2011-09-27, 10:22
Medlem
Du behöver mer ljus. Min första odling bestod av 5 st. 24w le köpta på Bauhaus, näringen bestod av flytande blåkorn,hade inga fläktar De vart inte det bästa eller de mesta men de blev åtminstone så man blev skev. Lycka till.
Citera
2011-09-27, 12:21
Bannlyst
Enligt mina beräkningar borde du få.. 0g. Gäller ju att du vet vad du sysslar med, för lite lampor t.ex.

Good luck anyway!
Citera
2011-09-27, 12:36
Medlem
Funkar inte riktigt så. Plantorna måste bli könsmogna innan dom börjar blomma, du kan alltså köra ljuset 12/12 från frö och det kommer ändå inte börja blomma förrän tidigast efter 1,5-2 månader (typ). Vad gäller mängd du får ut så beror det ju väldigt mycket på hur mycket ljus du ger dom och hur du sköter dom rent allmänt. Men du kan få ut en hel del utan att vegga särskilt länge, inga problem!
Citera
2011-09-27, 12:53
Medlem
Ducken11s avatar
under en 15W så kommer de att utvecklas sjuuuukt långsamt och inte ens bli könsmogna som ovan skrev.

Vill du ha ett seriöst svar på din fråga så är svaret: 0! nada, zero, ingenting, vakum... etc etc.
Citera
2011-09-27, 14:06
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Vilket är det absolut enklaste sättet att göra hasch av bladen? Har inte direkt mycket blad men det hade varit kul att göra en bit.

Vet inte riktigt hur mycket jag ska trimma bort på mina buds heller.. Det är en indicastrain och blad som annars borde trimmas bort har jävla massa trichomer på sig tycker jag. Klipper man bort alla blad blir det dock inte mycket kvar. Är det inte så att indicastrains har mycket "bushigare" buds?

Nej indicas har inte alltid mer bushiga buds men däremot brukar de ha större buds och därmed även mer blad i budsen än sativas brukar få i sina mindre buds. Hur hög bud-leaf ratio det är på en strain är ju genetiskt, så kan därför skilja sig rätt mkt på olika strains. Personligen brukar jag låta blad med mkt trichomer på sitta kvar, är ju i princip lika potent som buds så är ju lika bra, brukar trimma bort de lite större löven och göra hash på, jag tycker det lättaste och smidigaste sättet är att göra hash med aceton, kom dock ihåg att köpa kemiskt rent aceton och inte skiten med olja i! Gjort misstaget en gång och förlorade en del najs potent olja på det!
Citera
2011-09-27, 14:07
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neontomte
Vad gör man med 100g torkade buds som har blivit angripit av mögel?

Göra hasch? Hur mycket kan man få ut?

Jag skulle nog baka muffins och frysa =) Bara plocka fram och käka sedan.
Citera
2011-09-27, 14:10
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsseMp3
http://www.prylstaden.se/belysning/led-lampa-for-vaxter

är denna lampa något o ha eller inte verkar ju ganska billig isåfall?

Finns nog bättre lampor för pengarna på typ ebay, en del kineser som säljer ut lampor som de köper där mkt billigt, har själv köpt ett led ufo där för något år sedan och fick det till mkt bättre pris än svenska shoppar hade vid tidpunkten.
Citera
2011-09-27, 14:11
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelvrol
tack för svar, jo den har blommat nog blommat snart eller mer än 2månader nu när jag tänker efter. går det att se på trichomberna med vanligt förstorings glas eller vad ska man kolla med?

Går att kolla med vanligt förstoringsglas, ibland kan man t.om göra en rätt bra bedömning bara genom att titta med ögat under bra belysning, men bästa är givetvis en lupp med ca 15-20x förstoring.
Citera
2011-09-27, 14:38
Medlem
Grohls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Vilket är det absolut enklaste sättet att göra hasch av bladen? Har inte direkt mycket blad men det hade varit kul att göra en bit.
Acetonhasch är rätt lätt. Kemiskt ren aceton köper du på t.ex. Biltema för en femtiolapp.

1. Torka bladen några dagar, klipp sedan sönder dom i småbitar.
2. Skaffa någon form av glasbehållare med lock. Själv använder jag en gammal kryddburk, modell större.
3. Fyll burken med bladbitarna, dock inte mer än typ halva burken. Spara lite småsmulor till senare.
4. Fyll burken med aceton så att det täcker bladbitarna ordentligt.
5. Stäng locket och ställ burken i en kastrull under kranen i diskhon.
6. Spola med varmt vatten tills acetonet börjar koka. Själv brukar jag få hjälpa till med vatten från vattenkokaren, dock ska inte vattnet i kastrullen koka (aceton kokar redan vid 56°C, och för hög värme förstör THC:n). Se till så att inte burken välter och läcker ut.
7. Efter några minuter spolar du kallt vatten en stund tills burken är kall igen.
8. Sila innehållet i burken genom ett tygstycke, t.ex. en gammal t-shirt i bomull, ut på nån form av fat eller liknande. Personligen använder jag en ugnsform i glas, den är lätt att hantera och det syns var det fastnar saker.
9. Häll i en skvätt aceton i burken igen och sila en gång till så att du får med allt som kan vara kvar i burken, dock är det ingen idé att koka upp det igen.
10. Låt fatet stå under köksfläkten i ett antal timmar tills allt aceton har avdunstat. Det går att snabba på processen genom att ställa det på spisen på lägsta värmen, men det är inte att rekommendera eftersom det kan förstöra THC om det blir för varmt.
11. När all vätska är borta borde du ha ett lager kletig cannabisolja i botten. För att göra den lite mer hanterbar strör du ut bladsmulorna som sparades vid steg 3 och "duttar" lätt med fingrarna på det. För att göra det ännu mer lätthanterat kan du ställa in fatet i frysen eller kylen en stund.
12. Ta ett rakblad och börja skrapa upp ditt hasch. Det blir rätt kletigt, men om du lyckas strö ut rätt mängd bladsmulor i steg 11 kan det bli förvånansvärt lättarbetat (för mycket gör det dock väldigt smuligt och svårt att hålla samman).

Okej, det låter kanske mer avancerat än det är, men det är verkligen inte svårt. Och slutresultatet kan faktiskt bli riktigt bra hasch.
Citera
2011-09-27, 15:53
Medlem
Ja det är absolut inte svårt att göra hash, krävs ingen kemist direkt!
Citera
2011-09-27, 16:07
Medlem
Grohls avatar
Tillägg:
* Tänk på att aceton är väldigt lättantändbart.
* Se till att ventilera någorlunda bra i rummet, det är inte helt nyttigt att stå och andas in ångorna.
Citera
2011-09-27, 16:08
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grohl
Acetonhasch är rätt lätt. Kemiskt ren aceton köper du på t.ex. Biltema för en femtiolapp.

1. Torka bladen några dagar, klipp sedan sönder dom i småbitar.
2. Skaffa någon form av glasbehållare med lock. Själv använder jag en gammal kryddburk, modell större.
3. Fyll burken med bladbitarna, dock inte mer än typ halva burken. Spara lite småsmulor till senare.
4. Fyll burken med aceton så att det täcker bladbitarna ordentligt.
5. Stäng locket och ställ burken i en kastrull under kranen i diskhon.
6. Spola med varmt vatten tills acetonet börjar koka. Själv brukar jag få hjälpa till med vatten från vattenkokaren, dock ska inte vattnet i kastrullen koka (aceton kokar redan vid 56°C, och för hög värme förstör THC:n). Se till så att inte burken välter och läcker ut.
7. Efter några minuter spolar du kallt vatten en stund tills burken är kall igen.
8. Sila innehållet i burken genom ett tygstycke, t.ex. en gammal t-shirt i bomull, ut på nån form av fat eller liknande. Personligen använder jag en ugnsform i glas, den är lätt att hantera och det syns var det fastnar saker.
9. Häll i en skvätt aceton i burken igen och sila en gång till så att du får med allt som kan vara kvar i burken, dock är det ingen idé att koka upp det igen.
10. Låt fatet stå under köksfläkten i ett antal timmar tills allt aceton har avdunstat. Det går att snabba på processen genom att ställa det på spisen på lägsta värmen, men det är inte att rekommendera eftersom det kan förstöra THC om det blir för varmt.
11. När all vätska är borta borde du ha ett lager kletig cannabisolja i botten. För att göra den lite mer hanterbar strör du ut bladsmulorna som sparades vid steg 3 och "duttar" lätt med fingrarna på det. För att göra det ännu mer lätthanterat kan du ställa in fatet i frysen eller kylen en stund.
12. Ta ett rakblad och börja skrapa upp ditt hasch. Det blir rätt kletigt, men om du lyckas strö ut rätt mängd bladsmulor i steg 11 kan det bli förvånansvärt lättarbetat (för mycket gör det dock väldigt smuligt och svårt att hålla samman).

Okej, det låter kanske mer avancerat än det är, men det är verkligen inte svårt. Och slutresultatet kan faktiskt bli riktigt bra hasch.

Tack för en grym guide! Ska man alltså ta av locket när man ska koka upp acetonet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in