2016-05-25, 08:54
Medlem
Har jobbat deltid på ett företag nu i ca 4 månader men sagt upp mig precis. Arbetsgivaren säger att jag inte har rätt till semesterersättning och hänvisar till avtalet där det står: "The employer is not currently part of any employment/work union and does not currently offer any extra work benefits, severance packages, or retirement programs."

Har man inte alltid rätt till 12% semesterersättning eller har han rätt?
Citera
2016-05-25, 09:04
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limetruffle
Har jobbat deltid på ett företag nu i ca 4 månader men sagt upp mig precis. Arbetsgivaren säger att jag inte har rätt till semesterersättning och hänvisar till avtalet där det står: "The employer is not currently part of any employment/work union and does not currently offer any extra work benefits, severance packages, or retirement programs."

http://www.unionen.se/rad-och-stod/semesterlon

Citat:
Om du arbetar på ett företag utan kollektivavtal används vanligtvis sammalöneregeln för beräkning av semesterlön.
Sammalöneregeln bygger på samma princip som finns i kollektivavtalen, det vill säga semesterlönen består av:
Din aktuella månadslön vid den tidpunkten då du tar ut din semester (månadslön och fasta lönetillägg) samt
Semestertillägg om 0,43 procent av den aktuella månadslönen för varje semesterdag samt
Semestertillägg om 12 % av den sammanlagda summan av alla rörliga lönedelar som har betalats ut under semesteråret
Rörliga lönedelar i det här sammanhanget omfattar provision, tantiem, bonus, premielön, skift-, jour, beredskap- och ob-ersättning, det vill säga ersättningar som varierar över tid.
Semestertillägget om 0,43 % ska betalas ut i samband med semestern. Det sker vanligtvis månaden efter att du tagit ut din semester.
Semestertillägget på rörliga lönedelar (12%) ska betalas ut senast en månad efter semesterårets slut (vanligtvis senast den 30 april).
Citera
2016-05-25, 09:04
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:

Din f.d arbetsgivare har inte en susning om detta. Semesterersättning är en lag, inte något man kan förhandla bort. Oavsett vad som står i avtal så är detta ogiltigt.

Pajasföretag.
Citera
2016-05-25, 09:32
Medlem
OM man har timlön är det möjligt att under en period betala ut semesterlönen i sambnad med den ordinarie lönen. Det ska dock klart och tydligt anges, med belopp, på lönespecifikationen.

Annars är det, som sats ovan, lagreglerat att du ska ha semesterlön. Den ska utbetalas när anställningen avslutas om den inte utbetalats tidigare.

Om dom vägrar räkna ut den och skicka sedan ett kravbrev till din f.d. arbetsgivare. Sen kan du gå vidare till kronofogde och tingsrätt.

Vissa arbetsgivare gör som din f.d. och hoppas att deras anställda inte vet sina rättigheter. Det finns inte en chans i helvete att dom kommer undan med att betala ut semesterersättning.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/semesterlag-1977480_sfs-1977-480
Citera
2016-05-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
OM man har timlön är det möjligt att under en period betala ut semesterlönen i sambnad med den ordinarie lönen. Det ska dock klart och tydligt anges, med belopp, på lönespecifikationen.

Annars är det, som sats ovan, lagreglerat att du ska ha semesterlön. Den ska utbetalas när anställningen avslutas om den inte utbetalats tidigare.

Om dom vägrar räkna ut den och skicka sedan ett kravbrev till din f.d. arbetsgivare. Sen kan du gå vidare till kronofogde och tingsrätt.

Vissa arbetsgivare gör som din f.d. och hoppas att deras anställda inte vet sina rättigheter. Det finns inte en chans i helvete att dom kommer undan med att betala ut semesterersättning.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/semesterlag-1977480_sfs-1977-480

Tack för svar. Fick svar av min f.d. arbetsgivare att dom inte tänkte betala ut något och jag kunde göra vad jag ville... Är inte med i facket så antar att jag måste anmäla till kronofogden? Aldrig gjort något liknande så är det någon som har någon aning hur man går tillväga?
Citera
2016-05-25, 09:58
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Tack för svar. Fick svar av min f.d. arbetsgivare att dom inte tänkte betala ut något och jag kunde göra vad jag ville... Är inte med i facket så antar att jag måste anmäla till kronofogden? Aldrig gjort något liknande så är det någon som har någon aning hur man går tillväga?

Man skickar ett krav. Sedan en påminnelse. Efter det en delgivningsman som delger dem varning om konkurs. De flesta brukar betala då men vissa behöver en konkursansökan för att förstå.

Semesterlön är ju lagstadgad och kan inte arbetsgivaren bevisa att han betalt denna är han rökt.
Citera
2016-05-25, 10:18
Medlem
Citat:

Du ligger illa till.

Just nu säger arbetsgivaren att de inte betalar ut någon semesterersättning vilket de måste göra.

De kan också byta fot och säga att de betalar ut semesterersättning men att denna betalas ut löpande och ingår i lönen ni kom överens om.
Citera
2016-05-25, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du ligger illa till.

Just nu säger arbetsgivaren att de inte betalar ut någon semesterersättning vilket de måste göra.

De kan också byta fot och säga att de betalar ut semesterersättning men att denna betalas ut löpande och ingår i lönen ni kom överens om.

I det senare fallet, som normalt tillämpas vid kortare anställningar, skall den del som är semesterersättning särredovisas på lönebeskedet, är så ej fallet har den ej utbetalats.
Citera
2016-05-25, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man skickar ett krav. Sedan en påminnelse. Efter det en delgivningsman som delger dem varning om konkurs. De flesta brukar betala då men vissa behöver en konkursansökan för att förstå.

Semesterlön är ju lagstadgad och kan inte arbetsgivaren bevisa att han betalt denna är han rökt.

Inte direkt den normala vägen att gå. Inledningsvis en faktura eller betalningsuppmaning, sedan eventuellt ett kravbrev, om inget av detta resulterat i vare sig åtgärd eller avvisning, lämna in en ansökan om betalningsföreläggande till Enheten för summarisk process hos kronofogden. Bestrides denna ansökan av gäldenären återstår att låta tr hantera ärendet.
Citera
2016-05-25, 10:32
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I det senare fallet, som normalt tillämpas vid kortare anställningar, skall den del som är semesterersättning särredovisas på lönebeskedet, är så ej fallet har den ej utbetalats.

Precis så är det. Dessutom kan man skriva i kontraktet månadslön inklusive semesterersättning men man måste ändå redovisa den separat. Har kontraktet en viss timlön och man inte skriver något om semesterlön är det exklusive. Ska man ha inklusive i kontraktet så ska man ändå räkna på lönen enligt kollektivavtal eller annan liknande beräkning vad som nu är norm i branschen.
Citera
2016-05-25, 10:33
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inte direkt den normala vägen att gå. Inledningsvis en faktura eller betalningsuppmaning, sedan eventuellt ett kravbrev, om inget av detta resulterat i vare sig åtgärd eller avvisning, lämna in en ansökan om betalningsföreläggande till Enheten för summarisk process hos kronofogden. Bestrides denna ansökan av gäldenären återstår att låta tr hantera ärendet.

Nej. Så kan man inte göra vid lönekrav. Man kan inte få ut pengar från lönegarantin om man inte ansöker om konkurs inom 3 månader från kravet blev känt.
Citera
2016-05-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej. Så kan man inte göra vid lönekrav. Man kan inte få ut pengar från lönegarantin om man inte ansöker om konkurs inom 3 månader från kravet blev känt.
Man kan heller inte försätta ett företag i konkurs som inte befinner sig på obestånd. Konkurs eller rekonstruktion krävs för att lönegarantin skall vara aktuell. Att initialt skicka en betalningsuppmaning är mest ett sätt att dokumentera när denna ersättning infordrats, att det redan där kan innebära bestridande från gäldenären är givet, men det kan också räcka att denna infordran sker skriftligt.
För ts som arbetat några månader i företaget lär den uteblivna semesterersättningen knappast uppgå till särskilt högt belopp, då kan det passera som småmål i tingsrätten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in