Citat:
Ursprungligen postat av
Uppvaknandet2015
-åsiktskorridoren krackelerar.
Nja, åsiktskorridoren har snarare lagts om, med hänsyn taget till resursutmattningen efter asylkaoset. Annie Lööfs kovändning signalerar att omläggningen är av det permanenta slaget. Alla omarrangerar sig i enlighet med den nya korridoren. SD dansar med, som vanligt, och kör mesigast möjliga linje: är rädda för nationalism, är rädda för högerpolitik, och har som högsta önskan att få bli accepterade in i värmen i åsiktskorridoren ("antirasistiskt mittenparti"). Man piffar till sig i hopp om att få sitta i knät på M.
Citat:
-sommaren 2016 har precis börjat.
-väljar som går tillbaka är mer lätta att få tillbaka till SD igen
Vad finns det som tyder på att Åkesson, Karlsson och Jomshof är speciellt intresserade av att få tillbaka några väljare? De verkar alldeles för nöjda med makten och pengarna som det är. Kampviljan är noll. Åkesson har sagt att det är helt okej om SD blir ett 4%-parti, bara de andra tar över deras politik:
(FB) Åkesson: Helt okej om sd blir ett 4%-parti!.
Hösten, som gått, kan jämföras med en fotbollsmatch för SD, där motståndarlaget blivit förlamade av solsting, och man står i anfallszonen med öppet mål. Då väljer man att bara lägga sig i gräset och ta semester. Ett sånt beteende säger mig att viljan att göra mål och att vinna inte finns.
Så vi gör olika bedömningar. Det glädjer mig dock att du till skillnad från "smarte" Lost-Soul har sådan verklighetskontakt att du inser att SD
har tappat väljare (en del här verkar befinna sig i chocktillstånd och förnekelse).
Sen håller jag med dig om en sak till, nämligen att förutsättningarna finns (och i högsta grad). Det är därför det är så väldigt tragiskt att SD-toppen sjabblar bort chansen.
Citat:
-Det "går bra" för Sverige, vänta tills den ekonomiska baksmällan kommer.
Även här håller jag med dig om själva förutsättningarna. Botten kommer att gå ur den svenska ekonomin inom en nära framtid. Folk kommer att bli rädda på riktigt, och då kommer de att söka sig till det som de uppfattar som det tryggaste och stabilaste alternativet. SD-ledningen har tyvärr under förra året inte bara visat sig gravt inkompetenta (bombastiskt misslyckade kampanjer m.m.) utan totalitärt sinnade i sitt sätt att styra (MK style). De andra partierna kommer, som vanligt, snabbt att anpassa sig till de nya förutsättningarna. Och det svenska folket kommer (i brist på bättre) att känna sig tryggast med detta. SD passade för proteströstning, men skarpt läge är en annan sak. Förra året var mandomsprovet för SD att ta steget och visa att man var mer än så, och mogna som en seriös kandidat till statsbärande parti. Men man misslyckades kapitalt, och nu går man t.o.m. istället nedåt i OU. Och detta lär fortsätta så, om man inte gör radikala ändringar i partiets ledning.