2016-05-28, 15:13
Medlem
de är ju bra? så länge de ej jämförs med män.
vi talar ju om idrott nu- inte brandmän där andras liv är i fara för kvinnor kvoteras in.
Citera
2016-05-28, 15:23
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
de är ju bra? så länge de ej jämförs med män.
vi talar ju om idrott nu- inte brandmän där andras liv är i fara för kvinnor kvoteras in.
Visst fan är det skrämmande med den utvecklingen?
En fysiskt handikappad ska försöka vara brandman!
Funkar nog OK tills det brinner till och den manliga brandpersonalen får ta tag i situationen.
Citera
2016-05-28, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Att fotboll skulle börja associeras som en tjej eller unisexsport är nog många manliga fotbollsupportrars värsta mardröm ja.

Det jag menar är att just på grund av att tjejerna aldrig kommer bli lika bra på grund av uppenbara skillnader i fysik så kommer damfotboll och herrfotboll alltid att vara skilda saker och det känns poänglöst att motarbeta människor som försöker lyfta damfotbollen med det argumentet. Och att det blir lite fler kvinnor som tittar på herrfotboll kan ju inte vara så jävla farligt, det är ju inte precis som att kom kommer ta över.
Citera
2016-05-28, 15:57
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jo, mindre mål, mindre plan, mindre boll och mindre kläder skulle göra sporten mer intressant. Det mest tveksamma är planen, de behöver egentligen större ytor eftersom de är långsammare i besluten, man kunde kompensera för det genom att även ha färre spelare. 7 mot 7 på en 9-manna-plan kanske?

Visst ser damerna mindre efter ut i andra bollsporter? Jag tänker främst på handboll, som oinsatt märker jag där mest skillnad i att de naturligtvis är sämre atletiskt.

Men nu upprepar du bara "mindre" av allting utan att motivera. Jag har ju redan förklarat varför mindre av något bara gör saken värre. Man skulle förvisso kunna minska planen med 10% på såväl längden som bredden om det är optimalt att damerna skall röra sig över planen lika snabbt som männen. Men det är ju inte heller så att planen är optimerad för männens del. Vem vet, kanske 10% större plan för männen skulle ge intressantarea spel?
Som du redan är inne på så är damerna något långsammare i besluten och då kompenserar det egentligen för den realivt större planen damerna spelar på. De får vara i fred med bollen lite längre, men samtidigt behövs det. Allt tyder på att boll, mål, och plan inte har något behov av att justeras.
Citera
2016-05-28, 16:07
Medlem
Vad är det för fel på er? Vem fan bryr sig om herrfotboll ens? Och varför ska ni klanka ner på damfotboll? Bara loosers som ständigt ska jämföra de två.
Citera
2016-05-28, 16:20
Medlem
Jag tycker inte att man ska fästa så stor vikt vid resultaten i dylika träningsmatcher. Fotboll är en sport med mycket närkampsmoment, där inte bara muskler utan även ren storlek är en fördel (inom rimliga gränser givetvis). Damerna får här träning i närkamper, snabbhet, tuffhet mm. Tycker de damlagskaptener som "vågar" ta sådana här matcher gör helt rätt, trots risk för kritik om resultaten. Det är ju i EM/VM/OS osv resultaten verkligen är viktiga, inte i träningsmatcher mot pojklag.

Sen tycker jag det är allvarligare om damerna skulle få spö av pojklagen i rena tekninkövningar, som inte har med storlek/muskler att göra, som tex dribbla mellan koner, nertagningar, sätta krysset från straffpunkten, träffa rätt yta med inlägg osv. Har sett för lite fotboll (dam/herr/pojk) för att ha någon bestämd åsikt om hur damerna ligger till där.
Citera
2016-05-28, 17:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdealer
Vad är det för fel på er? Vem fan bryr sig om herrfotboll ens? Och varför ska ni klanka ner på damfotboll? Bara loosers som ständigt ska jämföra de två.

Bryr man sig om livet så bryr man sig om fotboll. Därav att det nu blir så mycket hat mot en sak som damfotboll när det är ens egna pengar och liv av intresse de klankar ner på varför inte hon tjänar lika mycket som han. När det handlar om att killar lägger sina pengar på detta för att de alltid drömt om att bli han som spelar i en VM-final. Ungefär som tjejer lägger sina pengar på smink för att bli hon som är supermodell... Vill de klaga för de banne mig ta och betala för det själva då och gå och se matcher med Marta i damallsvenskan. Men icke det kalaset ska killar också behöva betala.
Citera
2016-05-28, 17:44
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnosP
Jag tycker inte att man ska fästa så stor vikt vid resultaten i dylika träningsmatcher. Fotboll är en sport med mycket närkampsmoment, där inte bara muskler utan även ren storlek är en fördel (inom rimliga gränser givetvis). Damerna får här träning i närkamper, snabbhet, tuffhet mm. Tycker de damlagskaptener som "vågar" ta sådana här matcher gör helt rätt, trots risk för kritik om resultaten. Det är ju i EM/VM/OS osv resultaten verkligen är viktiga, inte i träningsmatcher mot pojklag.

Sen tycker jag det är allvarligare om damerna skulle få spö av pojklagen i rena tekninkövningar, som inte har med storlek/muskler att göra, som tex dribbla mellan koner, nertagningar, sätta krysset från straffpunkten, träffa rätt yta med inlägg osv. Har sett för lite fotboll (dam/herr/pojk) för att ha någon bestämd åsikt om hur damerna ligger till där.

Det är lika stor skillnad där som allt annat när det kommer till idrott generellt.
Inget fel på kvinnor som idrottar, men skillnaden är väldigt stort, speciellt i fotboll av någon anledning.
Rumsuppfattning har nog en ganska stor del i det
Citera
2016-05-28, 18:15
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komposthoran
Att damfotbollen är så katastrofalt dålig går ju givetvis delvis att skylla på skillnaden i fysik men rent statistiskt sätt så borde ju inte damerna bli lika bra när urvalet är BETYDLIGT mindre. Givetvis kommer man kunna ta ut ett bättre lag om man har 100 000 män att välja mellan jämfört med 10 000 kvinnor. Det faktum att damfotbollen inte är en grej och att man inte tjänar pengar leder givetvis till att en betydligt mindre del av de 10 000 är beredda att elitsatsa.

Fast tidigare i tråden nämndes att damlandslaget förlorade mot AIK:s U17. Urvalet här är ju rätt skevt. Damlandslaget, the best of the best i riket, mötte the best of the best bland 17-åriga pojkar från norra Stockholm.

Här är fakta om damfotboll:
Damlandslaget kallas "dam"landslaget för att det är de bästa tjejerna. Herrlandslaget kallas landslaget för att det är de besta spelarna i landet. Lönerna är olika pga. att fotboll styrs av marknaden. Damfotboll har en usel produkt vilket gör att omsättningen blir dålig och spelarna tjänar sämre. Det handlar liksom inte om "inställning" eller hur ofta man tränar.
Citera
2016-05-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DannyButterman
Fast tidigare i tråden nämndes att damlandslaget förlorade mot AIK:s U17. Urvalet här är ju rätt skevt. Damlandslaget, the best of the best i riket, mötte the best of the best bland 17-åriga pojkar från norra Stockholm.

Här är fakta om damfotboll:
Damlandslaget kallas "dam"landslaget för att det är de bästa tjejerna. Herrlandslaget kallas landslaget för att det är de besta spelarna i landet. Lönerna är olika pga. att fotboll styrs av marknaden. Damfotboll har en usel produkt vilket gör att omsättningen blir dålig och spelarna tjänar sämre. Det handlar liksom inte om "inställning" eller hur ofta man tränar.

Jo men det är ju precis det jag menar. Tjejer vill inte spela fotboll på grund av att det inte finns några bra förebilder. Detta leder till att det finns ett mycket mindre urval för topplagen att skapa sina lag av och eftersom de som spelar i lagen inte tjänar några pengar finns det väldigt få incitament att elitsatsa.

Hade man kunnat få fler tjejer intresserade så kommer det leda till att lagen har fler duktiga spelare att välja vilket leder till att damfotbollen blir roligare att titta på vilket gör att det kommer in mer pengar. Och att öka intresset för fotboll bland kvinnor är något som går att åstakomma genom att ge det mer uppmärksamhet än vad det kanske förtjänar.

Jag påstår INTE att nivån på damfotboll någonsin kommer bli lika bra som (herr)fotboll men den hade definitivt kunnat bli bra nog för att dra publik stor nog för att gå runt, betala sina spelare en lön stor nog att leva på och att landlaget blir bra nog för att inte få stryk av 15 åringar.

Och det tycker jag hade varit bra, och det är inget som förstör för någon.
Senast redigerad av Komposthoran 2016-05-28 kl. 18:38.
Citera
2016-05-28, 19:30
Medlem
Gubbens avatar
Tyskland vann över Brasilien med 7-1. Vem fan vill se Brasilien spela fotboll?
Citera
2016-05-28, 20:37
Medlem
MaddahOfEeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Tyskland vann över Brasilien med 7-1. Vem fan vill se Brasilien spela fotboll?

Haha, mycket bra!!! huvet på spiken!!!

Varför går någon och tittar på nånting som är inte håller den allra högsta kvaliteten?

Jag går inte på fotboll för att se extrem spelskicklighet. Jag går för att öka stämningen och stötta det lag jag håller på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in