Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-05-22, 17:59
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Trump vinner presidentvalet. Det enda som kan stoppa det är om det amerikanska etablissemanget/MSM börjar fulspela på allvar. Bara att plocka fram popcornen.

Jag sitter redan och ser fram emot debatterna som börjar i september. Både Hillary och moderatorerna kommer att att försöka sänka Trump med värsta fulspelet, men han kommer att svara sjufaldigt med sina counterpunches. Popcorn-time par excellence! Egentligen borde man göra en insamling och hyra Globen och kolla på det där tillsammans med alla likasinnade.
2016-05-22, 18:02
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jag sitter redan och ser fram emot debatterna som börjar i september. Både Hillary och moderatorerna kommer att att försöka sänka Trump med värsta fulspelet, men han kommer att svara sjufaldigt med sina counterpunches. Popcorn-time par excellence! Egentligen borde man göra en insamling och hyra Globen och kolla på det där tillsammans med alla likasinnade.
Man skulle nog i så fall behöva sätta en delay på 2 minuter så att man hinner censurera valda delar. Annars riskerar väl arrangören åtal och dom enligt HMF.
2016-05-22, 19:52
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Tycker folk här är väldigt dåliga på att skilja på vilket utfall man vill se och vilket som är det sannolika utfallet.

Kan någon säga här vad som faktiskt pekar för att det är över 50% chans att Trump tar hem valet?
2016-05-22, 19:53
Medlem
santacls avatar
Har inte följt valet men Trump har gått om eller enbart i denna poll ?

http://thehill.com/blogs/ballot-box/presidential-races/280848-trump-overtakes-clinton-in-rcp-average

Trump leads Clinton by 0.2 percent, 43.4 percent to 43.2 percent in the average, overtaking the Democratic front-runner for the first time in the average of polls.

Several recent surveys have shown Trump with an advantage over Clinton.
An ABC News/Washington Post poll conducted May 16-19 shows a tight race between the two candidates, with Trump holding a 2-point lead over Clinton. A Rasmussen Reports poll conducted May 17-18 had the presumptive GOP nominee up 5 points over Clinton. A recent Fox News poll also showed Trump with a lead.
2016-05-22, 20:34
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl

http://thehill.com/blogs/ballot-box/presidential-races/280848-trump-overtakes-clinton-in-rcp-average

Trump leads Clinton by 0.2 percent, 43.4 percent to 43.2 percent in the average, overtaking the Democratic front-runner for the first time in the average of polls.

An ABC News/Washington Post poll conducted May 16-19 shows a tight race between the two candidates, with Trump holding a 2-point lead over Clinton. A Rasmussen Reports poll conducted May 17-18 had the presumptive GOP nominee up 5 points over Clinton. A recent Fox News poll also showed Trump with a lead.

Helt klart intressant. En fråga dyker dock upp när det kommer till just USA. Det är ju att alla stater inte är lika mycket värda. Är inte demokraterna favoriter i dessa mer betydande stater?
2016-05-22, 21:06
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Tycker folk här är väldigt dåliga på att skilja på vilket utfall man vill se och vilket som är det sannolika utfallet.

Kan någon säga här vad som faktiskt pekar för att det är över 50% chans att Trump tar hem valet?
Fortfarande tror marknaden på en rätt säker seger för Hillary ska sägas. Implicerad sannolikhet för det är över 70% enligt data från spelmarknaden. Hon har i princip alla stora mediehus på sin sida, och ordentligt med donatorer som kommer att jobba hårt för att sänka Trump. Trumps sk favorabilitysiffror har förts fram som ett starkt kort för Hillarysidan, dock har hennes egna siffror snart fallit till samma nivåer som Trump vilket gör att det argumentet tappat styrka.

Det som talar för Trump är delvis just detta: Att han är en outsider och därmed utmanar en rådande inavelskultur där pengar och kontakter styr vem som vinner valet. Valets stora tema 2016 är ju utmanandet av etablissemanget, det spelar både Trump och Sanders på, och de tillsammans kammar hemlångt över 50% av rösterna.

Att Hillary får stark backning av etablissemanget kan därför bli hennes fall. Ju mer stöd hon får från dem, desto fler kommer att kväljas av det och välja Trump, eller lika viktigt, välja att inte rösta alls. Att sluta leden är fundamentalt, och trots Trumps framfart i republikanska partiet ser det ut som att han kommer att lyckas med det, med en rätt liten och minskande högljudd minoritet som stretar emot.

Jag tror att en majoritet av Bernies supportrar trots allt väljer Hillary på valdagen, men de som inte gör det kan komma att bli den avgörande faktorn för Trump, tillsammans med den nya väljargrupp han väckt till liv.

Det Trump behöver göra är att slutgiltigt krafsa ihop de republikanska spillrorna genom att välja en VP som är tillräckligt accepterad för att desillusionerade Bush- Cruz- och Rubiosupportrar går och röstar på honom. Att Paul Ryan gått i bräschen är viktigt, han ses som en moderat republikan, och många tänker nog att kan han så kan vi.

Det kommer att smaka mer illa i munnen för Berniesupportrar att rösta på Hillary än för traditionella republikaner att rösta på Trump, vilket tillsammans med de andra faktorerna kan komma att avgöra valet.
2016-05-22, 21:08
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl

Inte bara i en, utan i tre av de fem senaste "accepterade" nationella pollsen ligger Trump faktiskt före Hillary. Omsvängningen i opinionen har varit förbluffande snabb och tydlig. Även de mätningar som visar att Hillary leder uppvisar ordentligt fallande siffror för henne, och stigande för Trump. Trenden är glasklar.

Han ser också ut att ha häng i viktiga swing states.
2016-05-22, 21:12
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Helt klart intressant. En fråga dyker dock upp när det kommer till just USA. Det är ju att alla stater inte är lika mycket värda. Är inte demokraterna favoriter i dessa mer betydande stater?
Pennsylvania, Florida och Ohio som är kanske de viktigaste swingstaterna ser alla jämna ut enligt de senaste mätningarna.

New hampshire och North Carolina ligger inom räckhåll också. Virginia, Iowa, Colorado och Nevada har jag inte sett någon aktuell mätning om. Men med tanke på trenden i stort så ser det ut som ett öppet race i nuläget.
Senast redigerad av Hogdal 2016-05-22 kl. 21:18.
2016-05-22, 22:13
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Läste någonstans i den här tråden (tror jag att det var) att Trump sedan en tid tillbaka kan ha ett tyst mekaniskt stöd från delar av den amerikanska militära underrättelsetjänsten.

Har jag drömt detta eller vet någon vad jag babblar om?
2016-05-22, 22:55
Medlem
Continental Ops avatar
Jag måste säga att jag begriper inte varför svenskar på flashback, exponerat, friatider etc. är så jävla kåta på Trump. Vad är det som kommer hända som är så bra när han blir vald som berör er liksom?

För egen del är det enda jag är säker på beträffande hans politik är att han kommer driva en politik som gynnar The Trump Organization och hans familj, det känns som ett rätt safe bet. De här redneckfrågorna som han plockat från republikansk pratradio kommer nog bli mindre viktiga nu när det börjar komma etablissemangspengar i kampanjen.

Det här med hans självfinansiering kommer ärligt talat bli helt irrelevant nu när han börjar ta in pengar precis som alla andra. Man kan då fråga sig vad hans "self-funding" av primärvalskampanjen var värd?

Förhoppningsvis blir det några någorlunda seriöst modererade debatter i höst där Hillary spelar korten rätt för annars ser spelplanen rätt bra ut för Trump. Det här dagliga kampanjandet och mediaskvalet med småattacker om nonsensfrågor passar ju honom perfekt. Det man kan vara observant på är att han troligen kommer göra allt för att begränsa antalet debatter och tid under debatterna med svåra frågor till ett minimum, det var därför han hoppade av två debatter tidigare och fick en nerkortad. Republikanernas enda "seriösa" debatt, den sista gick ju som bekant inte särskilt bra för honom.
2016-05-22, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
För egen del är det enda jag är säker på beträffande hans politik är att han kommer driva en politik som gynnar The Trump Organization och hans familj, det känns som ett rätt safe bet.
Så du menar, att han inte är för allas lika värde?

Kort sagt, nej, jag tror inte, att han ljuger. Var det det, du ville höra?
Citat:
Det här med hans självfinansiering kommer ärligt talat bli helt irrelevant nu när han börjar ta in pengar precis som alla andra. Man kan då fråga sig vad hans "self-funding" av primärvalskampanjen var värd?
Jag tyckte, att det var ganska tydligt, vem som är "in charge"?
Lägger du lika stor vikt på Trumps intervju med Megyn Kelly?
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-05-22 kl. 23:10.
2016-05-22, 23:21
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Jag måste säga att jag begriper inte varför svenskar på flashback, exponerat, friatider etc. är så jävla kåta på Trump. Vad är det som kommer hända som är så bra när han blir vald som berör er liksom?

För egen del är det enda jag är säker på beträffande hans politik är att han kommer driva en politik som gynnar The Trump Organization och hans familj, det känns som ett rätt safe bet. De här redneckfrågorna som han plockat från republikansk pratradio kommer nog bli mindre viktiga nu när det börjar komma etablissemangspengar i kampanjen.

Förhoppningsvis blir det några någorlunda seriöst modererade debatter i höst där Hillary spelar korten rätt för annars ser spelplanen rätt bra ut för Trump. Det här dagliga kampanjandet och mediaskvalet med småattacker om nonsensfrågor passar ju honom perfekt. Det man kan vara observant på är att han troligen kommer göra allt för att begränsa antalet debatter och tid under debatterna med svåra frågor till ett minimum, det var därför han hoppade av två debatter tidigare och fick en nerkortad. Republikanernas enda "seriösa" debatt, den sista gick ju som bekant inte särskilt bra för honom.

Trump symboliserar en strid om västerlandets själ. Är HBTQ och andra identitetspolitiska frågor det viktigaste västvärlden bör ägna sig åt eller är det snarare att slå vakt om frihet och medelklassens väl?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in