2016-05-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
Du har en poäng, dock finns det delar i matte 5 som är värdra att plugga på.
Ett exempel är diagrammen man skriver upp för att se hur många som finns i varje grupp (glömt vad kapitlet heter)

Visst, men jag tror att om man vill plugga inför HP är det mycket mer värt att lägga sin tid på matte 1c än 5.
Citera
2016-05-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
Du har en poäng, dock finns det delar i matte 5 som är värdra att plugga på.
Ett exempel är diagrammen man skriver upp för att se hur många som finns i varje grupp (glömt vad kapitlet heter)

Venn diagram kan vara bra när andelen som kan ett visst språk ska beräknas ex men som andra sagt tidigare så är den grundläggande matten helt avgörande, dvs matte 1
Citera
2016-05-19, 22:02
Medlem
Om vi säger jag pluggar högskoleprovet i 3 år, 5 timmar per dag... Är det möjligt/troligt tror ni då att jag höjer mig från 0.6 till 1.6?

0.6 var mitt första resultat utan att plugga något vidare, ungefär 1 timma per dag i 6 månader.
Citera
2016-05-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajs-kungen
Om vi säger jag pluggar högskoleprovet i 3 år, 5 timmar per dag... Är det möjligt/troligt tror ni då att jag höjer mig från 0.6 till 1.6?

0.6 var mitt första resultat utan att plugga något vidare, ungefär 1 timma per dag i 6 månader.
Skulle vilja säga ja, men blir lite osäker på att du fixar det i och med att du bara satte 0,6 med vad som får anses vara ganska mycket plugg ändå... En normalbegåvad fixar 1,6 på tre år utan problem om man pluggar.
Citera
2016-05-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Skulle vilja säga ja, men blir lite osäker på att du fixar det i och med att du bara satte 0,6 med vad som får anses vara ganska mycket plugg ändå... En normalbegåvad fixar 1,6 på tre år utan problem om man pluggar.
Låter bra, ska göra allt i min makt för att få 1.6

Tycker inte 1 timma per dag i 6 månader är speciellt mycket plugg, men det är mycket tid för att vara högskoleprovet alltså?
Citera
2016-05-20, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajs-kungen
Låter bra, ska göra allt i min makt för att få 1.6

Tycker inte 1 timma per dag i 6 månader är speciellt mycket plugg, men det är mycket tid för att vara högskoleprovet alltså?

Allt är ju relativt och olika från person till person, men med tanke på att många inte pluggar alls för HP är totalt 180 h ganska mycket. Pluggade själv 0 h och skrev 1,7 ;-)

Tror absolut du kan uppnå 1,6 med mycket (och rätt) plugg.
Citera
2016-05-20, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Visst, men jag tror att om man vill plugga inför HP är det mycket mer värt att lägga sin tid på matte 1c än 5.

Håller med. Blir att kolla igenom 1c ett psr månader innan nästa prov.
Citera
2016-05-20, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Nej. Matten på HP är på sin höjd på 1c-nivå (vissa påstår att 1b räcker).

MA1B räcker. Det kvittar egentligen. I MA1C läsar man, utöver det MA1B läser, enbart elementär trigonometri i rätvinkliga trianglar och vektorer som inte är användbart på HP.
Citera
2016-05-20, 22:42
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kearas
Allt är ju relativt och olika från person till person, men med tanke på att många inte pluggar alls för HP är totalt 180 h ganska mycket. Pluggade själv 0 h och skrev 1,7 ;-)

Tror absolut du kan uppnå 1,6 med mycket (och rätt) plugg.
Skillnaden är att du har pluggat i skolan ;-)

För någon som knappt har rört en bok kommer inte 180 h räcka för ett bra resultat, allt beror på vad dina förkunskaper är (och lite hur smart du är).
Citera
2016-05-21, 14:32
Medlem
När man övar på gamla högskoleprov, ska man göra det på tid eller i egen takt?

När jag övar och använder stoppuret får jag alltid samma resultat (typ 1.2), blir inte bättre än så... Är det bättre att bara läsa frågorna i lugn och ro istället så att jag lär mig??

Edit: Eller ska jag öva på nåt annat sätt? LÄS och MEK är det jag har stora problem med. Att bara läsa tycker jag inte hjälper, och framför allt är det omotiverande...
Senast redigerad av livslevande 2016-05-21 kl. 14:37.
Citera
2016-05-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livslevande
När man övar på gamla högskoleprov, ska man göra det på tid eller i egen takt?

När jag övar och använder stoppuret får jag alltid samma resultat (typ 1.2), blir inte bättre än så... Är det bättre att bara läsa frågorna i lugn och ro istället så att jag lär mig??

Edit: Eller ska jag öva på nåt annat sätt? LÄS och MEK är det jag har stora problem med. Att bara läsa tycker jag inte hjälper, och framför allt är det omotiverande...

Om du bara sitter och nötar gamla prov på tid är det inte så mycket som förbättras utöver din förmåga att hantera tidspressen, visst du blir "snabbare" på att skriva provet och får därmed mer tid över till varje fråga, men den finns en mycket viktigare sak du bör fokusera på, analysen.

På läs-delen tog jag mig från 0,8->1,4-->1.7 till stor del tack vare grundlig analys av frågorna som ska besvaras, avgränsing av de paragrafer där informationen finns: är ett av svarsalternativen för "brett", utan stöd i texten, med stöd fast i texten fast irrelevant sett till frågan, etc.

Du nämner att det blir tråkigt att bara "läsa" med målet att bli bättre på det. Själv tycker jag inte t.ex. Under Strecket på SvD brukar vara tråkiga, dessutom så skrev jag alltid korta referat till dem också när jag verkligen satsade på HP. Hjälpte väldigt mycket för mig iallafall. Bara att bita i det sura äpplet!
Citera
2016-05-21, 15:09
Medlem
Nån som är bra på matte 2 har lite frågor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här