2016-05-30, 06:58
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Tommyknockers? Har inte läst den själv
ska tilläggas.

Har precis läst ut Needful things och måste säga att efter ha läst den så framstår Under the dome som en blek kopia. Slutet i Nt är ju till och med helt okej.

Vad är det med Tommyknockers? Den har inget med Castle Rock att göra (vad jag vet). Inte ens en referens.

De som utspelar sig i Castle Rock är alltså böckerna Dead Zone, Cujo och Needful thing som redan nämnt. Jag glömde visst boken The Dark Half (Stark). Samt novellerna: "The Body" (Different Seasons, "Uncle Otto's Truck" (Skeleton Crew), "Mrs. Todd's Shortcut" (Skeleton Crew), "The Sun Dog" (Four Past Midnight), "It Grows on You" (Nightmares & Dreamscapes).

Referenser av olika slag förekommer här:

Referenserna varierar något. I Pet Sematary är det till exempel en referens till Cujo och vad som hände där.

För övrigt har jag aldrig hört någon jämföra Needful things med Under the dome tidigare. De flesta brukar jämföra Under the Dome med The Stand. Vet inte om jag håller med om att Under the Dome är en blek kopia. Själv tycker jag att Needful things och Under the dome är alltför olika för att ens jämföras (å andra sidan var det ett tag sedan som jag läste båda böckerna, kanske ska läsa dem på nytt inom en snar framtid).
Citera
2016-05-30, 07:06
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vad är det med Tommyknockers? Den har inget med Castle Rock att göra (vad jag vet). Inte ens en referens.

De som utspelar sig i Castle Rock är alltså böckerna Dead Zone, Cujo och Needful thing som redan nämnt. Jag glömde visst boken The Dark Half (Stark). Samt novellerna: "The Body" (Different Seasons, "Uncle Otto's Truck" (Skeleton Crew), "Mrs. Todd's Shortcut" (Skeleton Crew), "The Sun Dog" (Four Past Midnight), "It Grows on You" (Nightmares & Dreamscapes).

Referenser av olika slag förekommer här:

Referenserna varierar något. I Pet Sematary är det till exempel en referens till Cujo och vad som hände där.

För övrigt har jag aldrig hört någon jämföra Needful things med Under the dome tidigare. De flesta brukar jämföra Under the Dome med The Stand. Vet inte om jag håller med om att Under the Dome är en blek kopia. Själv tycker jag att Needful things och Under the dome är alltför olika för att ens jämföras (å andra sidan var det ett tag sedan som jag läste båda böckerna, kanske ska läsa dem på nytt inom en snar framtid).

Är en lista i slutet av Nt där Tommyknockers nämns som en Castell Rock roman.

Jag tycker mig se likheter.
Citera
2016-05-30, 07:19
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Är en lista i slutet av Nt där Tommyknockers nämns som en Castell Rock roman.

Jag tycker mig se likheter.

Vilken upplaga av Needful Things har du? Och är boken på svenska eller engelska? Kollade i min egen kopia av boken, och där står det ingenting alls i slutet om att det är en Castle Rock-bok. Den enda listan jag hittade fanns i början av boken, där man har listat utgivna verk (i Sverige då). Tommyknockers finns med på listan, men det står inget om Castle Rock (eller liknande).

Tommyknockers utspelar sig för övrigt i Haven, Maine. Det är ingen Castle Rock-bok, och har inte ens några referenser dit.
Citera
2016-05-30, 07:33
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vilken upplaga av Needful Things har du? Och är boken på svenska eller engelska? Kollade i min egen kopia av boken, och där står det ingenting alls i slutet om att det är en Castle Rock-bok. Den enda listan jag hittade fanns i början av boken, där man har listat utgivna verk (i Sverige då). Tommyknockers finns med på listan, men det står inget om Castle Rock (eller liknande).

Tommyknockers utspelar sig för övrigt i Haven, Maine. Det är ingen Castle Rock-bok, och har inte ens några referenser dit.

En pocketutgåva i dåligt skick jag plockade upp i Brasilien för några veckor sen. Penguin books Inc.

Denna
https://www.google.com.bo/search?client=ms-android-sonymobile&biw=360&bih=205&noj=1&tbm=isch&sa=1&ei= H89LV9zbF4_leuv8rZgC&q=needful+things+penguin+book s+&oq=needful+things+penguin+books+&gs_l=mobile-gws-serp.3...11908.26289.0.27062.19.16.3.0.0.0.2101.15 649.0j2j1j5-3j1j4j3j1.15.0....0... 1c.1j4.64.mobile-gws-serp..5.3.1549...0i19j0i30i19j0i30.iqA_t2tg-Eo#imgrc=91oxuiS9M1rQBM%3A

Förlåt för lång länk.
Citera
2016-05-30, 10:51
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Började läsa Den som finner för en liten stund sedan, känner på mig att det kommer vara en bra bok likt den förgångna Mr mercedes.

Ska även tydligen komma en serie om dessa 3 böcker 2018 ( Mr mercedes , Den som finner, Sista vakten)
Citera
2016-06-05, 01:04
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
''Den som Finner''

Uppföljaren till Mr Mercedes. En värdig uppföljare och King skriver det bra för att vara såpass nytt och att det är en thriller/deckare till 99%. Efter första boken så fick man ju ider och tankar om vad som skulle hända med mercedes mördaren och denna bok gav en bara mer hunger efter honom så ser väldigt mycket i fram i mot den sista boken.

3/5 , en halv stark 3a.

Slänger även med den i högen utav '' de nyare bra '' böckerna utav King.
Citera
2016-06-05, 03:49
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
''Den som Finner''

Uppföljaren till Mr Mercedes. En värdig uppföljare och King skriver det bra för att vara såpass nytt och att det är en thriller/deckare till 99%. Efter första boken så fick man ju ider och tankar om vad som skulle hända med mercedes mördaren och denna bok gav en bara mer hunger efter honom så ser väldigt mycket i fram i mot den sista boken.

3/5 , en halv stark 3a.

Slänger även med den i högen utav '' de nyare bra '' böckerna utav King.

Bra kämpat att läsa ut den så fort tycker jag.
Citera
2016-06-05, 15:05
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Bra kämpat att läsa ut den så fort tycker jag.

Ja den gick att läsa igenom ganska så fort, ganska tunn bok men tyckte det fungerade, inget jag kan komma på att tänka om det kunde varit mer utav eller mindre.

Någon annan som läst dessa böcker?
Citera
2016-06-06, 14:02
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har glömt slutet på mercedesmördaren?

Fan, mina bibliotek har ej Den som finner som ebok. Ska man köpa? Blev sugen nu när jag läser era kommentarer. 107 riksdaler kostar den som ebok.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2016-06-06 kl. 14:22.
Citera
2016-06-06, 14:49
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har glömt slutet på mercedesmördaren?

Fan, mina bibliotek har ej Den som finner som ebok. Ska man köpa? Blev sugen nu när jag läser era kommentarer. 107 riksdaler kostar den som ebok.

Men det är i uppföljaren han blir mer intressant och det känns som King går tillbaka till sina gamla spår...
Citera
2016-06-06, 14:53
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos

Men det är i uppföljaren han blir mer intressant och det känns som King går tillbaka till sina gamla spår...
Ursäkta mitt dåliga minne.
Citera
2016-06-06, 14:56
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ursäkta mitt dåliga minne.

Inget och ursäkta sig över, äntligen får jag skriva med någon lite om hans böcker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in