Citat:
Ursprungligen postat av
keyboardwarri0r
Det intressanta är att Wales kvalifikation till EM visar på hur stor spelare Bale faktiskt är! Litmanen, sk bäste att inte spela mästerskap, lyckades inte med att ta ett b-landslag till EM eller VM. Dock har det blivit något lättare att komma med i EM än vad det var förut under Litmanens tid.
Utan att ha järnkoll på alla kval så har nog Wales alltid varit bättre än Finland. Det är först efter Bosman-domen som Finland lyckats hota tror jag. Innan Bosman-domen hade de finska spelarna svårt att komma ut till bättre ligor medan walesarna alltid spelat i den engelska ligan.
När jag började följa fotboll så hade Wales ett extremt starkt lag med Ian Rush, Dean Saunders & Mark Hughes i ett tremanna-anfall. Superstjärnskottet Ryan Giggs hade svårt att platsa trots att han var bland världens största talanger. På mittfältet hade man den numera avlidne Gary Speed & Barry Horne, två spelare jag gillade starkt. Målvakt var Neville Southall & mittback/lagkapten var Kevin Ratcliffe, bägge klippor från Evertons mästarlag på 80-talet.
Det var mycket svårare att kvala in förr. När EM gick i Sverige 1992 så hamnade Wales i samma kvalgrupp som världsmästarna Tyskland. Ändå var man bara en poäng bakom tyskarna, en hårsmån från att slå ut dem alltså. Belgien var ju urstarka då men slutade bakom Wales.
Det känns nästan bedrövligt att det bara var så få lag med. Jag känner att ungdomstidens fotboll hade kunnat varit så mycket mer. Att man gick miste om så mycket. Man hade velat förena det som var bra förr med det som är bra nu. Italien missade också EM i Sverige tex, trots att man var urstarka på den tiden.