Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Då har du realiserat värdeökningen. Men förutsatt att det inte är en riktigt ordentlig procentuell ökning så kan det hända att det blir en förlust om du måste betala skatt och sedan använda vinsten till handpenning för ett nytt boende.
Nej, om du säljer har du köpkraft. Innan du säljer har du ett abstrakt värde som bara är fluff, det kan försvinna som i ett trollslag. Som sagt, jag säger inte att du gjort ett dåligt val, jag påpekade bara att det är inkorrekt att säga att du realiserat uppgången genom att belåna den eftersom att den livskvalitetsökning du upplever kommer med ökad belåning. Att du inte haft möjligheten utan prisökningen innebär att du utnyttjat, inte realiserat, den.
Så om jag tar omvägen via kontanter. Alltså säljer mitt hus. Då har jag realiserat min vinst.
Sedan köper jag ett nytt identiskt hus plus en extra bostad. Givetvis finansieras det delvis via lån. Jag gör även uppskov så jag inte behöver betala skatt på vinsten.
Alternativet är att jag gör som jag skrev tidigare att bara höja belåningen och köpa det andra huset.
Min slutgiltiga ekonomiska situation är mer eller mindre identisk. Dock så anser du jag bara realiserat värdeökningen i det ena exemplet.
Jag hävdar dock att man kan utnyttja en värdeökning på två sätt (även om du inte håller med). Antingen säljer man och tar ut vinsten. Eller så utnyttjar man det högre värdet och belånar tillgången. Att ha 100k i fickan och 50k i lån är samma position som 50k i fickan utan lån. Du får dock ett annat risk och kostnadsläge.
Om jag har en mer likvid tillgång som en hög med dollar. Dollarn ökar i värde. Har jag inte mer köpkraft då heller eller måste jag växla tillbaka till kronor innan det räknas?