2016-05-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Helt otroligt:
SD och V följer den officiella Svenska NATO linjen som förts ända sedan NATO bildades och de anses nu vara radikalt och farligt.

Hur gick den omsvängningen till och på vilka grunder?

Att bli beskylld som Putinkramare för att man vill följa tidigare förd politik är beklämmande lågmärke för debatten.

SD kommer vinna massa röster på detta. Och även V.
Ja jag tror också att de gör rätt ställningstagande, svenskar är som mest svalt intresserade av NATO. De mer insatta svenskarna vet ju också hur försvaret har blivit misshandlat av samma människor som säger sig vilja värna Sveriges militära förmåga. Allt är charader och skenmanövrar. Arma land.
2016-05-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reproduce
Instämmer 100 procent!

Mycket egendomlig inställning av SD, bortsett från våra inhemska kommunister.

Sverige saknar idag i princip militärt försvar, det borde därför vara mer än självklart att vi är anslutna till NATO!

Ja precis, för vad vi bör göra i det här läget när vi inte har något försvar är ju att provocera Ryssen till max. Vi kanske kan be om att få lite kärnvapen stationerade här. Ungefär som när Sovjet placerade kärnvapen på Kuba. Det var ju populärt.

Självklart kommer SD tjäna på att vara mot NATO. Många är de svenskar som faktiskt gillar tanken på att vara en av många knähundar åt USA. Många tycker det räcker och blir över med överstatlighet från EU. Vilket ju SD som enda parti (som på riktigt) vill omförhandla eller gå ur.

Jag sa det tidigare. SD kommer gå ner några procentenheter när sjupartiet låtsas byta inriktning. Men när folk inser hur jävla för sent det är och hur illa det verkligen står till i landet så kommer SD stiga igen. Denna gång från en högre platå.
2016-05-23, 22:02
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Så du tror på fullt allvar att de svaranden i OU som gått tillbaka till M har gjort det för att SD sålt sin själ och sitt hjärta? Är helt säker på att det finns encelliga organismer som kan göra kvalitativare opinionsanalyser.

Tja, om encelliga organismer kan, så varför inte även du? Vilken är din analys av varför detta skett? Har du några svar, eller bara frågor?

Och hur tänker du dig att man ska kunna få tillbaka dem?
2016-05-23, 23:26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Det går inte så värst bra för Sverigedemokraterna? Som landet ser ut så kommer Sverige att styras av Alliansen efter riksdagsvalet 2018 - och då spelar det ingen roll om SD får så mycket som 49 procent - för dom andra partierna kommer köra kartellbildning då också.

Så är en röst på SD en bortkastad röst?

Hittills har röstande på SD faktiskt varit bortkastat - om man inte tycker det är trevligt att titta på när SDs ledning berikar sig utan att göra någonting.

Så man ska alltså enligt din svaga logik, rösta på partier som är rakt motsatta Sd då blir inte bortkastat. Tänk om man bara gillar Sd;s politik, då är alla andra alternativ annat bortkastade.

Röster på alliansen är totalt bortkastat för Kd får inga mandat och de rödgröna med V blir därför större.
2016-05-23, 23:43
Medlem
Droidlifes avatar
Det enda intressanta i nuvarande skede är att väcka medelklassmjäket, och det göres via SD's röstsedel om två år. SHOCKSIFFROR vill vi se. Tro inte att jag själv inte skulle vilja göra kaos med hela gruppen men man kan inte väcka sömngångarna genom att gå fram och leverera en käftsmäll och skrika "Nu är det Hitlerdags!".

Sådant kommer senare, beroende på hur det hela utvecklar sig.

Först och främst måste Svensson lära sig att det inte innebär pansarvagnar, gas och och skallmätartänger att lägga om kurs. Om SD har verkligt bett eller ej är sekundärt. Symbolen SD är det enda som betyder något.
Senast redigerad av Droidlife 2016-05-23 kl. 23:47.
2016-05-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Ja precis, för vad vi bör göra i det här läget när vi inte har något försvar är ju att provocera Ryssen till max. Vi kanske kan be om att få lite kärnvapen stationerade här. Ungefär som när Sovjet placerade kärnvapen på Kuba. Det var ju populärt.
Ehh... svenskar är avsevärt mer rädda för ryssen än för NATO. Att använda argumentet att det är säkrast att inte provocera Putin är ungefär som när tokvänstern tycker att polisen ska hålla sig borta från förorter för att gängen blir provocerade annars. Folk är jävligt trötta på att Sverige alltid står där och darrar med ett slakt litet ventilgummi till kuk. SD uppfattas som en murbräcka mot den svenska mesigheten och undfallenheten, den bilden upprätthålls knappast genom att man kryper lydigt inför rysshotet och överlåter till alliansen och sossarna att ha stake.

Opinionen har svängt. När MSB gjorde en mätning tidigare i år var 48% för ett fullt NATO-medlemskap, 35% är mot. Rimligen är ännu fler positiva till ett värdlandsavtal eftersom det är en kompromiss som inte tar steget fullt ut. Nu när SD börjat tappa väljare tillbaka till M är det kanske inte så lyckat att ge väljarna signalen att de bör stanna hos M. Det finns nämligen knappast en enda jävla M-väljare som är emot värdlandsavtalet. Det där framtida M-samarbetet som Åkesson brukar tala sig varm för är oändligt långt borta om SD inte delar något så elementärt som alliansens hållning till NATO.

Ett av F!:s argument för att folk skulle rösta in dem i riksdagen var att de lovade blockera värdlandsavtalet. F! menade att med SD istället för F! i riksdagen skulle risken öka för att avtalet blev verklighet. https://veronicasvard.wordpress.com/2014/09/05/varfor-fi-och-inte-sd-maste-bli-vagmastare-i-riksdagen/

Bra sällskap SD har placerat sig i, mellan Schyman och Sjöstedt. Varför inte ta steget fullt ut och göra Stina Oscarsson till SD:s försvarspolitiska talesperson?

SD kommer att förlora på detta, tro mig.
2016-05-24, 00:15
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppvaknandet2015
De har knappast hållit sig kvar pga pengarna. Den skit de fått utstå under alla år hade de kunnat undvika genom att klättra i andra partier. Ser man inte det är man dummare än en kölhalad lama. Makt, nja inte det heller. Syftar du på ungsprättarna som blev uteslutna? Så är ligger det till: de hade funkat i alla andra länder utom Sverige. Sverige är så fredsskadat att om man "direkt" hade satt in nationalister i "spelet" så hade risken varit stor att SD hade sjunkit mer. Tyvärr är Sverige så skadat. Din rastlöst, som jag visserligen själv delar, får dig att missa denna analys.

Ditt svar är ofokuserat och missar själva frågan:
Vad finns det som tyder på att Åkesson, Karlsson och Jomshof är speciellt intresserade av att få tillbaka några väljare?

Jag förstår att det är en besvärlig fråga, som man helst vill undvika.
2016-05-24, 01:00
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Här ger Gustav Kasselstrand sin syn på SD:s uteblivna väljartillströmning.

Den kokta grodan, avsnitt # 8:
https://soundcloud.com/den-kokta-grodan

Tack! Intressant analys av SD:s väljarkris och ledningens handfallenhet inför den. Jag rekommenderar alla att lyssna. De pratar om SD från 26min och framåt (avsnitt #8). Erik Berglund var en trevlig bekantskap - en ny talkradiostjärna på gång?

Och jag känner igen min egna synpunkter.
2016-05-24, 08:26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ehh... svenskar är avsevärt mer rädda för ryssen än för NATO. Att använda argumentet att det är säkrast att inte provocera Putin är ungefär som när tokvänstern tycker att polisen ska hålla sig borta från förorter för att gängen blir provocerade annars. Folk är jävligt trötta på att Sverige alltid står där och darrar med ett slakt litet ventilgummi till kuk. SD uppfattas som en murbräcka mot den svenska mesigheten och undfallenheten, den bilden upprätthålls knappast genom att man kryper lydigt inför rysshotet och överlåter till alliansen och sossarna att ha stake.

Opinionen har svängt. När MSB gjorde en mätning tidigare i år var 48% för ett fullt NATO-medlemskap, 35% är mot. Rimligen är ännu fler positiva till ett värdlandsavtal eftersom det är en kompromiss som inte tar steget fullt ut. Nu när SD börjat tappa väljare tillbaka till M är det kanske inte så lyckat att ge väljarna signalen att de bör stanna hos M. Det finns nämligen knappast en enda jävla M-väljare som är emot värdlandsavtalet. Det där framtida M-samarbetet som Åkesson brukar tala sig varm för är oändligt långt borta om SD inte delar något så elementärt som alliansens hållning till NATO.

Ett av F!:s argument för att folk skulle rösta in dem i riksdagen var att de lovade blockera värdlandsavtalet. F! menade att med SD istället för F! i riksdagen skulle risken öka för att avtalet blev verklighet. https://veronicasvard.wordpress.com/2014/09/05/varfor-fi-och-inte-sd-maste-bli-vagmastare-i-riksdagen/

Bra sällskap SD har placerat sig i, mellan Schyman och Sjöstedt. Varför inte ta steget fullt ut och göra Stina Oscarsson till SD:s försvarspolitiska talesperson?

SD kommer att förlora på detta, tro mig.

Invandring är mycket viktigare för Sd väljare än värdlandsavtal och medlemskap i Nato. De flesta fladdrar runt och vet inte riktigt vad de ska tycka, mest tycker de ingenting. Frågan om värdlandsavtal hamnar på plats 10 - 20 någonstans. Påverka alltså inte opinionen i valet mellan M och Sd. Det är bara vad moderater hoppas på.
Senast redigerad av Returpapper 2016-05-24 kl. 08:36.
2016-05-24, 08:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Tack! Intressant analys av SD:s väljarkris och ledningens handfallenhet inför den. Jag rekommenderar alla att lyssna. De pratar om SD från 26min och framåt (avsnitt #8). Erik Berglund var en trevlig bekantskap - en ny talkradiostjärna på gång?

Och jag känner igen min egna synpunkter.

Sd har ingen väljarkris! Möjligen utsatta för ambivalenta opinionssvängningar. Väljarna var 12,9 % något annat kan ingen påstå. Inte ens om man är doktor i propaganda.

Vad som kan diskuteras är om Sd ska ta ytterligare 20 % av moderaterna och socialdemokraterna i valet 2018. Enligt Sentio har just nu Sd 23,7% men M bara 22,1% och det gör Batras anhängare både nervösa och desperata.
2016-05-24, 08:55
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Sd har ingen väljarkris! Möjligen utsatta för ambivalenta opinionssvängningar. Väljarna var 12,9 % något annat kan ingen påstå. Inte ens om man är doktor i propaganda.

Lyssnade du på podcasten?
2016-05-24, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Ditt svar är ofokuserat och missar själva frågan:
Vad finns det som tyder på att Åkesson, Karlsson och Jomshof är speciellt intresserade av att få tillbaka några väljare?

Jag förstår att det är en besvärlig fråga, som man helst vill undvika.

Jag förmodar att din analys är att avsaknandet av Trump-retorik får dem av framstå som passiva? Helt rätt i sak, dock bör du väga in att Sverige är ett av de mest extrema länder i världen, ex. Vad gäller pk, fredsskadegrad etc. Detta har format folket, men våran rastlöshet får inte förblinda oss. Tyvärr tar det tid att omforma folk, om det inte sker någon större attentat eller dyligt. Nog lär Sverige gå mot en mer nationalistisk stat. Ja jag vet att det är bråttom, men stanna upp och fundera på vad som hänt i skallen på de flesta i Sverige det senaste året. Alla har inte gått till SD men de flesta har nog siktet inställt i riktning åt SD:s håll.
Men andra ord, klivet är inte långt tillbaka till SD om M mfl. visar schisso-drag igen.
Senast redigerad av Uppvaknandet2015 2016-05-24 kl. 09:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in