2016-05-16, 20:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Och i den tråden kom man snabbt fram till att det var låg spänning som orsakade problemet. Dåligt batteri eller generator.

Herr Dittling - en diskmaskin är mer komplicerad än en diskborste. Diskar du för hand? Tvättar dina kläder i ett kar? Eldar med ved? Lagar din mat över öppen eld?
.
Nu svarade jag en person som undrade var jag hittade alla dessa trådar med krånglande automatlådor, och man behöver inte leta länge.
Oavsett vad felet var, så hade det inte hänt på en manuellt växlad bil, eller hur ?

Hur jag lagar mat och tvättar kläder kan vi lämna utanför diskutionen om automatlådor på bilar, men grunna på det kan du alltid få göra.
Citera
2016-05-16, 22:54
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Enda anledningen automat säljer mer idag beror på att människor är lata, människor är ointresserade av att "köra" bil, dom flesta åker och ser bara dumma ut.

En sån människa kan man inte argumentera mot automat vs manuell för dom förstår inte skillnaden mer än att dom vill att det ska vara "bekvämt", det andra skiter dom i.

Dessa människor blir dessutom oroliga i en bil med manuell låda för de har svårt med att växla, dagens förare är ruggigt dåliga som kommer ut från körskolorna idag, de fokuserar mest på miljökörning och hålla hastigheten.
Du har kanske rätt. Min automat kan jag växla manuellt men varför ska jag? Lådan arbetar lika aktivt som jag gör på mina Busåkarvägar. Men jag åker hellre bil än kör när jag ska transportera mig.

Ditt sista stycke är rent skitsnack.
Min sambo har haft körkort i fyra år. Eftersom hon pendlat hela den tiden har hon alltid haft vår bättre bil som varit automat förutom ett skitköp som hon hade i ett halvår.
Själv har jag en gammal V40 manuell för kortare resor.
I söndags var jag iväg på långresa så vi skulle träna i lördags då hon fick ta V40:in. Inga problem alls med växellådan o då med en kvinna som hatar att köra bil.
Citera
2016-05-18, 18:26
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du har kanske rätt. Min automat kan jag växla manuellt men varför ska jag? Lådan arbetar lika aktivt som jag gör på mina Busåkarvägar. Men jag åker hellre bil än kör när jag ska transportera mig.

Det är inte samma sak växla manuellt med en automatlåda.
Citera
2016-05-18, 22:00
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Det är inte samma sak växla manuellt med en automatlåda.
Ändå är det exakt det de gör i en F1:a i dag. Tänk att dessa bilförare är så värdelösa att de inte kan ha manuell låda.
Citera
2016-05-18, 22:01
Medlem
Väldigt enkelt svar. Kör jag min ganska tungt lastade effektsvaga diesel-skåpbil i Stockholm- vad har jag för glädje att växla manuellt. Dessutom tröttsamt för foten i längden.

Har man en bil som kan köras lite mer aktivt, då skulle jag absolut vilja ha en manuell. Kan förresten informera att min trötta skåpbil får jag växla manuellt då automat blev för dyrt!
Citera
2016-05-19, 22:09
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ändå är det exakt det de gör i en F1:a i dag. Tänk att dessa bilförare är så värdelösa att de inte kan ha manuell låda.

Skillnad mellan paddlar och växelspak, det du pratar om är hybrid, inte äkta manuell.
Citera
2016-05-19, 23:09
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Skillnad mellan paddlar och växelspak, det du pratar om är hybrid, inte äkta manuell.
Men vanliga automater har paddlar. Själv får jag manövrera med spaken.
Citera
2016-05-20, 16:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Men vanliga automater har paddlar. Själv får jag manövrera med spaken.
Hirr,hirr! Spak,paddel...

Tja,jag lägger i "D" och kör iväg,nöjd att slippa röra om i bensinen!

Så vid varje färd,blir det två tag i spaken,från "P" till "D" och vid färdens slut tvärtom.

Det fåtal som kör "aktivt" alltså mer eller mindre på bana dvs,väljer nog en manuell låda,till övriga 98% (eller mer) så blir det en manuell,för att automat kostar mer... Det är ju inte för att det är bekvämare att växla,än att låta bli!
Citera
2016-05-20, 17:37
Medlem
Majasmokers avatar
Jag är slapp & slö & likgiltig. Därför kör jag såklart automat
Traditionellt så har automaterna alltid dragit mer bränsle, i synnerhet vid ojämna hastigheter som t.ex. i städerna och därför kan jag tänka mig att vi i Europa och på andra platser med dyrare bränsle har valt manuellt.

Dessutom så var automatbilarna alltid tröga & slöa när det handlade om mindre motorer medan de nu är bättre både vad gäller acceleration & bränsleekonomi. Att man i USA har det omvända förhållandet, alltid automat och några få % manuella är helt enkelt för att de hade både billig bensin och stora motorer som orkade ge lite fart även med automat.

Min tunga bil har en 2,8L sexa och 6-stegad automat. Jag blir inte frånåkt så värst ofta om jag säger så.... De med samma vikt/effekt-förhållande men med manuella lådor missar för ofta i växlingarna även om de sen i normalkörningen till och från jobbet i stan vinner på bränsleekonomin.....

Så var det förr också när jag körde V8 & automat. Folk med europeiska/japanska sportiga bilar som borde ha varit snabbare än min tunga jänk förlorade ofta just för de inte kunde hantera koppling/varvtal/gaspådrag. Det är lätt att köra fort men inte alltid lika lätt att komma fort dit. Antingen blir det bara sladd eller så storknar motorn.

Är man van/tränad så är manuell naturligtvis roligare om man vill köra aktivt. Det håller jag med om men jag gillar ändå automaten. Sååå bekvämt!

Förresten....glömde säga att jag har både paddlar på ratten och möjlighet att dra i spaken men det använder jag bara vid motorbroms. Nån gång har jag testat att rejsa "manuellt" men bilen tar ändå över om jag missar det minsta lilla.
Senast redigerad av Majasmoker 2016-05-20 kl. 17:40.
Citera
2016-05-20, 19:37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Hirr,hirr! Spak,paddel...

Tja,jag lägger i "D" och kör iväg,nöjd att slippa röra om i bensinen!

Så vid varje färd,blir det två tag i spaken,från "P" till "D" och vid färdens slut tvärtom.

Det fåtal som kör "aktivt" alltså mer eller mindre på bana dvs,väljer nog en manuell låda,till övriga 98% (eller mer) så blir det en manuell,för att automat kostar mer... Det är ju inte för att det är bekvämare att växla,än att låta bli!
Jag gör samma sak som dig. Finns ingen anledning att hålla på att fippla med saker en bil kan göra åt en.
Citera
2016-05-21, 17:04
Medlem
rallykalles avatar
Körde manuellt i 20 år, men bytte till automat för 2 år sedan. Kommer aldrig att byta tillbaka så länge jag kör en vanlig svenssonbil. Så gott att slippa frikoppla i stan, och bara glida fram.
Citera
2016-05-21, 17:27
Medlem
Iloveludas avatar
Kommer att fortsätta köra manuell så länge jag har gamla bilar utan garanti. Körde förr en 940 med aut =underbart. Vill jag ha en dsg? Aldrig i helvete. Tillbaka till manuell med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in