Citat:
Ursprungligen postat av
praxe
Det behöver inte ha varit så utstuderat och planerat. Man får ju anta att det var oplanerat och en slumpens nyck att tillfället uppenbarade sig just där och då, samtidigt som att han hade ett vapen med sig. Alla omständigheter runt om gör ju det fruktansvärt osannolikt att det skulle vara planerat.
Är man villig att acceptera att det inte fanns storslagna planer bakom tycker jag inte det blir speciellt märkligt. Finns det mängder av människor som hatar OP och ville ha honom mördad ökar ju sannolikheten att någon skall få läge att utföra dådet.
Finns det någon anledning att anta att det var planerat alls? Med tanke på att knappt någon kunde vetat att de skulle passera just där och då, blir det inte desto svårare att tänka sig att det skulle vara planerat?
Absolut. Stig hatade Palme. Han var en av många tusen sinom tusen som dagligen önskade sig att få träffa på honom på stan och tala om för honom vilken idiot han var. En del av dessa tusen bar en gun. Helt plötsligt händer det. Där borta går han ju! Han och frun, utan livvakter!?
Ingenting tyder på att mordet var planerat överhuvudtaget. En ensam, vit, kränkt, medelålders och småfull skattebetalare med starkt patos springer på en ytterst hatad statsminister. Den trötte statsministern ber den påstridige medborgaren dra åt helvete. I fickan ligger en revolver.
Lisbet förklarade att det är orimligt, och jag accepterar det. Visst är det orimligt. Men om det var så det gick till så skulle det vara i praktiken omöjligt att hitta mördaren. Inga tidigare mord, inget modus, ingen connection till någonting.
Jag är övertygad om att jag som intelligent, medelålders, välavlönad och skötsam villaägare skulle kunna begå ett ganska grovt brott om väl tillfället uppenbarade sig utan att någonsin bli ens misstänkt. Jag skulle kunna hålla käften om det också. Och aldrig åka dit.