2016-05-20, 13:13
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
PM2 för SD uppdaterad med dagens Inizio. Den enligt modellen mest sannolika ögonblickliga förändringen är fortfarande ca -0.6 pe/mån.
2016-05-20, 13:52
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
P04:s inlägg ovan täcker det mesta. Mycket välformulerat. Vill bara inflika att det är komik på hög nivå när man tror att man kan locka tillbaka marginalväljarna som gått tillbaka till M i OU genom att bli ännu mer nationalistiska och ännu tuffare i migrationspolitiken.
De som möjligtvis skulle lockas tillbaka av en sådan politik är den hårdföra kärna SD-väljare (överrepresenterade i detta forum)som övergivit SD för att de "sålt" ut sig.

Tragiskt, tragiskt, tragiskt...

Man tror alltså att ytterligare självutplåning är det som skulle locka väljare till SD. Och detta trots att man kunnat bevittna i det amerikanska presidentvalet att det är raka motsatsen som skaffar väljare. Trump är turbo-nationalist och skitpopulär. Fast svenskar är ynkliga och fega, och nationalism finns inte. T.o.m. sverigedemokrater tycker att nationalism är farligt.

Fortsätt att självutplåna partiet så att det inte syns någon skillnad på SD och M, så ska ni se att ni fortsätter att dyka i opinionen.
2016-05-20, 13:54
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Precis som SD har tvingat M att bli, åtminstone retoriken, invandringskritiskt parti, ska man fortsätta att pressa dem i rätt riktning. Tills dess att M aldrig kan backa tillbaka med hedern i behåll. Vem som sen utför själva jobbet är egalt.

Ähum! Nu var det ju asylkaoset och inte SD som tvingade M, och S och MP, till ett invandringsstopp.
2016-05-20, 17:23
Medlem
flipflaps avatar
Svarade på en yougov i dag.

Djuuupt inbäddad i cornflakes, sås-val och bank/försäkringsfrågor avsedda att verifiera och kontrollera mig och jävligt tålamodskrävande...

En enkel fråga mitt i, "vad skulle du rösta på i dag om det var val?"

FYI
2016-05-20, 17:29
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Svarade på en yougov i dag.

Djuuupt inbäddad i cornflakes, sås-val och bank/försäkringsfrågor avsedda att verifiera och kontrollera mig och jävligt tålamodskrävande...

En enkel fråga mitt i, "vad skulle du rösta på i dag om det var val?"

FYI

Att svara på Yougovs undersökningar kan vara tidskrävande och ibland enerverande men just NU känner jag att det till 100% varit värt besväret. Sitter nämligen och sippar på en 12-årig singelmalts Whiskey som jag köpt via Yougovs poängshop.

Tog väl sisådär ett år att samla ihop dessa poäng, men va fan
2016-05-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Ähum! Nu var det ju asylkaoset och inte SD som tvingade M, och S och MP, till ett invandringsstopp.
Men att M gått längre än så hävdar de själva beror på att de vill ta tillbaka väljare från SD. Vad vet jag. Men så länge strategin verkar fungera lär M inte förändra något (i budskapet - vad de gör i praktiken är något helt annat, där är de lika aktiva som en grönsak).
2016-05-20, 19:09
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Men att M gått längre än så hävdar de själva beror på att de vill ta tillbaka väljare från SD. Vad vet jag. Men så länge strategin verkar fungera lär M inte förändra något (i budskapet - vad de gör i praktiken är något helt annat, där är de lika aktiva som en grönsak).

Frågan är ju hur länge M:s nuvarande taktik, att driva SD:s politik i media men rösta emot samma politik i riksdagen, håller. Det kan nog funka fram till valet, men inte efter det. Men även om detta funkar för M så får SD knappast mindre än 20 % 2018.
2016-05-20, 19:10
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SD får 18,8% (-0,9) i Aftonbladet / Inizios senaste mätning

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22850828.ab

Opinion och Aftonbladet är förvisso nära besläktade fenomen, men mest i samband med påverkan av just opinion, och en undersökning som är beställd, betald och publicerad av Aftonbladet har därför ungefär lika stor trovärdighet som vilken annan artikel som helst som de dagligen publicerar, vilket inte direkt borgar för saklighet i den aktuella frågan. Det är inte osannolikt att SD minskar något med anledning av Moderaternas tillkännagivande att de tänker själva bedriva just SD politik och att de önskar återfå de väljare de tappat till SD; lättlurade valboskap lär förmodligen återvända till M som tills kovändningen gjort sitt bästa för att dra ner landet i avgrunden. Dock: de mest troliga är att SD ligger någonstans mellan 25% och 30% i nuläget. Om nästa Sentio visar på en minskning för SD lär den vara blygsam och kan förklars av just återvändande M väljare.
2016-05-20, 19:39
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Frågan är ju hur länge M:s nuvarande taktik, att driva SD:s politik i media men rösta emot samma politik i riksdagen, håller. Det kan nog funka fram till valet, men inte efter det. Men även om detta funkar för M så får SD knappast mindre än 20 % 2018.
Ett enormt problem är att väljarna är så sopslut i huvudet att det kan fungera för M.
Har valet sedan varit så vet vi mkt väl att det ändras hej vilt på det lovade i valrörelsen från de gamla 7-klöverhaveristerna och då är ytterligare 4 år åt helvete. SD måste göra klart nu i GOD tid att de INTE är ett stödparti till M.
Annars finns det en klar möjlighet att det blir under 15%. Och då kan vi lägga ned på en gång.
2016-05-20, 19:45
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ett enormt problem är att väljarna är så sopslut i huvudet att det kan fungera för M.
Har valet sedan varit så vet vi mkt väl att det ändras hej vilt på det lovade i valrörelsen från de gamla 7-klöverhaveristerna och då är ytterligare 4 år åt helvete. SD måste göra klart nu i GOD tid att de INTE är ett stödparti till M.
Annars finns det en klar möjlighet att det blir under 15%. Och då kan vi lägga ned på en gång.

Jo, M:s bluff kommer nog att funka i ett kort perspektiv, men jag tror inte det ger at SD får mindre än 20 %.

Dock gör ju SD:s partiledning ett stort misstag att lova stöd till M redan nu. Det är givetvis i en sådan regering man kommer få sitt första regeringsinflytande, men det behöver man inte trycka i ansiktet på de LO-medlemmar som är SD:s långsiktiga framtid.
2016-05-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Jo, M:s bluff kommer nog att funka i ett kort perspektiv, men jag tror inte det ger at SD får mindre än 20 %.

Dock gör ju SD:s partiledning ett stort misstag att lova stöd till M redan nu. Det är givetvis i en sådan regering man kommer få sitt första regeringsinflytande, men det behöver man inte trycka i ansiktet på de LO-medlemmar som är SD:s långsiktiga framtid.
SDs partiledning verkar inte göra någonting för tillfället, och så har det varit ganska länge nu. Det trillar in en och annan debattartikel från partirepresentanter nivån under, och det är ju inte fel, men låååångt ifrån tillräckligt. Vi utlovades en spännande vår med avseende på SD förslag och aktivitet. Det slutade med en gäspning (än så länge, ska sägas).
2016-05-20, 20:30
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
SDs partiledning verkar inte göra någonting för tillfället, och så har det varit ganska länge nu. Det trillar in en och annan debattartikel från partirepresentanter nivån under, och det är ju inte fel, men låååångt ifrån tillräckligt. Vi utlovades en spännande vår med avseende på SD förslag och aktivitet. Det slutade med en gäspning (än så länge, ska sägas).

SD:s partiledning är fullständigt passiviserade och varit så länge, vi kommer knappast att se någon skillnad innan Jimmie försvinner efter valet 2018 och det finns chans för ett generationsskifte.

Och som du säger, detta med "valläge" - vilket uberfiasko. Blir detta valkampanjen 2018 är SD körda, men jag tror mer på medlemmarna än den förslappade ledningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in