2016-05-19, 12:11
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Om alla familjer varit dysfunktionella hade rimligtvis människoarten dött ut för länge sedan

Rimligtvis? Man undrar ju hur du kommer fram till den slutsatsen. Krävs det en fullt fungerande familj för att en organism ska kunna föröka sig och se till att arten överlever?

Nivån på slutsatserna i tråden verkar vara på sedvanligt hög nivå ser jag.
2016-05-19, 12:24
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Problemet med att inte se hans bror som en tillförlitlig källa är att hans berättelser sammanfaller med Irinas i mångt och mycket - samt att hon även beskriver honom i termer som en lugn, trevlig och trovärdig person. Ser inte nån vinst med att hon skulle ljuga om detta.
Likheterna sammanfaller med NBs våldstendenser, att exet inte har kontakt. Att de berättar samma saker om försök till alibi och tvättandet. Att han beskrivs som nedstämd under sökveckan, att han verkar vilja dominera i familjen (anser sig vilja vara familjens överhuvud). Att han vägrar tvätta sig och har en fatal hygien. Att han oroas över spår/DNA.
Hur de skulle kunna beskriva så många likheter i separata förhör begriper jag inte.

Vem påstår att NB vill "dominera" "familjen"?

Vem påstår att NB har "våldstendenser"?

Vem beskriver NB som ""nedstämnd" under sökveckan?

Vem säger att han "vägrar" tvätta sig?

På vilket sätt är hans hygien "fatal"?

Vem påstår att han "oroas" av "spår/DNA"?

De flesta av dessa påståenden kan besvaras med du och AB. Några andra belägg för dem finns inte.

AB kan ingen engelska eller svenska. Han är helt beroende av NB för att kunna kommunicera. För vem är detta frustrerande och jobbigt? I förhören ger inte AB något som helst sken av att han skulle vilja lära sig kommunicera med sin omgivning. Han snarare ger ett intryck av att ha en fatalistisk inställning av att han inte kan rå för omständigheterna i vilka han befinner sig i. Han är inte själv ansvarig för sin egen situation.
2016-05-19, 13:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo

Citat:
1. Vem påstår att NB vill "dominera" "familjen"?
AB beskriver sin bror som dominant:
"Bestämmer Nerijus över dig?
Ja"

Irina beskriver att NB anser sig som familjens överhuvud:
" Brukar han bestämma hemma
Ja han säger att mannen är huvudperson i familjen"
"ibland säger han att det är man som familjens huvud…"

2. Vem påstår att NB har "våldstendenser"?
IB beskriver våld mot mot henne. Hon avvärjde slaget och hotade med skilsmässa:
" Har han aldrig slagit dig
Han försökte en gång men jag sa att han kommer aldrig se mig om det upprepas"

AB beskriver att han var våldsam mot sitt ex och att det slutade i skilsmässa:
På gamla tider…jag tog hans första hustru i beskydd och då skiljdes de åt. Har han varit våldsam mot sin förra hustru? Ja

3. Vem beskriver NB som ""nedstämnd" under sökveckan?
Irina beskriver hur han personlighetsförändras under sökveckan:
"förut trodde jag att han bara var bekymrad jag funderade på det inatt han verkade mest förvirrad o nervös"
"han kunde inte slappna av"
"när jag erbjöd honom mat ville han inte äta"
"Han suckade, rökte, och var hela tiden var nedstämd och fundersam, då frågade jag honom, tänker du på din, jag fick inget svar på det"
"På söndagen då märkte jag inget ovanligt, men sedan måndag och resten av veckan vägrade han och äta, och var ute på trappan och rökte hela tiden, mmm drack öl"

Hans bror beskriver det samma:
" Han har varit lättirriterad, han sade att det var på grund av ansträngning. Jag har hört att han inte har sovit på nätterna. Han har gått upp och rökt. Det var en stor förändring. På jobbet har jag har märkt att han inte gör var som behövs. Jag tänkte att han kan väl inte vara så förändrad på grund av en okänd persons försvinnande."
"Oro för vad då? Jag vet inte. Han har helt enkelt aldrig varit sådan. Han har varit glad men nu är han en allsidig förändring. "
"så fort som han kom hem antingen för att äta frukost eller för att äta lunch så sprang han först till datorn för att spela Men efter försvinnandet så har han inte spelat? Inte alls, han hade inte ens lust att sätta sig framför datorn, jo nu kom jag på en sak, eh jo eh nu kom jag på en sak att han oftast var inne på en svensk hemsida, tydligen nån nyhetshemsida, och det var vid flera tillfällen som jag såg att han kopierade informationen från den hemsidan och överförde den till Google för att översätta den"
"Ja eh då till exempel när han kom hem för att äta frukost så satt han och drack kaffe och han kedjerökte, alltså cigarett efter cigarett, och på kvällen så var han antingen med sin fru ute eller själv och han satt och rökte och rökte och rökte, han kände alltså sig inte så bra och han sa själv att han nu började röka två paket cigaretter om dan och förut så brukade han röka bara ett paket cigaretter"

4. Vem säger att han "vägrar" tvätta sig?
Irina beskriver att hon får tvinga honom:
" Tjatar du på att han ska tvätta sig
Ja jag får tvinga honom"

AB beskriver att hon får säga till honom, men han vill inte tvätta sig:
"Om hustrun byter i sängen så får hon säga till honom att duscha
men han vill inte göra det."

5. På vilket sätt är hans hygien "fatal"?
Irina beskriver att han tvättar sig sällan och enbart via tvång som sagt:
" Hur ofta brukar Nerijus tvätta sig
Inte så ofta, kanske en gång per vecka
Har han tvättat sig senaste veckan sedan i söndags
Osäker tror inte det"

AB beskriver det samma:
" Han är dålig på duscha. Han duschar en gång per månad.
Han kom hem bytte om och hon tvättar direkt.
Duschade han bara en gång per månad?
Jag menar väldigt sällan. "

6. Vem påstår att han "oroas" av "spår/DNA"?
Irina beskriver att han oroas över spår aka DNA:
" varför är du så orolig, mmm, då svarade han skulle du inte varit orolig om din
arbetsplats och dina avtryck och dina spår skulle varit på ett ställe där det hände, så var det"

AB beskriver att han oroas över DNA:
" Sen har vart en, även en dag han pratade med mig, eller rättare sagt alla tre pratade vi, eh han
ställde sån fråga på väldigt konstigt sätt, och då säger han om jag till exempel tar och rör vid
dina kläder, din klädsplagg, vems dna hamnar där, och jag och Irina vi hörde detta, men vi
svarade inget"
Citat:
De flesta av dessa påståenden kan besvaras med du och AB. Några andra belägg för dem finns inte.
Bättre lycka nästa gång med dina påståenden - när du läst FUP bättre vill säga...
Senast redigerad av develi 2016-05-19 kl. 13:49.
2016-05-19, 14:27
Avstängd
Citat:
Hennes förvåning över sin reaktion är klockren beskrivning av intuition - att hon säger sig inte var en värst farhågad person i kombination han inte var påträngande:

"Han var inte framfusig alls han pekade bara mot bilen."
.. Han sa att han inte riktigt förstod så han pekade mot bilen och frågade om jag inte kunde visa på hans karta istället."

"Det var nånting som var obehagligt, han var stressad och lite svettig och lite komplicerad så jag fick bara en känsla av att jag skulle kanske inte gå till hans bil."
".. Jag bara kände att det inte var läge."

Även om NB språkmässigt inte kunde sväva ut så är det intressant hur extremt förslagna de är i den inledande kontakten med sitt manipulativa, bedrägliga beteende. Metoderna att lura sitt offer finns i otaliga variabler. Gavin de Becker, Expert on the prediction and management of violence (som skrivit bl.a. boken The gift of fear) ger exempel på bedrägligt beteende (varningssignaler) i Vronskys bok:

Dealing with strangers and recogizing warning signs of duplicity

Lustigt, svettig, stressad och komplicerad är det enda signalement förutom polack vi har från denna Adriana? Inte stinkande av rök, har dåliga tänder, jobbar åt Arne, har arbetskläder på sig (det var ju direkt efter hans arbete denna lördag han begav sig till affären och sen hem igen) eller något bra.

Att Adriana blir förvånad är inte så konstigt, det brukar den här typen av människor ofta bli har jag märkt. Var hon själv stressad och lite svettig och lite komplicerad? "Störa mig och fråga efter kartan, pack".

Så du tror alltså att NB kan spela snäll och go? Han står alltså där, smutsig, stinkande av rök, ler vänligt med sina trasiga tänder och pratar manipulerande på med hjälp av taskig engelska?

Har NB uppvisat något av punkterna i den varningslistan? Han fjäskade för Arne men annars är det ingen som har märkt av dessa skådespelartalanger. Inte ens fått en gratis kopp kaffe på caféet efter att ha lirkat ägarinnan runt fingret? Inte förmått sin bror att stanna kvar trots sämre arbetsvilkor hos Arne. Har han lyckats pratat in sig hos någon av svenskarna i blomberg så han får komma på middag och få andra fördelar? Inte ens lyckats fått sig några extra nyp bland fruarna? Framför allt en riktig show i rättsalen? En riktig psykopat har inga problem med ovan.

Du läser för mycket i din besatthet av psykopater. Hypokondriker ska ju också undvika facklitteratur i medicin om man ska ta en dålig liknelse.
2016-05-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Lustigt, svettig, stressad och komplicerad är det enda signalement förutom polack vi har från denna Adriana? Inte stinkande av rök, har dåliga tänder, jobbar åt Arne, har arbetskläder på sig (det var ju direkt efter hans arbete denna lördag han begav sig till affären och sen hem igen) eller något bra.

Att Adriana blir förvånad är inte så konstigt, det brukar den här typen av människor ofta bli har jag märkt. Var hon själv stressad och lite svettig och lite komplicerad? "Störa mig och fråga efter kartan, pack".

Så du tror alltså att NB kan spela snäll och go? Han står alltså där, smutsig, stinkande av rök, ler vänligt med sina trasiga tänder och pratar manipulerande på med hjälp av taskig engelska?

Har NB uppvisat något av punkterna i den varningslistan? Han fjäskade för Arne men annars är det ingen som har märkt av dessa skådespelartalanger. Inte ens fått en gratis kopp kaffe på caféet efter att ha lirkat ägarinnan runt fingret? Inte förmått sin bror att stanna kvar trots sämre arbetsvilkor hos Arne. Har han lyckats pratat in sig hos någon av svenskarna i blomberg så han får komma på middag och få andra fördelar? Inte ens lyckats fått sig några extra nyp bland fruarna? Framför allt en riktig show i rättsalen? En riktig psykopat har inga problem med ovan.

Du läser för mycket i din besatthet av psykopater. Hypokondriker ska ju också undvika facklitteratur i medicin om man ska ta en dålig liknelse.

Adriana pekade direkt och med säkerhet ut NB i rättssalen: Det är han. Det var ett starkt vittnesmål, vilket också HR tog fasta på.

Vad menar du med "den här typen av människor" ? Avseende Adriana.
Senast redigerad av Remark 2016-05-19 kl. 14:44.
2016-05-19, 14:43
Medlem
develis avatar
NB beskrivs som mycket omedgörlig. Går inte att tala med enligt AB:
"Kommenterar du din bror när han får sådana utbrott? Jag försöker men det fungerar inte. Han lyssnar inte."

Även Irina berättar om att han är vrångsint:
"om det är han som är skyldig jag vet inte vad kan motivera honom att berätta"

AB säger att han lovar alla att göra saker:
" Min bror han slickar svensken för mycket. Han gör allt direkt och lovar mycket."

Detta framkommer via IB då hon får tjata på NB att åka iväg och utföra jobbet med fönsterblecket:
" du lovade ordna med det här fönsterbläcket, det är som skydd mot regn, och du lovat och göra det, när tänker du och göra det, du bara säger jag ska göra, jag ska göra.."

NB pratar sällan om sig själv enligt AB:
"Nej men överhuvudtaget han berättar inte mycket för mig och så. Vad gäller arbetet då berättar han för mig men hans egna grejer det berätta han inte för mig."

Det samma säger Irina. Hon når honom inte, kan inte förmå honom att berätta:
"Om han mår dåligt eller har någon dåligt, han brukar inte dela med mig det"
"allt som gäller hans tankar så mycket som jag förstått nå fram tills hans tankar, jag har inte lyckats med det, trots att jag frågade ofta, vad funderar du på, kan du inte prata med mig"

Det finns en markant skillnad mellan AB och IB och det är att AB berättar betydligt mer öppet om deras alkoholintag. Stämmer det IB säger (att hon inte ens tror att han kan ljuga) så berättar AB utan att ens tänka sig för; att NB provocerade fram slagsmål som yngre och slog sin exfru.

IB verkar tona ner alkoholintaget och det beror högst troligt på att det är på fyllan han trakasserar henne.
NB påstår att han endast dricker vid högtidliga tillfällen.
Hans morsa säger att bröderna enbart dricker vid högtidliga tillfällen.
Alkoholen verkar vara en akilleshäl.

För övrigt berättar brodern att han är impulsiv, att han får får avsluta NB:s arbeten men att tar åt sig äran för hans jobb (vilket knappast IB kan berätta om då det är jobbrelaterat).
Utöver detta är det samma berättelser om försök till alibi och om tvättandet. Att IB frågat om han gjort nåt med Lisa överensstämmer också.
Det finns således mer likheter än det finns olikheter vid en jämförelse och berättelserna går hand i hand: Om dominans, trakasserier och provokation att få gräla eller slåss - samt att allt skett på fyllan.
2016-05-19, 15:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad fan yrar du om?
I TR beskrivs att han luktar rök. Det framkommer i både FUP och TR att det var ett igenkännande dvs att han arbetade för AJ. Kläderna är beskrivna som mörka arbets- eller fritidskläder.
" Han luktade väldigt mycket rök"

Citat:
Den här typen av människor? Jurister eller stockholmare? Joggare?
Du är fanimej pinsam..
Hon beskriver att hon var sen till middagen men stannade pga av ett igenkännande:

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."

Citat:
Det stod "inte framfusig". Men visst kan han spela snäll och go.
Han har framställts som världens lugnaste eller varför inte grannens ordval: Mjuk och rar.
.. men lyckats mörda Lisa på det mest vidriga sätt.

En uppenbar Dr Jekyll och Mr Hyde som levt dubbelliv i Blomberg.
Citat:
A-t-t-a-c-k-ö-r-e-r-n-a
Senast redigerad av develi 2016-05-19 kl. 15:18.
2016-05-19, 15:36
Medlem
Citat:
Vad fan yrar du om?
I TR beskrivs att han luktar rök. Det framkommer i både FUP och TR att det var ett igenkännande dvs att han arbetade för AJ. Kläderna är beskrivna som mörka arbets- eller fritidskläder.
" Han luktade väldigt mycket rök"

Den här typen av människor? Jurister eller stockholmare? Joggare?
Du är fanimej pinsam..
Hon beskriver att hon var sen till middagen men stannade pga av ett igenkännande:

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."

Det stod "inte framfusig". Men visst kan han spela snäll och go.
Han har framställts som världens lugnaste eller varför inte grannens ordval: Mjuk och rar.
.. men lyckats mörda Lisa på det mest vidriga sätt.

En uppenbar Dr Jekyll och Mr Hyde som levt dubbelliv i Blomberg.

A-t-t-a-c-k-ö-r-e-r-n-a

"Inte jättesugen att stanna" innehåller inget värderande av Medelplanaresenären. Adriana hade flow i sin löpning. När hon stannat skulle hon bli tvungen att starta i motlut.
"Gömslet" var för övrigt optimalt som gömsle. S-kurva och en bit ner (eller upp) i en svacka med kopplingsstationen på ena sidan av bilen och i övrigt dold av buskage. De enda som han skulle kunna ropa till sig var de som tog sig fram till fots. Eller kanske också cykel. Övriga skulle bara susa förbi och på sin höjd ana honom när de redan passerat.
2016-05-19, 15:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
"Inte jättesugen att stanna" innehåller inget värderande av Medelplanaresenären. Adriana hade flow i sin löpning. När hon stannat skulle hon bli tvungen att starta i motlut.
Hade det legat en värdering i det hela så spelar det ingen roll heller. Påståendet är urlöjligt - speciellt när hon troligen var ett potentiellt offer för mördarsvinet.

På tal om Adrianas intuition som högst troligt räddade livet på henne - så står det om detta redan på måndag den 8 juni:
Citat:
Adriana anade oråd och följde inte med mannen till hans bil utan pekade bara åt vilket håll han skulle åka sedan fortsatte hon att springa.
Senast redigerad av develi 2016-05-19 kl. 16:00.
2016-05-19, 15:51
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Det där var väl bland det dummaste du har skrivit hittills .
Inte mycket som stämde där inte .
Hur vet du vilka han har lyckats dupera eller inte med sitt lismande sätt i Blomberg ?
Det verkar ju vara en rätt bra drös som har gått på hans skådespeleri .
Som tur var så genomskådades ju hans kassa skådespeleri till slut .
Har du problem med att Adriana hjälpte till att sätta dit din favvo eller varför sitter
du och gör antydningar om att hon skulle vara på ett visst sätt ?
Att mördaren Nerijus är både psykopat och sexualsadist råder väl däremot ingen tvekan om .
2016-05-19, 15:53
Medlem
Nerijus ”arena” i Blomberg var färdigpreparerad. Ett ”kvarglömt” PEM-rör i mjölkrummet. Snören fanns i överflöd lite slumpmässigt utplacerade. Han hade likaså ”glömt” lite snöre i kopplingsstationen. Nu inväntade han bara rätt tillfälle.

Så kom då nationaldagen då folk höll sig rätt stationära. Utom då den blonda joggerskan. Han reagerade ”on the fly” (allt var ju förberett) på vägen hem från Handlar’n. Fast det sket sig för han var lite ”komplicerad”. Men Nerijus var så uppe i varv att han var tvungen att krypa på Irina på kvällen.

Så kom då nästa dag. Han borde vänta tre fyra veckor förstod han. Annars skulle joggerskan kunna sätta hans Medelplanaförfrågan i samband med fortsatta skeenden. Men han var fortfarande uppe i varv så han kunde inte bärga sig. Det fick bli den 7 juni mot allt bättre vetande.

Jag spekulerar som alla förstår. Men jag tror att rätt lite folk var i rörelse vid den tiden på nationaldan. Parader och liknande hade man betittat tidigare under dagen. Nu var det familjens trygga famn som gällde på Kinnekulle.
2016-05-19, 16:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Så kom då nationaldagen då folk höll sig rätt stationära. Utom då den blonda joggerskan. Han reagerade ”on the fly” (allt var ju förberett) på vägen hem från Handlar’n. Fast det sket sig för han var lite ”komplicerad”. Men Nerijus var så uppe i varv att han var tvungen att krypa på Irina på kvällen.
Så var det nog och det var väl därför Irina slapp ta fram startkablarna för att få igång sin man.
...och jag tror svettig handlade om ivrig. Upphetsad.
Tacka fan för att hon tog ordval komplicerad. Det är väl inte ofta det står ett dreglande rovdjur i kurvorna.
Senast redigerad av develi 2016-05-19 kl. 16:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in