Citat:
Ursprungligen postat av
quezen
spelare och tränare har observerat tre saker som skiljer sig rejält mellan män och kvinnor i fotboll
1. styrkan med spänst i bena och längden- som tränaren sade, tjejer har tyvärr ingen chans på hörnor - alla kan se det.
2. män springer snabbare, detta har spelare medgett flertal gånger - männen springer förbi backlinjen för lätt.
3. närkamper, när män vill, går inte att vinna.
Fast det där är ju uppenbara saker, det som förvånar mig är ju deras bristande spelförståelse och teknik som passning, mottag, dribbla osv. är så mycket sämre än många pojkar trots att tjejerna spelar på en hög nivå.
Jag har sett en del matcher när tjejer spelar i ung ålder mot killar, ungefär 10-11, tjejerna vann i princip alla närkamper mot killarna både då killarna inte vågade gå in men också för att tjejerna var större och tyngre då de utvecklas tidigare än killar men varför vinner killarna med 10-0 ändå.
Jo för att tjejerna har ingen aning om hur att spela som ett lag, vinnarmentalitet och fruktansvärt dålig teknik vilket gjorde att killarna blev överlägsna och det hade inget att göra med att de var snabbare och starkare än tjejerna.
Jag tror också en del bra tjejer i ungefär 10-11 års ålder skulle kunna göra det okej i många hyfsade pojklag i samma ålder men då är det ju också en stor del i det hela att få killar skulle vilja nita en tjej, precis som det står om de 3 13 åriga tjejerna som blev inlånade till ett lag, killarna vågade inte gå på och tjejerna gav järnet.
Frågan är ju hur bra pojklagen var också i det fallet, den bästa tjejen jag sett spela i hennes årskull skulle ha lekstuga med det sämsta pojklaget i samma årskull men det betyder inte att hon har någon chans när det ens kommer till de mediokra spelarna i samma ålder i andra lag.
Jag tror damfotbollen kommer gå framåt och det kommer bli mer tekniska spelare precis som herrfotbollen har tagit stora kliv senaste 20 åren och fått en högre teknisk nivå.
Jag kollar sällan på damfotboll då det inte intresserar mig, jag ser när det är mästerskap mest bara för att jag gillar fotboll.
Någon skrev att men om ni vill se bra fotboll varför kollar ni på allsvenskan... Allsvenskan är en bra liga, ingen toppliga men det är ingen skitliga heller och många precis som mig är uppväxta med att kolla på allsvenskan, i damallsvenskan skulle jag kunna gå in och göra det bättre än många och då håller jag hellre till i någon av de lägre herrserierna då fotbollen där är betydligt mycket mer fartfylld än för SDFF som spelar i elitettan.
Jag har inget problem med att damer spelar fotboll och inte heller att det får stort medialt utrymme men gnället om att de inte tjänar mer osv. är för mig väldigt provocerande och att vissa t.ex. en idiot som Daniel Swedin eller Moa Svan(?) skriver om det riktiga landslaget och att det inte är någon skillnad mellan män och kvinnor och att det är ett problem att tjejer tror att det manliga könet är bättre på fotboll...