2016-05-23, 17:33
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graniiit
Alltså jag har allt det där redan, har bärt flera flera liter jord, grävt och fixat i skogen, satt upp höns nät, läst flera guider, men ville bara prova fröna jag hade för nöjes skull och varför skulle det inte gå att odla dom i Sverige för? Är inte ute efter att direkt röka dom, utan som jag skrev innan ville bara se dom utväxlas för nöjes skull för att se om jag lyckas ha dom levande denna säsongen. Har inte tid att beställa några special frön då jag säkert är ute försent med denna tanken då allt slog mig för 5 dagar sen. Men har du något tips på vilka frön jag ska köra på nästa sommar då jag har mer tid på mig att planera allt? För har lixom bara huxflux dragit i hop allt för nöjes skull
För att det är med största sannolikhet inga auto och kommer inte börja blomma i sommar.
Men som du säger så kan du säkert lyckas få dom ovan jord men inge mer än så.
Citera
2016-05-23, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
För att det är med största sannolikhet inga auto och kommer inte börja blomma i sommar.
Men som du säger så kan du säkert lyckas få dom ovan jord men inge mer än så.

Aja nu har jag fått all info jag behöver, tack för alla tips änna! Drar mig ur diskussionen tills vidare. Over and out!
Citera
2016-05-24, 15:20
Medlem
Saftgroggs avatar
Snigelf*ttor från helvetet!

I morse hittade jag en hel armada på väg mot en (såg spår vid två) planta.
De hade inte tagit sig upp, men gick i samlad tropp mot damen.

Jag slängde bort dom. La på lite ny jord och plattade till.
Strödde sedan ett lager sand runtom.
Virade koppartråd runt stammen, men jag är tveksam. La några trådar på marken och sen en snigel ovanpå. Den verkade inte reagera.

Fan, jag ville ju ha lite skräp på marken runtom. Dels för att det inte ska se nyplanterat ut och dels för att hålla fukten i jorden.

Ska kolla imorgon bitti igen. Återkommer med rapport. Har det inte hjälpt ska jag testa vedaska runt plantorna.

Vill ju inte ha nåt gift i jorden, men eftersom jag bara har 5-6 stycken kanske det är ett måste :/
Citera
2016-05-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg

Virade koppartråd runt stammen, men jag är tveksam. La några trådar på marken och sen en snigel ovanpå. Den verkade inte reagera.

Fan, jag ville ju ha lite skräp på marken runtom. Dels för att det inte ska se nyplanterat ut och dels för att hålla fukten i jorden.

Ska kolla imorgon bitti igen. Återkommer med rapport. Har det inte hjälpt ska jag testa vedaska runt plantorna.

Vill ju inte ha nåt gift i jorden, men eftersom jag bara har 5-6 stycken kanske det är ett måste :/

Snigelfritt/Snigmedel NEUDORFF kanske kan vara värt att lägga pengar på. Kostar 200-300kr för 1kg. Sniglar äter av kornen, drar sig tillbaka och dör. Bekämpningsmedlet är godkänt för användning i ekologisk odling. Skonsamt för husdjur, människor, igelkottar, daggmaskar, bin och andra nyttodjur.

Det räcker väldigt länge.
Citera
2016-05-24, 16:09
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Snigelfritt/Snigmedel NEUDORFF kanske kan vara värt att lägga pengar på. Kostar 200-300kr för 1kg. Sniglar äter av kornen, drar sig tillbaka och dör. Bekämpningsmedlet är godkänt för användning i ekologisk odling. Skonsamt för husdjur, människor, igelkottar, daggmaskar, bin och andra nyttodjur.

Det räcker väldigt länge.

Tack för tipset. Fastnade för den ekologiska biten.
Inhandlas efter löning
Tack igen - uppskattades verkligen
Citera
2016-05-25, 15:42
Medlem
k1zleezs avatar
När man ska torka sin vackra skörd, kan man då lägga budsen i en sådan här man hänger in i tältet?

Eller ska man bara hänga plantan upp och ned i tältet? Tänkte mellan glasburken och ute i det fria?
Citera
2016-05-25, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k1zleez
När man ska torka sin vackra skörd, kan man då lägga budsen i en sådan här man hänger in i tältet?

Eller ska man bara hänga plantan upp och ned i tältet? Tänkte mellan glasburken och ute i det fria?

Båda fungerar. Personligen hade jag klippt, trimmat på stam och sedan hängt upp allt på lina. Låt torka 7-14 dagar.
Citera
2016-05-25, 16:33
Medlem
10Ls avatar
Citat:

Jag hänger mitt i källaren i ett gäng sådana här torksnurror. Skitsmidigt.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Tvatt-och-stryk/Torksnurra-2000035605/
Citera
2016-05-25, 16:51
Medlem
Att man inte har tänkt på dessa förut. Blir att ta en sväng förbi Biltema
Citera
2016-05-25, 17:02
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riwel
Att man inte har tänkt på dessa förut. Blir att ta en sväng förbi Biltema

Dom är skitnice, rusta ÖB och Jysk har typ samma. Om man har många som är feta kan det bli lite trångt. Då sätter jag varannan klädnypa i mitten på plantan och nästa där den är kapad. Då blir det bra flow på luften.

#Lat
Citera
2016-05-25, 17:18
Medlem
Citat:

I med ETT lager buds i en papperskasse så länge du nu känner för, ner glasburkar, ner i pappkassen igen när inre fukten krypit ut, ner i glasburk igen. Slipper du burpa 40miljarder gånger.
Finns en fin tråd på autoflower.net om "Brown paper bag method".
Citera
2016-05-25, 19:48
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg

Lovade återkomma med rapport om grus runt plantorna.
Såg slemspår på en planta, men det kan vara jag missade dessa igår. So far so good med sand.

Men tack vare ForthOne:s tips om snigelmedel, ska jag ha både livrem och hängslen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in