2016-02-24, 20:46
Medlem
Hmm alla vet att jag gillar att dyka ner i gamla inlägg. Aldrig till andra skribenters nackdel, vilket är anledningen till att de ofta är skrivna av mig. Från april 2007:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Milans resultat är det lite strunt samma med eftersom den första matchen bara sätter förutsättningarna inför den riktiga matchen. Milan måste vinna, och det känns på något sätt tryggare än när de leder med tre mål (deportivo, Liverpool). En klar möjlighet är att Bayern München kontrollerar matchen, men att Pippo gör ett mål med sju minuter kvar.

Inför helgen stundar en stormatch mellan Empoli och Milan. Vem fan trodde att Empoli skulle vara involverad i en viktig match före säsongen startade. Jag tror att Milan vinner med 4-0.
...
2-2 på hemmaplan mot Bayern München.

Bayern var obesegrade i gruppspelet medan Milan hade förlorat två matcher. Bayern hade slagit ut Real Madrid medan Milan hade besegrat Celtic på övertid. Det var förutsättningarna.

Skillnaden var då, att trots att Milan knappt lyckades kämpa sig till en fjärdeplats i tabellen (trots Juventus frånvaro från Serie A), så hade man en mängd mästare i sin trupp.

De kunde höja sig vid avgörande tillfällen. Därför var jag säker på att Milan kunde besegra Bayern München på bortaplan. Vilket de gjorde.

Men det motsvarar inte dagens verklighet. Idag tillhör Bayern München de allra största klubbarna medan Juventus kommer på plats nummer tio. Långt efter eftersom gapet ständigt ökar mellan superlagen och de övriga. Och de andra italienska lagen kommer långt efter...

Men utan Pirlo och Tevez blir det såklart svårare för Juventus att klara att vinna på bortaplan. Allt tyder på att Bayern München ska ta hem detta, även om båda lagen får tillbaka spelare till returen. Kanske kan Allegri hitta på något?
Citera
2016-02-24, 20:58
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Hmm alla vet att jag gillar att dyka ner i gamla inlägg. Aldrig till andra skribenters nackdel, vilket är anledningen till att de ofta är skrivna av mig. Från april 2007:

2-2 på hemmaplan mot Bayern München.

Bayern var obesegrade i gruppspelet medan Milan hade förlorat två matcher. Bayern hade slagit ut Real Madrid medan Milan hade besegrat Celtic på övertid. Det var förutsättningarna.

Skillnaden var då, att trots att Milan knappt lyckades kämpa sig till en fjärdeplats i tabellen (trots Juventus frånvaro från Serie A), så hade man en mängd mästare i sin trupp.

De kunde höja sig vid avgörande tillfällen. Därför var jag säker på att Milan kunde besegra Bayern München på bortaplan. Vilket de gjorde.

Men det motsvarar inte dagens verklighet. Idag tillhör Bayern München de allra största klubbarna medan Juventus kommer på plats nummer tio. Långt efter eftersom gapet ständigt ökar mellan superlagen och de övriga. Och de andra italienska lagen kommer långt efter...

Men utan Pirlo och Tevez blir det såklart svårare för Juventus att klara att vinna på bortaplan. Allt tyder på att Bayern München ska ta hem detta, även om båda lagen får tillbaka spelare till returen. Kanske kan Allegri hitta på något?

Vi vet att du är en bakåtsträvare av rang, så fort folk här börjar känna doften av att il calcios vingslag börjar slå så kommer du och skriver om vilka toaletter Renzo Contratto besökte sommaren 1985. Ofta med ett värdelöst bildspel eller ett youtube-klipp med ett gammalt torg och en piazza. Europa league imorgon och jag tror att samtliga italienska lag åker ut pga att de är alldeles för dåliga rent taktiskt i Europaspelet.
Citera
2016-02-24, 21:14
Medlem
Från 2015-12-14:
Citat:
Jag håller såklart med er. Skulle inte bli förvånad om inte ett enda italienskt lag tar sig vidare. Vilket skulle vara genomuselt, men samtidigt fullt möjligt då man ser match för match. ...

Gjorde ikväll detta inlägget i Bundesliga-tråden:
Citat:
Maradona ansåg att Lothar var hans kanske bästa motståndare:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/1936208_1532303113766695_2821672113737598372_n.jpg ?oh=f8b487fae01ed63aaad215cc739a3e0f&oe=57251B14
...

Men eftersom vi så gärna dillar om glory days så lyfter jag även fram:

Då Maradona förklarade att han med stolthet bar Baresis tröja, trots viss kritik:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/10177247_1531591530504520_6319131327056866881_n.pn g?oh=4fecc95c30f29fea8d71fab5c17b3c74&oe=576F9B33

Medan Ronaldo framhöll Maldini som den främsta försvararen som han mött:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtl1/v/t1.0-9/12729344_1529923800671293_6446571274362323772_n.jp g?oh=2c5c62f267f616693f047fd89e9bcc71&oe=5758AC7C

Jag gillar dessa erkännanden som gigantiska spelare och ofta stora egon kan ge varandra.
Citera
2016-02-24, 21:20
Medlem
setubals avatar
Lägger Luca Toni dojorna på hyllan efter säsongen?

In med han i truppen säger jag! Låt han avsluta där som en joker eller nåt... Låt han komma in och skruva upp volymen i slutminuterna....Tiden rinner ut.
Har väl ett föredömligt snitt i Verona trots att snart är 40, nog håller han en sommar med yttrarna farandes längs kanterna som matar inlägg.

Eller nja, jag vet väl inte. Bakåtsträvande från min sida kanske men har inte så bra koll på Italien längre. Vackert vore det i alla fall.
Citera
2016-02-24, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setubal

In med han i truppen säger jag! Låt han avsluta där som en joker eller nåt... Låt han komma in och skruva upp volymen i slutminuterna....Tiden rinner ut.
Har väl ett föredömligt snitt i Verona trots att snart är 40, nog håller han en sommar med yttrarna farandes längs kanterna som matar inlägg.

Eller nja, jag vet väl inte. Bakåtsträvande från min sida kanske men har inte så bra koll på Italien längre. Vackert vore det i alla fall.

Ha ha, det hade varit vansinnigt vackert. Totti med Luca Toni och kanske Di Natale på topp... Kanske med Gilardino och eventuellt Cassano på bänken...

Tyvärr inte bara osannolikt utan omöjligt.

Men du pekar på en öm punkt för gli Azzurri.
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Ja, anfallsfrågan är knepig. Vilka är ens aktuella? Zaza, Rossi, Immobile, Balotelli, Destro, Pellè? Kan ha glömt någon, men ovan nämnda känns närmst i dagsläget. Ja, kanske inte Balotelli, men han kan säkert bli uttagen i slutändan ändå i brist på bättre alternativ.

Jag hoppas på att det lossnar på allvar för Rossi. Annars finns det inga uppenbara mästare. Kanske får man hopas på en ”Schillaci”?!
Citera
2016-02-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setubal

Med en lite allvarligare ton så kan jag hålla med. Han är genomsympatisk, och kan absolut fungera som en mentor i sammanhanget. Och inte minst fungera som den joker som du efterfrågar i slutminuterna i ett svårt läge. Finns ingen annan jag hellre skulle vilja ha i straffområdet då du desperat slänger in inlägg. Kanske Klose...
Citera
2016-02-24, 21:52
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ha ha, det hade varit vansinnigt vackert. Totti med Luca Toni och kanske Di Natale på topp... Kanske med Gilardino och eventuellt Cassano på bänken...

Tyvärr inte bara osannolikt utan omöjligt.

Men du pekar på en öm punkt för gli Azzurri.

Jag hoppas på att det lossnar på allvar för Rossi. Annars finns det inga uppenbara mästare. Kanske får man hopas på en ”Schillaci”?!
Ja, det vore något. Men vem? Sitter och funderar över alla italienska anfallare som man trodde skulle blomma ut men vars karriär stagnerat. Acquafresca är den första som dyker upp i mitt huvud, kanske mest på grund av det fantastiska namnet. Petagna spåddes en lysande framtid då han var i Milans ungdomslag, men där kan vi verkligen snacka om grusade förhoppningar. Spelar idag i Ascoli. Ok, låt gå för att han faktiskt bara är 20 år så det är kanske ett dumt exempel att ta upp. Annars minns jag även att Andrea Caracciolo gjorde det riktigt bra i Bresciatröjan under mitten av 2000-talet och där och då trodde åtminstone jag att någon utav storklubbarna skulle nappa. Men icke. Paloschi kanske kan bli den där jokern i sommar? Har inte sett någon match med honom i Swanseatröjan än, men jag tycker set var dumt av Milan att släppa honom. Minns att han gjorde mål i debuten som 17-åring med en viss Carlo Ancelotti på tränarbänken.
Senast redigerad av Calogero 2016-02-24 kl. 22:22.
Citera
2016-02-24, 22:13
Medlem
Schillaci VM 1990:
https://www.youtube.com/watch?v=rM18U2K6eEg

Jag växte upp under en tid då det var oändligt mycket enklare att gilla Calcio. Möjligheterna att se matcherna var omöjliga till usla, och svårt som fan att ens få information om hjältarna. Men alla respekterade Serie A och Calcio.

Nu flockas gamarna. Som vanligt... Höjdpunkten, eller ska vi säga tidpunkten då pissarslena var absolut mest upptagna med att hata italiensk fotboll här på Flashback var under VM 2006. Glory days...

Men jag har svårt att se vem som ska explodera under ett mästerskap. Och jag har också svårt att se några mittfältare som plötsligt ska bryta igenom för att bli internationella målskyttar.

Jag får fundera.
Citera
2016-02-24, 22:44
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Ja, det vore något. Men vem? Sitter och funderar över alla italienska anfallare som man trodde skulle blomma ut men vars karriär stagnerat. Acquafresca är den första som dyker upp i mitt huvud, kanske mest på grund av det fantastiska namnet. Petagna spåddes en lysande framtid då han var i Milans ungdomslag, men där kan vi verkligen snacka om grusade förhoppningar. Spelar idag i Ascoli. Ok, låt gå för att han faktiskt bara är 20 år så det är kanske ett dumt exempel att ta upp. Annars minns jag även att Andrea Caracciolo gjorde det riktigt bra i Bresciatröjan under mitten av 2000-talet och där och då trodde åtminstone jag att någon utav storklubbarna skulle nappa. Men icke. Paloschi kanske kan bli den där jokern i sommar? Har inte sett någon match med honom i Swanseatröjan än, men jag tycker set var dumt av Milan att släppa honom. Minns att han gjorde mål i debuten som 17-åring med en viss Carlo Ancelotti på tränarbänken.

Pavoletti är väl det givna valet om man ska diskutera jokrar. Rätt position, bra rörelsemönster centralt i banan, läser av sitt närområde och positionerar sig väl, habil teknik, näsa för mål.

Zaza känns numera given i Contes trupp, tror han kommer att passa in finfint i spelmodellen. En annan spelare som jag hade tagit ut alla dagar i veckan, det är såklart Giaccherini. Han har varit helt makalöst bra i Bologna och har en spelstil som är snudd på unik i det italienska landslaget. Insigne på ena kanten och Giaccherini på andra ger bra balans och beroende på vem du spelar ut bollen på så får du en annorlunda spelstil med tillhörande förutsättningar.
Citera
2016-02-24, 23:11
Medlem
Calogeros avatar
Jo, Pavoletti har gjort det bra i Genoa. Tycker även att Giaccherini skall med, dock inte helt säker på att jag hade spelat honom från start, i sådana fall hade jag faktiskt hellre sett Berardi som wildcard. Förvisso på tok för hetlevrad och på gränsen till dumdristig, samtidigt så är potentialen skyhög och han har definitivt en högstanivå som få andra unga italienska offensiva spelare besitter. En annan joker att kasta in är ju annars givetvis Stephan El Shaarawy, men jag känner mig jävligt tveksam. Potentialen finns onekligen där, han har dessutom inlett fint i Roma, men psyket verkar vara oerhört skört och han känns inte som någon att luta sig mot i ett stort mästerskap. Minns vilket abrupt slut hans dominans i Milan fick då Balotelli istället kom in och tog på sig kungakronan.
Citera
2016-02-24, 23:12
Medlem
Knugen37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Italiens bästa chans ligger i att satsa på den defensiva kärnan. Ett 3-5-2 bör väl lämpa sig ganska bra tänker jag mig. Något sådant här kanske:

Buffon

Barzagli - Bonucci - Chiellini

Darmian - Verratti - Marchisio - oklart - Bonaventura

Insigne(släpande) - oklart

---

Hade gärna haft Bonaventura i mitten och sen Bernardeschi som ytter. Han har verkligen varit super det här året och är väldigt bra defensivt också.
Citera
2016-02-24, 23:30
Medlem
Calogeros avatar
Ett annat namn jag glömde nämna innan är Gabbiadini. Egentligen på tok för bra för att sitta på bänken såpass ofta, men det är å andra sidan inte världens enklaste uppgift att rucka på Higuain. Flytta i sommar hade jag rådit honom att göra, det kan knappast vara brist på intressenter. Hade inte haft något emot Gabbiadini i Roma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in