2016-05-21, 21:44
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Syftet med exemplet var att påvisa att logiken haltade.

Alla tillgångar är olika likvida. Även vissa aktier kan vara svårsålda eftersom omsättningen är låg. Det är en steglös skala så vart skall man dra gränsen?

Jag anser att en tillgång är en tillgång. Om den kan värderas med någorlunda säkerhet så representerar den en latent köpkraft. En svårsåld tillgång tex en tavla eller en fastighet kan pantsättas om man har bråttom och lånet löses senare när tillgången är såld. Eller så kan man pantsätta en tillgång som ger en bra ränta istället för något mer opålitligt som skulle ge en högre ränta. Ett vanligt exempel på det är att belåna en fastighet istället för att ta ett billån.

Även om det är en steglös skala så är de väsensskilda både när det gäller värdering & hur svårt det är att avyttra dem. Ditt exempel med tavlan går inte heller att likställa med en fastighet. Det värsta som kan hända med tavlan är att du blir av med den, om du köper en fastighet som privatperson & den sjunker i värde sitter du fortfarande med restskulden. Så att utnyttja det "uppbyggda kapitalet" i en fastighet genom att belåna det är riskabelt, & att casha ut blir en ruskigt dålig affär det &så om du inte planerar att emigrera.
2016-05-21, 22:17
Medlem
Citat:
Så om jag tar omvägen via kontanter. Alltså säljer mitt hus. Då har jag realiserat min vinst.
Sedan köper jag ett nytt identiskt hus plus en extra bostad. Givetvis finansieras det delvis via lån. Jag gör även uppskov så jag inte behöver betala skatt på vinsten.

Alternativet är att jag gör som jag skrev tidigare att bara höja belåningen och köpa det andra huset.

Min slutgiltiga ekonomiska situation är mer eller mindre identisk. Dock så anser du jag bara realiserat värdeökningen i det ena exemplet.

Jag hävdar dock att man kan utnyttja en värdeökning på två sätt (även om du inte håller med). Antingen säljer man och tar ut vinsten. Eller så utnyttjar man det högre värdet och belånar tillgången. Att ha 100k i fickan och 50k i lån är samma position som 50k i fickan utan lån. Du får dock ett annat risk och kostnadsläge.

Om jag har en mer likvid tillgång som en hög med dollar. Dollarn ökar i värde. Har jag inte mer köpkraft då heller eller måste jag växla tillbaka till kronor innan det räknas?
(Fetningen: jag har ju upprepade gånger sagt att du utnyttjat värdeökningen...)

Så länge du äger en tillgång och dess värde påverkas av marknaden så har du orealiserad vinst/förlust. Realisationen av vinsten/förlusten sker vid försäljning. Ditt exempel med utländsk valuta fungerar exakt likadant. Sitter du på USD och växelkursen sjunker så har du inte realiserat din vinst förrän du säljer dina USD.

Jag förstår att du tycker att det är underligt eftersom att det är exakt så "illusion of wealth" (se tidigare inlägg) fungerar, men det här är alltså ord som har specifika betydelser i det här sammanhanget. Du kan googla lämpliga sökord, som t ex "realisera vinst" eller "realise profit", om du fortfarande tycker att det jag säger låter tokigt.
2016-05-22, 10:33
Medlem
Citat:
Så om jag tar omvägen via kontanter. Alltså säljer mitt hus. Då har jag realiserat min vinst.
Sedan köper jag ett nytt identiskt hus plus en extra bostad. Givetvis finansieras det delvis via lån. Jag gör även uppskov så jag inte behöver betala skatt på vinsten.

Alternativet är att jag gör som jag skrev tidigare att bara höja belåningen och köpa det andra huset.

Min slutgiltiga ekonomiska situation är mer eller mindre identisk. Dock så anser du jag bara realiserat värdeökningen i det ena exemplet.

Jag hävdar dock att man kan utnyttja en värdeökning på två sätt (även om du inte håller med). Antingen säljer man och tar ut vinsten. Eller så utnyttjar man det högre värdet och belånar tillgången. Att ha 100k i fickan och 50k i lån är samma position som 50k i fickan utan lån. Du får dock ett annat risk och kostnadsläge.

Om jag har en mer likvid tillgång som en hög med dollar. Dollarn ökar i värde. Har jag inte mer köpkraft då heller eller måste jag växla tillbaka till kronor innan det räknas?

Om du köper en identisk bostad med den du sålde så kostar den ju identiskt lika mycket så då måste du ju låna till den extra bostaden.
Du får ingen vinst då men om du får en vinst och väljer uppskov så måste du ju betala ränta år ut och år in på uppskovet... låter som du i så fall gjort en dålig affär.
2016-05-22, 11:05
Medlem
Returpappers avatar
Vi har definitivt en bubbla på grund av bristen på bostäder.

När spricker bubblan jo när ekonomin körs i botten och folk blir arbetslösa. Nu går den på steroider genom statens upplåning för att täcka kostnaderna för invandringen. Upplåning kan ske under lång tid det har Grekerna just bevisat, men följderna blir att återhämtningen kan ta ett sekel.

När bubblan spricker vet ingen, men att det gör det vet alla. Det har skett många gånger förut. Nu dröjer det längre än vad det gjort vid tidigare tillfällen. Man kan väl anta att smällen blir större ju längre det dröjer. Precis som vid en jordbävning.
2016-05-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

När spricker bubblan jo när ekonomin körs i botten och folk blir arbetslösa. Nu går den på steroider genom statens upplåning för att täcka kostnaderna för invandringen. Upplåning kan ske under lång tid det har Grekerna just bevisat, men följderna blir att återhämtningen kan ta ett sekel.

När bubblan spricker vet ingen, men att det gör det vet alla. Det har skett många gånger förut. Nu dröjer det längre än vad det gjort vid tidigare tillfällen. Man kan väl anta att smällen blir större ju längre det dröjer. Precis som vid en jordbävning.
Finns en sida som heter Hemnet , enligt den finns det ingen bostadsbrist, fullkomligt svämmar över med objekt som är till salu månad in och månad ut.

Invandring spar jobb , de skall äta, bo och klä sig, detta skapar jobb, lata sjukbidrakdsvenskar tvingas ut i arbete och istället för att leva på bidrag blir de tvingade att jobba, detta komma göra Sverige enormt rikt framöver, bara vi kan få politikerna till att våga montera ner välfärdssamhället oxå så kan vi kanske bli rikaste nationen på planeten.
2016-05-22, 12:16
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Priserna ökade mest i norrbotten & västerbotten 2010-2015, så att priserna skulle öka pga. någon brist är befängt. Möjligtvis brist på förnuft.
2016-05-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Priserna ökade mest i norrbotten & västerbotten 2010-2015, så att priserna skulle öka pga. någon brist är befängt. Möjligtvis brist på förnuft.
I de länen har vi, vad jag förstår, en urbanisering in till de större orterna. Som är större än utflyttningen till Stockholm och andra ännu större orter.
Det gör att efterfrågan på bostäder ökar i Luleå och liknande städer, vilket gör att priserna stiger. Prisregleringen på HR gör att Fastighetsbolagen inte är så intresserade av att bygga nya HR. (Den starka vänstervridningen av staden gör det väl troligt att den lokala HGF inte är så villig att gå med på presumtionshyra).
BRF borde dock kunna byggas, men det kräver ju tillstånd av den lokala vänsterregimen. Vet inte hur dom ser på den saken.

(Det jag hör om just Luleå är att dom fått sig ett kommunalråd som bott i Stockholm, och som har planer på att sälja av från allmännyttan och använda intäkten till att bygga mer bostäder. Vänsterbefolkningen får dock psykbryt av tanken på att sälja av från allmännyttan. Så kommunalrådet har det inte helt lätt att ordna fram bostäder. Och under tiden så stiger priserna).

Hade vi haft marknadshyra hade det i stället funnits ett visst överskott på HR.
2016-05-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
I de länen har vi, vad jag förstår, en urbanisering in till de större orterna. Som är större än utflyttningen till Stockholm och andra ännu större orter.
Det gör att efterfrågan på bostäder ökar i Luleå och liknande städer, vilket gör att priserna stiger. Prisregleringen på HR gör att Fastighetsbolagen inte är så intresserade av att bygga nya HR. (Den starka vänstervridningen av staden gör det väl troligt att den lokala HGF inte är så villig att gå med på presumtionshyra).
BRF borde dock kunna byggas, men det kräver ju tillstånd av den lokala vänsterregimen. Vet inte hur dom ser på den saken.

(Det jag hör om just Luleå är att dom fått sig ett kommunalråd som bott i Stockholm, och som har planer på att sälja av från allmännyttan och använda intäkten till att bygga mer bostäder. Vänsterbefolkningen får dock psykbryt av tanken på att sälja av från allmännyttan. Så kommunalrådet har det inte helt lätt att ordna fram bostäder. Och under tiden så stiger priserna).

Hade vi haft marknadshyra hade det i stället funnits ett visst överskott på HR.
Priserna stiger pga billiga pengar, höj räntan till 10% så får du se.
2016-05-22, 13:10
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Priserna stiger pga billiga pengar, höj räntan till 10% så får du se.

Priserna stiger även pga bostadsbristen.
Hur många Svenskar flyr mångkulturen för att köpa sig trygghet i dom mer välbeställdas områden?

Få Svenskar tycks bo i hyresrätter i invandrartäta områden.
2016-05-22, 15:22
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Finns en sida som heter Hemnet , enligt den finns det ingen bostadsbrist, fullkomligt svämmar över med objekt som är till salu månad in och månad ut.

Invandring spar jobb , de skall äta, bo och klä sig, detta skapar jobb, lata sjukbidrakdsvenskar tvingas ut i arbete och istället för att leva på bidrag blir de tvingade att jobba, detta komma göra Sverige enormt rikt framöver, bara vi kan få politikerna till att våga montera ner välfärdssamhället oxå så kan vi kanske bli rikaste nationen på planeten.

så för att bostäder existerar ute på marknaden så existerar ingen bostadsbrist?

de bostäder som tillkommer marknaden är dödsbon och nybyggnation, resten är bostäder som byts hit och dit pga att folk behöver större eller mindre eller separerar och flyttar osv osv .
gå på en visning på en normal villa i en sthlms förort så mår du illa. hur mkt folk som helst.

hemnet är dessutom knappast det forum man bör titta på för att sebom vi har bostadsbrist eller ej eftersom många inte vill eller har möjlighet att köpa utan behöver hyra.
man hittar inga hyreslägenheter i storstäder där jobben finns och unga tvingas bo kvar hemma = bostadsbrist.

för dom med pengar råder ej bostadsbrist men det gör det ju aldrig.
2016-05-22, 15:29
Avslutad
Citat:
Har bestämt mig för att vi skall ha låga räntor i 6 år till för då blir jag skuldfri, sedan efter det kommer vi ligga på runt 5%
Då kan du ju inte tro på någon sprucken bubbla på 6 år då. Vad håller du på o larmar om då?
2016-05-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Priserna stiger även pga bostadsbristen.
Hur många Svenskar flyr mångkulturen för att köpa sig trygghet i dom mer välbeställdas områden?

.
Känner inga, men hur många är det som flyr menar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in