2016-05-25, 09:53
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
En annan reflektion kring studsare:
Köp en lagom tung bössa. Alltså, inte en varmint (blir tung att bära/ och framtung utan stöd) eller en lättviktsstudsare (förvisso trevlig att bära, men är ofta lite vispiga - imo).

En lämplig vikt är (imo) 3,0-3,2 kg utan optik med 22"-pipa. Pipan är lämpligen i standard jaktprofil.
Man brukar säga att en studsare för jakt i skog skall man kunna hålla uppe med armen fullt utsträckt åt sidan i 30 sekunder. Ska du ha den i berg skall du kunna hålla uppe den i 60 sekunder. Vet inte om det ligger så mycket i det.

Citat:

Hur långt är ett snöre?

Menar du att jag är rätt på det i avtryckarvikt med mina 700 gram (uppmätt)?

Well - det är väl inte alla som tävlar med hundförarbössan i 300 metersskytte...

Det är nog något man får klämma sig till i affären. Känns det som att en gren lätt skall trycka av avtryckaren är den för lätt. Har du svårt att trycka av är den för tung.

Du är nog ganska unik i det avseendet.

Jag har för övrigt ingen aning om hur tung min avtryckare är på favoritstudsaren. Försökte fylla några dunkar vatten och lyfta dem med avtryckaren för att se vart den bröt och väga dunkarna. Ståltråden gick dock av hela tiden. Tror min mätmetod var lite off för med tanke på att jag alltid får beröm för att jag har en så fin avtryckare har jag svårt att tro att det är en 11kg+ avtryckare. Får se om de har riktiga mätinstrument i min vapenbutik nästa gång bössan åker förbi den.
Citera
2016-05-25, 10:10
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Man brukar säga att en studsare för jakt i skog skall man kunna hålla uppe med armen fullt utsträckt åt sidan i 30 sekunder. Ska du ha den i berg skall du kunna hålla uppe den i 60 sekunder. Vet inte om det ligger så mycket i det.
Blir ju lite 'hur långt är ett snöre' i sådana diskussioner. Mina vänner som är gamla fältskyttar tycker att det är trivialt att skjuta älgbana med en STR på 5,5+ kg (utan optik) med 71 cm pipa. Jag tycker det är helt jävla omöjligt.

En annan kompis har en Finnlight som standardstudsare och tycker mina vapen är för tunga.

Det man däremot kan generalisera kring är balansen i vapnet. En långpipig varmintstudsare med 60+ pipa är betydligt mer framtung än min hundförarbössa (19"+dämpare) vilken har balansen mitt mellan händerna. Den förstnämnda är ganska bökig att skjuta stående, den sistnämnda är det inte. Skillnaden i vikt är inte mer än något hundratal gram.

Vad man dock ska ha i åtanke är att en lättviktstudsare är lite grinigare i rekylen än en normalbössa (vilket märks om man skjuter mycket) och lite vispigare.

Hur länge man kan hålla bössan på sträckta armar är imo underordnat hur länge man orkar bära den. Jag sitter ju åandrasidan aldrig på pass, så för mig är bärbarheten viktig (och även en räka som jag kan hålla anläggning med en STR i 30 sekunder...).
Citat:
Det är nog något man får klämma sig till i affären. Känns det som att en gren lätt skall trycka av avtryckaren är den för lätt. Har du svårt att trycka av är den för tung.
Mja, de flesta kvalitetsvapen (för jakt, inte prickskytte märk väl) levereras med ett trycke ställt på 1,3-1,5 kg.

Jag brukar lägga mina vapen någonstans i spannet 700-950 gram, beroende på hur jag skjuter med dem. För stående skytte, älgbana och älgjakt tycker jag att 950-1100 gram är ungefär lagom.

Men det är ju väldigt subjektivt, och jag har en bakgrund med luftgevärsskytte vilket naturligtvis präglar min syn på trycken.
Citat:
Du är nog ganska unik i det avseendet.
Hundförarbössan för småvilt står på 700. Den för klass 1 går lite högre. Ungefär 900-950.

Dock inget dramatiskt. SAKO-orginaltrycken, lätt modifierade.
Citat:
Jag har för övrigt ingen aning om hur tung min avtryckare är på favoritstudsaren. Försökte fylla några dunkar vatten och lyfta dem med avtryckaren för att se vart den bröt och väga dunkarna. Ståltråden gick dock av hela tiden. Tror min mätmetod var lite off för med tanke på att jag alltid får beröm för att jag har en så fin avtryckare har jag svårt att tro att det är en 11kg+ avtryckare. Får se om de har riktiga mätinstrument i min vapenbutik nästa gång bössan åker förbi den.

Ta en fjädervåg, sätt bössan i ett skruvstäd, spänn mekanismen och klicka mha fjädervågen. Det är så vapensmeder gör.

Alternativet är att gå baklänges, sätt en vikt runt 5 kg på badrumsvågen, fixera ett snöre i den och avtryckaren och lyft långsamt vapnet tills dess att det klickar. Diffen i vikt är naturligtvis trycket.

Två enkla och rimligt exakta metoder för att mäta trycket.
Citera
2016-05-25, 10:25
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Intressant att hörde det du säger om att en hagelbössa ska passa. Det var ett argument vapenbutiken körde och menade att det var lika bra att köpa en ny riktigt bra anpassad bössa direkt.

Det beror ju på deras utbud. Det finns bara ett sätt att veta om en bössa passar eller inte och det är att lägga an. Du har säkerligen fått lära dig korrekt teknik och hur geväret skall ligga det i utbildningen så det torde inte vara ett problem.

Citat:
Blir ju lite 'hur långt är ett snöre' i sådana diskussioner. Mina vänner som är gamla fältskyttar tycker att det är trivialt att skjuta älgbana med en STR på 5,5+ kg (utan optik) med 71 cm pipa. Jag tycker det är helt jävla omöjligt.

En annan kompis har en Finnlight som standardstudsare och tycker mina vapen är för tunga.

Det man däremot kan generalisera kring är balansen i vapnet. En långpipig varmintstudsare med 60+ pipa är betydligt mer framtung än min hundförarbössa (19"+dämpare) vilken har balansen mitt mellan händerna. Den förstnämnda är ganska bökig att skjuta stående, den sistnämnda är det inte. Skillnaden i vikt är inte mer än något hundratal gram.

Vad man dock ska ha i åtanke är att en lättviktstudsare är lite grinigare i rekylen än en normalbössa (vilket märks om man skjuter mycket) och lite vispigare.

Ja det är också varför man kanske inte skall punga ut 50000 kr på första bössan, det är inte ovanligt att första bössan byts ut eller kompletteras efter ett eller två år in i jaktkarriären. Man lär sig vad som fungerar för en och vad som inte gör det.

Citat:
Hur länge man kan hålla bössan på sträckta armar är imo underordnat hur länge man orkar bära den. Jag sitter ju åandrasidan aldrig på pass, så för mig är bärbarheten viktig (och även en räka som jag kan hålla anläggning med en STR i 30 sekunder...).

Ja det är nog mest menat som en generell riktlinje i ett försök att få fram något som är användbart i butiken. Man kan ju knappast be om att få springa runt på parkeringen i 5 timmar med bössan man tittar på.

Sen tycker jag personligen inte att man skall tumma på bössans vikt för mycket. Den blir som påpekat obehagligare att skjuta. Dessutom finns det nästan alltid andra ställen att spara vikt på.

En jaktkamrat köpte en ny stock för 7000kr (tror jag) och tog av 0,5kg från sitt gevär. Samtidigt konkade han runt på en termos på närmare 3kg och diverse annat bråte i metall. För de 7000kr hade han säkert kunnat bli av med över 4kg i vikt om han tänkt på väskan istället för geväret.
Citera
2016-05-25, 17:25
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Ja det är också varför man kanske inte skall punga ut 50000 kr på första bössan, det är inte ovanligt att första bössan byts ut eller kompletteras efter ett eller två år in i jaktkarriären. Man lär sig vad som fungerar för en och vad som inte gör det.
Rörande enig, även om min första klass 1 köptes ny. Den passade i stockningen (och jag ville ha en SAKO) så det var inte så mycket att diskutera. Precis som du säger kan beggade .308or vara svåra(re) att komma över (än 6,5x55).

Citat:
Ja det är nog mest menat som en generell riktlinje i ett försök att få fram något som är användbart i butiken. Man kan ju knappast be om att få springa runt på parkeringen i 5 timmar med bössan man tittar på.

Sen tycker jag personligen inte att man skall tumma på bössans vikt för mycket. Den blir som påpekat obehagligare att skjuta. Dessutom finns det nästan alltid andra ställen att spara vikt på.
Min hundförarbössa väger 4+ med optik (kommer ner lägre med en aimpoint)... Så jag är rörande enig.
Citat:
En jaktkamrat köpte en ny stock för 7000kr (tror jag) och tog av 0,5kg från sitt gevär. Samtidigt konkade han runt på en termos på närmare 3kg och diverse annat bråte i metall. För de 7000kr hade han säkert kunnat bli av med över 4kg i vikt om han tänkt på väskan istället för geväret.

Jo. Men det är kul med prylar...
Citera
2016-05-25, 17:54
Medlem
Är det värt att försöka hitta vapen där kolvarna har en justerbar kolvkam? Eller går det att fixa/juster i efterhand utan att det blir svinigt dyrt?

Vad finns det för nackdelar utöver det estetiska med justerbar kolvkam?

Vad är era åsikter om kolvar i syntet istället för trä? För och nackdelar?
Citera
2016-05-25, 18:19
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Är det värt att försöka hitta vapen där kolvarna har en justerbar kolvkam? Eller går det att fixa/juster i efterhand utan att det blir svinigt dyrt?

Det är enkelt fixat i efterhand. På mina bössor har jag byggt själv, en fast höjning av kolvkammen gjord i kydex som sitter fast med kardborre. Kostade några 50-lappar. Eller så kan du låta en kolvmakare montera en justerbar kolvkam, har sett priser allt mellan 1500-3500 för ett sådant jobb.

Finns inga nackdelar med en justerbar kolvkam förutom, som du säger, att det är fult.

Gällande kolvar så är det väl en smaksak.. Jag tycker att en gevärskolv SKA vara gjord i trä, men syntet är ju lättskött... Fast det är ju lite trevligt att olja in kolven, vapenvård är kul.
Citera
2016-05-25, 19:07
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Det är enkelt fixat i efterhand. På mina bössor har jag byggt själv, en fast höjning av kolvkammen gjord i kydex som sitter fast med kardborre. Kostade några 50-lappar. Eller så kan du låta en kolvmakare montera en justerbar kolvkam, har sett priser allt mellan 1500-3500 för ett sådant jobb.

Finns inga nackdelar med en justerbar kolvkam förutom, som du säger, att det är fult.

Gällande kolvar så är det väl en smaksak.. Jag tycker att en gevärskolv SKA vara gjord i trä, men syntet är ju lättskött... Fast det är ju lite trevligt att olja in kolven, vapenvård är kul.

Kommenterade jag inte kolvkammar tidigare? Vill minnas att Kalix tar 2å5 för sin lösning på träkolv och att kolvkam.se tar 3-3å5 för att göra det på träkolv, vill minnas att det är billigare på syntet.

Fördelen med justerbar kolvkam är (imo) icke-existerande vid stående skytte och Monte Carlo-stock. På en rak amerikansk stock varierar det lite från person till person, och det har med montaget i övrigt att göra, om det förbättrar eller ej.

Vid liggande/bänk är det, imo, att föredra på alla stockar. Men, om man har en Monte Carlo och skjuter 10 skott/år i bänk för att skottställa är det nog ingen vidare mening.

Men ja, jag har det på en av mina jaktstudsare (som oftast skjuts liggande med stöd), kommer att ha det på nästa bygge och har det på bägge mina prickskytteriggar (som är GRS-byggen). Utöver detta har jag två jaktstudsare utan kolvkam - men de har Monte Carlo och skjuts primärt stående (utöver skottställning/test av laddningar).

Syntet eller trä? Syntet har fördelen att det tål stryk och har god passform som inte ändrar sig (är död). Ska man göra en trästock helt död får man plast och pelarbädda. Sen finns ju laminat som alternativ.

Nackdelen med syntet (utöver att det är fult) är att de är jävligt kalla på vintern.
Citera
2016-05-25, 20:42
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:

Allmänt om justerbara kolvar:

Även väldigt slimmade system kan man ofta få visst trassel med. Bilden nedan visar ett trevligt exemplar av justerbar kam utan spakar som sticker ut vilket man kan finna på system för långdistansskytte. Men även om detta systemet är slimmat finns det risk för att man fastnar med det i en utstickande ficka, en rem eller liknande.

http://www.vapensmed.se/wp-content/uploads/2012/11/kolvkam2_medium.jpg

En lösning som ofta inte är lika snygg är en kamhöjare/kolvhöjare. De kan både vara permanenta, så tillvida att de skruvas eller limmas fast, eller temporära. De temporära kan till exempel fungera som en strumpa i ett elastiskt material man drar över kolven eller så kan de fästas med knytning som på en sko. Kardborreband är ett annat vanligt sätt kamhöjaren fästs med. Bilden nedan visar en kamhöjare av "strumpmodell".

http://www.wildmarkullared.se/images/CBRA100.jpg

För kulvapen:

Detta är en anledning till att köpa vapen, sikte och ringar samtidigt. Då märker du omedelbart om kolven är för låg (för hög händer i princip aldrig vad jag vet). Om inte en kamhöjare kan lösa detta är det smart att kolla på de andra begagnade och se om de erbjuder samma saker som den du tittat på med skillnaden att stocken passar med sikten. Att kolven på gevär är för låg är inte heller speciellt vanligt. Att lägga pengar på en specialgjord kolv för första bössan är onödigt (enligt mig).

För hagel:
För hagel så är det både längd, kamhöjd och skränkning som måste stämma. Hittar du inte en stock som passar i utbudet av begagnade hagelgevär kan du behöva modifiera bössan. Tala med vapensmeden och se vad som är billigast. Är bössan för lång men i övrigt okej kan det räcka med att såga av några cm i änden.

Vet inte om jag tipsat om detta innan men ha alltid på dig jaktkläder när du provar vapen. De lägger lätt till någon cm.

Syntetstock har jag svårt för. Detta efter att jag provade Savage Arms "prisbelönta" bössa. Lät ju jättekul med en lätt ny bössa för under 10 000 kr. Problemet var dock att stocken böjde sig så lutade man något mot stocken (så som en hand) blev det kontakt mellan den och pipan. När det gäller lite mer kvalitetsklingande namn som Sauer finns det nog inte några såna problem.

Du kommer dock att ha svårt att hitta en bra billig begagnad bössa med syntetstock. De begagnade avdelningarna brukar mest ha vanliga trästockar.
Citera
2016-05-25, 21:14
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Det går utmärkt att höja kolven med wellpapp och eltejp. Det blir visserligen fult, men det fungerar och kostar ingenting. En rulle eltejp kostar inte många kronor. På min förra hagelbössa körde jag den lösningen i över ett decennium.
Citera
2016-05-25, 21:20
Medlem
ekerilars avatar
forts.

Jag känner inte till några nackdelar med justerbar kolvkam.

Våga vägra syntetkolv. Det är praktiskt och funktionellt, men fult. Man brukar få frågan om man varit på tupperwareparty. Laminat är en bra kompromiss.

Fast ärligt talat. Hittar du en bössa som känns bra, gärna med en bra kikare på till ett pris du vill betala, ska du i ärlighetens namn inte låta kolvmaterialet hindra dig.
Senast redigerad av ekerilar 2016-05-25 kl. 21:25.
Citera
2016-05-25, 21:30
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
forts.

Jag känner inte till några nackdelar med justerbar kolvkam.

Våga vägra syntetkolv. Det är praktiskt och funktionellt, men fult. Man brukar få frågan om man varit på tupperwareparty. Laminat är en bra kompromiss.

Fast ärligt talat. Hittar du en bössa som känns bra, gärna med en bra kikare på till ett pris du vill betala, ska du i ärlighetens namn inte låta kolvmaterialet hindra dig.

Ytterligare en reflektion angående syntet - det äger sitt existensbeträttigande på:

- en skjutmaskin - alltså ett regelrätt precisionsvapen - då en välbyggd syntetstock är mycket styvare än en träkolv (that being said, mina dylika ligger i laminatkolvar)

- en renodlad hundförarbössa - som ska tålas att bli blöt, lerig och jävlig och slås i stock & sten (that being said, mina två primära hundbössor ligger i träkolv förvisso bäddade sådana)

Märk väl att jag nu avser välbyggda syntetstockar. Flimsiga plastkolvar som nämnts i tråden (och där Tikkas orginalsyntet är ett ypperligt exempel) äger inget existensberättigande ö-h-t. Urk.

Till laminatets nackdel (eller fördel på en precisionsrigg) är att det är tungt. Betydligt tyngre än syntetkolv.

--
Men, köper man en beggad bössa i träkolv kan det krävas lite pill med rasp & bäddmassa för att få den att skjuta < enkrona på 100. Nöjer man sig med femkrona behöver man sannolikt inte bry sig.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-05-25 kl. 21:34.
Citera
2016-05-26, 09:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Har väl tänkt mig ett kulgevär kaliber .308 eftersom att det verkar vara tillräckligt kraftiga för älg och gris samtidigt som de inte smäller/sparkar lika mycket som 30-06.

Sen så tänker jag mig även en hagelbock kaliber 12.

Tycker det är svårt att sätta en budget men kommer förmodligen att använda hagel mer än kula.

Vad finns det för vapenhandlare i Sthlmsområdet som är stora på begagnade vapen? Jaktia verkar intressanta.

Är det generellt dyrt att anpassa kolvkammar, bankappen etc?

308 är inte dumt alls. Även om vissa hävdar att det är lite klent för vildsvin.
Satsa på en halvautomat. Browning Bar eller Benelli Argo. Dessa vapen kommer också vara gångbara den dag du vill sälja det. Cylinderrepeters går det 20 av på dussinet och många mer eller mindre ges bort. Visserligen ser jag att du satsar på begagnat och då är kanske inte det så dumt med cylinderrepeter ändå, eftersom de är närmast värdelösa

Jag slog nyligen själv till på en begagnad cylinderrepeter. I princip gratis, även om den såg nära oanvänd ut. Inte alls samma utbud på begagnade halvautomater. Pratade nyligen med en vapenhandlare och halvautomater är i princip det enda de säljer nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in