2016-05-19, 14:31
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, och visst är det lite ironiskt att SD sållar sig bland vänsterpartister och miljöpartister vad gäller sin negativa inställning till EU och Nato. Problemet med denna hållning är att de därmed medvetet isolerar sig själva och blir ett tredje block. Någon form av uppmjukning i sin hållning är en förutsättning om man vill få till ett närmare samarbete med Alliansen och därmed ett större politiskt inflytande.

Trams ,det var borgelighetens totala vurmande för EU som gjorde att SD är i riksdagen idag. Många kritiska moderater(som jag själv) ,men även allmänborgeliga lämnade M för att gå till SD i samband med utrensningen av EUkritiker från M,s listor i samband med EU medlemskapet.
om Sverige haft en liknande författning som tex Finland ,England eller dyl så hade det blivit över 90% nej till EU .
Svag författning och korkade lättmanipulerad storstadsopinion gjorde att vi gick med i EU.
Det folkliga motståndet har aldrig släppt speciellt i norra Sverige.
2016-05-19, 15:45
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Dagens Sd på 25% har en helt annan sammansättning än Sd av 2006 (ca 3%) och ännu längre tillbaks i tiden.
Mindre än 1/3 kallar sig nationalister.
Mindre än 1/3 del är socialkonservativa.
Mindre är 1/3 del är emot alla allianser.
Fler än 1/3 är moderata men är invandringskritiska
Fler än 1/3 ser sig som mittenliberaler men är invandringskritiska
Fler än 1/3 kan tänka sig vara kvar i EU men de kräver förändringar och att EU byråkraternas tvångströja slites av. Vi stiftar egna lagar och bestämmer över oss själva men har inget emot samarbete med andra länder, på våra villkor.

Vid sidan av moderaterna och liberalerna är Sd;s sympatisörer de mest natovänliga. Det måste vara ett surt äpple att bita i för partiets traditionalister.

Ska Sd bli stora och kunna få stopp på invandringen måste Sd vara mainsteram i alla andra politiska frågor.

Jag tror inte en enda väljare missat att SD har en nationalistisk politik. Sedan undrar jag vart du fått dina siffror ifrån.
2016-05-19, 15:47
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det stämmer, men jag tror knappast att det är en vattendelare för SDs väljare. Jag tror generellt sätt att ideologin spelar liten roll för människors vilja att rösta på SD. Visst, SD ska vara lite höger generellt, och konservativt en aning i värdefrågor, men det som framför allt utmärker SD är ju kampen mot "dumheten" - förljugenhet, antiintellektualism, och hyckleri.. Tyvärr har de inom partitoppen anammat sin egen sort av dumhet, och det bådar ju inte så gott.

SD:s väljare är knappast oinsatta i SD:s politik utan snarare mer insatta än den generelle väljaren.
2016-05-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
SD:s väljare är knappast oinsatta i SD:s politik utan snarare mer insatta än den generelle väljaren.
Kärntruppen, ja. Om SD tror att de vinner väljare på ideologisk renrasighet är de helt fel ute. Dock ska de heller inte av PK skäl hävda att de är något de inte är. Men som ett exempel, en polsk stockkonservativ linje (bortsett från invandringspolitiken) är knappast vad majoriteten av SDs väljare önskar, tror jag. Lite mer ungerskt smarta får de dock gärna bli..
2016-05-19, 19:47
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Kärntruppen, ja. Om SD tror att de vinner väljare på ideologisk renrasighet är de helt fel ute. Dock ska de heller inte av PK skäl hävda att de är något de inte är. Men som ett exempel, en polsk stockkonservativ linje (bortsett från invandringspolitiken) är knappast vad majoriteten av SDs väljare önskar, tror jag. Lite mer ungerskt smarta får de dock gärna bli..

Jag tror du underskattar SD:s väljarkår.
2016-05-19, 20:15
Medlem
Citat:
Jag tror du underskattar SD:s väljarkår.
Tydligen inte, eftersom de har en tendens att gå till(baka) till moderaterna.
2016-05-19, 20:17
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:

SD har på 6 månader tappat typ 3 % efter 27 års oavbruten uppgång. Att SD tappar en lite stund efter det, när M snor deras politik, är knappast förvånande eller bestående. M blir knappast större än SD 2018.
2016-05-19, 23:28
Medlem
P04s avatar
Citat:
Tröskeln att gå till SD är väsentligt högre första gången. Minsta misstag från M om invandringen och dessa naiva halvmoderater kommer tillbaka till SD. Kanske för gott.
2016-05-19, 23:32
Medlem
Citat:

I sin politiska iver förväxlar den gode Y2W SD:s nya väljare med SD:s medlemmar. Det är skilda kategorier.
2016-05-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Tröskeln att gå till SD är väsentligt högre första gången. Minsta misstag från M om invandringen och dessa naiva halvmoderater kommer tillbaka till SD. Kanske för gott.
Javisst, och jag tror att det kan ske om utvecklingen skenar iväg. Men som sagt, det gäller framför allt för SD att visa politisk mod och kompetens, på alla plan. Jag gillar inte alls M (tvärtom, faktiskt, falska jävlar), men det ska erkännas att de representanter de skickar fram ofta håller en förhållandevis hög kompetensnivå - alltid lurar det någon uppenbarligen.
2016-05-20, 00:54
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Javisst, och jag tror att det kan ske om utvecklingen skenar iväg. Men som sagt, det gäller framför allt för SD att visa politisk mod och kompetens, på alla plan. Jag gillar inte alls M (tvärtom, faktiskt, falska jävlar), men det ska erkännas att de representanter de skickar fram ofta håller en förhållandevis hög kompetensnivå - alltid lurar det någon uppenbarligen.
Förlåt att jag upprepar mig. Jag vet att jag har sagt precis samma sak en gång tidigare, men du var ju en av dem som applåderade att SD gjorde sig av med kompetens. Hur tror du att SD någonsin ska lyckas rekrytera, säg en färdig jurist eller civilekonom i framtiden när man vet att man kan bli utesluten och svartlistad på arbetsmarknaden?

SD är dött och du bland andra har dödat det.
2016-05-20, 03:32
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
SD är dött och du bland andra har dödat det.

Amen.

Citat:
Ursprungligen postat av P04

Komma tillbaka till vaddå? SD har ju ingen profilerad invandringspolitik längre. Det är ju ett misslyckande av historiska mått att man minskar i OU i en tid när man borde ha kunnat skörda som aldrig förr i sin profilfråga, med tanke på asylkaoset. Men ledningen bryr sig inte ens. Man slarvar bort allt och tystnar när man borde höras som mest. Katastrof!

Det är nog trots allt dessa "halvmoderater" som är realisterna, och de som tror att de ska komma tillbaka till SD som är de naiva. För vad finns det för dem att komma tillbaka till?

Det enda du säger som jag håller med om är att tröskeln är mindre att gå till SD är mindre andra gången. Men å andra sidan, om man redan har blivit lurad en gång så finns det ett motstånd mot att låta sig luras igen. Så för att den minskade tröskeln skulle spela någon roll, så krävs det att SD:s ledning sparkas och ersätts med riktiga nationalister, istället för dem som nu bara bryr sig om sin egna makt och pengar. Annars lär SD fortsätta att backa och plana ut någonstans under 15%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in