2016-05-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Damfotboll finns bara i media ingen som går eller kollar på skiten.
Kanske närmaste sörjande

De brukar ju fylla arenor med småflickor och deras föräldrar- är aldrig något annat i publiken.
Citera
2016-05-26, 17:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Om nu de är så besvikna och om nu faktiskt trodde sig ha en chans då borde tränaren sagt ifrån att inte ens köra matchen. Då blir det ju rent psykologiskt knäckande. Man får ju tänka på att en skolgrabb som vunnit Skol-SM i stavhopp skulle vara en av favoriterna att vinna OS guld om han tävlande i damernas stavhopp i Rio. Det är sådan skillnad rent fysiskt. Ett bra damlag i fotboll skulle möjligen ha chans mot ett bra lag typ P11 innan då puberteten satt igång.
Citera
2016-05-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om nu de är så besvikna och om nu faktiskt trodde sig ha en chans då borde tränaren sagt ifrån att inte ens köra matchen. Då blir det ju rent psykologiskt knäckande. Man får ju tänka på att en skolgrabb som vunnit Skol-SM i stavhopp skulle vara en av favoriterna att vinna OS guld om han tävlande i damernas stavhopp i Rio. Det är sådan skillnad rent fysiskt. Ett bra damlag i fotboll skulle möjligen ha chans mot ett bra lag typ P11 innan då puberteten satt igång.

Alltså, jag har spelat hockey med Kim Martin som spelade för Hammarby (deras pojklag).

Hon blev landslagmålis för damerna. Hon var, tro eller ej, topp 3 i sthlm vid åldern 12-13 men därefter föll hon av rejält.

REJÄLT.

jag vill ej säga mer... men jag tror det är som du sade, runt puberteten så... 13+? speciellt då hormonerna börjar produceras rejält för män.
Citera
2016-05-26, 18:36
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Damernas coach påpekade det men även att: 4 mål var på hörna, och när männen har så mycket mer spänst för hopp och är ett huvud längre, vad ska de (damerna) göra?

Det kan jag förstå.

Det är precis det. Mäns (pojkars) naturligt bättre fysik gör en avgörande skillnad i nyckelmoment. Därför blir siffrorna stora. Jag tycker också synd om kvinnorna som jämförs med män på detta sätt.

Det är också det att fotboll bygger på både snabbhet, kondition, styrka. Kvinnor ligger efter i allt. I princip alla kvinnor är sämre på alla dessa områden. Skulle de springa ikapp så skulle skillnaden inte bli så stor kanske. Men kombinationen av att vara sämre på allt, och dssutom kortare, ger fula siffror.

I löpning och skidåkning är inte kvinnor speciellt mycket sämre än män. Jag har tänkt tanken att om man skulle ha en löptävling där man bär en 20 kg viktsele. Då skulle kombinationen av styrka och uthållighet/snabbhet också inverka. Troligtvis skulle män då vara brtydligt längre framför kvinnor än de är i ren löpning. Det är vad jag tror.

Nu är jag ändå lite skeptisk till fotbollstjejers seriositet och prestationsförmåga men dessa återkommande stora siffror har inte nån avgörande del i det.
Citera
2016-05-26, 18:44
Medlem
Pansarveckets avatar
Hur gick det med den damcykel som Zlatan skulle signera åt bästa Svenska damspelare?
Ett fint första pris tycker jag för det de uträttar.
Citera
2016-05-26, 18:47
Medlem
nousernameneededs avatar
Någon som är förvånad? Kvinnor är fantastiska på många sätt men de ligger i så stort underläge mot män när det kommer till idrott pga biologiska skillnader att det är löjligt att ens försöka påstå något annat...
Citera
2016-05-26, 18:49
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
https://www.youtube.com/watch?v=6ym4Dwmy80g

0-3 förlust mot AIK P17 och 1-0 vinst mot Norrtälje P19.

De tvingar numera pojkarna att spela defensivt och skyller på att damlaget måste träna offensivt spel.
Citera
2016-05-26, 19:00
Medlem
Lär väl inte dröja förrän det blir kvotering på biljetter till fotbollsmatcher, media bombardemanget verkar i alla fall inte skapa mer intresse än att det räcker till mer än en damcykel…
Citera
2016-05-26, 19:26
Medlem
Bajen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddbert
Nivån på herranas fotboll är inte bättre måste jag medge, så fort någon stöter till eller ens bara snuddar med varandra, då faller de som dramaqueens ner i backen och vrålar som en stucken gris.

Nä tacka vet jag boxning.
Precis, jämför med hockey där åker dom in i båset och får skadan sydd och sen på att igen, skulle en fotbollsspelare behöva sys så kommer ambulanshelikoptern med fyra- fem läkare omedelbums..
Citera
2016-05-26, 19:39
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FearisaMotion
Ja, inte en chans att en kvinna kan släppa ut det bestialiska monstret likt oss män, monstret vars namn är testosteron. Man kan undra om dessa australienska kvinnor faktiskt tänkte att de skulle vinna mot det kön som utan tvekan har fått njuta av guds sköra ljus som gav oss den fysiska styrka de flesta av oss erhåller.

Så hur förklarar att pojklag med spelare som inte har kommit in i puberteten än, spelar ut tjej-lag i 20 års åldern, där båda tränar lika mycket, då är det inte testosteron som gör skillnaden.
Citera
2016-05-26, 19:43
Medlem
persona.von.gratas avatar
7-0! Varför?
Frågar du en radikalfeminist så är det patriarkatets och framförallt den vita mannens fel. Samt brist på sponsorer och TV-tid. Ja, och så hade DN:s sportbilaga bara 42% kvinnor på bilderna.
Vidare hade inte pojklaget HBTQ-certifierats ännu, så resultatet är inofficiellt.

Jag skulle gärna höra Zlatans version.
Senast redigerad av persona.von.grata 2016-05-26 kl. 19:55.
Citera
2016-05-26, 19:44
Medlem
Det man kan säga om det hela är väl:
A) Kvinnor som idrottar bör ej jämföras med män. (ett fåtal undantag beroende på idrott finnes givetvis)
B) Kvinnor som tvunget vill jämföras med män, aka anse att man bör ha samma resurser, lön och publiksiffror, gör sig själva en stor björntjänst.
Det här är ju inte främst en jämlikhetsfråga utan snarare ett fall av tillgång och efterfrågan.
Varför har inte alla lag oavsett division samma resurser, lön o publiksiffror som elitlagen?
Det är det såklart ingen som ifrågasätter då svaret är uppenbart.
Men kvinnor tävlar ju på den högsta nivån som de kan uppnå?
Ja men det gör även exempelvis handikappidrottare.
Bör även dessa ställa samma krav?
Eller bör man inse att sålänge det finns samma form av produkt enkelt tillgänglig men av högre kvalitet (och inte för dyr!) så kommer de flesta konsumenterna att välja denna oavsett hur orättvist man än kan tycka att detta är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in