Citat:
Man brukar säga att en studsare för jakt i skog skall man kunna hålla uppe med armen fullt utsträckt åt sidan i 30 sekunder. Ska du ha den i berg skall du kunna hålla uppe den i 60 sekunder. Vet inte om det ligger så mycket i det. En annan reflektion kring studsare:
Köp en lagom tung bössa. Alltså, inte en varmint (blir tung att bära/ och framtung utan stöd) eller en lättviktsstudsare (förvisso trevlig att bära, men är ofta lite vispiga - imo).
En lämplig vikt är (imo) 3,0-3,2 kg utan optik med 22"-pipa. Pipan är lämpligen i standard jaktprofil.
Köp en lagom tung bössa. Alltså, inte en varmint (blir tung att bära/ och framtung utan stöd) eller en lättviktsstudsare (förvisso trevlig att bära, men är ofta lite vispiga - imo).
En lämplig vikt är (imo) 3,0-3,2 kg utan optik med 22"-pipa. Pipan är lämpligen i standard jaktprofil.
Citat:
Det är nog något man får klämma sig till i affären. Känns det som att en gren lätt skall trycka av avtryckaren är den för lätt. Har du svårt att trycka av är den för tung.
Du är nog ganska unik i det avseendet.
Jag har för övrigt ingen aning om hur tung min avtryckare är på favoritstudsaren. Försökte fylla några dunkar vatten och lyfta dem med avtryckaren för att se vart den bröt och väga dunkarna. Ståltråden gick dock av hela tiden. Tror min mätmetod var lite off för med tanke på att jag alltid får beröm för att jag har en så fin avtryckare har jag svårt att tro att det är en 11kg+ avtryckare. Får se om de har riktiga mätinstrument i min vapenbutik nästa gång bössan åker förbi den.

Det är praktiskt och funktionellt, men fult. Man brukar få frågan om man varit på tupperwareparty. Laminat är en bra kompromiss.