Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Hennes förvåning över sin reaktion är klockren beskrivning av intuition - att hon säger sig inte var en värst farhågad person i kombination han inte var påträngande:
"Han var inte framfusig alls han pekade bara mot bilen."
.. Han sa att han inte riktigt förstod så han pekade mot bilen och frågade om jag inte kunde visa på hans karta istället."
"Det var nånting som var obehagligt, han var stressad och lite svettig och lite komplicerad så jag fick bara en känsla av att jag skulle kanske inte gå till hans bil."
".. Jag bara kände att det inte var läge."
Även om NB språkmässigt inte kunde sväva ut så är det intressant hur extremt förslagna de är i den inledande kontakten med sitt manipulativa, bedrägliga beteende. Metoderna att lura sitt offer finns i otaliga variabler. Gavin de Becker, Expert on the prediction and management of violence (som skrivit bl.a. boken The gift of fear) ger exempel på bedrägligt beteende (varningssignaler) i Vronskys bok:
Dealing with strangers and recogizing warning signs of duplicity
Lustigt, svettig, stressad och komplicerad är det enda signalement förutom polack vi har från denna Adriana? Inte stinkande av rök, har dåliga tänder, jobbar åt Arne, har arbetskläder på sig (det var ju direkt efter hans arbete denna lördag han begav sig till affären och sen hem igen) eller något bra.
Att Adriana blir förvånad är inte så konstigt, det brukar den här typen av människor ofta bli har jag märkt. Var hon själv stressad och lite svettig och lite komplicerad? "Störa mig och fråga efter kartan, pack".
Så du tror alltså att NB kan spela snäll och go? Han står alltså där, smutsig, stinkande av rök, ler vänligt med sina trasiga tänder och pratar manipulerande på med hjälp av taskig engelska?
Har NB uppvisat något av punkterna i den varningslistan? Han fjäskade för Arne men annars är det ingen som har märkt av dessa skådespelartalanger. Inte ens fått en gratis kopp kaffe på caféet efter att ha lirkat ägarinnan runt fingret? Inte förmått sin bror att stanna kvar trots sämre arbetsvilkor hos Arne. Har han lyckats pratat in sig hos någon av svenskarna i blomberg så han får komma på middag och få andra fördelar? Inte ens lyckats fått sig några extra nyp bland fruarna? Framför allt en riktig show i rättsalen? En riktig psykopat har inga problem med ovan.
Du läser för mycket i din besatthet av psykopater. Hypokondriker ska ju också undvika facklitteratur i medicin om man ska ta en dålig liknelse.