2016-05-28, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
ja det var ett väldans tycka-synd-om i denna tråd kring givna sakfrågor. Jag ämnar dock aldrig gulla eller hålla med nån som håller NB bakom ryggen.
Det är skyhögt i tak, offentligt och fritt för var och en och det finns som du säger ännu en tråd.
Däremot finns jag snyftandet riktigt patetiskt.

Två advokater har djupgranskat allt material i Lisa Holm fallet (inkl slasken och sekretessat material). Dom borde känna sig trygga med att så skett. Hade det funnits Någonting som skulle tala för NB hade det kommit upp på bordet redan.
2016-05-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Jag lyssnar just nu radioprogrammet Pyramiden. Där sägs att vi äldre förlorar i detaljer, men blir bättre i sammanhang. Att ta i i situationen efter att alla instanser har dömt Nerius, förutsätter att man tänker på sammanhang. Därför är det för mig, som 80-årig, självklart att mördaren går på fri fot, beredd för liknande dåd, efter uppmuntran av att det gick så smärtfritt att döda LH.

Polisen undersökte aldrig vad hände med Lisa. Nu efteråt uppträder debatörer som uppfattar att det gäller att fortsätta argumenteringen för att allt som TR och HR har skrivit är sant. Ett litet avvikelse kan leda till att vi kommer på spåret, hittar svaret på något som ReedMe frågar. Det finns oerhört kunskap, som inte har berörts. ReeMe ger prov på detta och är för det mesta på rätt spår.

Jag tar ändå fasta på Leit Gs omvändning. Han börjar i sitt TV-program 27/10 med att underkänna Irinas vittnesmål, på ett undermåligt sätt. Irina satt 11 dagar som misstänkt för medhjälp, hon hotades med många år i fängelse och förlusten av parets dotter.

Förhörsledaren la vikten på att övertyga Irina att Nerius kommer att dömmas, helt oberoende att Irina bekräftar att det var omöjligt, familjen var hela kvällen tillsammans. Hon skadar bara sig själv, utan att kunna rädda sin man.

Första gången Irina vittnar, under ed, genom Skype i HR. Hon känner sig trygg på avstånd till åklagaren och berättar sanningen. Hon kan inte tänka sig att i Litauen kan hon dömas för mened. Kanske det är så - kanske inte. De agressiva tongångar, som dominerar här, kan leda till att mened tas upp i en domstol i Litauen eller att Irene begärds till Sverige, som Agange.
Då kan du väl svara på min fråga tidigare, om hur ditt alternativa scenario ser ut - i princip.

Vidare berätta vad du anser kan och bör göras NU av vem och hur.

För du kan väl inte mena, att det är ändamålsenligt att fortsätta år ut och år in med att tjata om detaljer i eller utanför domarna här på Flashback ?
2016-05-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det märks att du har noll koll på vad som händer med en kropp när blodcirkulationen upphör. Även om stelheten försvinner så småningom, bildas andra tecken. När blodet inte cirkulerar stannar det och likfläckar uppstår och DE försvinner inte. Därför kunde de se att Lisas kropp placerades i skåpet kort efter att döden inträffat.
... och flyttar inte på sig heller, väl, oavsett om kroppen skulle flyttas efter deras uppkomst ?
2016-05-28, 17:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Två advokater har djupgranskat allt material i Lisa Holm fallet (inkl slasken och sekretessat material). Dom borde känna sig trygga med att så skett. Hade det funnits Någonting som skulle tala för NB hade det kommit upp på bordet redan.
Ja, Hurtig fick ju lovsånger då han gled in på banan. Han borde ha hittat nåt om nu Rönnbäck missade via sin djupdykning i slasken. Han har inga problem heller med att gå in på andras sakområden han inte behärskar - det ser man via Astrid Lindgren-fallet. Är det nåt han ägnade sig åt så var det obduktion, medicinska frågor. Han har själv en föreläsning där han talar om ett annat fall och en viss tabletts biverkningar han fördjupade sig kring.
För övrigt gick han via den tunga bevisningen - en annan infallsvinkel som han sa och detta var NB med på via att ha läst och godkänt överklagan som klient. Hurtig kan knappast köra över NB i den frågan. Han tyckte väl Rönnbäcks planteringsteorier och psoriasis var åt skogen annars hade han väl granskat detta i en fördjupning i nån av punkterna i hans expansiva överklagan.
Men det ska väl till en alternativteoretiker för att rädda NB då dessa bådas juridiska kunskap, totala erfarenhet och full tillgång till materialet inte duger.
Senast redigerad av develi 2016-05-28 kl. 17:34.
2016-05-28, 17:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Detta är ett stort problem och jag har nu gång efter annan försökt få svar bland allt allmänt tyckande, repetativa påståenden - jag försöker förankra en diskussion men det tycks vara förbannat svårt.
Jag hoppas du får svar på dina frågor för de är högst relevanta och grundlägger däremot en diskussion:
NB-kramarna versus åklagarkramarna.
Ja, det här är ett diskussions-forum, inte ett åsikts-forum där man bara kan posta en åsikt och sen vägra en diskussion när den blir ifrågasatt. Gnälltrollen klagar på debattklimatet direkt man ställer en vanlig, enkel, simpel fråga.

Förutom att jag saknar svar på hur planteraren har snott åt sig dna och blod från Nerijus, så saknar jag också svar på hur det är med den där bilen som alternativteoretikerna påstår att Lisa ska ha rövats bort i. Hur, var, när sågs den? Lyckades vittnet fånga några bokstäver eller siffror från reg-skylten? Vem är ägaren till bilen och hur såg den ut? Hur kan man vara säker på att hon ens rövades bort i den? Vad är det som talar för det? Jag hittar ingenting i utredningen som talar för att hon skulle ha blivit bortrövad i en bil och mördad på annan plats för att sen stuvas in i ett klädskåpet i Martorp i syfte att Nerijus ska sättas dit som mördare.

Planteraren kunde ha skaffat undan hennes kropp så att den aldrig skulle ha hittats, men valde att fabricera en mordplats i ladan, smeta Nerijus dna på offret och balsnöret och placera kroppen på ett ställe där den oundvikligen skulle hittas till sist - allt i syfte att snärja Nerijus. Då måste man samtidigt ställa sig frågan: Varför valdes Lisa till offer? Och vad är meningen med alltsammans?
2016-05-28, 17:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
... och flyttar inte på sig heller, väl, oavsett om kroppen skulle flyttas efter deras uppkomst ?
Precis. Likfläckarna permanentas efter ett tag.
2016-05-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ja, Hurtig fick ju lovsånger då han gled in på banan. Han borde ha hittat nåt om nu Rönnbäck missade via sin djupdykning i slasken. Han har inga problem heller med att gå in på andras sakområden han inte behärskar - det ser man via Astrid Lindgren-fallet. Är det nåt han ägnade sig åt så var det obduktion, medicinska frågor. Han har själv en föreläsning där han talar om ett annat fall och en viss tabletts biverkningar han fördjupade sig.
För övrigt gick han via den tunga bevisningen - en annan infallsvinkel som han sa och detta var NB med på via att ha läst och godkänt överklagan som klient. Hurtig kan knappast köra över NB i den frågan. Han tyckte väl Rönnbäcks planteringsteorier och psoriasis var åt skogen annars hade han väl granskat detta i en fördjupning i nån av punkterna i hans expansiva överklagan.
Men det ska väl till en alternativteoretiker för att rädda NB då dessa bådas juridiska kunskap, totala erfarenhet och full tillgång till materialet inte duger.

En inte alltför vild gissning är väl att minst en på advokatfirman behärskede FUP inklusive hemliga delar innan Hurtig formellt tog över. Ingers experter var väl Hurtigs experter? Samma torde gälla om slasken. De har alltså inte haft veckovis med tid till inläsning snarare månadsvis. Och ändå kom inget mer än polisvittnet fram.
2016-05-28, 17:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, det här är ett diskussions-forum, inte ett åsikts-forum där man bara kan posta en åsikt och sen vägra en diskussion när den blir ifrågasatt. Gnälltrollen klagar på debattklimatet direkt man ställer en vanlig, enkel, simpel fråga.

Förutom att jag saknar svar på hur planteraren har snott åt sig dna och blod från Nerijus, så saknar jag också svar på hur det är med den där bilen som alternativteoretikerna påstår att Lisa ska ha rövats bort i. Hur, var, när sågs den? Lyckades vittnet fånga några bokstäver eller siffror från reg-skylten? Vem är ägaren till bilen och hur såg den ut? Hur kan man vara säker på att hon ens rövades bort i den? Vad är det som talar för det? Jag hittar ingenting i utredningen som talar för att hon skulle ha blivit bortrövad i en bil och mördad på annan plats för att sen stuvas in i ett klädskåpet i Martorp i syfte att Nerijus ska sättas dit som mördare.

Planteraren kunde ha skaffat undan hennes kropp så att den aldrig skulle ha hittats, men valde att fabricera en mordplats i ladan, smeta Nerijus dna på offret och balsnöret och placera kroppen på ett ställe där den oundvikligen skulle hittas till sist - allt i syfte att snärja Nerijus. Då måste man samtidigt ställa sig frågan: Varför valdes Lisa till offer? Och vad är meningen med alltsammans?
Ja? jag undrar också kring den här kidnappningen där hon förs bort i bil. Hade mördaren med sig NBs blod direkt vid mordet och dödade henne utifrån ett motiv att sätta dit honom? Det kan ju oavsett inte vara nån random okänd person som dyker upp om nu balten ska sättas dit med allt DNA. Han måtte ha ett rejält horn i sidan på NB. Annars hade det väl varit mer troligt att hon lämnats på platsen och denne stuckit därifrån. Han lär ju haft handskar och grodmansdräkt eftersom han inte avsatte nåt enda spår. Eller plockat med henne i bilen och åkt all världens väg och gömt henne.
2016-05-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Dina personangrepp är tröttsamma, develi.
sisotalo har en poäng med att "avvikelser" måste få diskuteras. Vad är annars denna tråd till för? Sedan gör du precis det han motsätter sig: "Det är fakta ur domslut" = sanning.
Själv tycker jag HR avfärdar hennes vittnesmål väl lättvindigt, så för mig är det ingen sanning att Irina är icke trovärdig.
Men du måste väl ändå hålla med om att även det mest extrema ifrågasättande måste följa något slags systematik om en diskussion ska kunna leda till något annat än gräl ? Att utan närmare förklaring betrakta utfallet i tre domstolar som helt irrelevant och "utredningen" som lika vidöppen som i början av juni är faktiskt inte vetenskapligt. Om man ska ha någon framgång med sitt ifrågasättande får man göra sig besväret att hitta avgörande svagheter i just hovrättsdomen och övertygande argumentera för att felslut i domstolen föreligger. Dessutom måste man följa det fundamentala upplägget i rättssystemet - domarna bygger på en historia, som bedömts bortom rimligt tvivel överensstämma med gjorda fynd och iakttagelser. Mot detta måste ställas ett alternativ, som, om det hade förebringats rätten, vunnit större tilltro. Som det nu är, finns det ingen alternativ historia alls att hypotespröva och så tycks det förbli, eftersom ingen, med eller utan "känsla för sammanhang", förmår eller vill prestera någon och försöka leda den i bevis.
Senast redigerad av LOE2 2016-05-28 kl. 17:57.
2016-05-28, 18:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja? jag undrar också kring den här kidnappningen där hon förs bort i bil. Hade mördaren med sig NBs blod direkt vid mordet och dödade henne utifrån ett motiv att sätta dit honom? Det kan ju oavsett inte vara nån random okänd person som dyker upp om nu balten ska sättas dit med allt DNA. Han måtte ha ett rejält horn i sidan på NB. Annars hade det väl varit mer troligt att hon lämnats på platsen och denne stuckit därifrån. Han lär ju haft handskar och grodmansdräkt eftersom han inte avsatte nåt enda spår. Eller plockat med henne i bilen och åkt all världens väg och gömt henne.
Frågan är ju, som du skriver, av vilken anledningen planteraren väljer att röva bort henne till annan plats, istället för att helt sonika hänga henne i ladan och låta henne bli funnen där direkt, på Nerijus arbetsplats. Den frågan är kanske alternativteoretikerna villiga att besvara? Det måste finnas ett viktigt syfte bakom detta. Ladan blev snabbt satt under bevakning så riggandet av mordplatsen måste ha skett redan vid bortrövandet. Det kräver planering och att mördaren visste att Lisa skulle åka moppe just den dagen.

Bilen bör på något vis ha varit förpreparerad så att inte eventuella spår från den kunde fastna på Lisas kläder. Kanske nån form av plastskynke där hon tvingades ner. Frågan är om hon var vid medvetande då. Planteraren har många logistiska problem att lösa så man kan undra om han var ensam? Han måste nästa ha haft hjälp? Det här kan då tyda på att det är flera personer som har ett rejält horn i sidan på Nerijus - och även Lisa då eftersom hon valdes som offer i den här påstådda morbida komplotten.
Senast redigerad av ReedMe 2016-05-28 kl. 18:17.
2016-05-28, 19:05
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Då kan du väl svara på min fråga tidigare, om hur ditt alternativa scenario ser ut - i princip.

Vidare berätta vad du anser kan och bör göras NU av vem och hur.

För du kan väl inte mena, att det är ändamålsenligt att fortsätta år ut och år in med att tjata om detaljer i eller utanför domarna här på Flashback ?

Jag har faktiskt lämnat domarna utanför argumenteringen, de är dåliga. Speciellt HD gör fel när de inte alls undersöker Hurtigs 72 punkter, utan svarar efter några dagar.

Att HD har stängt luckan har inte stoppat varken Thomas Quick eller Palme mordet att komma upp på nytt och på nytt. Det vore bra att ordna ett seminarium för en öppen diskusson, som gjordes efter att Sture Bergwall blev fri.

Jag besväras av tekniska misstag, nämligen av att LGWPs kovändning kan inte ses i sin helhet i Yle-play, utan klippet stoppas efter inledande riktigt dumma påståenden om Irinas vittnesmål. Pappas vittnesmål i arkivet avbröts efter 13 min, att han har berättat om sin dotter. Det finns säkert mera viktiga tekniska problem.

Om Nerius verkligen lämnas till Litauen får lokala media huvudrollen. Media i Litauen kan släppa fram både Irina och Nerius i intima intervjuer. Svenska debatörer vore ett inslag i lokal media. Finsk media hat noggrant följt både TQ och Palme, fast oftast dessa rättsfall stannar i landet.

Eftersom Nerius och Irina finns i Litauen kunde åtal väckas mot Irina för mened.

Jag vet inte hur Nerius hanteras i svensk fängelse, men antagligen helt isolerad, eftersom han skulle ändå utelämnas. Problemet i Sverige är att uppenbarligen det har inte varit någon förbi åkande lastbilschaufför, utan person som känner orten väl och har möjlighet att agera vid spridning av Lisas ägodelar. Det måsta ha varit igång massor av spekulationer, även i den här kedjan.
Senast redigerad av sisotalo 2016-05-28 kl. 19:16.
2016-05-28, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det sker visst någon ansatts till humanisering. Då delade 6 fångar på en cell.

Överbeläggningen är gigantisk, men tydligen inga problem att ta emot landsmän som skickas dit för förvaring. No problems.

"Fast i så fall utgår fängelsechefen från att det måste ske genom tvång. Att någon frivilligt skulle vilja komma hit från Sverige finns inte i hans föreställningsvärld"

"- Varför skulle någon vilja det? Livet i svenska fängelser är mycket, mycket ... bättre."

Hur är det att sitta på Kumla-Bunkern ?
Kan vara intressanta länkar för att få en inblick hur fångarna lever.

http://www.ohrlund.se/blogg/?p=219
http://ordningochanarki.blogspot.se/2012/06/hur-ar-det-att-sitta-i-ett-svenskt.html
http://www.expressen.se/gt/bunkern-dar-alicias-mordare-ska-sitta/
http://www.vimmerbytidning.se/nyheter/eksjo-mariannelund/torpaprast-om-livet-i-kumlabunkern-20101122/
https://www.youtube.com/watch?v=n5qPmjEonuw
https://www.youtube.com/watch?v=EzfFBXyH5jI
https://www.google.se/search?q=kumla+anstalt+cell&sa=X&rlz=1C1LOQA_enSE6 89SE690&espv=2&biw=1356&bih=981&tbm=isch&tbo=u&sou rce=univ&ved=0ahUKEwiNgJa-pP3MAhWDXCwKHaSsCPkQsAQIKA

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in