2016-05-27, 10:05
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Well det är inte bara en redaktör på SVT, smartis. Olika kontrasterande beslut kan fattas inom samma institution.

Alla fattar inte att yugovs uppgifter inte är de mest tillförlitliga. Som många i dem här tråden.

När det gäller SD har vi facit på att Yougov är ett av de bästa instituten att mäta partiet ,dock inte alla partier, men Yougov har även dom i majoriteten av fallen hållit SD för lågt,och tex MP väl högt.
2016-05-27, 10:10
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Intressant. Men nu verkar det ju som att SD viker ner sig i den här frågan, troligen därför att det blivit uppenbart vad SD-opinionen (inte SD-fan-boyzen) skulle tycka om SD gick på V:s linje.

Så blev det delvis ,och enligt media vek man ner sig.
Men det har även blivit extremt svettigt för partiledningen i SD efter beslutet ,på grund av otydligheten kring beslutet ,det här kan man faktiskt förlora väljare på .Att reta reta Hardcore SverigeDemokrater till soffan är en väldigt farlig strategi..
2016-05-27, 11:36
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
SD har opinionssiffror i paritet med M och S IDAG. På den tiden de torgförde en enklare och mer extrem politik och enbart kolporterade en simpel främlingsfientlig politik hade de betydligt mindre opinionsstöd. Vi som följt politik under många år vet att SD blev ett gångbart parti ungefär när JÅ började städa upp.
Det handlade inte om en "simpel främlingsfientlig" politik, eftersom invandringsproblemet (ekonomiskt, kulturellt och socialt) var en realitet redan då, vilket var tabu att ta upp i offentligheten. Kritiserade man en generös invandringspolitik i Sverige, klassades man som "obehaglig", "rasistisk", "främlingsfientlig" etc etc etc... Vi dras fortfarande med det oket.
Men ju fler invandrare i landet, desto fler invandringskritiker givetvis.
Citat:
Du verkar tro att det enbart är "övriga partier" som rört sig mot SD:s ståndpunkt (har SD bara en enda ståndpunkt?)
Jag skrev ju asylpolitik. Kan du inte läsa?
Citat:
Sd har under denna tid kickat riksdagsledamöter därför att de uppträtt odemokratiskt och rasistiskt, man har lagt ner/uteslutit ett alltför radikalt ungdomsförbund och man har avvecklat (eller vad man skall kalla det) ett antal "spännande representanter" som inte befunnit sig i riksdagen och haft det skydd som valet get dem.

Detta är politisk pragmatism, i form av att eftersträva att bli ett parti som alltmer går att samarbeta med, ges inflytande och i största allmänhet bli av betydelse.
Jag vet allt det där, att de har sparkat klantarslen som Isovara och dumpat ett bångstyrigt SDU. Men i kärnfrågan har de inte ändrat sig - de vill inte ha ett "mångkulturellt" Sverige - till skillnad mot t.ex. Anna Kindben, som öppet har deklarerat att hon vill ha fri invandring. (Även om de flesta moderater nog knappast vill ha detta.)
Senast redigerad av KeithRichards 2016-05-27 kl. 11:54.
2016-05-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Well det är inte bara en redaktör på SVT, smartis. Olika kontrasterande beslut kan fattas inom samma institution.

Alla fattar inte att yugovs uppgifter inte är de mest tillförlitliga. Som många i dem här tråden.

Man gör inget vidare bra jobb som redaktör på svt om man inte har koll på att man bannlyst Yougov som tillitbar väljarbarometer. Jävligt långsökt att tro att ingen som jobbar med programmet har koll på:

"SVT Nyheter presenterar endast i undantagsfall resultat från självrekryterade paneler och aldrig när det gäller väljarundersökningar."
2016-05-27, 18:43
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Tveksamt om det gynnar SD att hoppa på småpartier som L och MP, det är ju vad småttningarna helst vill: Se SD hatar oss, vi finns och gör nytta. Nä strunta i dem. Ta debatten med de andra stora.
Det är ju bara småpartierna som inte anammat SDs politik (officiellt). Vad ska S & M säga i valrörelsen?

"SD hade rätt hela tiden så vi snodde deras gamla förslag... men vi är iaf inte rasister?"

Det finns liksom ingenting att komma med nu när de mer eller mindre gjort exakt som SD vill. Den gamla retoriken "funkade" bara så länge man gjorde tvärt emot SD, då fanns ett "vi och dem". S & M har tillsammans, en smula ofrivilligt, rivit den barriären och de kan inte längre måla upp SD som helt annorlunda när de själva snott SDs politik i olika stor utsträckning.

Det är bara småpartier som kämpar emot, men både KD och C verkar ju närma sig SD nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Här ligger lite av S och M dilemma med SD. Förr kunde de ignoreras som ett bubblarparti, men nu är SD en av de stora i en före detta Bipolär politisk värld och går inte att ignorera som förr. Visst valresultatet ligger där det gör så SDs storlek har ej förverkligats. Men the writing is on the wall och S och M ser att framtiden innehåller ett stort SD.
Håller helt med. Min ståndpunkt är dock fortfarande att genom S & Ms helomvändning i migrationsfrågan så går det inte längre att säga att man är helt annorlunda än SD. Så just nu rör sig det politiska klimatet i rätt riktning för SDs frågor. Om SD håller sig över 20% och inte ligger på för mycket så tror jag att de skulle kunna vara i regeringsställning efter nästa val.
2016-05-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
ch inte ligger på för mycket så tror jag att de skulle kunna vara i regeringsställning efter nästa val.
Tycker du att du det finkat för tex KD? Liberalerna? Du måste vara galen, att sitta still i båten och tro att väljarna eller yttre faktorer ska rädda en är idiotiskt, och fördummande som strategi och förslöande för partiet självt.
2016-05-27, 19:43
Medlem
tj.s avatar
Som moderatorsmeddelandet i tråden lyder är det alltså Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar som är underlag för tråden. Allmänna diskussioner om SD, deras ställning i NATO-frågan och fan och hans moster diskuteras i andra trådar. Fortsatta sidodiskussioner kan komma att belönas med varningar.
/Mod
2016-05-27, 20:02
Medlem
Erfarenhetsmässigt vet man att väljarna gärna "missnöjesmarkerar" mellan valen genom att att stödja uppstickar- och missnöjespartier i mitten av riksdagens mandatperioder, medan de i själva valen tenderar att rösta som de brukar. Således hade Feministiskt Initiativ vid debuten väldigt höga sympatisiffror i mätningarna mitt i mandatperioden medan de vid valen hittills aldrig erövrat de fyra procent av rösterna, som krävs för riksdagsdebut.
Sannolikt - men naturligtvis inte bombsäkert - kommer SD att erövra färre röster i valet om två år än vad dagens fortfarande mycket höga resultat i opinionsmätningarna antyder. Dock - även om valresultatet blir ungefär som det förra, förblir SD en maktfaktor i kammaren.
Hittills har Sverigedemokraterna inte förmått utnyttja sin parlamentariska styrka och leva upp till den utlovade rollen som vågmästarparti. Vad partiledningens handfallenhet egentligen beror på, blir något för framtidens statsvetare/historiker att utröna och utvärdera.
Själv har jag länge misstänkt att SD skulle orientera sig mot mittfältet såsom nu sker. Men jag trodde att detta skulle ske på ett kraftfullt sätt, där partiet hela tiden strävade efter att utveckla det politiska
initiativet. Inte på det defensiva och faktiskt tafatta sätt, som hittills. JÅ har tidigare framstått som en både skicklig och kraftfull taktiker. Något har skett.
2016-05-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Erfarenhetsmässigt vet man att väljarna gärna "missnöjesmarkerar" mellan valen genom att att stödja uppstickar- och missnöjespartier i mitten av riksdagens mandatperioder, medan de i själva valen tenderar att rösta som de brukar. Således hade Feministiskt Initiativ vid debuten väldigt höga sympatisiffror i mätningarna mitt i mandatperioden medan de vid valen hittills aldrig erövrat de fyra procent av rösterna, som krävs för riksdagsdebut.
Sannolikt - men naturligtvis inte bombsäkert - kommer SD att erövra färre röster i valet om två år än vad dagens fortfarande mycket höga resultat i opinionsmätningarna antyder. Dock - även om valresultatet blir ungefär som det förra, förblir SD en maktfaktor i kammaren.
Hittills har Sverigedemokraterna inte förmått utnyttja sin parlamentariska styrka och leva upp till den utlovade rollen som vågmästarparti. Vad partiledningens handfallenhet egentligen beror på, blir något för framtidens statsvetare/historiker att utröna och utvärdera.
Själv har jag länge misstänkt att SD skulle orientera sig mot mittfältet såsom nu sker. Men jag trodde att detta skulle ske på ett kraftfullt sätt, där partiet hela tiden strävade efter att utveckla det politiska
initiativet. Inte på det defensiva och faktiskt tafatta sätt, som hittills. JÅ har tidigare framstått som en både skicklig och kraftfull taktiker. Något har skett.

Vad lustigt SD alltid haft högre siffror i valen än vad de nånsin haft i opinionen mellan valen..
2016-05-27, 21:14
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tycker du att du det finkat för tex KD? Liberalerna? Du måste vara galen, att sitta still i båten och tro att väljarna eller yttre faktorer ska rädda en är idiotiskt, och fördummande som strategi och förslöande för partiet självt.
Varken KD eller L har varit direkt ledande i några frågor alls det senaste decenniet. Särskilt inte i frågor som delar befolkningen.

Det är inte att sitta still i båten när SD låter övriga övriga partier jobba gratis med att göra SDs politik rumsren. Det handlar om att välja sina strider.

Men nog borde man kunna bjuda på några utspel om regeringens totala haveri i migrationsfrågan.
2016-05-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Vad lustigt SD alltid haft högre siffror i valen än vad de nånsin haft i opinionen mellan valen..

Intressant! Men partiet har varit riksdagsparti i endast sex år. Jag misstänker - men vet naturligtvis inte säkert - att partiet snart hamnar i samma mönster som övriga partier. Dvs högre siffror i valen än vid mätningar mitt under mandatperioden för partier med regeringsutsikter. Motsatt förhållande för uppstickar- och/eller flygelpartier.
2016-05-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Intressant! Men partiet har varit riksdagsparti i endast sex år. Jag misstänker - men vet naturligtvis inte säkert - att partiet snart hamnar i samma mönster som övriga partier. Dvs högre siffror i valen än vid mätningar mitt under mandatperioden för partier med regeringsutsikter. Motsatt förhållande för uppstickar- och/eller flygelpartier.

Om det ska hända får stigmat och/eller OI's inkompetens försvinna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in