2016-05-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Cantona deltog i EM 1992 här hemma i Sverige.

Kände någonstans att det kunde vara så. Sorgligt att han slutade så tidigt och ingen vet väl med säkerhet vad som låg bakom det.

Snart 20 år sedan han la av.
Citera
2016-05-26, 23:26
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarkofagen
Jo, det stämmer och de har varit med i VM. Otydligt av mig, ville tydliggöra att stjärnor som inte annars varit med i stora mästerskap nu är det.

OT: Hur var det med Eric Cantona, inte deltog väl han i något VM, EM eller OS?
Lewandowski var med i EM 2012.
Citera
2016-05-26, 23:29
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Det intressanta är att Wales kvalifikation till EM visar på hur stor spelare Bale faktiskt är! Litmanen, sk bäste att inte spela mästerskap, lyckades inte med att ta ett b-landslag till EM eller VM. Dock har det blivit något lättare att komma med i EM än vad det var förut under Litmanens tid.

Utan att ha järnkoll på alla kval så har nog Wales alltid varit bättre än Finland. Det är först efter Bosman-domen som Finland lyckats hota tror jag. Innan Bosman-domen hade de finska spelarna svårt att komma ut till bättre ligor medan walesarna alltid spelat i den engelska ligan.

När jag började följa fotboll så hade Wales ett extremt starkt lag med Ian Rush, Dean Saunders & Mark Hughes i ett tremanna-anfall. Superstjärnskottet Ryan Giggs hade svårt att platsa trots att han var bland världens största talanger. På mittfältet hade man den numera avlidne Gary Speed & Barry Horne, två spelare jag gillade starkt. Målvakt var Neville Southall & mittback/lagkapten var Kevin Ratcliffe, bägge klippor från Evertons mästarlag på 80-talet.

Det var mycket svårare att kvala in förr. När EM gick i Sverige 1992 så hamnade Wales i samma kvalgrupp som världsmästarna Tyskland. Ändå var man bara en poäng bakom tyskarna, en hårsmån från att slå ut dem alltså. Belgien var ju urstarka då men slutade bakom Wales.

Det känns nästan bedrövligt att det bara var så få lag med. Jag känner att ungdomstidens fotboll hade kunnat varit så mycket mer. Att man gick miste om så mycket. Man hade velat förena det som var bra förr med det som är bra nu. Italien missade också EM i Sverige tex, trots att man var urstarka på den tiden.
Citera
2016-05-26, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Han har redan spelat Copa America för dem.
Okej, den turneringen har jag noll koll på får jag erkänna. .
Citera
2016-05-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Mannen med namnet: Agostino Di Bartolomei, som anses vara en av Romas allra största någonsin, fick aldrig spela något mästerskap för Italien. Faktum är att han aldrig ens spelade någon A-landskamp. Ändade sitt liv med att skjuta sig själv i hjärtat på tioårsdagen av Romas förlust i Europacup-finalen 1984 mot Liverpool, som han själv var med och förlorade.

Aldrig hört talas om mannen. Verkar vara en intressant spelare med många matcher och dessutom många mål för att vara mittfältare. Sjukt att han begick självmord just det datumet. Ska tydligen vart finansiella problem och depression som varit orsakerna. Undra vilka stora spelare idag som kommer att ha finansiella problem.
Citera
2016-05-26, 23:48
Medlem
feed-mes avatar
George Weah var ju en spelare som skulle kunnat frälsa sitt landslag. Annars är ju Giggs, Litmanen och Hyypiä några namn som jag tycker saknats i de stora mästerskapen.
Citera
2016-05-26, 23:52
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
George Weah var ju en spelare som skulle kunnat frälsa sitt landslag. Annars är ju Giggs, Litmanen och Hyypiä några namn som jag tycker saknats i de stora mästerskapen.
Weah har som sagt spelat afrikanska mästerskapen. Men visst..alla duktiga spelare från ex Finland och Wales funkar!
Citera
2016-05-26, 23:52
Medlem
snillet_1s avatar
Alessio Tacchinardi som under många år var en bärande spelare i Juventus och bland mycket annat vann ligan sex gånger under sin tid där lyckades aldrig få representera Italien i ett mästerskap.
Citera
2016-05-27, 00:08
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Weah har som sagt spelat afrikanska mästerskapen. Men visst..alla duktiga spelare från ex Finland och Wales funkar!
Sorry! Tänkte inte på ACN som ett "stort mästerskap"...
Citera
2016-05-27, 00:17
Medlem
Giggs har väl spelat os? Likaså aubemeyang.. ? Om det räknas. Såg att det inte räknades okej ska kanske försöka komma på nån senare då haha.
Citera
2016-05-27, 00:29
Medlem
Alfredo di Stéfano

Ian Rush

?
Citera
2016-05-27, 00:40
Medlem
Stivalis avatar
Man tänker ju gärna på mindre europeiska nationer som aldrig kvalificerat sig, men egentligen är det ju i de största nationerna som man hittar massvis med stora namn som aldrig deltagit. Spelare som kanske gjorde 10-15 landskamper för någon stornation men som aldrig blev uttagen vid mästerskap av olika anledningar. Tänk alla brassar....Mario Jardel bara för att nämna en. Han hade ju ett helt sanslöst målsnitt där i Porto under några år.

Och tänk alla brassar från förr som vi aldrig hört talas om för att de aldrig kom med då de skulle kunnat hamna i rampljuset för oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in