2016-05-28, 07:54
  #8677
Medlem
kurt-sunes avatar
Några kloka tankar från professorerna Stellan Lundström och Hans Lind på KTH.

http://mobil.dn.se/debatt/hjalp-ekonomiskt-svaga-till-billiga-egenagda-bostader/
Citera
2016-05-28, 10:04
  #8678
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Några kloka tankar från professorerna Stellan Lundström och Hans Lind på KTH.

http://mobil.dn.se/debatt/hjalp-ekonomiskt-svaga-till-billiga-egenagda-bostader/

Sammandrag av artikeln:
Citat:
Att tillhandahålla den dyraste upplåtelseformen till dem med sämst betalningsförmåga låter inte som genuin vänsterpolitik,
...
1. Det måste planeras för lågprisprodukter även på ägarmarknaden, både för bostadsrätt, ägarlägenheter och småhus.
2. Möjligheten att låna för att köpa nyproducerade bostäder måste förbättras
3. Det har uppstått en ny klassgräns bland unga vuxna knuten till om deras föräldrar ägt en bostad som kraftigt stigit i värde. Har föräldrarnas bostad stigit kraftigt i värde kan de hjälpa sina barn in på ägarmarknaden. Staten behöver göra motsvarande för dem vars föräldrar inte blivit förmögna på sin bostad, givet att de vill köpa något i det billigare segmentet.
4. När det sker ombildningar till bostadsrätt ska alla ha möjlighet att köpa, till exempel genom statliga garantier.
5. Åtgärder kopplade till mål om finansiell stabilitet får inte hota en långsiktigt motiverad bostadspolitik. Stöd till vissa specifika grupper för att komma in på billigare segment kan kombineras med åtgärder som minskar belåning hos andra grupper.

Intressant. Men vad står det i förslagen egentligen?
Jo:
Att de föreslår statliga lånegarantier för de som idag inte kan låna samtidigt som det skall bli dyrare för dem som kan låna idag.
Å ena sidan en klassisk vänsterpolitik med förmögenhetsöverföring i statlig regi, men å andra sidan med syftet att dessa grupper skall själva skapa kapital och bli kapitalister via värdeökningar av sina fastigheter. Typiskt Svensk lösning alltså.

Felet de gör är att de förutsätter att äga fastigheter är riskfritt.

Erfarenheterna från Fannie Mae och Freddie Mac krisen i USA visade att fastighetsmarknaden är riskfylld. Likadant i Spanien.
Frågan måste ställas vem skall och kan stå för riskerna när, inte om, utan när priserna sjunker.

USA lät staten ta smällen. Spanien försökte lägga det på husägarna men det landade på bankerna och indirekt staten.
Vad är Sveriges plan? För det är den frågan som Svenska bostadsmarknadens problem landar i:
Vem skall stå för risktagandet?
Citera
2016-05-28, 14:10
  #8679
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Sammandrag av artikeln:


Intressant. Men vad står det i förslagen egentligen?
Jo:
Att de föreslår statliga lånegarantier för de som idag inte kan låna samtidigt som det skall bli dyrare för dem som kan låna idag.
Å ena sidan en klassisk vänsterpolitik med förmögenhetsöverföring i statlig regi, men å andra sidan med syftet att dessa grupper skall själva skapa kapital och bli kapitalister via värdeökningar av sina fastigheter. Typiskt Svensk lösning alltså.

Felet de gör är att de förutsätter att äga fastigheter är riskfritt.

Erfarenheterna från Fannie Mae och Freddie Mac krisen i USA visade att fastighetsmarknaden är riskfylld. Likadant i Spanien.
Frågan måste ställas vem skall och kan stå för riskerna när, inte om, utan när priserna sjunker.

USA lät staten ta smällen. Spanien försökte lägga det på husägarna men det landade på bankerna och indirekt staten.
Vad är Sveriges plan? För det är den frågan som Svenska bostadsmarknadens problem landar i:
Vem skall stå för risktagandet?

Frågan är vad som är billigast för staten i längden. Subventioner till svindyr nyproduktion och förvaltning av hyresrätter vs att fattiga äger sina bostäder själv.

Jag tror själv på det senare...
Citera
2016-05-28, 14:42
  #8680
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Frågan är vad som är billigast för staten i längden. Subventioner till svindyr nyproduktion och förvaltning av hyresrätter vs att fattiga äger sina bostäder själv.

Jag tror själv på det senare...

Det är behändigt för de som är i systemet att lägga över risken på dem som är utanför genom att se till att det är kronisk bostadsbrist. Konsekvensen för dem utanför bostadsmarknaden är att de får betala ett pris i form av bostadsbrist, trångboddhet och andra olägenheter för att säkerställa och garantera hög efterfrågan och därmed värdering för dem med bostad.

Det kommer inte hålla i längden.
Citera
2016-05-29, 22:19
  #8681
Medlem
Big Bosss avatar
Finns det ens tillräckligt många BR så att alla som nu står i kö m.m skulle kunna köpa en. Rent teoretiskt oavsett hur mycket det kostar m.m..

Skulle inte tro det?
Citera
2016-05-31, 08:59
  #8682
Medlem
Big Bosss avatar
Den som fick denna lägenhet https://nya.boplats.se/objekt/1hand/57345678FE50F2810003F3CE

Hade 3649 dagars kötid, dvs ungefär 10 år.

https://nya.boplats.se/objekt/1hand/5716302AFBF667F60003D45F

2947 dagar

https://nya.boplats.se/objekt/1hand/572332FC061E340100037C4E

2607 dagar

https://nya.boplats.se/objekt/1hand/572332F901B5478D0003C8B2

2327 dagar

https://nya.boplats.se/objekt/1hand/5721E18502F8688200037D13

2314 dagar

Ingen av dessa lägenheter är centralt i Göteborg heller. Så ni som snackar om att det bara är brist på billiga lägenheter i innerstaden i Stockholm, snälla håll käft o gå o dö.
Citera
2016-05-31, 15:43
  #8683
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Finns det ens tillräckligt många BR så att alla som nu står i kö m.m skulle kunna köpa en. Rent teoretiskt oavsett hur mycket det kostar m.m..

Skulle inte tro det?

Till rätt pris är det ingen kö. Enda anledningen till att köerna finns är för att det erhålls en rabatt mot verkligt pris.

Jag har aldrig stått i nån kö för att köpa BR. Det är bara att hosta vad det kostar så är den din på stubben.
Citera
2016-05-31, 17:45
  #8684
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Till rätt pris är det ingen kö. Enda anledningen till att köerna finns är för att det erhålls en rabatt mot verkligt pris.

Jag har aldrig stått i nån kö för att köpa BR. Det är bara att hosta vad det kostar så är den din på stubben.

Det var inget svar på min fråga. Frågan var om det finns tillräckligt lediga BR till alla bostadssökande om alla fick såna där "subprimelån".

För min lön så tar det lika lång tid för mig att spara till en kontantinsats som att köa till en duglig hyresrätt. Om jag inte vill ha en BR etta i ett ghetto då.
__________________
Senast redigerad av Big Boss 2016-05-31 kl. 17:48.
Citera
2016-05-31, 22:34
  #8685
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Till rätt pris är det ingen kö. Enda anledningen till att köerna finns är för att det erhålls en rabatt mot verkligt pris.

Jag har aldrig stått i nån kö för att köpa BR. Det är bara att hosta vad det kostar så är den din på stubben.

Och fortfarande har du inte byggt bort bostadsbristen överhuvudtaget med dina marknadsprissatta kära BR.
Vi borde rimligtvis ha ett bestånd fördelat på 70% BR och 30% HR nu då det inte är lönsamt att bygga HR enligt dig och dina nyliberala polare.

Med alliansens införda presumtionshyror 2006-2007 borde inte NP köerna ökat från 6 mån-2 år till dagens 6-8 år trots hyrorna ökat 50% sen år 2007 och nu ligger ganska nära marknadshyra år 2015-2016.

Är det inte märkligt.... hur lite av din infantila propaganda stämmer med verkligheten




*** ***För den som vill ha statistik och sanningen går in på bostad stockholms statistik tjänst och kollar antalet förmedlade lägenheter och kötid. Det står listat år för år från år 2007-2016 och man kan filtrera nyproduktion och subventionerade hyresrätter*******
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-05-31 kl. 23:01.
Citera
2016-06-02, 07:40
  #8686
Medlem
kurt-sunes avatar
This is the shit om man på allvar vill komma till rätta med "bristen" på bostäder.

Roland Andersson från KTH skriver klokt:

http://www.nationalekonomi.se/sites/default/files/NEFfiler/44-4-ra.pdf
Citera
2016-06-02, 10:12
  #8687
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
This is the shit om man på allvar vill komma till rätta med "bristen" på bostäder.

Roland Andersson från KTH skriver klokt:

http://www.nationalekonomi.se/sites/default/files/NEFfiler/44-4-ra.pdf
'

Läste hela och det är bara massa lögner från en ockrande proffessor som vill göra stor profit på arbetarklassens bekostnad, ungefär som dig själv.

Anmärkte på denna: I Belgien finns ingen bostadsbrist. På dagen kan man få en hyresrätt,
något som i Stockholm tar tio till arton år. Orsaken är att man inte har någon hyresreglering där.


Helt fel av denna sopa till låtsas professor. Orsaken varför man inte har några köer där är för att man har inget kösystem utan först till kvarn system. Det är den stora orsaken. Ta bort kösystemet, bostad stockholm och alla andra allmönyttiga bostadskösystem så har vi ingen köer sen. Då är det först till kvarn som gäller precis som på blocket andrahandsbostäder med eller utan fri hyresättning på andrahand, Belgien, Danmark och Norge!
Givetvis är klasshatarna inte intresserade av sanningen utan det ligger som sagt hat, ondska och andra giriga motiv bakom.

Detta är en fråga som du vägrar kommentera på för du är bara full med massa lögner om att det är bruksvärdessystemets fel. Du kan komma undan här genom selektiva repliker och undvika svara men i verkligheten hade jag krossat dig som en mask i debatt, kopplat grepp om den vilda nyliberala skrikande feta apjäveln och malt ner avskummet ganska omgående.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-06-02 kl. 10:26.
Citera
2016-06-02, 10:39
  #8688
Medlem
slemhogs avatar
Angående frågan om riktade bostadsbidrag för bidragstagare eller vad nyliberalerna menar med fattiga:
Låt säga Kurt-sune är arbetslös, får max akassa 12 netto och har en bruksvärdeshyra på 3500 kr. Totala utgifter 10-11000 kr/mån inkl lite nöjen och klädesinköp och då har sune minimerat sina utgifter genom billiga försäkringar, bredband, mobil med mera.

Marknadshyran på hans 1:a i 08-förorten är ca 7000-8000 kr.

Om marknadshyror då införs, ska Kurt-sune få bostadsbidrag då på flera tusen extra så han kan bo kvar?

Vilka incitament ger det då Kurt-sune (som är arbetarklass) att skaffa sig ett nytt jobb som lagerarbetare eller servicejobb där han får 17-18 netto i bästa fall? Han blir ju av med sina feta bostadsbidrag då och sen ska han betala transportkostnader till jobbet och säkert äta lunchmat med grabbarna till och från som kostar extra.
Nettomarginalen mot att gå på bidrag och jobba blir då väldigt låg förtjänst.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-06-02 kl. 10:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in