2016-05-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Patetiskt att höra ilskna SD:are lipa om att dom nu “jädrar i mig kommer att lämna partiet”. Va fan trodde ni egentligen? SD har alltid varit ett högerparti. Bakom en kuliss av nationalism och invandringskritik döljer sig det gamla vanliga högertrynet, som alltid går storfinansen ärenden och skiter i den vanlige jobbaren. Ni som stannar kvar i det partiet nu, är mer än någonsin bara en samling nyttiga idioter.

Bra inlägg. Mycket bra. Men faktum kvarstår vad fan skall man rösta på då vänster har gått och blivitt sinnesjuk med extrem massinvandring och feminism högst upp på agendan.

SD har de facto rört sig extremt mycket till höget de senaste åren i riksdagen. Dessutom slopat den nationalism man stod för. Många har hoppats på en återgång till orginalet. Men nu måste det vara uppenbart för alla att det inte kommer bli så. Inte så länge Åkesson,Jomshof; Karlsson och Bieler styr.
Citera
2016-05-26, 16:14
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Dock finns det inget motsättningsförhållande för SD att även stödja Vs förslag att fördröja det? Varför stödde de inte vänstern i just detta fall? Tvärtemot röstade de ned deras förslag. Varför? Sandlådefasoner. Ett sant NATO-motståndarparti ska vidta alla medel, även om det endast handlar om dagar eller ens timmar. Det är viktig signalering om inte annat.

Nej det gör det givetvis inte, och jag tyckte SD skulle ha följt sitt löfte att rösta på V:s senareläggning. Björn Söder bojkottade tex omröstningen pga av detta.

http://www.friatider.se/soder-struntade-i-att-rosta-i-protest-mot-sd-ledningens-ja-till-nato

Citat:
Riksdagsledamoten Björn Söder (SD) struntade igår i att rösta när beslut skulle fattas om värdlandsavtalet med Nato – i protest mot att den övriga riksdagsgruppen ställde sig bakom det kontroversiella avtalet.
"Jag vädjade till gruppens ledamöter", skriver han på sin blogg.
Citera
2016-05-26, 16:16
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Så har skriver de själva "HNS ger oss en ytterligare en möjlighet om krig försätter oss i ett ytterst ansträngt läge." HNS=värdlandssupport

Jag förstår inte vad du vill säga.

Citat:
Att rösta för en fördröjning är att rösta emot, det hade dessutom kunnat få effekt om SD inte svikit. Varför fortsätter du försvara partiets agerande?

Om V velat stoppa avtalet, och inte bara skuta upp det, så hade de väl röstat på SD:s Nej?

Och jag försvarar inte SD:s agerande, givetvis borde de stött V:s försök till fördröjning (även om det möjligen inte är enligt regelverket, men det skulle ju då fått prövas).
Citera
2016-05-26, 16:28
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W

Om V velat stoppa avtalet, och inte bara skuta upp det, så hade de väl röstat på SD:s Nej?

Och jag försvarar inte SD:s agerande, givetvis borde de stött V:s försök till fördröjning (även om det möjligen inte är enligt regelverket, men det skulle ju då fått prövas).

Ursäkta men vilken idiot som helst kunde fatta att V inte skulle rösta på ett SD-förslag. Det är lika självklart nu som det var i förrgår.
Citera
2016-05-26, 16:35
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ursäkta men vilken idiot som helst kunde fatta att V inte skulle rösta på ett SD-förslag. Det är lika självklart nu som det var i förrgår.

Jo, och det visar ju att de egentligen inte vill stoppa avtalet.
Citera
2016-05-26, 16:39
Bannlyst
Citat:
Om jag förstått det rätt så ville SD ha värdlandsavtalet. Anledningen till att jag är av den uppfattningen är för att man den 6.e oktober förra året lämnade in en motion till försvarsutskottet, där det b.l.a. står att man går med på värdlandsavtalet.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/utgiftsomrade-6-forsvar-och-samhallets_H3023218
Citera
2016-05-26, 16:45
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Jo, och det visar ju att de egentligen inte vill stoppa avtalet.

V släppte dock inte medvetet fram avtalet utan försökte ju "obstruera". Eftersom SD inte gjorde detta så kan vi, enligt din logik, dra slutsatsen att SD egentligen inte ville stoppa avtalet heller. Den slutsatsen är rimlig med tanke på att SD gör allt för att få en klapp på huvudet av Anna Kinberg Batra just nu. Det kanske är därför som den NATO-vurmande liberalen Dick Erixon fått ta över ansvaret för SD:s tidning Samtiden, vem vet...
Citera
2016-05-26, 16:49
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Om jag förstått det rätt så ville SD ha värdlandsavtalet. Anledningen till att jag är av den uppfattningen är för att man den 6.e oktober förra året lämnade in en motion till försvarsutskottet, där det b.l.a. står att man går med på värdlandsavtalet.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/utgiftsomrade-6-forsvar-och-samhallets_H3023218

Aldrig sett den motionen tidigare, men den ser märklig ut (jag får fråga någon tjänsteman om den). Dock måste man ju ha bytt åsikt (i punkt 12 i alla fall) iom att man röstade emot värdlandsavtalet i går.

EDIT: Snabbt svar från SD. När detta skrevs hade man ännu inte fått tillgång till exakt vad ett värdlandsavtal skulle betyda för Sverige i denna relation. När man fick det så ändrade man ståndpunkt (ja, det låter märkligt för mig också).
Citera
2016-05-26, 16:50
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
V släppte dock inte medvetet fram avtalet utan försökte ju "obstruera". Eftersom SD inte gjorde detta så kan vi, enligt din logik, dra slutsatsen att SD egentligen inte ville stoppa avtalet heller. Den slutsatsen är rimlig med tanke på att SD gör allt för att få en klapp på huvudet av Anna Kinberg Batra just nu. Det kanske är därför som den NATO-vurmande liberalen Dick Erixon fått ta över ansvaret för SD:s tidning Samtiden, vem vet...

Jo V försökte "obstruera", SD försökte stoppa - det är ju det jag säger. Sedan har detta knappast med Erixson att göra, det går ju tillbaka längre än så.
Citera
2016-05-26, 16:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Intressant. Från motionen:

Frågan är nu hur nära relation Sverige kan ha med Nato utan att vi delvis börjar räknas in i alliansen. Sveriges deltagande i Partnerskap för fred (PFF), Natos snabbinsatsstyrka (NRF) och värdlandssupport (HNS) markerar, som vi ser det, en gräns mot ett ytterligare närmande till Nato. Dessa tre åtaganden förpliktar inte, det följer inga krav på stöd till andra länder eller på att vi ska vara tvungna att upplåta vårt territorium.

Vi vill inte ingå som fullvärdig medlem i Nato och inte heller ha någon mer djupgående integration i Atlantpakten. PFF ger oss möjligheter att vid internationella konflikter delta tillsammans med Nato. NRF ger oss billig tillgång till bra övningar. HNS ger oss en ytterligare en möjlighet om krig försätter oss i ett ytterst ansträngt läge.

...

Mikael Jansson (SD)
Roger Richtoff (SD) Jeff Ahl (SD)
Robert Stenkvist (SD) Björn Söder (SD)
Per Klarberg (SD)

SD:s försvarsexperter, inklusive Mikael Jansson och Björn Söder, tyckte alltså att värdlandsavtalet var OK bara för några månader sedan.

Man frågar sig vad SD i så fall har sysslat med de senaste dagarna. Har det bara varit ett spel för kulisserna? Eller höll SD god min i elakt spel ända tills dess V valde att gå i bräschen för motståndet mot avtalet? Ett motstånd som SD då först hoppade på i elfte timmen, och sedan hoppade av i tolfte timmen, när man fick byxångest.
Citera
2016-05-26, 16:57
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Jo V försökte "obstruera", SD försökte stoppa - det är ju det jag säger. Sedan har detta knappast med Erixson att göra, det går ju tillbaka längre än så.

Du försöker blanda bort korten nu. SD hade kunnat stoppa avtalet, i varje fall tillfälligt, om partiet röstat med V. Nu valde Åkesson och hans vänner att istället släppa fram avtalet helt utan att göra motstånd. Återigen: Varför försvarar du partiets agerande? Har Jocke Larsson gett dig order om att blanda bort korten eller vad är det frågan om?
Citera
2016-05-26, 16:59
Bannlyst
Citat:
Aldrig sett den motionen tidigare, men den ser märklig ut (jag får fråga någon tjänsteman om den). Dock måste man ju ha bytt åsikt (i punkt 12 i alla fall) iom att man röstade emot värdlandsavtalet i går.

EDIT: Snabbt svar från SD. När detta skrevs hade man ännu inte fått tillgång till exakt vad ett värdlandsavtal skulle betyda för Sverige i denna relation. När man fick det så ändrade man ståndpunkt (ja, det låter märkligt för mig också).
Värdlandsavtalet skrivs under 4:e september 2014. Det är mer än ett år innan motionen till försvarsutskottet lämnades in. Har jag förstått det rätt så var man för värdlandsavtalet under perioden 2014-09-04 fram till åtminstone 2015-10-06. Någon gång därefter har man alltså blivit negativ till värdlandsavtalet, och vill inte att det ska gå igenom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in