2016-05-22, 00:31
  #33445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
20 av 60hp alltså. Du behöver alltså klara 25 till innan du kan få csn igen.

För övrigt en fråga du skulle kunna få svar på efter ett snabbt csn samtal..

Okej låt säga att jag klarar 25 poäng nästa termin, kan jag få full csn lån när jag ansöker igen i en klumpsumma för de månaderna jag missade?
2016-05-22, 00:36
  #33446
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Okej låt säga att jag klarar 25 poäng nästa termin, kan jag få full csn lån när jag ansöker igen i en klumpsumma för de månaderna jag missade?
Nej, man får bara pengar retroaktivt för en månad bakåt.
2016-05-22, 00:38
  #33447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Okej låt säga att jag klarar 25 poäng nästa termin, kan jag få full csn lån när jag ansöker igen i en klumpsumma för de månaderna jag missade?

Nej. Du kan få csn som vanligt för din nya tid för din ansökan du gör efter du klarat dina 25poäng. Ej för tid tillbaka i tiden.

Du har ju inte missat några pengar, du har ju fått för mycket redan nu.
2016-05-22, 00:46
  #33448
Medlem
okej, tidigare tog jag bara bidraget (2800 kr eller ngt sånt) för att sedan även söka lån för dessa veckor och då fick jag allting i en stor klumpsumma. Är ni säkra på att man inte får lån för de tidigare veckorna man missat? Csn förlorar ju inget på det? snarare tvärtom.
2016-05-22, 16:28
  #33449
Medlem
bezmenovs avatar
Halloj! Jag läser på heltid och får CSN lån + bidrag för detta, det är ju någon gräns på "max 46 veckor per år" så vitt jag förstår och jag får för närvarande för 40 veckor per år.

Jag ska läsa en sommarkurs i sommar på 12 veckor som i normala fall ska ge studiemedel i 10 veckor. Det blir ju dock totalt 50 veckor.

Så, dum fråga men vill vara säker: Jag kan alltså bara få studiemedel för 6 veckor i sommar?
2016-05-22, 20:15
  #33450
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bezmenov
Halloj! Jag läser på heltid och får CSN lån + bidrag för detta, det är ju någon gräns på "max 46 veckor per år" så vitt jag förstår och jag får för närvarande för 40 veckor per år.

Jag ska läsa en sommarkurs i sommar på 12 veckor som i normala fall ska ge studiemedel i 10 veckor. Det blir ju dock totalt 50 veckor.

Så, dum fråga men vill vara säker: Jag kan alltså bara få studiemedel för 6 veckor i sommar?

http://www.csn.se/hogskola/fragor-svar/ansokan/1.2634

"När du söker studiemedel väljer du hur många veckor du vill söka för. Du kan dock som mest ansöka för 53 veckor i taget. Därför måste du söka studiemedel igen om du studerar i mer än ett år."
2016-05-22, 20:33
  #33451
Medlem
bezmenovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
http://www.csn.se/hogskola/fragor-svar/ansokan/1.2634

"När du söker studiemedel väljer du hur många veckor du vill söka för. Du kan dock som mest ansöka för 53 veckor i taget. Därför måste du söka studiemedel igen om du studerar i mer än ett år."
Mycket motsägelsefull info från dem så vitt jag förstår det hela, men detta lät ju hoppfullt! Tack!
2016-05-23, 14:04
  #33452
Medlem
Hej! Jag har fullt csn med 100% i studietakt (30 hp på 20 veckor enligt mitt program) under vårterminen, var dock tvungen att byta ut en 7.5 poängs kurs nu i sista läsperioden pga spärr. Jag valde då att omregistrera mig på två 7.5 poängs kurser jag har släpandes sen förra läsåret, jag har 7 hp kvar att klara i dessa två kurser sammanlagt.

Jag har glömt bort att meddela csn att jag bytte min ordinarie 7.5 poängs kurs i sista läsperioden mot de två st omregistrerade 7.5 poängs kurserna.

Någon som vet vad som händer eller har erfarenhet av detta??
2016-05-23, 14:30
  #33453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jockebolero
Hej! Jag har fullt csn med 100% i studietakt (30 hp på 20 veckor enligt mitt program) under vårterminen, var dock tvungen att byta ut en 7.5 poängs kurs nu i sista läsperioden pga spärr. Jag valde då att omregistrera mig på två 7.5 poängs kurser jag har släpandes sen förra läsåret, jag har 7 hp kvar att klara i dessa två kurser sammanlagt.

Jag har glömt bort att meddela csn att jag bytte min ordinarie 7.5 poängs kurs i sista läsperioden mot de två st omregistrerade 7.5 poängs kurserna.

Någon som vet vad som händer eller har erfarenhet av detta??

Om jag minns rätt så händer det inget. Det enda csn kräver är att du klarar 75% av antalet hp du får csn för. Sen vilka kurser det är spelar ingen roll.
2016-05-23, 14:48
  #33454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Om jag minns rätt så händer det inget. Det enda csn kräver är att du klarar 75% av antalet hp du får csn för. Sen vilka kurser det är spelar ingen roll.

Tänkte mer på om jag kommer få något återkrav för vårterminen av csn i och med att jag bytte kurs/kurser?!?
2016-05-23, 14:50
  #33455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jockebolero
Tänkte mer på om jag kommer få något återkrav för vårterminen av csn i och med att jag bytte kurs/kurser?!?

Csn bör inte bry sig om vilka kurser det är. Om jag förstår din poängräkning så kommer du klara 29,5 hp. Men så länge du klarar minst 22,5hp i vår så är det lugnt
2016-05-23, 15:51
  #33456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Csn bör inte bry sig om vilka kurser det är. Om jag förstår din poängräkning så kommer du klara 29,5 hp. Men så länge du klarar minst 22,5hp i vår så är det lugnt

Nja det jag tänker på är att jag det här läsårets 2 terminer har haft fullt csn för heltidsstudier, vilket ger 30 hp per termin. Men nu i läsperiod 2 under vårterminen varit tvungen att ändra så att jag är registrerad på en ordinarie kurs 7.5 hp, och två omregistrerade 7.5 hp kurser där det fattas sammanlagt 7 hp.

Vilket gör 29.5 möjliga poäng att ta under vårterminen, därmed kommer det fattas 0.5 hp för nå upp till 30 hp. Det jag undrar är om csn kommer kräva tillbaka pengar av mig iom att det fattas 0.5 hp för den här terminen och i så fall hur mycket?!?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in