Citat:
Ursprungligen postat av
quezen
Damernas coach påpekade det men även att: 4 mål var på hörna, och när männen har så mycket mer spänst för hopp och är ett huvud längre, vad ska de (damerna) göra?
Det kan jag förstå.
Det är precis det. Mäns (pojkars) naturligt bättre fysik gör en avgörande skillnad i nyckelmoment. Därför blir siffrorna stora. Jag tycker också synd om kvinnorna som jämförs med män på detta sätt.
Det är också det att fotboll bygger på både snabbhet, kondition, styrka. Kvinnor ligger efter i allt. I princip alla kvinnor är sämre på alla dessa områden. Skulle de springa ikapp så skulle skillnaden inte bli så stor kanske. Men kombinationen av att vara sämre på allt, och dssutom kortare, ger fula siffror.
I löpning och skidåkning är inte kvinnor speciellt mycket sämre än män. Jag har tänkt tanken att om man skulle ha en löptävling där man bär en 20 kg viktsele. Då skulle kombinationen av styrka och uthållighet/snabbhet också inverka. Troligtvis skulle män då vara brtydligt längre framför kvinnor än de är i ren löpning. Det är vad jag tror.
Nu är jag ändå lite skeptisk till fotbollstjejers seriositet och prestationsförmåga men dessa återkommande stora siffror har inte nån avgörande del i det.