det var de personliga hänsynen som vägde över.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...stid-1.4162166
2017-07-04, 13:49
  #138195
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jupp..
Jag menade att han lär överklaga Kriminalvårdens överföringsbeslut här i Sverige.
Låter orimligt att han skulle få överklaga det han själv ansökt om?
I så fall så kan de ju ansöka av "familjära skäl" men ansöker egentligen för att testa om de får sänkt straff i hemlandet och så borde det inte kunna fungera.
2017-07-04, 13:52
  #138196
Medlem
PantherEs avatar
Det skålar vi på.
Nästan så att man tycker synd om alternativarna som så idogt försökte fria Nerijus ända in i sista timmen, allt deras arbete var helt verkningslöst som bland annat egenprojicerade "utom rimlig tvivel", Irinas vittnesmål med mera.
2017-07-04, 13:56
  #138197
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jupp..
Jag menade att han lär överklaga Kriminalvårdens överföringsbeslut här i Sverige.

På vilka grunder då? Han har själv begärt att bli förflyttad och rambeslutet i EU är ju att kräk som NB ska avtjäna straffet i sina hemländer. Ska han plötsligt börja hänvisa till mänskliga rättigheter eller vad?

Vi får väl se vad altmeister sisotalo kommer med för profetia.
2017-07-04, 14:05
  #138198
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Låter orimligt att han skulle få överklaga det han själv ansökt om?
I så fall så kan de ju ansöka av "familjära skäl" men ansöker egentligen för att testa om de får sänkt straff i hemlandet och så borde det inte kunna fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
På vilka grunder då? Han har själv begärt att bli förflyttad och rambeslutet i EU är ju att kräk som NB ska avtjäna straffet i sina hemländer. Ska han plötsligt börja hänvisa till mänskliga rättigheter eller vad?

Vi får väl se vad altmeister sisotalo kommer med för profetia.

Det skulle i så fall röra sig om frågan om påföljdsomvandlingen - frågan kan uppstå genom att domstol i Litauen nu beslutat i sitt lagverks fullständiga ram.
Det går med viss juridisk knepighet/kunnighet, att hävda att straffet livstid i Litauen är en omvandling jämfört med straffet livstid i Sverige.
http://www.dvhandbok.domstol.se/int/...siv/ivpaf.html
Citat:
2.1.2.3 Påföljdsomvandling

Lagrum: 2 och 25 g §§ lagen (1972:260) om internationellt samarbete rörande verkställighet av brottmålsdom (IVL), 7 kap. lagen (2003:1156) om överlämnande från Sverige enligt en europeisk arresteringsorder (AOL), 23-24 §§ förordningen (2003:1179) om överlämnande från Sverige enligt en europeisk arresteringsorder (europeiska från-förordningen), 6 kap. lagen 2011:1165 om överlämnande från Sverige enligt en nordisk arresteringsorder (NAOL), 9 § förordningen (2012:565) om överlämnande från Sverige enligt en nordisk arresteringsorder (nordiska frånförordningen)

Förarbeten: prop. 1983/84:197 s. 58 f., prop. 2003/04:7 s. 142 f., s. 202 f. prop. 2010/11:158 s. 106 ff., s. 150 f.

Konventionsbestämmelser: art. 9 och 11 i överförandekonventionen (SÖ 1985:1), artikel 4.6 och 5.3 i rådets rambeslut om en europeisk arresteringsorder och överlämnande mellan medlemsstaterna (rambeslutet intaget som bilaga i prop. 2003/04:7), art. 5.5 i konventionen om överlämnande mellan de nordiska staterna på grund av brott (nordisk arresteringsorder)

Påföljdsomvandling enligt internationella verkställighetslagen

Om en begäran om överförande görs med stöd av överförandekonventionen, tilläggsprotokollet eller Schengenkonventionen kan domstol på talan av riksåklagaren komma att pröva en fråga om påföljdsomvandling av en utländsk dom (25 g § första stycket 2 IVL). Påföljdsomvandling kan även aktualiseras efter förordnande av regeringen vid överförande enligt en annan överenskommelse (2 § fjärde stycket). De bestämmelser som gäller för bestämmande av ny påföljd vid prövning enligt brottmålsdomskonventionen (avsnitt 2.1.2.1) tillämpas i huvudsak även i dessa fall (25 g § fjärde stycket).

I detta fallet kan man nog kyligt räkna med att all form av invändning mot överförandeprocess, kommer avfärdas & aldrig ens kunna lyftas då det mycket riktigt är Nerijus själv som ansökt. KV har därtill ansett det vara lämpligt.
Samt sist men inte minst, staten Litauen har erkänt domen.

Max 30 dagar kvar i Sverige för Nerijus nu, sen kommer han få ruttna bort i en betongcell med ständigt fuktigt golv.
__________________
Senast redigerad av rotesau 2017-07-04 kl. 14:10.
2017-07-04, 14:08
  #138199
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Kriminalvården i Sverige har sista ordet vad gäller ett utlämnande. De vill avvakta med ett besked tills dess de själva fått läsa domen.

– Om vi kommer fram till att överföringsprocessen ska fortgå så ska den dömde transporteras inom trettio dagar, säger Per Henrik Hedbrandt som är tf sektionschef på Kriminalvårdens rättsenhet.

Det är en ganska kort process alltså?

– Ja, det är det.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6732068
2017-07-04, 14:13
  #138200
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Den senaste uppgiften är att domen har överlämnats idag och i morgon ska domaren fatta beslut. Han måste förvånas på samma sätt som LGWP gjorde, men åt motsatta håll. Hur kunde svensk hovrätt fatta beslut med detta underlag? Han vet säkert att svensk rättsväsende har i senaste tiden haft många motgångar, Quicks åtta mord och Linnas 13 år i fängelse.
Med tanke på hur du beskrivit för oss hur den litauiske domaren skulle betrakta den "svaga" svenska domen, tvärtemot hur LGWP resonerade. Hur förvånad den litauiske domaren skulle bli över hur svensk domstol ens kunde döma Nerijus speciellt med tanke på Irinas "trovärdiga" vittnesmål.

Då måste jag be dig förklara vad som nu hände när även Litauen gav Nerijus livstidsstraff?
Är det också LGWP:s fel? Eller medias? Eller rasisters?

Eller, med utgångspunkt från hur mycket mera rättvist det litauiska rättssystemet är än det svenska, enligt dig - finns det en möjlighet då att du vågar erkänna att domen är riktig och att du haft fel hela tiden?
2017-07-04, 14:23
  #138201
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
I detta fallet kan man nog kyligt räkna med att all form av invändning mot överförandeprocess, kommer avfärdas & aldrig ens kunna lyftas då det mycket riktigt är Nerijus själv som ansökt. KV har därtill ansett det vara lämpligt.
Samt sist men inte minst, staten Litauen har erkänt domen.

Max 30 dagar kvar i Sverige för Nerijus nu, sen kommer han få ruttna bort i en betongcell med ständigt fuktigt golv.
Jajamensan, så blir det. Yes!

Här är vad som väntar på flickmördaren:

https://www.youtube.com/watch?v=xbkurCTNF6w&t=172s
https://www.youtube.com/watch?v=kCnJAVkoX50

Skönt att se att man hade vett där borta trots allt.
Det är som jag skrev igår, när man väl har beretts möjlighet att få full insikt om hur
fruktansvärt grymt det här brottet är så släpper man omedelbums alla vidare tankar på
ett straff för NB:s vidkommande som skulle begränsa sig till några femton år.
Denna möjlighet kom ju via översättningen av hovrättsdomen i sin helhet.

Citat:
Bilevicius advokat Björn Hurtig tar beslutet med ro.

– Det får man väl acceptera. Men jag vet egentligen inget om det, jag har inte sett beslutet så jag kan inte säga någonting mer än att det väl är så de sett på saken.

Vad förändrar detta för din klient?

– Ingenting, tror jag, för när han sökte till Litauen så visste han ju att han hade livstids fängelse. Han sa inte att han ville söka sig dit för att hans straff kanske skulle förändras. Vi trodde ju att han skulle få livstid där också. Hans bevekelsegrund för att komma till Litauen var ju att vara mer med sin familj.

Advokaten har pratat med Bilevicius om att fängelserna i Litauen kan ha sämre förhållanden än i Sverige.

– Vi har försökt förklara så gott som vi har kunnat och jag kan säga att om jag fått livstid så hade jag velat sitta i Sverige, så som jag förstått det. Men det är hans beslut, han har velat komma dit och då får man respektera det, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...stid-i-litauen
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2017-07-04 kl. 14:47.
2017-07-04, 14:32
  #138202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
JAAAAAAAAAAA!!!!
Rättvisan segrade, även i Litauen.
LIVSTID även där.
Välkommen till Helvetet Nerijus!
Nu slipper vi fanskapet i vårt land.
Ska bli intressant att följa hans fortsatta ”äventyr” bland kriminella, litauiska våldsverkare.
http://www.expressen.se/tv/nyheter/l...xpressen-tv-1/

Jag tror att alltihop var ett missförstånd vid tillämpning av ett nytt avtal. Om Sverige skickat med översatt dom hade det gått fortare. Även svensk lag kräver väl försvårande omständigheter för livstid. Jag har för mig att HR ägnade stor omsorg om att motivera detta, med hänvisning till andra färska domar. Nu har han ju faktiskt fått en straffskärpning, för i Litauen är livstid livstid. De talar inte om tidsbestämning utan om nåd för avkortat straff. Nåd kan bara meddelas av presidenten tror jag - i ömmande fall. N har gjort de baltiska staterna en otrolig skada, vilket plågat mig eftersom jag tycker att de strävar på och sköter sig. Inte Litauen men Estland och Lettland har ju varit svenskt under mycket långa perioder också. Om vi hade haft objektiva ryska/litauiska - talande i tråden kanske vi sett en upprörd opinion bland litauer MOT N. Stackars hans tappra försvarare - nederlag efter nederlag. Nu slipper N den förödmjukande behandlingen mot sexualsadism och vi kan kosta på någon annan en behandling.
__________________
Senast redigerad av LOE2 2017-07-04 kl. 14:52.
2017-07-04, 15:03
  #138203
Medlem
Rätt beslut av den litauiska distriksdomstolen och jag ser inget hinder att Sverige skickar hem honom så fort som möjligt.

En kostnad mindre för Sverige och familjen kan besöka honom i hemlandet.
2017-07-04, 15:05
  #138204
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tror att alltihop var ett missförstånd vid tillämpning av ett nytt avtal. Om Sverige skickat med översatt dom hade det gått fortare. Även svensk lag kräver väl försvårande omständigheter för livstid. Jag har för mig att HR ägnade stor omsorg om att motivera detta, med hänvisning till andra färska domar. Nu har han ju faktiskt fått en straffskärpning, för i Litauen är livstid livstid. De talar inte om tidsbestämning utan om nåd för avkortat straff. Nåd kan bara meddelas av presidenten tror jag - i ömmande fall. N har gjort de baltiska staterna en otrolig skada, vilket plågat mig eftersom jag tycker att de strävar på och sköter sig. Inte Litauen men Estland och Lettland har ju varit svenskt under mycket långa perioder också. Om vi hade haft objektiva ryska/litauiska - talande i tråden kanske vi sett en upprörd opinion bland litauer MOT N. Stackars hans tappra försvarare - nederlag efter nederlag. Nu slipper N den förödmjukande behandlingen mot sexualsadism och vi kan kosta på någon annan en behandling.
Ja, Sverige skulle ha skickat med hela domen översatt från början så hade det gått fortare. De försvårande omständigheter i Svenska domen är ju också försvårande omständigheter i Litauen.

Kan vara en tungt vägande orsak till att han önskade förflyttning, en förnedrande behandling mot sexualsadism. Sådant vill han ju inte prata om, det är ju "privat". Precis som de intorkade spermapölarna i ladan i "a room with a view".

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback