2016-05-22, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
det är en speciell nisch man växer in i helt klart om intresset finns , alla har inte nerver av stål så detta passar inte de flesta hoppare
Ja, men basehoppning finns inte organirerat inom fallskärmsklubbarna , på samma sätt som den vanliga hoppningen från flygplan. Jag har själv hoppat från flygplan och känner de som basehoppat. Jag ville bara ha sagt att det inte tillhör det vanliga bland hoppare. Inget ont i basehoppning egentligen. Jag tycker bara det är tufft. Risken är bara att om det händer någon olycka, så kan den riktliga fallskärsmsporten få dåligt rykte
Citera
2016-05-22, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
Ja, men basehoppning finns inte organirerat inom fallskärmsklubbarna , på samma sätt som den vanliga hoppningen från flygplan. Jag har själv hoppat från flygplan och känner de som basehoppat. Jag ville bara ha sagt att det inte tillhör det vanliga bland hoppare. Inget ont i basehoppning egentligen. Jag tycker bara det är tufft. Risken är bara att om det händer någon olycka, så kan den riktliga fallskärsmsporten få dåligt rykte
klart det finns de som tar för stora risker för ofta , exakt lika som många andra också gör i samhället , men i denna sport så straffar det sej fort på ett helt annat sätt om man har lämnat hjärnan hemma dåligt rykte är bara upp till den som tar till sej det , beror ofta på okunskap tyvärr
Senast redigerad av frifart 2016-05-22 kl. 10:25.
Citera
2016-05-22, 10:37
Medlem
Citat:
klart det finns de som tar för stora risker för ofta , exakt lika som många andra också gör i samhället , men i denna sport så straffar det sej fort på ett helt annat sätt om man har lämnat hjärnan hemma dåligt rykte är bara upp till den som tar till sej det , beror ofta på okunskap tyvärr
Jag undrar, har du basehoppat? Det låter så på dig. Själv skulle jag inte göra det, trots många hopp från flygplan. Om du gjort det och "inte lämnat hjärnan hemma" så är det bara tufft.
Citera
2016-05-22, 10:40
Bannlyst
Citat:
Jag undrar, har du basehoppat? Det låter så på dig. Själv skulle jag inte göra det, trots många hopp från flygplan. Om du gjort det och "inte lämnat hjärnan hemma" så är det bara tufft.
svarar inte på den frågan här men ja jag ska till Norge framöver och titta på utsikten Portugal har några fina vyer också och sen så har jag länge funderat på att ensamsegla jorden runt , men om det går illa någon stans så kan jag ju råka ge seglar sporten dåligt rykte , så struntar nog i det för bingolotto börjar ju snart på tvn och det får man inte missa
Senast redigerad av frifart 2016-05-22 kl. 10:49.
Citera
2016-05-22, 10:48
Medlem
Frammes avatar
Människans naturliga instinkt är att skydda sej från faror, inte utsätta sej för dom. Nu menar jag inte bara det här hoppandet utan över huvud taget, det finns ju många sk. extremsporter. Vad rör sej där uppe i skallen på dessa utövare. Fast då ska jag kanske byta tråd med mina funderingar.
Citera
2016-05-22, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Människans naturliga instinkt är att skydda sej från faror, inte utsätta sej för dom. Nu menar jag inte bara det här hoppandet utan över huvud taget, det finns ju många sk. extremsporter. Vad rör sej där uppe i skallen på dessa utövare. Fast då ska jag kanske byta tråd med mina funderingar.
för mej så är det känslan av att ha full fokus och kontroll på vad man gör i livet , känner mej helt lugn inombords när det är action , adrenalinet kommer krypandes på efter när allt är klart , en underbar känsla som talar om att man lever livet , man uppskattar lugnet i vardagen bättre också efteråt min grej är aktiv åkning på sporthoj i första hand här , men man hittar nya hobbysar i bland i livet
Citera
2016-05-22, 10:54
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Jag är väl medveten om hur fallskärmshoppning och Basejumps går till.

Det är ju ganska talande det du skriver, basejumpers är dumma i huvet och jagar adrenalin tills dom dör, det tävlas om vem som släpper skärmen sist och alla vill ligga (på rätt sida) så nära marginalen som möjligt.

Andra beger sig till objekt och finner att vindarna egentligen är dåliga, men hoppar ändå för att inte "fega ur", slår i och kollapsar kalotten.

Basehoppare är med få undantag dumma i huvet och styrs av en längtan efter att vara "värst" medan vanliga fallskärmshoppare kan avväga adrenalin mot risk.

Det finns en bra dokumentär om basejumping där man får följa en grupp, filmen börjar och slutar med att folk ur gruppen dör, han som dör på slutet hoppar på ett ställe som alla gemensamt har dömt ut som "för farligt" men han ska bara bevisa att det går.

Han hade delvis rätt, det gick att hoppa....

Tror inte riktigt på behovet av att behöva vara värst. Det finns säkert ett extra adrenalinpåslag genom att medvetet spela på marginalerna. Att hoppa från ett flygplan med dubbla skärmar blir säkert rätt tråkigt efter ett tag? Antar att det är någorlunda tråkigt även för oss oinvigda.

Har ägaren av kista science tower anmält intrånget som det eventuellt innebar när de beredde sig väg till toppen av byggnaden? Annars tror jag inte det finns så mycket brottsligt i denna affär.
Citera
2016-05-22, 10:58
Medlem
Citat:
svarar inte på den frågan här men ja jag ska till Norge framöver och titta på utsikten Portugal har några fina vyer också och sen så har jag länge funderat på att ensamsegla jorden runt , men om det går illa någon stans så kan jag ju råka ge seglar sporten dåligt rykte , så struntar nog i det för bingolotto börjar ju snart på tvn och det får man inte missa
Jag tror inte ensamseglingen ger segelsporten dåligt rykte eftersom folk oftast vet mer om segling än fallskärmshoppning och ofta betraktar de som hoppar som galna, till skillnad från seglare. Men att de betraktar hoppare som galna beror på att de är fega, som du skrev. Men jag önskar dig lycka till med det du ska företa dig i Norge och Portugal. Du är säkert tuff och orädd. Med mod och dumdristighet blir livet roligare.
Senast redigerad av hanssachs 2016-05-22 kl. 11:04.
Citera
2016-05-22, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Tror inte riktigt på behovet av att behöva vara värst. Det finns säkert ett extra adrenalinpåslag genom att medvetet spela på marginalerna. Att hoppa från ett flygplan med dubbla skärmar blir säkert rätt tråkigt efter ett tag? Antar att det är någorlunda tråkigt även för oss oinvigda.

Har ägaren av kista science tower anmält intrånget som det eventuellt innebar när de beredde sig väg till toppen av byggnaden? Annars tror jag inte det finns så mycket brottsligt i denna affär.
spänningen för dessa killar ligger väl mer i att komma förbi vakter och kontroll och upp till hopp platsen , resten är ren rutin och bara en kul grej för att chocka folk
Citera
2016-05-22, 11:04
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte ensamseglingen ger segelsporten dåligt rykte eftersom folk oftast vet mer om segling än fallskärmshoppning och ofta betraktar de som hoppar som galna, till skillnade från seglare. Men att de betraktar hoppare som galna beror på att de är fega, som du skrev. Men jag önskar dig lycka till med det du ska företa dig i Norge och Portugal. Du är säkert tuff och orädd. Med mod och dumdristighet blir livet roligare.
gäller att leva livet medans man lever , finns inga garantier till nått fast folk tror det använder du hjärnan så går det att göra grejer som man tror är omöjligt att utföra , Portugal va länge sedan nu men Norge lockar på många sätt .....
Citera
2016-05-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme

Det kan man fundera på, hur många sekunder tar det i fritt fall från 117 meter innan man dimper i backen egentligen? Vem blir ansvarig om dödsolyckan blir verklighet, fastighetsägaren eller fallskärmshopparen? Även om man har alla de kunskaper som krävs ska vara mycket till för att bara hoppa ut utan att veta om man klarar sig.
Citera
2016-05-22, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Det kan man fundera på, hur många sekunder tar det i fritt fall från 117 meter innan man dimper i backen egentligen? Vem blir ansvarig om dödsolyckan blir verklighet, fastighetsägaren eller fallskärmshopparen? Även om man har alla de kunskaper som krävs ska vara mycket till för att bara hoppa ut utan att veta om man klarar sig.
dagens skärmar är otroligt snabba och säkra , du ska ha gjort något general fail för att det ska gå illa sedan så är det bara att hoppa , det är landningen som kan ställa till det om man inte vet vad man pysslar med nej den lilla risk som fanns i de hoppen är om det kommer sidvind/kastvindar som drar med hopparen åt något håll som inte är så bra , så de måste ha bedömt att det ändå va ok att hoppa i detta fall , som att ta hissen ner fast på utsidan av skrapan , och frisk luft är nyttigt i bland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in