2016-05-21, 23:38
Medlem
Lippi och Conte satt och viskade under finalen i Coppa Italia...

Försvaret i gli Azzurri kommer att domineras av Juventus. Med all jävla rätt såklart. Men framtiden tillhör Donnarumma och Romagnoli, och kanske sedan Calabria. Bäst på planen var Montolivo och De Sciglio. Två ganska bespottade spelare, som inte får den uppskattning som de förjänar...

Men trots att Milan har Bacca, så var det avslutningarna som svek laget.

Juventus har nu två dubblar i rad (Lo Scudetto och CI), vilket är ett rekord. Imponerande.
Citera
2016-05-21, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
För er som är intresserade av taktik och vill ha något att läsa i sommar så släppte Terzis Athanasios en taktisk analys av Juventus för några månader sedan. Han har tidigare skrivit om Barcelona, Real Madrid och Dortmund. Böcker som fortfarande ligger i min att läsa lista.
Men nu när det kom två böcker om Juventus, försvar och anfall, så hade jag inte så mycket val.

Böckerna fokuserar mest på Contes sista år med Juventus, men hans tidigare år och Allegris första nämns också.

Jag har inte läst klart än, var tvungen att avsluta lite annat först, men än så länge är det här riktigt bra.

Vi har en tradition i tråden att recensera och berätta om Calcio-böcker. Det ser jag fram emot.
Citera
2016-05-21, 23:41
Medlem
anteri17s avatar
Fint med Sassuolo i EL nästa år. Jag hoppas de kan göra en liknande resa som Torino gjorde förra säsongen. För Sassuolo är EL stort, och det ska fan synas även i början av augusti. Sampdorias uttåg i somras satte tonen för resten av det italiensk-internationella klubbfotbollsåret.
Citera
2016-05-21, 23:45
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Fint med Sassuolo i EL nästa år. Jag hoppas de kan göra en liknande resa som Torino gjorde förra säsongen. För Sassuolo är EL stort, och det ska fan synas även i början av augusti. Sampdorias uttåg i somras satte tonen för resten av det italiensk-internationella klubbfotbollsåret.

skall bli kul hoppas dom kan möta en Svenskt lag gärna något av Göteborgslagen så jag kan åka och kolla.
Citera
2016-05-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Lippi och Conte satt och viskade under finalen i Coppa Italia...

Försvaret i gli Azzurri kommer att domineras av Juventus. Med all jävla rätt såklart. Men framtiden tillhör Donnarumma och Romagnoli, och kanske sedan Calabria. Bäst på planen var Montolivo och De Sciglio. Två ganska bespottade spelare, som inte får den uppskattning som de förjänar...

Men trots att Milan har Bacca, så var det avslutningarna som svek laget.

Juventus har nu två dubblar i rad (Lo Scudetto och CI), vilket är ett rekord. Imponerande.

Glömde Bonaventura, som också borde vara med i gli Azzurri...

Conte har dock inte utnyttjat tiden väl. Han har inte testat olika möjligheter, och när Verratti och Marchisio är skadade så vet vi bara att Motta och Montolivo inte ska spela tillsammans...

Nu ska han plötsligt finna en ny kombination. Onödigt...
Senast redigerad av Brille68 2016-05-22 kl. 00:30.
Citera
2016-05-22, 01:16
Medlem
läramighackas avatar
Donnarumma, Bonaventura och Calabria i tårar efter matchen:
http://i.imgur.com/ESTOUN6.jpg
http://i.imgur.com/AThmVW5.jpg

Som milanista är det mixade känslor efter matchen. Milans utan tvekan bästa match för säsongen resulterar i en förlust. Det är i den sista tredjedelen det brister. Calabria och De Sciglio gör sina kanter felfritt men antingen är det inlägget som slås fel, eller att det inte finns spelare i "boxen". Juventus såg onormalt uddlösa ut men "spetskvalitér" som det talades om här på FB är det som avgör.

Det råder ingen tvekan om att en viss vinnarmentalitet fortfarande finns i Milan, och den kan bli ännu större. Nyheterna om det kinesiska konsortium har nog ingen missat, men det florerar även rykten om vilka profiler som kommer in. Tydligen ska bl.a Seedorf och Maldini erbjudas roller i klubben. Ett bra beslut? Självklart. Maldini är Milan personifierat och Seedorf är Il Professore.

Om man ska tidssätta början på Milans förfall så är det år 2012 som gäller, när man gjorde av sig med "kärnan" i Seedorf, Inzaghi, Van Bommel, Gattuso och Nesta. Ledningen har haft stora problem med att hitta ett karaktäristiskt Milan. Spelar- och tränartranfsers som fått en att häpnas. Spelare som Constant och Acerbi skulle plötsligt försvara och Nocerino höll i mittfältet. Tragiskt. Att Allegri lyckades knipa en tredjeplats är något jag än idag inte förstår. Kudos!

Hur som helst så följdes spelarkarusellen av en tränarkarusell och det är just Seedorfs avsked som fortfarande ger en bitter smak i munnen.

Seedorf kom efter Allegri som lämnade efter sig ett helt annat Milan än denne hade haft året innan. Tredjeplatsen berodde mest på tidigare starka säsonger och att Milan då fortfarande var "skrämmande". Seedorf kommer iallafall in, styr och ställer om, testar sina nya metoder och taktiker och emellanåt såg man att professorn faktiskt hade något på gång. Berlusconi gillar så klart inte att Milan spelar på sitt trademark 4-3-1-2 och sparkar Seedorf, tar in Inzaghi, sparkar Inz.... ....

----------

Brocchi är ingen tränare som ska vara kvar längre. Han kom in under säsong och skakade om spelarna ordentligt men har inga riktiga idéer. Milan-spelarna ville mer denna match mer än vad Brocchi dirigerade den.

Kineserna är det bara en tidsfråga om. Häromdan kom det fram att de vägrar köpa klubben med alla tränare under kontrakt, och nu är allas kontrakt utlösta (from 1 juli tror jag). Klubben har varit i en misslyckad övergångsfas i 3 år nu men jag är beredd att ge upp ännu en övergångssäsong så länge det märks att vissa beslut tas för Milans bästa.

Kärna som laget bör byggas kring de kommande säsongerna:
Donnarumma, Romagnoli, Calabria, (De Sciglio), Bonaventura, (Mauri), Niang.

De Sciglio visade under denna match varför han ska räknas med. Donnarumma och Romagnoli kommer bli Gli Azzuris fanbärare inom kort. Milans största problem är mittfältet där det saknas mycket spets och kreativitet, Bonaventura som undantag. Montolivo är en okej balansspelare men inte mycket mer. Behöver alltid mer än 1 touch och skott/passningar är det 50% träffsäkerhet på.

Vangioni från River Plate är färdig för Milan, han spelar främst som vänsterback men används väldigt mycket offensiv. Dock 29 (?) år gammal. Det viktigaste är att få in en mittback, 1-2 mittfältare och i sista fall en anfallare. Det viktigaste är dock definitivt mittfältet. Witsel har varit väldigt nära och jag tror han blir en av värvningarna.

Seedorf in som tränare och Maldini som sportchef och vi har ett nytt Grande Milan på gång.

Forza Rossoneri!

(Ursäkta den lite osammanhängade texten, skrev snabbt och i ilska )
Citera
2016-05-22, 01:45
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Berardi lär ju gå i sommar så det vore en stor förlust inför EL.
Citera
2016-05-23, 02:51
Medlem
sebastian_s avatar
Att cupen blivit så stor är nästan det mest positiva med italiensk fotboll de senaste 5 åren. Kan ni nämna 5 objekt positiva saker för italiensk fotboll under de här 5 åren , jag har svårt. Juves finalplats 2015, udineses arena, em 2012, cupen,.......
Citera
2016-05-23, 15:02
Medlem
Knugen37s avatar
Ärlig talat, vad sänder det för signaler när en av Serie As bästa mittbackar denna säsong, Acerbi petas ur 30-manna truppen till förmån för R-u-g-a-n-i? Så jävla trött på Conte och hans Juventus spelare som bara måste med, att Sturaro ens får följa med istället för någon som presterat i något mindre lag gör mig också förbannad. Spela i nått annat lag än Rom,Turin eller Milano klubbarna och du får inte följa med oavsett hur bra säsong man haft. Pavoletti får inte ens chansen att visa vad han går för.
Citera
2016-05-23, 15:35
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Ärlig talat, vad sänder det för signaler när en av Serie As bästa mittbackar denna säsong, Acerbi petas ur 30-manna truppen till förmån för R-u-g-a-n-i? Så jävla trött på Conte och hans Juventus spelare som bara måste med, att Sturaro ens får följa med istället för någon som presterat i något mindre lag gör mig också förbannad. Spela i nått annat lag än Rom,Turin eller Milano klubbarna och du får inte följa med oavsett hur bra säsong man haft. Pavoletti får inte ens chansen att visa vad han går för.

Har inte sett mycket om Acerbi, men från en absolut opartisk synvinkel, är han bättre då?

Om du är Interista eller liknande skit så snälla, opartiskt.
Citera
2016-05-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag har tagit ledigt över påsken, och njuter av lite gott vin...

Piero Marras ”Quando Gigi Riva tornerà” :

https://www.youtube.com/watch?v=Wnby-U5q9cg

För att återvända något till diskussionen där vi snuddade vid Ancelotti så vill jag lyfta fram att han är sympatisk. Självklart kan han sin Calcio och har enormt mycket kunskap. Men han kan också ta människor och erkänna sina brister, och därmed lära sig från dem. På 1990-talet var det populärt med system. Demon-tränarna hade sina system. Och Ancelotti tackade nej till Baggio för att han inte passade in i hans system...

Något han såklart ångrar, men visade att han hade förstått då han i Milan fick möjlighet att spela med Pirlo och Rui Costa samtidigt. Mazzone hade visat att det fungerade med Pirlo i sin djupa roll som regista medan man hade Baggio. Och det tog Ancelotti fasta på. För det var hans uppgift att få mest möjliga ur de spelare som han hade tillgängliga. Det var ett trendbrott inom italiensk fotboll.

Mycket av mitt snack om Calcio kommer från Cagliari, men även Mazzones Brescia. Och Pep Guardiola förstod detta tidigt och ville vara där. För att spela med Baggio, och lära sig Calcio.

Men Pep håller stenhårt vid sitt system. I Barcelona hade han stommen till de som tog guld i EM2008, VM2010 och EM2012, samt såklart Messi som kan uppfinna allt ur inget. Gick till Bayern München med stommen till de som tog guld VM 2014 kryddat med flera världsstjärnor. Regerande CL-mästare.

Allegri däremot är annorlunda. Han lyfter fram sina fel, brister och misstag. Både personliga och som tränare. De en del av hans styrka. Och vare sig i Milan eller Juventus har han fått spela med sin renodlade trequartista som alla vet att han vill ha. Men han uppfinner nya sätt att spela. Beroende på vilka spelare han har tillgängliga, efter motståndarna och övriga omständigheter. Av de tre är han nog fotbollsmässigt den skickligaste tränaren.

Håller med dig. Allegri är den bästa tränaren idag.
Misstag gör alla tränare,men han står för de mindre.
Komma in som tredje tränare i ligaspelet och lyfta
ett lag som han gjorde,hur många gör det?

Att han gjorde det är en sak,men på vilket sätt han gjorde det.
Får fortfarande gåshud när jag tänker tillbaka på de matcherna.
Citera
2016-05-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Håller med dig. Allegri är den bästa tränaren idag.
Misstag gör alla tränare,men han står för de mindre.
Komma in som tredje tränare i ligaspelet och lyfta
ett lag som han gjorde,hur många gör det?

Att han gjorde det är en sak,men på vilket sätt han gjorde det.
Får fortfarande gåshud när jag tänker tillbaka på de matcherna.
Härligt att du läser ett två månader gammalt inlägg där jag sitter och dillar.

Och ikväll så är Allegri återigen tränare för ett fantastiskt lag, fötr det är Conti day:

Portieri: Avramov, Chimenti;

Difensori: Agostini, Bianco, Lopez, Modesto, Murru, Pisano, Villa;

Centrocampisti: Abeijon, Allegri, Barella, Berretta, Colombatto, Cossu, De Patre, Fini, Gobbi, Herrera, Nainggolan;

Attaccanti: Acquafresca, Esposito, Langella, Melis, Jeda, Silva, Suazo.

Nainggolan sträckte en muskel och kommer förmodligen inte att spela.

Live sändning, som börjar 19:45, men matchen börjar nog inte färrän efter 21:00:

http://www.cagliaricalcio.com/news/ultimissime/14991/guarda-la-diretta-streaming-del-conti-day

Först kommer man att hylla laget som vann Serie B, och sedan kommer man med all sannolikhet att ta gott om tid på sig att hylla gamla hjältar som får möjlighet att njuta av publikens jubel. Jag ser fram emot en trevlig kväll...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in