Jag är slapp & slö & likgiltig. Därför kör jag såklart automat

Traditionellt så har automaterna alltid dragit mer bränsle, i synnerhet vid ojämna hastigheter som t.ex. i städerna och därför kan jag tänka mig att vi i Europa och på andra platser med dyrare bränsle har valt manuellt.
Dessutom så var automatbilarna alltid tröga & slöa när det handlade om mindre motorer medan de nu är bättre både vad gäller acceleration & bränsleekonomi. Att man i USA har det omvända förhållandet, alltid automat och några få % manuella är helt enkelt för att de hade både billig bensin och stora motorer som orkade ge lite fart även med automat.
Min tunga bil har en 2,8L sexa och 6-stegad automat. Jag blir inte frånåkt så värst ofta om jag säger så.... De med samma vikt/effekt-förhållande men med manuella lådor missar för ofta i växlingarna även om de sen i normalkörningen till och från jobbet i stan vinner på bränsleekonomin.....
Så var det förr också när jag körde V8 & automat. Folk med europeiska/japanska sportiga bilar som borde ha varit snabbare än min tunga jänk förlorade ofta just för de inte kunde hantera koppling/varvtal/gaspådrag. Det är lätt att köra fort men inte alltid lika lätt att komma fort dit. Antingen blir det bara sladd eller så storknar motorn.
Är man van/tränad så är manuell naturligtvis roligare om man vill köra aktivt. Det håller jag med om men jag gillar ändå automaten. Sååå bekvämt!
Förresten....glömde säga att jag har både paddlar på ratten och möjlighet att dra i spaken men det använder jag bara vid motorbroms. Nån gång har jag testat att rejsa "manuellt" men bilen tar ändå över om jag missar det minsta lilla.