Citat:
Ja du, det är inte helt lätt säga. De närmaste vittnenas upplevelser stödjer ju tanken att hon träffas stående, redan innan hon helt vänder sig om. Helt klart i alla fall innan hon själv går ner på knä bredvid OP.
Tittar man på hennes kläder är det mycket intressant. Både kappan och tröjan visar ju på en uppåtgående kula. Utgångshålet är högre än ingångshålet.
GM var längre än OP, (AB), och således ännu längre än LP. Skottet genom OP är nedåtriktat och inget tyder på att OP i skottögonblicket var annat än rakt stående, vilket kan tyda på att GM skjuter OP med rak, eller nästan fullt utsträckt arm, i svag nedåtgående riktning. En möjlighet hade varit att GM med armen böjt OP något bakåt vilket hade fått kulbanan genom kroppen att verka mer nedåtgående än den kanske egentligen var. Men det går inte bekräfta att GM gjorde det eller hade sådan kroppskontakt just i skottögonblicket.
Så troligast är att OP sköts av GM, med utsträckt arm och svagt nedåtgående.
Inget vittne ser att GM gör någon direkt rörelse eller förflyttning mellan skotten, så troligtvis har GM avlossat båda skotten från samma punkt. IM tycker sig från sin plats se att GM trycker av 2 skott rakt i ryggen på OP.
AB säger att 2 skott avlossas och en person, mitten, faller, en person, vänstra, springer från platsen och den 3:e står kvar och ropar något.
AD hör ett skott, ser det andra varvid en person faller.
CA hör inga skott, men ser att 1 av 3 personer ramlar om kull.
LJ ser inte skotten men hör dem, en person faller in i hans synfält och sen kommer ytterligare en person i synfältet och sätter sig bredvid den som föll först.
De här ger en tydlig bild av att inget skott riktades mot OP i sittande läge.
Kulhålen på kläderna visar att GM stått rakt bakom OP, medan LP bör ha stått i ca 90 grader vänd till vänster mot revolvermynningen.
Kari Ormstad menar ju med sitt uttalande att LP skjuts i någorlunda samma riktning som OP, vilket jag tolkar som möjligheten finns att revolvermynningen, OP och LP kan vara i en rak linje med LP vriden i ett kvarts varv åt vänster.
IM ser att alldeles innan skotten släpper LOP sin armkrok och LP går ett par steg till.
Kanske vände hon sig om för att se varför OP stannat upp?
Ormstad menar vidare att LP bör ha varit framåtlutad. Ser man på hennes kläder har kulan mot henne gått in och under fodret på kappan och ut igen i uppåtgående riktning. Det samma gäller märkligt nog tröjan.
Står man framåtlutad borde kläderna ligga klart an mot kroppen. Ändå har kulan gått mellan kläderna, som ligger an mot kroppen, och ut igen genom kläderna utan att orsaka mer skada än en ytlig rispa på huden. Står man framåtlutad sträcks skinnet och man kan ju känna på sin egen rygg hur långt innanför huden kotorna ligger. Ett sådant scenario är helt enkelt inte rimligt, var får kulan plats om den går under tröjan som ligger sträckt mot huden men kulan går enligt LPs skada utanpå ryggen men under kläderna?
Det är orimligt.
Jag ska påpeka att jag är ingen expert, men min tolkning av allt detta sammantaget är att LP träffas av en kula, oklart vilken, ståendes upprätt men vriden ett kvarts varv till vänster mot GM, samtidigt som högra axeln lutar svagt nedåt vilket på kläderna gör att kulan ser ut att ha gått uppåt. Kappan och tröjan har luft emellan huden vilken kulan löper i innan den går ut igen.
Min slutsats är att det finns inget medvetet riktat skott mot LP och hade GM velat se henne död hade han tid att skjuta fler skott då han uppenbart förstått att hon inte var skadligt träffad.
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-05-28 kl. 13:03.
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-05-28 kl. 13:03.