Köp inte siktet innan du köper ditt gevär. Ofta sitter det sikten för 15-20 000 kr på de begagnade vapnen och de kommer i princip med gratis. Visst, de kanske inte är det modernaste men de är ofta av god kvalitet och är skottfasta. Jag tar hellre ett 10 år gammalt sikte som kostade 20 000 kr nytt än ett het nytt sikte för 5000 kr. Dessutom kostar nya siktesringar lätt över 800 kr.
Var krånglig. Begär att få köra en torr lapp genom pipan ett par gånger, det visar om det finns rost i den som du inte kan se genom att titta ner i pipan. Begär även att få separera stocken från geväret. Merparten av handlarna har ingen aning om hur vapnet ser ut inuti. Är inte ovanligt att man köper ett vapen som ser fint ut på utsidan men har stora rostgropar på undersidan av pipan. Du kan även se om stocken i sig är bra. Min första bössa såg okej ut på utsidan men när jag kom hem och tog av stocken såg det ut som att den blivit karvad med vinkelslip.
Sett till kaliber skulle jag rekommendera 6.5x55, men som Hogerspoket (

)kommer påpeka är .308W bättre om du kräver ett kort vapen och/eller du skall köpa med ljuddämpare. Jag anser dock att vikten av ett skitkort gevär inte är speciellt stor om du inte springer med hundar som han gör. Då du skall köpa begagnat är det värt att kommentera prisskillnaden mellan begagnade gevär i 6.5x55 och .308W. Har du två likvärdiga gevär i respektive kaliber så är ofta geväret i 6.5x55 1000kr billigare, ibland mer än så.
6.5x55 har väldigt mild rekyl, ammunition finns det gott om hos alla handlare och det är den billigaste klass 1 kalibern i Sverige. Som ny skytt behöver du skjuta mycket på bana.
Köp inget i 30-06. Skotten kostar ofta dubbla mot 6.5x55, rekylen är inte lika snäll och skottverkan är marginellt bättre. 30-06 är en väldigt dåligt balanserad kaliber. Som nämnt i inlägget ovan behöver du inte stirra dig blind på kalibervalet, köp dock inget i 30-06.
Du kommer att känna när du hittar ett gevär med god slutstycksgång. Ett lätt sätt att avgöra är om slutstycket går att skaka runt en massa när det är utdraget. Man brukar ofta beskriva känslan av en god slutstyckesgång som att föra samman två bitar av inoljat glas. Avtryckaren ska varken vara för lätt eller för hård. Ha hellre en för hård avtryckare än för lätt då du skall jaga i svenska skogar. Det viktigaste är att vapnet känns som att bryta av en bit glas. Den ska inte kännas som en svamp. Kan du avgöra precis när avtryckaren skall gå av är det en dålig avtryckare.
När det gäller hagel är det en sak som är viktig, passform. En hagelbössa för 5 miljoner kr som inte passar din kropp är sämre är en hagelbössa för 750 kr som passar. Du bär även innan bestämt dig för vilken ammunition du skall skjuta. Många begagnade bössor har fast trångborrning vilket gör att många av dem inte kan skjuta t.ex. stålhagel ur en eller flera pipor. Fråga försäljaren vilken ammunition som går bra i din bössa, be honom att om möjligt mäta både patronläget och mynningen, det är vanligt att folk mekat med bössan utan att uppdatera med nya stämplar. Ska du kunna skjuta slug ska du ha en enpipig hagelbössa utan trångborrning.
Skall du ha bössan för fågel kan den gott vara lite framtung, det ger mycket bättre skytte.
Lita inte på amerikanska recensioner och åsikter om hagelbössor. De har nästan alltid fel. Kolla istället på svenska eller brittiska recensioner om du undrar om en hagelbössa.
Har du en brytbössa är det viktigt att se till att den stängs ordentligt. För att kontrollera det kan du stänga bössan och trycka ner lite på pipan. Om du ser att pipan glider från lådan är det potentiellt en farlig bössa.