2016-05-25, 10:49
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Man kan heller inte försätta ett företag i konkurs som inte befinner sig på obestånd. Konkurs eller rekonstruktion krävs för att lönegarantin skall vara aktuell. Att initialt skicka en betalningsuppmaning är mest ett sätt att dokumentera när denna ersättning infordrats, att det redan där kan innebära bestridande från gäldenären är givet, men det kan också räcka att denna infordran sker skriftligt.
För ts som arbetat några månader i företaget lär den uteblivna semesterersättningen knappast uppgå till särskilt högt belopp, då kan det passera som småmål i tingsrätten.

Ett företag som inte kan betala löner anses automatiskt vara på obestånd. Finns beskrivit i 2 kap. 7-9 §§ konkurslagen. Man skall följa den procedur som jag beskrivit noga. Jag vet, jag har gjort det och det gick ganska bra. Ingen konkurs men väl pengar på banken.
Citera
2016-05-25, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ett företag som inte kan betala löner anses automatiskt vara på obestånd. Finns beskrivit i 2 kap. 7-9 §§ konkurslagen. Man skall följa den procedur som jag beskrivit noga. Jag vet, jag har gjort det och det gick ganska bra. Ingen konkurs men väl pengar på banken.

Tack! Nu är det ingen stor summa det handlar om, endast ett par tusenlappar. Är det ens värt i slutändan att anmäla? Dels vet jag inte den exakta summan jag ska skicka ett kravbrev på, jag får inte ens en lönespecifikation. Det enda jag vet är min nettolön jag fått fram dessa månader 4 månader. Sen kostar det ju att anmäla, och tänker att det kanske inte ens kommer gå igenom?
Citera
2016-05-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limetruffle
Tack! Nu är det ingen stor summa det handlar om, endast ett par tusenlappar. Är det ens värt i slutändan att anmäla? Dels vet jag inte den exakta summan jag ska skicka ett kravbrev på, jag får inte ens en lönespecifikation. Det enda jag vet är min nettolön jag fått fram dessa månader 4 månader. Sen kostar det ju att anmäla, och tänker att det kanske inte ens kommer gå igenom?

För varje tillfälle lön har utanordnas skall givetvis lönebesked lämnas till den anställde. Görs ej detta finns ej heller möjlighet att kontrollera vare sig att lönen är korrekt eller att rätt skatt har dragits när kontrolluppgiften kommer i januari.
Har ingen lönespecifikation lämnats, begär omgående att erhålla den eller de som saknas.
Citera
2016-05-25, 14:42
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Ja, det kostar att hyra en delgivningsman och en konkursansökan kostar 2.800 men när en företagare får ett brev där det i stora bokstäver står KONKURS brukar de få fart att betala om de inte är 100% säkra på att kravet är felaktigt och de vinner i förhandlingen. Vilket en som inte betalar lön enligt lag inte kan.

Det finns inget tvistigt i semesterlön. Du vet vad du fått på banken. Du har dina lönespecifikationer där bruttolönen står. Det är 13% av den summan. Kan de säga att du inte jobbat där?
Citera
2016-05-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ja, det kostar att hyra en delgivningsman och en konkursansökan kostar 2.800 men när en företagare får ett brev där det i stora bokstäver står KONKURS brukar de få fart att betala om de inte är 100% säkra på att kravet är felaktigt och de vinner i förhandlingen. Vilket en som inte betalar lön enligt lag inte kan.

Det finns inget tvistigt i semesterlön. Du vet vad du fått på banken. Du har dina lönespecifikationer där bruttolönen står. Det är 13% av den summan. Kan de säga att du inte jobbat där?

Jag har inte fått några lönespecifikationer, endast en kopia av mitt avtal. Jag har har fått lönerna utan att egentligen veta om dom dragit någon skatt. Så jag vet inte riktigt om dom kan säga att jag inte jobbat där.
Citera
2016-05-25, 15:02
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Jag har inte fått några lönespecifikationer, endast en kopia av mitt avtal. Jag har har fått lönerna utan att egentligen veta om dom dragit någon skatt. Så jag vet inte riktigt om dom kan säga att jag inte jobbat där.

Du har fått lön. Det är en bra start. Avtalet ska berätta allt om din lön. Bara att räkna och se om det är rimligt. Specifikationerna ska du begära ut direkt ändå. Du har inte många dagar på dig att göra klart.
Citera
2016-05-25, 16:26
Medlem
Citat:

I ditt avtal bör det stå om timlönen är inklusive eller exklusive semesterersättning. Dessutom kan du kontakta din arbetsgivare och begära att få ut dina lönespecifikationer. Du kan även kontakta skatteverket och fråga om arbetsgivaren betalat in källskatt för dig.
Senast redigerad av Urmelkotten 2016-05-25 kl. 16:48.
Citera
2016-05-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
I ditt avtal bör det stå om timlönen är inklusive eller exklusive semesterersättning. Dessutom kan du kontakta din arbetsgivare och begära att få ut dina lönespecifikationer. Du kan även kontakta skatteverket och fråga om arbetsgivaren betalat in källskatt för dig.

Det sista kan bli svårt, Skatteverket kan givetvis se om skatt betalats in från ett visst företag, men inte för vem eller vilka.
Citera
2016-05-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det sista kan bli svårt, Skatteverket kan givetvis se om skatt betalats in från ett visst företag, men inte för vem eller vilka.

Ja det stämmer. Det är inte förrän KU kommit in som Skatteverket kan se det. TS har ju tydligen inte arbetat för arbetsgivaren under 2015. Fel av mig där.
Citera
2016-05-25, 19:56
Medlem
Nicke08s avatar
Vad heter företaget? Organisationsnummer? Namn på kontaktperson och chef?

Du har egentligen fått alla svar du behöver redan i tråden. Men tillägg:
-Anmäl till Skatteverket att du anar att arbetsgivaren inte betalt uppbörden för dig. Ställ skriftliga frågor till SKV och Kronofogden
-Ta redan på vilka som sitter i styrelsen. Skriv och begär ut dina pengar omedelbart.
-Personerna bakom detta pajasbolag har garanterat blåst fler folk. Sprid ut uppgifter om personerna bakom.

Och som sagt, ett bolag som inte betalar ut lön anses vara på obestånd.
All In!
Citera
2016-05-26, 07:30
Medlem
Justitiemords avatar
TS bör även uppmärksammas på att underlåtenhet att utbetala semesterersättning är skadeståndsgrundande, se 28 §, 30 § och 32 § SemL. Praxis vid utebliven semesterersättning ligger på 20 000 kr i allmänt skadestånd.
Senast redigerad av Justitiemord 2016-05-26 kl. 07:37. Anledning: tillägg + stavning
Citera
2016-05-26, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Vad heter företaget? Organisationsnummer? Namn på kontaktperson och chef?

Du har egentligen fått alla svar du behöver redan i tråden. Men tillägg:
-Anmäl till Skatteverket att du anar att arbetsgivaren inte betalt uppbörden för dig. Ställ skriftliga frågor till SKV och Kronofogden
-Ta redan på vilka som sitter i styrelsen. Skriv och begär ut dina pengar omedelbart.
-Personerna bakom detta pajasbolag har garanterat blåst fler folk. Sprid ut uppgifter om personerna bakom.

Och som sagt, ett bolag som inte betalar ut lön anses vara på obestånd.
All In!

Tack återigen för alla tips, keep om rolling! Bad om lönespecifikationer igår men har inte fått något svar så jag ringde skatteverket nu imorse, verkar som att dom betalar skatt iaf även om dom inte kunde vara mycket mer specifika. Mejlade även kronofogden nyss samt pratade lite snabbt med en juristbyrå (som inte trodde det var lönsamt att ta upp sånna här fall där summan är så pass liten). Så får väl invänta svar från KF och skicka in en ansökan för betalningsföreläggande och hoppas att detta löser sig! Det är dock svårt att räkna ut summan när jag inte får någon lönespecifikation och inte kan räkna ut min bruttolön!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in