Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Vilket är det absolut enklaste sättet att göra hasch av bladen? Har inte direkt mycket blad men det hade varit kul att göra en bit.
Acetonhasch är rätt lätt. Kemiskt ren aceton köper du på t.ex. Biltema för en femtiolapp.
1. Torka bladen några dagar, klipp sedan sönder dom i småbitar.
2. Skaffa någon form av glasbehållare med lock. Själv använder jag en gammal kryddburk, modell större.
3. Fyll burken med bladbitarna, dock inte mer än typ halva burken. Spara lite småsmulor till senare.
4. Fyll burken med aceton så att det täcker bladbitarna ordentligt.
5. Stäng locket och ställ burken i en kastrull under kranen i diskhon.
6. Spola med varmt vatten tills acetonet börjar koka. Själv brukar jag få hjälpa till med vatten från vattenkokaren, dock ska inte vattnet i kastrullen koka (aceton kokar redan vid 56°C, och för hög värme förstör THC:n). Se till så att inte burken välter och läcker ut.
7. Efter några minuter spolar du kallt vatten en stund tills burken är kall igen.
8. Sila innehållet i burken genom ett tygstycke, t.ex. en gammal t-shirt i bomull, ut på nån form av fat eller liknande. Personligen använder jag en ugnsform i glas, den är lätt att hantera och det syns var det fastnar saker.
9. Häll i en skvätt aceton i burken igen och sila en gång till så att du får med allt som kan vara kvar i burken, dock är det ingen idé att koka upp det igen.
10. Låt fatet stå under köksfläkten i ett antal timmar tills allt aceton har avdunstat. Det går att snabba på processen genom att ställa det på spisen på lägsta värmen, men det är inte att rekommendera eftersom det kan förstöra THC om det blir för varmt.
11. När all vätska är borta borde du ha ett lager kletig cannabisolja i botten. För att göra den lite mer hanterbar strör du ut bladsmulorna som sparades vid steg 3 och "duttar" lätt med fingrarna på det. För att göra det ännu mer lätthanterat kan du ställa in fatet i frysen eller kylen en stund.
12. Ta ett rakblad och börja skrapa upp ditt hasch. Det blir rätt kletigt, men om du lyckas strö ut rätt mängd bladsmulor i steg 11 kan det bli förvånansvärt lättarbetat (för mycket gör det dock väldigt smuligt och svårt att hålla samman).
Okej, det låter kanske mer avancerat än det är, men det är verkligen inte svårt. Och slutresultatet kan faktiskt bli riktigt bra hasch.