Citat:
Ursprungligen postat av
livslevande
När man övar på gamla högskoleprov, ska man göra det på tid eller i egen takt?
När jag övar och använder stoppuret får jag alltid samma resultat (typ 1.2), blir inte bättre än så... Är det bättre att bara läsa frågorna i lugn och ro istället så att jag lär mig??
Edit: Eller ska jag öva på nåt annat sätt? LÄS och MEK är det jag har stora problem med. Att bara läsa tycker jag inte hjälper, och framför allt är det omotiverande...
Om du bara sitter och nötar gamla prov på tid är det inte så mycket som förbättras utöver din förmåga att hantera tidspressen, visst du blir "snabbare" på att skriva provet och får därmed mer tid över till varje fråga, men den finns en mycket viktigare sak du bör fokusera på, analysen.
På läs-delen tog jag mig från 0,8->1,4-->1.7 till stor del tack vare grundlig analys av frågorna som ska besvaras, avgränsing av de paragrafer där informationen finns: är ett av svarsalternativen för "brett", utan stöd i texten, med stöd fast i texten fast irrelevant sett till frågan, etc.
Du nämner att det blir tråkigt att bara "läsa" med målet att bli bättre på det. Själv tycker jag inte t.ex. Under Strecket på SvD brukar vara tråkiga, dessutom så skrev jag alltid korta referat till dem också när jag verkligen satsade på HP. Hjälpte väldigt mycket för mig iallafall.

Bara att bita i det sura äpplet!