2016-05-21, 19:49
Medlem
Floragatans avatar
Sentio maj.

Moderaterna 22,1 (21,1)
“Liberalerna” 4,5 (6,0)
Centerpartiet 5,0 (5,6)
Kristdemokraterna 3,7 (3,0)

Socialdemokraterna 24,8 (24,1)
Vänsterpartiet 7,8 (8,1)
Miljöpartiet 4,5 (4,6)

Sverigedemokraterna 23,7 (22,3)

Fi 1,8 (2,6)
Piratpartiet 1,2 (1,6)

http://nyheteridag.se/sentio-trenden-bruten-nu-okar-sd-igen/
2016-05-21, 19:49
Medlem
SENTIO

Hela mätningen för maj månad — aprilmätningen inom parentes

Moderaterna 22,1 (21,1)
“Liberalerna” 4,5 (6,0)
Centerpartiet 5,0 (5,6)
Kristdemokraterna 3,7 (3,0)

Socialdemokraterna 24,8 (24,1)
Vänsterpartiet 7,8 (8,1)
Miljöpartiet 4,5 (4,6)

Sverigedemokraterna 23,7 (22,3)

Fi 1,8 (2,6)
Piratpartiet 1,2 (1,6)

Mätningen är utför med webbpanel mellan 12 och 18 maj. Totalt 1045 personer tillfrågats varav 753 uppgett partipreferens. Samtliga mätningar är inom den statistiska felmarginalen.
Senast redigerad av Reproduce 2016-05-21 kl. 19:52.
2016-05-21, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
SD går upp eller ner någon procent hos alla OI jämfört med april. Men går ändå ner hos alla jämfört med mars (och jämfört med februari och januari osv.), inklusive hos Sentio. Och inga rubriker längre om SD som Sveriges största parti.

Lugn

Redan i YovGovs majmätning är troligen SD åter Sveriges största parti...
2016-05-21, 20:25
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reproduce
Lugn

Jag är fullständigt lugn inför SD:s långsiktigt nedåtgående trend. Jag har ju förutspått den. Det är de som hänger här i tråden och sätter större vikt vid SD:s opinionssiffror än deras politik, som hoppar av nervositet i takt med hur opinionsundersökningarna hoppar, som all statistik gör eftersom de finns ett inslag av slump. Den långsiktiga trenden är dock nedåtgående. Så att sätta hopp till denna siffermagi är inte bra för att behålla sitt lugn framöver. Bara ett tips.
2016-05-21, 20:29
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jag är fullständigt lugn inför SD:s långsiktigt nedåtgående trend. Jag har ju förutspått den. Det är de som hänger här i tråden och sätter större vikt vid SD:s opinionssiffror än deras politik, som hoppar av nervositet i takt med hur opinionsundersökningarna hoppar, som all statistik gör eftersom de finns ett inslag av slump. Den långsiktiga trenden är dock nedåtgående. Så att sätta hopp till denna siffermagi är inte bra för att behålla sitt lugn framöver. Bara ett tips.

Ehh? Du är inte så smart va? Sett till den långsiktiga trenden har SD dubblat sitt väljarstöd varje val och lär så göra igen då de redan har närmare 24% enligt pålitliga Sentio.

Frågor på det?
2016-05-21, 20:49
Medlem
trailblasers avatar
Jag ser något glädjande i hela situationen.
I ett läge när partiet agerar väldigt passivt och när andra partier i princip kopierar deras politik så har de en stabil väljarbas på ca. var fjärde svensk. För andra partier skulle liknande situation vara dolkstöten.
SD ökar i senaste Sentio, BTW.
2016-05-21, 22:14
Medlem
orrtupps avatar
Efter den kommande sommarens alla våldsbrott och kravaller tillsammans med en handlingsförlamad poliskår ledd av den fullständigt inkompetente Eliasson och en paralyserad regering ledd av den lika inkompetente Löfven så kommer nog SD att växa rejält i opininonen.

Sanna mina ord!
2016-05-21, 23:13
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Efter den kommande sommarens alla våldsbrott och kravaller tillsammans med en handlingsförlamad poliskår ledd av den fullständigt inkompetente Eliasson och en paralyserad regering ledd av den lika inkompetente Löfven så kommer nog SD att växa rejält i opininonen.

Sanna mina ord!

Nej. Den tiden är förbi. (Läs mitt förra inlägg.)
För att SD ska öka ordentligt igen så måste de utgöra ett riktigt annorlunda alternativ.
Att då lisma för media, M och ropa att etniska svenskar inte finns och att de ger M ovillkorligt (nåja) stöd är bara att säga att vi inte behövs längre.

Trevligt ändå med en hyffsad ökning i Sentio som ändå får ses som måttstocken för oss SD:are.
23,7. Det betyder förmodligen 25 i alla fall och var fjärde svensk. Men det behövs fler!
2016-05-21, 23:40
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
PM2 för SD uppdaterad med dagens Sentio. Den enligt modellen mest sannolika ögonblickliga förändringen är ca -0.3 pe/mån. Dagens mätning innebar visserligen en uppjustering av förändringstakten, men det mest sannolika är fortfarande att SD backar.
2016-05-22, 02:50
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Ehh? Du är inte så smart va? Sett till den långsiktiga trenden har SD dubblat sitt väljarstöd varje val och lär så göra igen då de redan har närmare 24% enligt pålitliga Sentio.

Den långsiktiga kurvan är att SD från 1988 har utvecklats från långt under 1% till att toppa under andra halvan av 2015, för att sen under 2016 backa på ett sätt som man inte sett förut.

Om man tror att någon här har ifrågasatt den positiva utvecklingen 1988-2015 så måste man vara en jubelidiot (Är du det?)

Om man krampaktigt håller fast vid själv upphoppen i Sentios hoppande upp och ner (som det senaste +1,3%) som ett mönster som hör till 1988-2015 och inte till 2016, så förstår man inte den slumpmässiga komponenten som är inbyggd i alla statistiska undersökningar, och det visar hur man är känslomässigt investerad i frågan bortom logik och rationalitet.

Sentios 23,7% för tillbaka SD till där man var förra sommaren. Men det är en mer än 10%-ig nedgång jämfört med toppen i nov/dec. Jag är ledsen, men så ser fakta ut.
2016-05-22, 07:26
Medlem
Sitt lugnt i båten.

-åsiktskorridoren krackelerar.
-sommaren 2016 har precis börjat.
-väljar som går tillbaka är mer lätta att få tillbaka till SD igen
-Det "går bra" för Sverige, vänta tills den ekonomiska baksmällan kommer.
-med mera...

Dessa parametrar förstärker varandra på ett ickelinjärt plan.

Man ser ner- och uppgångar, men det viktigaste är att de flesta i Sverige undermedvetet eller medvetet vandrar åt SD:s politik. Dvs klivet blir inte så stort att ta när väl klivet över verkligen bör stå för dörren. Ex. Något terrordåd etc.

Sen kan man ju se en risk i att M mfl fortsätter att kopiera SD:s politik. Ingen blir gladare än jag om SD: ökar till 30 % med jag tror M, S kommer straffas hårt om de svänger om igen. Då står massan som gått tillbaka till 7-klövern beredda att ta det (mentala) microklivet tillbaka till SD.

Det är väl så man får förhålla sig till det hela, i alla fall gör jag det.

Det som jag tyvärr just nu känner är att ingen tyvärr kommer vilja sammarbeta med SD 2018. Men visst KD kommer förmodligen åka ur, så jag kan ha fel.
Senast redigerad av Uppvaknandet2015 2016-05-22 kl. 07:32.
2016-05-22, 08:30
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppvaknandet2015
Sitt lugnt i båten.

-åsiktskorridoren krackelerar.
-sommaren 2016 har precis börjat.
-väljar som går tillbaka är mer lätta att få tillbaka till SD igen
-Det "går bra" för Sverige, vänta tills den ekonomiska baksmällan kommer.
-med mera...

Dessa parametrar förstärker varandra på ett ickelinjärt plan.

Man ser ner- och uppgångar, men det viktigaste är att de flesta i Sverige undermedvetet eller medvetet vandrar åt SD:s politik. Dvs klivet blir inte så stort att ta när väl klivet över verkligen bör stå för dörren. Ex. Något terrordåd etc.

Sen kan man ju se en risk i att M mfl fortsätter att kopiera SD:s politik. Ingen blir gladare än jag om SD: ökar till 30 % med jag tror M, S kommer straffas hårt om de svänger om igen. Då står massan som gått tillbaka till 7-klövern beredda att ta det (mentala) microklivet tillbaka till SD.

Det är väl så man får förhålla sig till det hela, i alla fall gör jag det.

Det som jag tyvärr just nu känner är att ingen tyvärr kommer vilja sammarbeta med SD 2018. Men visst KD kommer förmodligen åka ur, så jag kan ha fel.
Med erfarenhet hur långlivade politikers "bestämda" meningar är, kan vad som helst hända. M's uttalanden om samarbete - direkt eller indirekt - med SD kan mycket väl ändra sig. Frågan är vilka alternativ som kommer att stå till buds. S+M? Troligen mycket skadligt för bägge och inte värt priset för att hålla SD utanför. Fortsatt minoritetsregering med S och okänd partner med M som passivt stödparti som nu? Trolig palatsrevolution inom M alternativt stora väljarförluster.

Mycket kan hända på två år. I nuläget verkar svetsarn sitta kvar mest för att ingen annan vill ha hans jobb.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in