Citat:
Ursprungligen postat av
DannyButterman
Fast tidigare i tråden nämndes att damlandslaget förlorade mot AIK:s U17. Urvalet här är ju rätt skevt. Damlandslaget, the best of the best i riket, mötte the best of the best bland 17-åriga pojkar från norra Stockholm.
Här är fakta om damfotboll:
Damlandslaget kallas "dam"landslaget för att det är de bästa tjejerna. Herrlandslaget kallas landslaget för att det är de besta spelarna i landet. Lönerna är olika pga. att fotboll styrs av marknaden. Damfotboll har en usel produkt vilket gör att omsättningen blir dålig och spelarna tjänar sämre. Det handlar liksom inte om "inställning" eller hur ofta man tränar.
Jo men det är ju precis det jag menar. Tjejer vill inte spela fotboll på grund av att det inte finns några bra förebilder. Detta leder till att det finns ett mycket mindre urval för topplagen att skapa sina lag av och eftersom de som spelar i lagen inte tjänar några pengar finns det väldigt få incitament att elitsatsa.
Hade man kunnat få fler tjejer intresserade så kommer det leda till att lagen har fler duktiga spelare att välja vilket leder till att damfotbollen blir roligare att titta på vilket gör att det kommer in mer pengar. Och att öka intresset för fotboll bland kvinnor är något som går att åstakomma genom att ge det mer uppmärksamhet än vad det kanske förtjänar.
Jag påstår INTE att nivån på damfotboll någonsin kommer bli lika bra som (herr)fotboll men den hade definitivt kunnat bli bra nog för att dra publik stor nog för att gå runt, betala sina spelare en lön stor nog att leva på och att landlaget blir bra nog för att inte få stryk av 15 åringar.
Och det tycker jag hade varit bra, och det är inget som förstör för någon.