2016-05-14, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shiquitos
Om du upplever att det största problemet är tidspressen har du nog inte så stora problem. Detta går att träna upp genom att klocka gamla prov.

Jag har ungefär samma resultat i bagaget: 1,15 - 1,15 - 1,25 och nu senast fick jag 1,55 med en månads förberedelser. Visserligen klarade jag mig inte igenom proven med någon nämnvärd tidsmarginal, men tidigare har jag legat bak med 5-10 uppgifter efter provtiden varje gång. Mitt största problem var tiden samt att jag lätt missuppfattar uppgifter (främst på DTK) eller slarvar och svarar med fel alternativ fastän jag tänkte på något annat (?). Första veckan snittade jag som sagt 1,1-1,3 men jag var väldigt hård mig mig själv och veckan innan provet låg jag på 1,7-1,8 i alla fall sen fick jag som sagt bara 1,55, men det är en annan femma.

Exakt så! Jag blir stressad och läser inte hela frågan utan slarvar mig igenom allt bara. Usel lästeknik också, får läsa flera stycke om och om igen, där behöver jag definitivt öva...
Aja, är väl bara att peppa inför nästa prov då, om jag inte kommer in i höst. Sen ska jag läsa kurser på komvux så jag ökar mitt meritvärde istället
Citera
2016-05-15, 17:22
Medlem
Jaccoos avatar
Tänkte skriva mitt första högskoleprov nu till hösten och skulle behöva lite vägledning hur jag ska studera för att uppnå ett så bra resultat som möjligt. Engelskan är inga problem då jag sen tidig ålder spenderat mycket tid framför datorn och läst mycket engelska den vägen och matten är inte heller något direkt problem, ska plöja igenom någon mattebok i sommar. Men mitt största problem är svenskan. Läsförståelsen funkar men det är orddelen som jag finner mycket klurig. Hur ska jag förbättra den på bästa sätt? Och även hur uppnår jag ett bättre resultat över huvudtaget på svenska delen?
Citera
2016-05-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaccoo
Tänkte skriva mitt första högskoleprov nu till hösten och skulle behöva lite vägledning hur jag ska studera för att uppnå ett så bra resultat som möjligt. Engelskan är inga problem då jag sen tidig ålder spenderat mycket tid framför datorn och läst mycket engelska den vägen och matten är inte heller något direkt problem, ska plöja igenom någon mattebok i sommar. Men mitt största problem är svenskan. Läsförståelsen funkar men det är orddelen som jag finner mycket klurig. Hur ska jag förbättra den på bästa sätt? Och även hur uppnår jag ett bättre resultat över huvudtaget på svenska delen?
Det är väldigt lätt att gå bakåt ett par sidor och läsa. Nämligen många som ställt väldigt liknande frågor.
Jag saxar härmed det inlägg jag skrev för några dagar sedan (dock till en annan mottagare, men riktlinjerna är universella):
"Jag höjde mig från 1,45 till 1,8 mitt under dessa fasansfulla tider av elaka normeringar.
Du kan det absolut. Lägg mycket mer tid på att läsa. MYCKET mer tid.
Matte-delen verkar du ha, så läs kontinuerligt fram till minst en vecka innan provet då du bör repetera matten.

Öva mycket på gamla prov (SV/EN läsförståelse, främst). - http://www.studeravidare.se/

Läs minst en artikel understrecket per kväll, oavsett hur tråkigt ämnet än är. (SV läsförståelse) -http://www.svd.se/kultur/under-strecket

Skapa ett konto på Memrise och börja kötta ord ur "Högskoleprov ORD" kategorin. (ORD-delen) - https://www.memrise.com/

Glöm inte att gå igenom i ditt huvud vad du har läst, efter att du läst en text. Så mycket detaljer som möjligt och försök att lära dig något bestående efter varje understrecket artikel.
Detta är hur jag höjt mig från 1,1 till 1,6 nu senast på verbala delen. Ihärdigt köttande.

(Gäller självklart alla som sitter i samma sits)
Lycka till, mina barn!

Farfarfar"
Citera
2016-05-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fllimmer
Hur åstadkom du denna läsökning? Det är den enda av de 8 smådelarna där jag inte har bra.
Jag har läst svenska 2 på komvux inför senaste kurstillfället. Dock bör tilläggas att jag inte lärde mig mycket ur den kursen. Den hjälpte mig mer på så sätt att den tvingade mig att läsa varierade texter, alltså något man egentligen kan göra enkelt hemifrån.
Det är även så att jag läste väldigt mycket när jag var yngre och bör därför inneha en hyfsad grund, lätt att bygga upp. Cirka åtta år av frånvarande läsning har gett mig grottmanna-vibbar vid en snabb överblick av mina tidigare resultat på LÄS-delen, men jag har absolut inte problem med läsförståelse egentligen. Problemet har stavats ovana.

Summa summarum, läs mycket och få det till en vana. Simpelt.

Jag läste en understrecket-artikel varje kväll, vilket gjorde mer nytta än all svenskundervisning jag genomgått i skolan - någonsin. Ytterst lärorikt och man blir duktigare, men det gäller att vara konsekvent och inte bordlägga läsningen. En understrecket-artikel där du även går igenom vad du läst, efter att du läst, och försöker skapa någon kunskap som består.

Det är min väg och den har fungerat prima.

Lycka till med läsningen!

Farfarfar
Senast redigerad av Farfarfar 2016-05-15 kl. 19:40.
Citera
2016-05-16, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlarren
Har nu gjort 4 prov: 0.75, 1, 1.25 och nu senast 1.4. Inte pluggat inför någon av gångerna. Behöver 1.6, tror ni att jag kan få det om jag pluggar inför med hjälp av HPguiden?
Varför lägga tid på den smörjan när det räcker med att kolla på några gamla prov? Du ska inte bestiga Mount Everest, du ska bara gå uppför Himmelbjerget.
Citera
2016-05-18, 16:44
Medlem
Hur kan jag förbättra min läsförståelse?Kan ni tipsa några bra böcker?Båda på svenska och engelska :-)
Citera
2016-05-18, 17:28
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluggtjej
Hur kan jag förbättra min läsförståelse?Kan ni tipsa några bra böcker?Båda på svenska och engelska :-)

I princip alla böcker bidrar till läsförståelse. Det kan vara vettigt att gå på klassiker i första hand dock. Det är ju ofta så att en bok får status som klassiker på grund av att den har en hyfsad språklig nivå.

Annars så finns ju debattartiklar och kultursidor i de stora tidningarna också som ett vettigt alternativ.
Citera
2016-05-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluggtjej
Läste du mitt inlägg... enbart ett par kommentarer ovanför din?
Citera
2016-05-18, 21:05
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarfar
Läste du mitt inlägg... enbart ett par kommentarer ovanför din?
Du kan inte klandra honom, han säger ju att han behöver hjälp med att läsa
Citera
2016-05-19, 19:17
Medlem
matematik 5 har ett kapitel om kombinatorik, är den värd att läsa inför hp?
Citera
2016-05-19, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
matematik 5 har ett kapitel om kombinatorik, är den värd att läsa inför hp?

Nej. Matten på HP är på sin höjd på 1c-nivå (vissa påstår att 1b räcker).
Citera
2016-05-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Nej. Matten på HP är på sin höjd på 1c-nivå (vissa påstår att 1b räcker).

Du har en poäng, dock finns det delar i matte 5 som är värdra att plugga på.
Ett exempel är diagrammen man skriver upp för att se hur många som finns i varje grupp (glömt vad kapitlet heter)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in