2016-05-29, 01:08
Medlem
Barkbitares avatar
Player säger tonåringarna.

Äckel säger jag
Citera
2016-05-29, 01:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
en playboy är väl en man som ser bra ut, har pengar och charm, inte fokuserar på att arbeta utan på att synas på party och ägna sig åt dyra hobbies som raceing och hästpolo, och alltid med en ny kvinna vid sin sida i sportbilen.

Yes, en äkta lyxlirare.
Citera
2016-05-29, 01:15
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbitare
Player säger tonåringarna.

Äckel säger jag
Det är inte samma sak. En playboy har ekonomiska resurser men sitter inte bara i styrelserum och sliter. Han lägger tid och pengar snabba bilar, brudar, snygga kläder och resor och festande.

Kan vara kunglig, arvtagare etc.
Citera
2016-05-29, 01:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det är inte samma sak. En playboy har ekonomiska resurser men sitter inte bara i styrelserum och sliter. Han lägger tid och pengar snabba bilar, brudar, snygga kläder och resor och festande.

Kan vara kunglig, arvtagare etc.

Eller Råååger Mååår, som Hasse och Tage sa. Roger Moore som James Bond är väl klockren som playboy? Alternativt Heffner, han som uppfann Playboy.
Men det söktes ett svenskt ord, och då får vi väl klämma dit ett här: "speleman". Användes förr, i bondesamhället, inte bara om verkliga spelemän, utan även om "playboys". Oftast i samma veva som ungkarl. "Ungkarl och speleman". En playboy med knätofs anno adertonhundratjugofem.
Citera
2016-05-29, 03:45
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prototyp1
Något krystat. Problemet är att svenskan inte använder begreppet "played" så som "he played you". Direktöversättningen "spelade" är inte idiomatisk svenska. "Leka med någon" anspelar på manipulation, vilket är i viss mån korrekt men inte helt tillfredställande. Med begreppet "playa" vet man omgående lekandets exakta natur.

Du är inne på något riktigt men det har ingenting med playboy att göra.

Vad gäller den egentliga betydelsen sedan första världskriget (oavsett den bästa idiomatiska och stilriktiga översättningen) stämmer hee4rs lyxlirare nedtråds bäst i mitt tycke.

Kvinnor är bara en del av bilden. Det att man hår råd och läggning att göra allt annat än ett arbete är minst lika väsentligt till begreppet. En playboy är framförallt en professionell hedonist. Givetvis finns det också andra krav. Man måste t ex vara stilig och njuta av de rätta prylarna, rätta kvinnorna, och allt sånt. Det lär vara ett krävande och tröttande yrke.
Citera
2016-05-29, 03:50
Medlem
Playboy, som begrepp, är väl egentligen inte samma sak som "Player" eller "Charmör" el. liknande som nämnts i tråden. Det syftar väl snarare till "Livsnjutare"?
Citera
2016-05-29, 04:23
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
En playboy är framförallt en professionell hedonist.

Yrkeshedonist borde jag ha skrivit.
Citera
2016-05-29, 11:34
Medlem
Citat:
Jag anser inte att en playboy nödvändigtvis är välbärgad.

Jag själv tror att playboy avser JUST en rätt välbärgad, ung "gentleman", dvs någon som egentligen inte behöver arbeta. MEN är aktivt intresserad av damsällskap, så att säga. Så där är vi ju överens..

James Bond kunde vara en typisk playboy, utom att han faktiskt gör skäl för sin avlöning.

Att det inte finns någon bra svensk motsvarighet ligger kanske i att Sverige har det aldrig varit hög status i att inte behöva arbeta, till skillnad från i England.
Citera
2016-05-29, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Du är inne på något riktigt men det har ingenting med playboy att göra.

Vad gäller den egentliga betydelsen sedan första världskriget (oavsett den bästa idiomatiska och stilriktiga översättningen) stämmer hee4rs lyxlirare nedtråds bäst i mitt tycke.

Kvinnor är bara en del av bilden. Det att man hår råd och läggning att göra allt annat än ett arbete är minst lika väsentligt till begreppet. En playboy är framförallt en professionell hedonist. Givetvis finns det också andra krav. Man måste t ex vara stilig och njuta av de rätta prylarna, rätta kvinnorna, och allt sånt. Det lär vara ett krävande och tröttande yrke.

Ursprungsbetydelsen är inte nödvändigtvis den nuvarande. Dagens användning av playboy syftar på en glidande syn på relationer och kvinnor, inte nödvändigtvis livet som sådant. Det är vanligt att en playboy är förmögen, men det är inte ett krav.
Senast redigerad av Prototyp1 2016-05-29 kl. 13:21.
Citera
2016-05-29, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jersi
Playboy, som begrepp, är väl egentligen inte samma sak som "Player" eller "Charmör" el. liknande som nämnts i tråden. Det syftar väl snarare till "Livsnjutare"?

Avser du livsnjutare eller hedonist säger du också det. Playboy och hedonist är inte synonymer.
Citera
2016-05-29, 14:06
Medlem
Citat:
Playboy och hedonist är inte synonymer.
Det har inget påstått? Hedonism är ju i övrigt inget man är, det är en teoretisk utgångspunkt som hävdar idén om njutning framför allt. Playboy är en livsstil, någonting praktiskt, som ja, på många sätt förhåller sig till samma idéer. De står ju inte direkt mot varandra. Även om de inte är synonymer.

En playboy är i grunden någon som uppskattar det goda i livet (och har förmåga att faktiskt nå allt det goda i livet.). Hence, en riktig livsnjutare.
Citera
2016-05-29, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jersi
Det har inget påstått? Hedonism är ju i övrigt inget man är, det är en teoretisk utgångspunkt som hävdar idén om njutning framför allt. Playboy är en livsstil, någonting praktiskt, som ja, på många sätt förhåller sig till samma idéer. De står ju inte direkt mot varandra. Även om de inte är synonymer.

En playboy är i grunden någon som uppskattar det goda i livet (och har förmåga att faktiskt nå allt det goda i livet.). Hence, en riktig livsnjutare.

Jag skrev hedonist. Det är något man är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in