2016-05-29, 22:47
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nej, det blir inte addition. Det är ju inte 26 + 86 tunnor som får plats i exempelfallet då diametern är 10, det är ju 26 * 86 tunnor som får plats i det fallet.

26/2(r) * 86/2(r)

2236/4r^2

sen är det att derivera bara?
Citera
2016-05-30, 06:24
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
26/2(r) * 86/2(r)

2236/4r^2

sen är det att derivera bara?

Ja, testa att derivera och hitta var derivatan är noll. Tänk dock som sagt på att antalet tunnor måste vara ett heltal, så det kan vara så att du måste justera värdet på r lite grann från det värde där derivatan är noll för att få fram det verkliga antalet.
Citera
2016-05-30, 15:51
Medlem
En patient ska få 8 lika stora doser av en medicin. Doserna ska tas var fjärde timme. När 4 timmar gått återstår 25% av den tidigare medicinen i kroppen.

Hur stor ska dosen vara i mg om patienten omedelbart efter sista dosen ska ha 100 mg av medicinen i kroppen?
Citera
2016-05-30, 17:16
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendousss
En patient ska få 8 lika stora doser av en medicin. Doserna ska tas var fjärde timme. När 4 timmar gått återstår 25% av den tidigare medicinen i kroppen.

Hur stor ska dosen vara i mg om patienten omedelbart efter sista dosen ska ha 100 mg av medicinen i kroppen?

Troligtvis är tanken att avtagandet sker med samma takt följande fyratimmarsperioder, dvs att det återstår 1/16 efter 8 timmar, 1/64 efter 12 timmar och så vidare.

I så fall kan du använda formeln för en geometrisk summa för att beräkna storleken på dosen.
Citera
2016-05-30, 17:31
Medlem
Citat:
Troligtvis är tanken att avtagandet sker med samma takt följande fyratimmarsperioder, dvs att det återstår 1/16 efter 8 timmar, 1/64 efter 12 timmar och så vidare.

I så fall kan du använda formeln för en geometrisk summa för att beräkna storleken på dosen.

Så om jag har forstått rätt;

x(0,25⁸-1) / 0,25-1=100

Eller?
Citera
2016-05-30, 17:32
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendousss
Så om jag har forstått rätt;

x(0,25⁸-1) / 0,25-1=100

Eller?

Ja, det bör ge rätt svar om du löser ut x.
Citera
2016-05-30, 21:43
Medlem
Azizoks avatar
Max runs at a speed that varies according to the function f (x) = 70 + 15x - 0.3X^2 meters per minute, where x is the number of minutes.
After 34 minutes, he has finished running. How far did he ran?

Ska jag ställa upp en integral för F(34) - F(0) eller? Hur löser jag den här uppgiften.. har en mattebok på engelska och vill förstå hur jag ska lösa den här uppgiften
Citera
2016-05-30, 21:49
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Max runs at a speed that varies according to the function f (x) = 70 + 15x - 0.3X^2 meters per minute, where x is the number of minutes.

Ska jag ställa upp en integral för F(34) - F(0) eller? Hur löser jag den här uppgiften.. har en mattebok på engelska och vill förstå hur jag ska lösa den här uppgiften

Ja, precis så. Beräkna integralen av f(x) mellan 0 och 34.
Citera
2016-05-30, 21:50
Medlem
ConfessorSnitchs avatar
Citat:

Det stämmer. Ställ helt enkelt upp integralen mellan x=0 och x=34 för (70 + 15x - 0.3X^2) dx!
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate+(70+%2B+15x+-+0.3x%5E2)+dx+between+0+and+34
Citera
2016-05-30, 21:53
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ja, precis så. Beräkna integralen av f(x) mellan 0 och 34.

Anledningen till att jag frågar om man ska använda integralen är för att jag såg det på ett forum och vill då veta varför, en liknande uppgift har skrivits upp tidigare och jag undrar varför det inte räcker med att derivera funktionen bara, vilket info från uppgiften gör det lämpligt för oss att tillämpa just integralen? Detta behöver jag veta då jag ska skriva lösningen och skicka till en lärare.
Citera
2016-05-30, 21:55
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Anledningen till att jag frågar om man ska använda integralen är för att jag såg det på ett forum och vill då veta varför, en liknande uppgift har skrivits upp tidigare och jag undrar varför det inte räcker med att derivera funktionen bara, vilket info från uppgiften gör det lämpligt för oss att tillämpa just integralen? Detta behöver jag veta då jag ska skriva lösningen och skicka till en lärare.

Derivatan är motsatsen till integralen. Om du deriverar hastigheten så får du en acceleration. För att gå från hastighet till sträcka måste du integrera.
Citera
2016-05-30, 21:58
Medlem
ConfessorSnitchs avatar
Citat:
Derivatan är motsatsen till integralen. Om du deriverar hastigheten så får du en acceleration. För att gå från hastighet till sträcka måste du integrera.
För att ta det till grunden kan du ju formeln s=v*t. Anledningen varför det inte fungerar i ditt fall är ju för att du har en varierande hastighet. Det du gör med integralen är att du summerar ihop alla oändligt små ändringar i tiden gånger hastigheten i just den punkten, vilket då resulterar i sträckan.

Om det inte är logiskt är det bra att titta på integraler i sin helhet och varför de fungerar som de gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in