Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Derivatan är motsatsen till integralen. Om du deriverar hastigheten så får du en acceleration. För att gå från hastighet till sträcka måste du integrera.
För att ta det till grunden kan du ju formeln s=v*t. Anledningen varför det inte fungerar i ditt fall är ju för att du har en varierande hastighet. Det du gör med integralen är att du summerar ihop alla oändligt små ändringar i tiden gånger hastigheten i just den punkten, vilket då resulterar i sträckan.
Om det inte är logiskt är det bra att titta på integraler i sin helhet och varför de fungerar som de gör.