Jättebra reflektioner. Det blir bättre om han får komma "hem" ur mängder av synvinklar. Trygg i språket och kultur och närhet till sina anhöriga som kan besöka honom - det sker ju inte nu verkar det som. Hoppas bara säkerheten är rigorös så de inte smugglar in en bågfil i nåt litauiskt bakverk.
Ligger fängelserna som diskuterats i tråden nära byn där han kom ifrån?
Så detta Lukiskiu i Vilnius är specifikt för livstidsfångar verkar det som. Det var tydligen inte långt bak i tiden de hade avrättning som påföljd - år 1998. Det står att vart de placeras bestämmer Litauen då allt ansvar från svenskt håll slutar sen enligt konventionen.
Där stod ju tydligt om att kunna deportera hem dömda under strafftiden:
Citat:
Efter en ändring av den så kallade överförandekonventionen har Sverige rätt att tvångsutvisa medborgare från Litauen och vissa andra länder redan under strafftiden.
Han kommer få sy handdukar om dagarna verkar det som:
Citat:
- Vad vi gör på dagarna? Vi syr handdukar, säger han där han sitter vid en symaskin i sin fyra kvadratmeter stora cell.
Nu kommer nog NB gilla vissa rutiner iaf. Kanske han kan slippa helt när ingen tjatar på honom?
Citat:
Fångarna tillåts bara duscha en gång i veckan.
Artikeln är från 2003 men då var det inte ofta det tilläts besökare. Varannan månad.
Edit.
Fick gå via Wiki. Det verkar vara nån förändring på gång om Lukiskiu:
Citat:
According to a 2014 plan, the prison will be relocated to Pravieniškės by 2018
Grundkälla till uppgiften:
Planuojama, kad perkeliant Lukiškių kalėjimo kompleksą į Pravieniškes, privatus investuotojas per trejus metus turėtų rekonstruoti keturis nenaudojamus Pravieniškių kalėjimo pastatus, kuriuose būtų įrengtas kalėjimas su 320 vietų kaliniams, o vėliau 25 metus investuotojas juos prižiūrėtų. Vėliau Lukiškių kompleksą planuojama parduoti - tikimasi, kad tai leis padengti dalį statybų Pravieniškėse išlaidų. 2014 metų liepą Vyriausybė patvirtino naują Laisvės atėmimo vietų modernizavimo programą, kurioje numatyta, kad Lukiškių kalėjimas bus iškeltas iki 2018 metų. http://www.delfi.lt/verslas/verslas/lukiskiu-kalejimo-ateitis-vis-dar-miglota.d?id=68789536
Google translate:
" It is planned that by moving Lukiškės prison complex in PRAVIENIŠKIŲ, a private investor within three years to reconstruct four unused Pravieniškės prison buildings, which would be a prison with 320 places for prisoners, and then for 25 years under the supervision of the investor. Later Lukiškės complex planned to be sold - it is expected that it will cover part of the construction costs Pravieniškės. In July 2014 the government approved a new prison renovation program, which provides that Lukiškės prison will not be raised until 2018."
Senast redigerad av develi 2016-05-28 kl. 15:31.
Ja, det sker visst någon ansatts till humanisering. Då delade 6 fångar på en cell.
Överbeläggningen är gigantisk, men tydligen inga problem att ta emot landsmän som skickas dit för förvaring. No problems.
"Fast i så fall utgår fängelsechefen från att det måste ske genom tvång. Att någon frivilligt skulle vilja komma hit från Sverige finns inte i hans föreställningsvärld"
"- Varför skulle någon vilja det? Livet i svenska fängelser är mycket, mycket ... bättre."
Det märks att du har noll koll på vad som händer med en kropp när blodcirkulationen upphör. Även om stelheten försvinner så småningom, bildas andra tecken. När blodet inte cirkulerar stannar det och likfläckar uppstår och DE försvinner inte. Därför kunde de se att Lisas kropp placerades i skåpet kort efter att döden inträffat.
Det vet jag aldeles utmärkt, men var finns då info om likmärken på Lisa's kropp???
Jo det ska jag säga dig; de finns i den sekretess belagda delen av utredningen.
Inte finns det i FUP i alla fall.
Så varför ska likfläckarna hållas hemliga, det kan du ju ta och fråga dig själv ???
Kanske för att deras placering inte stämmer med att Lisa placerades i skåpen redan den 7 Juni.
För att inte tala om dom skador som skulle ha uppstått på kroppen om mördaren försökt trycka in den i skåpet efter det att likstelheten hade upphört - skador som skulle synts tydligt vid den rättsmedicinska obduktionen.
Svammel!
Vi vet ingenting om hur skadorna på Lisa's kropp såg ut därför att den info ligger i den sekretess belagda delen av FUP
Det vet jag aldeles utmärkt, men var finns då info om likmärken på Lisa's kropp??? Jo det ska jag säga dig; de finns i den sekretess belagda delen av utredningen.
Inte finns det i FUP i alla fall. Så varför ska likfläckarna hållas hemliga, det kan du ju ta och fråga dig själv ??? Kanske för att deras placering inte stämmer med att Lisa placerades i skåpen redan den 7 Juni.
Men nu får du väl ge dig. Sekretessbelagt material obduktion ämnar inte vara för att mörklägga delar!
Att det sen inte är tillgängligt för DINA ögon betyder inte att det det samma som icke läsbart för inblandade parter.
Det är jämförbart med en patientjournal som inte är till allmän beskådning.
(...)
Polisen undersökte aldrig vad hände med Lisa. Nu efteråt uppträder debatörer som uppfattar att det gäller att fortsätta argumenteringen för att allt som TR och HR har skrivit är sant. Ett litet avvikelse kan leda till att vi kommer på spåret, hittar svaret på något som...
(...)
Förhörsledaren la vikten på att övertyga Irina att Nerius kommer att dömmas, helt oberoende att Irina bekräftar att det var omöjligt...
(...)
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om du så vore 80 år eller 17 så spelar det ingen roll i sammanhanget och du har inte uppvisat nåt speciellt utmärkande för din tankeförmåga eller sätt att reflektera relaterat till en viss ålder.
Han är dömd för mord via teknisk bevisning i första hand och sen finns stödbevisning.
Med tanke på att du säger dig vara en välutbildad docent är det ytterst märkligt att åberopa en "Conny" och att denne påstår sig ha insyn i FU som en slags expert på ett forum där vilken människa som helst kan skriva anonymt. Du måtte väl begripa att du blir ifrågasatt.
För övrigt är det märkligt hur kan du skriva text som nästintill inte är läsbar, i förvirrade sammanhang, galna meningsuppbyggnader och ordformuleringar som inte finns i svensk vokabulär - till ett nästintill perfekt skrivet inlägg som nu förutom nåt stavfel.
Patetisk slutsats med tanke på en enorm FUP och den utredning som bedrevs, den enorma insatsen att finna Lisa och hennes mördare.
Irina har inte varken hotats eller nåt trams med x antal år. Hon har snarare fått förklarat riskerna med att skyddande av brottsling.
För övrigt har de ingen dotter ihop. Hon har en son och NB har en en dotter. Läs på om du ska diskutera istället för att fabla runt.
Det är fakta ur domslut att Irina ansågs icke trovärdig. Detta är grunden till diskussionen...
Dina personangrepp är tröttsamma, develi.
sisotalo har en poäng med att "avvikelser" måste få diskuteras. Vad är annars denna tråd till för? Sedan gör du precis det han motsätter sig: "Det är fakta ur domslut" = sanning.
Själv tycker jag HR avfärdar hennes vittnesmål väl lättvindigt, så för mig är det ingen sanning att Irina är icke trovärdig.
sisotalo har en poäng med att "avvikelser" måste få diskuteras. Vad är annars denna tråd till för? Sedan gör du precis det han motsätter sig: "Det är fakta ur domslut" = sanning.
Själv tycker jag HR avfärdar hennes vittnesmål väl lättvindigt, så för mig är det ingen sanning att Irina är icke trovärdig.
Personagrepp? Jag frågar nåt jag har uppmärksammat och förväntar mig svar från skribenten - inte dravel från dig.
För övrigt finns svar till samma skribent att han kan leta jämt bäst han vill om andra mördare.
Däremot kommer det inte stå oemotsagt. Gilla läget.
Vad det beträffar sakfrågan så är det givet att utgå från domslut. För övrigt anser jag att det inte finns minsta trovärdighet i Irinas alibi och har i detalj redogjort min åsikt många ggr.
Det är INTE lättvindigt avfärdat, hon är inte minsta trovärdig i den akut ändrade alibifrågan med tanke på tidigare berättelser som helt överensstämmer med broderns.
Du har däremot sällan eller aldrig kunnat motivera nåt, ej förankrat via citering utan kommer mest med ett allmänt tyckande. Som nu.
Senast redigerad av develi 2016-05-28 kl. 16:39.
Det finns en tråd där avvikelser och alternativa GM kan diskuteras. Skyhögt i tak. Fritt från åklagarkramare och obehagliga fakta.
Här diskuterar vi nu verkställigheten av domen. Det är det som är aktuellt nu. Högsta Domstolen har avslagit ansökan om PT. Juridiskt är fallet avklarat och HR dom har vunnit laga kraft.
Dina personangrepp är tröttsamma, develi. sisotalo har en poäng med att "avvikelser" måste få diskuteras. Vad är annars denna tråd till för? Sedan gör du precis det han motsätter sig: "Det är fakta ur domslut" = sanning.
Problemet är att ni aldrig lämnar förslag på förklaringar till avvikelserna som ni noterar. Därför blir det ingen diskussion.
Jag försöker igen: Hur har planteraren fått tag på Nerijus dna och blod, och hur applicerades det på Lisas kläder, balsnöret och Pem-slangen? Vilken teknik användes? Vissa spår fick forensikerna fram med hjälp av LCN. Spåret innehåller typ mellan 10 och 100 celler och kopieras. Varför var planteraren så snål? Varför inte ösa på ordentligt med dna så att det räckte med standardmetodiken? Då går det ju också betydligt snabbare att få fram ett svar.
Men, tillbaka till pudelns kärna: Hur fick man fatt i Nerijus dna och blod utan att han märkte det?
Edit: Så länge det är fritt för alternativteoretikerna att posta antaganden i tråden så tänker jag också ifrågasätta dessa.
Senast redigerad av ReedMe 2016-05-28 kl. 16:50.
Problemet är att ni aldrig lämnar förslag på förklaringar till avvikelserna som ni noterar. Därför blir det ingen diskussion.
Jag försöker igen: Hur har planteraren fått tag på Nerijus dna och blod, och hur applicerades det på Lisas kläder, balsnöret och Pem-slangen? Vilken teknik användes? Vissa spår fick forensikerna fram med hjälp av LCN. Spåret innehåller typ mellan 10 och 100 celler och kopieras. Varför var planteraren så snål? Varför inte ösa på ordentligt med dna så att det räckte med standardmetodiken? Då går det ju också betydligt snabbare att få fram ett svar.
Men, tillbaka till pudelns kärna: Hur fick man fatt i Nerijus dna och blod utan att han märkte det?
Detta är ett stort problem och jag har nu gång efter annan försökt få svar bland allt allmänt tyckande, repetativa påståenden - jag försöker förankra en diskussion men det tycks vara förbannat svårt.
Jag hoppas du får svar på dina frågor för de är högst relevanta och grundlägger däremot en diskussion:
NB-kramarna versus åklagarkramarna.