Citat:
Ursprungligen postat av
atitaranta-
Alla håller inte med om det. Det går även att säga att det är samma adjektiv i båda fallen och att det som skiljer är den syntaktiska funktionen (adverbial i det senare fallet).
Jo, men det vittnar ju, som jag har gnällt om tidigare, mest på ordklassbegreppets inneboende luddighet. Och den morfologiska synen på ordklasser som ska till för att det resonemanget ska vara rimligt är problematisk - exakt
varför är är
politiskt ett adjektiv också i adverbial funktion? Är det eftersom
politiskt är en avledning av det obestridliga adjektivet
politisk? Isåfall borde
lentement,
wisely och
трудно vara adjektiv - de är ju lika mycket avledningar av obestridliga adjektiv de. Eller är det uteslutande eftersom neutrumformen av adjektivet
politiskt sammanfaller med det
politiskt som fungerar adverbiellt? Är inte det en ordmagi av en typ som har väldigt svårt att hantera t ex olika sammanfallande kasusformer på något vettigt sätt? Om politiskt är ett
adjektiv som kan ha adverbiell funktion. är inte mensae en pluralform som också kan ha samma funktion som genitiv singularis? För att motivera nomenklatur med diakronisk analys är väl jätteute?
Rent allmänt tycker jag ju, som bekant, att den intellektuella finessen med att stolt dra nya gränser mellan kategorier som har en betydande inneboende luddighet är måttlig. Från mitt eget verksamhetsfält har jag noterat att det inte är de mest kreativa och nyskapande forskarna som med liv och lust går in för att driva nomenklaturförändringar, utan att sådant snarare är en krycka för dem som kanske lika gärna hade kunnat jobba på Försäkringskassan i stället. Månne det faktiskt råder liknande förhållanden inom språkvetenskapen?
Men du har naturligtvis rätt i att påpeka för AldenG att h*n
kan riskera att stöta på en individ som hävdar att politiskt alltid är ett adjektiv, och som känner sig alldeles ovanligt tillfreds och upplyst därav.