2016-05-28, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Playboys för s k WT?

Italienska strandraggare var ju ett fenomen på badstränder under 80-talet, och nog scorade de bland turistbrudarna alltid...

Fortfarande en avgränsad översättning? Begreppet "playboy"sträcker sig till alla raggningssammanhang.
Citera
2016-05-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prototyp1
Fortfarande en avgränsad översättning? Begreppet "playboy"sträcker sig till alla raggningssammanhang.
Men gör det verkligen det? Kallar man en sliskig gangsta-typ som raggar runt bland WT i trailerparks i fattiga delar i USA för "playboy"?

Jag associerar ordet till ngt mer penningstark one-night-stand-raggare som viftar med sina kreditkort i barer och på diskotek. Välklädd, bakåtslick, välsmord raggarkäft som kan smälta in i de flesta miljöer. Har störst chans där tjejer och alkohol är involverat.
Citera
2016-05-28, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou

Jag associerar ordet till ngt mer penningstark one-night-stand-raggare som viftar med sina kreditkort i barer och på diskotek. Välklädd, bakåtslick, välsmord raggarkäft som kan smälta in i de flesta miljöer. Har störst chans där tjejer och alkohol är involverat.

Det är min bild också utöver pengarna. Playboy har inget att göra med pengar. Jag avsåg ramgångsrik raggare i alla sociala sammanhang.
Citera
2016-05-28, 21:17
Bannlyst
Min mor benämnde min far som en playboy. Jag reflekterade då över varför inget svenskt ord användes, men insåg snabbt att det inte finns. Min far lämnade kvinnor konstant under 80 och 90-talet. Inklusive min mor, som dock aldrig var förälskad i honom. Han skrattade mycket berättade hon, på ett subtilt, förförisk vis.
Citera
2016-05-28, 21:22
Bannlyst
Ska det vara ett svenskt ord så är det nog "stekare" som kommer närmast.
Citera
2016-05-28, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bofinksbo
Ska det vara ett svenskt ord så är det nog "stekare" som kommer närmast.

Jag anser inte att en playboy nödvändigtvis är välbärgad.
Citera
2016-05-28, 23:10
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leroy20
Sol o vårare

Citat:
Ursprungligen postat av TheLastName
låter ju väldigt begränsat tycker jag..

Sol-och-vårare är ju en som lurar pengar av kvinnor genom att inleda görhållande och låtsas gilla dem...

Playboy, Casanova och Don Juan är väl mer ute efter sex?
Citera
2016-05-28, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Sol-och-vårare är ju en som lurar pengar av kvinnor genom att inleda görhållande och låtsas gilla dem...

Playboy, Casanova och Don Juan är väl mer ute efter sex?

en playboy är väl en man som ser bra ut, har pengar och charm, inte fokuserar på att arbeta utan på att synas på party och ägna sig åt dyra hobbies som raceing och hästpolo, och alltid med en ny kvinna vid sin sida i sportbilen.
Citera
2016-05-28, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
en playboy är väl en man som ser bra ut, har pengar och charm, inte fokuserar på att arbeta utan på att synas på party och ägna sig åt dyra hobbies som raceing och hästpolo, och alltid med en ny kvinna vid sin sida i sportbilen.
Dandy och kvinnotjusare alltså.
Citera
2016-05-28, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Dandy och kvinnotjusare alltså.

vad är din definition av dandy då?
men pengar ska väl finnas med i bilden för att man ska vara en playboy. mycket pengar och helst ärvda.

https://en.wikipedia.org/wiki/Playboy_(lifestyle)

här omnämns inte direkt pengar men de exempel som ges är ju alla på män med pengar - som inte har tid att arbeta eftersom det finns så mycket nöjen att ägna sig åt - inklusive kvinnor förstås.
Senast redigerad av meetthefockers 2016-05-28 kl. 23:51.
Citera
2016-05-29, 00:53
Medlem
zerxezs avatar
spelpojke torde vara den bästa översättningen.
Citera
2016-05-29, 01:02
Medlem
Kvinnotjusare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här