2016-05-27, 21:10
Medlem
Fanns ett allsvenskt damlag i min hemstad för 25 år sedan som förlorade mot P15 (pojar 15 år) med 12-0 eller något liknande.
Citera
2016-05-27, 21:13
Medlem
Vårt handbollslags A-Pojkar 14 åringar mötte Skuru Elitseriedamer dom var chanslösa och blev helt frånåkta sån skillnad men inget att hyckla om två olika sporter.
Citera
2016-05-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Frågan är liksom varför de ens håller på med dessa matcher. Tror ärligt inte att det gynnar endera part. Pojklaget blir inte bättre och inte damlaget heller. Blir mest som en show bara. För damlag som nu är bra blir det ju rentav knäckande att få svart på vitt att man åker på stordäng av ett gäng 14-åringar och i deras vanliga spel mot andra damlag är det inte mycket de får med sig då dessa spelar på ett annat sätt. Just bortförklaringen att de nu gör såhär för att det saknas bra dammotstånd säger liksom allt om på vilken nivå den idrotten faktiskt ligger på.

du har en bra poäng- varför inte bara "träna" med pojkarna? slå hörnor, testa och slå långpassar, träna uppspel - försvarsspel osv.
Citera
2016-05-27, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Du vet ju mycket väl om att de spelar damfotboll, för om de skulle spela med män, så skulle det förmodligen inte ens finnas kvinnor på landslagsnivå. Inte ens om jag fick en dotter skulle jag kräva att hon ska få bättre betalt än Zlatan per match när hon inte är bättre än en genomsnittlig högstadiepojke, så att bli förälder gör en inte till svensk feminist per automatik. Jag anser fortfarande att det ska finnas en koppling mellan prestationsnivå och belöningsnivå. För övrigt skiter jag i fotboll, så om jag själv fick en dotter, skulle jag personligen så klart föredra om hon blev intresserad av djur, biologi, litteratur, vetenskap eller något annat jag kan relatera till.

Edit: För övrigt hoppas jag att en eventuell dotter till mig inte heller blir svensk feminist, utan istället ärver i någon mån en liknande hög intelligensnivå som jag själv har och den närmast naturliga dragning jag från första början har haft till ett vetenskapligt och rationellt förhållningssätt till omvärlden. Men sådant är ju så klart ren tur om det sker och det går väl bra annars också, men givetvis skulle det underlätta samförståelsen om båda kan tänka likadant.

Håller med, absolut! Men vill min dotter spela fotboll så får hon det, det är bara bra för henne. Jag har sportat hela min ungdom och det var bra för mig. Det kommer även att vara bra för hennes lungkapacitet och fysiken för övrigt.

Om du har läst mina inlägg så förstår du att jag inte är feminist, jag är inte heller überkonservativ chauvinist som anser att kvinnor inte får ägna sig åt sport.

För övrigt är vi överens. Jag har läst din posthistorik och håller med det mesta du skrivit.
Citera
2016-05-27, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Skydd? för att man blir fälld på en gräsmatta? mesarna har ju skydd för smalbenen > < skateboardåkare slår sig mycket på smalbenen men ingen använder smalbensskydd där...när dom leker med sina skateboards.

Fotboll är en teater/en dokusåpa, för idrott eller sport är det inte bara en grupp lättledda halvmesyrer som vill visa upp sig.

Idrott handlar om att göra sitt allra bästa och lite lite extra till och det är ytterst få lagidrotter där detta lyckas att uppnås, men fotboll är den mest överskattade och den fjantigaste pseudoidrotten av dom alla.

"Vi vanliga ser det som en sport utan några mesiga tillbehör eller skydd och med väldigt många komponenter för att laget eller jaget ska vara riktigt bra. "

"Vi vanliga" vi vanliga.....låter som en riktig gråsosse som uttalar sig, tyckte du det var rätt att bänka Zlatan också när han hade druckit en öl?

Vi vanliga....knyter handen i fickan och står snällt i kön, tycker att fotboll är en spännande händelse där överbetalda vuxna män beter sig som bortskämda barn och har satt sina idrottsliga mål vid en gräns man endast kan definiera som att underprestera.

Vi vanliga, tycker fotboll är en hård sport för att dom inte har några skydd när dom får en enorm månadslön för att bli lite halvsvettiga och dom skadar sig lika mycket som en nörd på sitt första lajv.

Helt ok att ni gillar denna tramsiga institution men se det för vad det är bara, världens största dokusåpa.

Jag förstår vissa av dina resonemang och jag personligen kan tycka att lönerna har skenat iväg men ser man till hur mycket glädje och lycka sporten sprider runt omkring sig så kan mna jubtycka att spelarna förtjänar pengarna. Kom ihåg att dessa spelare har varit tvungna att offra i stort sett hela sina unga liv för att kunna bli proffs och det är en uppoffring som verkligen förtjänar en bra kompensation.

Sen när det kommer till skydd så har du rätt i att dom har benskydd men glöm inte att tacklingar inte alltid träffar benen och dessutom finns risken för både hårda skott som kan ge hjärnskkningar, pungsparkar, axeltacklingar från 90 kg tunga backar mot 60 kg lätta anfallare, armbågar, knän, skallningar vid luftdueller you name it. Fotboll är en betydligt mycket råare sport än vad man tror och anledningen till varför många anfallare filmar är för att man vill att en aggressiv back ska få kort för att spela lite lugnare och mer beräknat resten av matchen.
Citera
2016-05-27, 23:58
Medlem
Konstigt att kvinnor presterar sämre än de av de manliga könet...
Hur fungerar det i friidrott? Lättare kulor?
I fotboll, vad är gränsen för fysiska fördelar? Många säger att vid 9 års ålder och att kvinnor aldrig växer ikapp jämnåriga fysiskt.
Spelmässigt kan flickor klara sig bra, de kan även klara sig bättre än jämnåliga killar.

Någon som testat?
Citera
2016-05-28, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spolningen
Konstigt att kvinnor presterar sämre än de av de manliga könet...
Hur fungerar det i friidrott? Lättare kulor?
I fotboll, vad är gränsen för fysiska fördelar? Många säger att vid 9 års ålder och att kvinnor aldrig växer ikapp jämnåriga fysiskt.
Spelmässigt kan flickor klara sig bra, de kan även klara sig bättre än jämnåliga killar.

Någon som testat?

spelare och tränare har observerat tre saker som skiljer sig rejält mellan män och kvinnor i fotboll

1. styrkan med spänst i bena och längden- som tränaren sade, tjejer har tyvärr ingen chans på hörnor - alla kan se det.

2. män springer snabbare, detta har spelare medgett flertal gånger - männen springer förbi backlinjen för lätt.

3. närkamper, när män vill, går inte att vinna.
Citera
2016-05-28, 01:35
Medlem
Skulle man krympa planen, bollen och målen så skulle det kanske kunna bli bra lir.
Underligt att detta inte redan gjorts om.
Citera
2016-05-28, 01:38
Medlem
Vintergrisens avatar
Ja, vad ska man säga? Vem är förvånad kanske?

För all del så får förstås tjejer för min del syssla med vilka sporter de vill, men det blir ju ganska märkligt när vissa "kräver" att ett lag som håller "korpenkvalite" ska få lika mycket uppmärksamhet och understöd som ett proffslag.

Min stilla undran är dock om det inte skulle gynna damfotbollen både publikmässigt och ekonomiskt om de spelade i bikini...
Citera
2016-05-28, 05:53
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
spelare och tränare har observerat tre saker som skiljer sig rejält mellan män och kvinnor i fotboll

1. styrkan med spänst i bena och längden- som tränaren sade, tjejer har tyvärr ingen chans på hörnor - alla kan se det.

2. män springer snabbare, detta har spelare medgett flertal gånger - männen springer förbi backlinjen för lätt.

3. närkamper, när män vill, går inte att vinna.
Fast det där är ju uppenbara saker, det som förvånar mig är ju deras bristande spelförståelse och teknik som passning, mottag, dribbla osv. är så mycket sämre än många pojkar trots att tjejerna spelar på en hög nivå.

Jag har sett en del matcher när tjejer spelar i ung ålder mot killar, ungefär 10-11, tjejerna vann i princip alla närkamper mot killarna både då killarna inte vågade gå in men också för att tjejerna var större och tyngre då de utvecklas tidigare än killar men varför vinner killarna med 10-0 ändå.
Jo för att tjejerna har ingen aning om hur att spela som ett lag, vinnarmentalitet och fruktansvärt dålig teknik vilket gjorde att killarna blev överlägsna och det hade inget att göra med att de var snabbare och starkare än tjejerna.

Jag tror också en del bra tjejer i ungefär 10-11 års ålder skulle kunna göra det okej i många hyfsade pojklag i samma ålder men då är det ju också en stor del i det hela att få killar skulle vilja nita en tjej, precis som det står om de 3 13 åriga tjejerna som blev inlånade till ett lag, killarna vågade inte gå på och tjejerna gav järnet.
Frågan är ju hur bra pojklagen var också i det fallet, den bästa tjejen jag sett spela i hennes årskull skulle ha lekstuga med det sämsta pojklaget i samma årskull men det betyder inte att hon har någon chans när det ens kommer till de mediokra spelarna i samma ålder i andra lag.

Jag tror damfotbollen kommer gå framåt och det kommer bli mer tekniska spelare precis som herrfotbollen har tagit stora kliv senaste 20 åren och fått en högre teknisk nivå.
Jag kollar sällan på damfotboll då det inte intresserar mig, jag ser när det är mästerskap mest bara för att jag gillar fotboll.
Någon skrev att men om ni vill se bra fotboll varför kollar ni på allsvenskan... Allsvenskan är en bra liga, ingen toppliga men det är ingen skitliga heller och många precis som mig är uppväxta med att kolla på allsvenskan, i damallsvenskan skulle jag kunna gå in och göra det bättre än många och då håller jag hellre till i någon av de lägre herrserierna då fotbollen där är betydligt mycket mer fartfylld än för SDFF som spelar i elitettan.

Jag har inget problem med att damer spelar fotboll och inte heller att det får stort medialt utrymme men gnället om att de inte tjänar mer osv. är för mig väldigt provocerande och att vissa t.ex. en idiot som Daniel Swedin eller Moa Svan(?) skriver om det riktiga landslaget och att det inte är någon skillnad mellan män och kvinnor och att det är ett problem att tjejer tror att det manliga könet är bättre på fotboll...
Citera
2016-05-28, 07:15
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajnal-linjen
Skulle man krympa planen, bollen och målen så skulle det kanske kunna bli bra lir.
Underligt att detta inte redan gjorts om.
Vad skulle bli bättre av det? Det är som om damernas 100m (friidrott) skulle vara 80m, damernas maraton 35km.
Problemet är inte att det dröjer för länge att komma från ena sidan till andra sidan för damer. Rent löpmässigt borde det ta ca 10% längre tid. Mindre mål låter också konstigt. Inom herrfotbollen talas det ibland om att göra målen större för att få fler mål. Problemet med damfotboll är inte heller att det är för målglatt. Att göra bollen mindre, vad är vitsen? Det är lättare att skjuta på en lite större boll. Det är svårare att få till en bra träff med stora fötter (relativt boll). Redan som knatte hatade jag att spela med boll nr. 4 för att man tvingades närmar gräset med foten i skottmomentet.

Nej jag ser ingen point i något av förslagen. Jag blir alltid lika förvånad när de framförs för de löser inget problem/behov.
Citera
2016-05-28, 09:47
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Vad skulle bli bättre av det? Det är som om damernas 100m (friidrott) skulle vara 80m, damernas maraton 35km.
Problemet är inte att det dröjer för länge att komma från ena sidan till andra sidan för damer. Rent löpmässigt borde det ta ca 10% längre tid. Mindre mål låter också konstigt. Inom herrfotbollen talas det ibland om att göra målen större för att få fler mål. Problemet med damfotboll är inte heller att det är för målglatt. Att göra bollen mindre, vad är vitsen? Det är lättare att skjuta på en lite större boll. Det är svårare att få till en bra träff med stora fötter (relativt boll). Redan som knatte hatade jag att spela med boll nr. 4 för att man tvingades närmar gräset med foten i skottmomentet.

Nej jag ser ingen point i något av förslagen. Jag blir alltid lika förvånad när de framförs för de löser inget problem/behov.

Jo, mindre mål, mindre plan, mindre boll och mindre kläder skulle göra sporten mer intressant. Det mest tveksamma är planen, de behöver egentligen större ytor eftersom de är långsammare i besluten, man kunde kompensera för det genom att även ha färre spelare. 7 mot 7 på en 9-manna-plan kanske?

Visst ser damerna mindre efter ut i andra bollsporter? Jag tänker främst på handboll, som oinsatt märker jag där mest skillnad i att de naturligtvis är sämre atletiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in