2016-05-21, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockult
Om du har bra jord så kan du köra autos helt utan näring, även om de kan se törstiga ut framåt skörden. Rekommendationen från 10L är om man vill köra optimalt och har tid och ork. En annan infallsvinkel skulle kunna se ut som sådan att du sätter ut i vanlig jord, och de som tar sig bra tillsätter du tomatnäring till efter en månad ungefär. De som faller bort (sniglar, dåligt väder, otur, kassa frön, hannar etc.) slipper då stå i prima jord som kommer att gå till spillo eftersom den inte nyttjas till max. En smaksak helt enkelt

Ok. Tid och ork har jag allt. Planterade ut xx st igår och blandade hinkarna med ca 40/60 kogödsel/p-jord. Satan vilket jobb det var att lyfta ut de färidga hinkarna till spoten. Gjorde allting i en skogsdunge i närheten.

Dessa xxst var förveggade i 15 dagar.

Har för tillfället 60+st utomhus och det blir en till veva strax med några fler.
Funderar på att gro nästa veva i ett glas vatten redan ikväll så att dom kommer ut strax! Nästa veva hade jag inte tänkt förvegga utan sätta ut dom i sina 60/40 hinkar direkt i solljus efter svansen dykt upp i glaset.

Detta är min första gång så jag hoppas och håller tummarna på skörd! Ansträngning är något jag gått hårt på.
Citera
2016-05-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123ref123
Vad tycker ni om vattenkurering?
Eftersom att jag inte bor själv tänkte jag odla utomhus och sedan vattenkurera i källaren och byta vatten varje dag, och sedan torka när ingen är hemma eller kanske hemma hos min kompis.
Vad tror ni? Finns det något annat sätt som är lättare än vattenkurering?
Några säger att det är bra och några säger att det är dåligt. Har läst att när man vattenkurerar så förlorar cannabisen någon sorts olja genom vattnet, men jag är inte heller riktigt säker.
Citera
2016-05-21, 22:05
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockult
Om du har bra jord så kan du köra autos helt utan näring, även om de kan se törstiga ut framåt skörden. Rekommendationen från 10L är om man vill köra optimalt och har tid och ork. En annan infallsvinkel skulle kunna se ut som sådan att du sätter ut i vanlig jord, och de som tar sig bra tillsätter du tomatnäring till efter en månad ungefär. De som faller bort (sniglar, dåligt väder, otur, kassa frön, hannar etc.) slipper då stå i prima jord som kommer att gå till spillo eftersom den inte nyttjas till max. En smaksak helt enkelt

För tydlighetens skull 50/50 bäddar är inte optimalt på något sätt. Det ger bra fin skörd billigt och säkert. De riktigt anala kör mkt mer avancerat men det tar för mkt tid för min smak.
Citera
2016-05-22, 01:58
Medlem
Hur länge klarar sig högarna utan regn om man häller på cirka 40 liter vid utplantering? Förstår att det beror på ganska mycket på hur varmt det är om dagarna. Men på ett ungefär. Sen undrar jag om ni vattnar på ert lager av torrt gräs eller om man ska flytta det när man vattnar? Antar att man inte behöver flytta på det, blev dock lite osäker så tänkte att det är lika bra att fråga
Citera
2016-05-22, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zekunden
Ok. Tid och ork har jag allt. Planterade ut xx st igår och blandade hinkarna med ca 40/60 kogödsel/p-jord. Satan vilket jobb det var att lyfta ut de färidga hinkarna till spoten. Gjorde allting i en skogsdunge i närheten.

Dessa xxst var förveggade i 15 dagar.

Har för tillfället 60+st utomhus och det blir en till veva strax med några fler.
Funderar på att gro nästa veva i ett glas vatten redan ikväll så att dom kommer ut strax! Nästa veva hade jag inte tänkt förvegga utan sätta ut dom i sina 60/40 hinkar direkt i solljus efter svansen dykt upp i glaset.

Detta är min första gång så jag hoppas och håller tummarna på skörd! Ansträngning är något jag gått hårt på.

Har själv satt ut 3 st i hinkar nu, och har 35 st i vatten som ska ned i papper imorgon för att därefter sättas i jord. Posta gärna bild på hur dina två veckor gamla ser ut nu om du har möjlighet, skulle behöva en måttstock för att jämföra mina med sen

Kör du hinkar med leca o el dräneringshål? Går att köra utan, men mer riskabelt - speciellt om man inte har tillgång till tak att sätta dem under när det öser ned regn
Citera
2016-05-22, 07:07
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemporaryRobert
Hur länge klarar sig högarna utan regn om man häller på cirka 40 liter vid utplantering? Förstår att det beror på ganska mycket på hur varmt det är om dagarna. Men på ett ungefär. Sen undrar jag om ni vattnar på ert lager av torrt gräs eller om man ska flytta det när man vattnar? Antar att man inte behöver flytta på det, blev dock lite osäker så tänkte att det är lika bra att fråga

Har du gjort läxan och täckt din bädd ordentligt så ska du i princip inte behöva vattna alls. Efter 20-ish dagar med stekande sol kan det behövas men hur ofta händer det?
Citera
2016-05-22, 10:52
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vartvungen
Var och la ut gräs på min bädd idag.
Plantorna ser ut att fått en chock från utplanteringen(?)

http://imgur.com/a/DHh6e

Vad hade du för ljus när du veggade och hur pass soligt var det de första dagarna?
Hur blöt är bädden?
Jag hade inte oroat mig allt för mkt.
Förmodligen lite ljust på dagen och lite kallt på natten.
Citera
2016-05-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Vad hade du för ljus när du veggade och hur pass soligt var det de första dagarna?
Hur blöt är bädden?
Jag hade inte oroat mig allt för mkt.
Förmodligen lite ljust på dagen och lite kallt på natten.

Bädden igår var som en två veckor gammal ettanlös.
Lite torr men inte så att det skulle vara ett problem.
En solig dag å en dunkel/regnig dag

några 28wattare - 2700k - 1750lumen.

Ska kika om ett par dagar för å se om den repat sig av sig självt.
Citera
2016-05-22, 18:31
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ref123
Låter jobbigt men helt klart värt det om man kan undvika mögel på det sättet.
Vet du om om det funkar, har du testat o göra så?
Blir det ännu bättre om man torkar av plantorna med papperhandduk eller är det vilket som?

Klart det blir bättre om du torkar av varje blad för sig men för professionella odlare som har odlingen i trädgårn så går dom ut varje morgon och ruskar av plantorna och kollar till dom, vattnar gör man på kvällen. Så när augusti kommer så skulle jag väl säga att det kan hjälpa mot mögel, men det är fortfarande ingen garanti såklart
Citera
2016-05-22, 18:46
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Klart det blir bättre om du torkar av varje blad för sig men för professionella odlare som har odlingen i trädgårn så går dom ut varje morgon och ruskar av plantorna och kollar till dom, vattnar gör man på kvällen. Så när augusti kommer så skulle jag väl säga att det kan hjälpa mot mögel, men det är fortfarande ingen garanti såklart

Väteperoxid är en annan väg att gå mot mögel.
Citera
2016-05-22, 19:45
Medlem
Hur lång tid brukar gemene autos ta på sig från det att frö med begynnande rot planteras till att det dyker upp ovanför ytan? Jag frågar mest eftersom det kan stå i relation till det usla - och då menar jag uselt - väder som har plågat Sverige i några dagar nu. Jag misstänker att jorden kan ha blivit lite blöt, och bekväm inomhusodlare som jag är så tog det mig ett tag innan jag flyttade krukorna för att undvika de värsta skurarna.
Citera
2016-05-22, 20:25
Medlem
DirtyNorths avatar
Funkar det att köpa täckbark och blanda i jorden ist för leca för att få jorden lite "fluffigare"?
Eller får man inte lika bra resultat?
Tänkte mest för att rötterna inte ska kvävas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in