2016-05-19, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Detta kan jag hålla med om kan vara en långsökt förklaring men vill pröva tanken med er. Lyssnade på kropp och själ. Där säga det att en del män är uppfostrade att ha makt och när dom upplever att dom inte har makt kan slå sin partner. Det är skillnad med våld mellan män och mäns våld mot kvinnor. Men nu tänker jag på män som är sexualsadistiska. Polischef Göran Lindberg som hade en sträng pappa som var officerare men som sedan blev rektor. Göran kopierade sin fars karriär. Göran verkade ha en stark tro på auktoriteter. Själv pratade han om att män som inte är alfahannar vill gärna bli som dom på föreläsningar om mäns våld mot kvinnor. Pratade han om sig själv? Hagamannen var enligt arbetskamrater och vänner en som aldrig sa nej om någon ville ha hjälp med bilen och liknanade. Ungefär som Nerius aldrig sa nej till godsherren. Hans bror tyckte till och med att han fjäskade. Har den här typen av män som har låg status bland andra män och naturligtvis patologisk störning i sin person lägga all frustration dom känner i relation med män med makt som dom egentligen inte kan härbärgera går ut över och ventilen öppnas i sadistiska sexbrott mot kvinnor. Där känner dom en njutning när dom för stunden tar makten och dom kan se ett kvinligt offer som är rädd , försvarslös, förnedrad,död. Dom sparkar neråt och känner övertag och kan för stunden ta rollen som en man med makt. En sådan roll som andra män har i relation mot honom i vanliga fall.Där han känner sig liten, ynklig och maktlös. (Inte inom familjen) Nerius bror säger att Nerius var lik sin far medan han själv var lik sin mor. Kanske hans pappa var militär? Jobbade i något av krigen på Balkan, även om Littauen inte var så involverat så kunde man ta jobb där. Arbetslöshet är ett vanligt problem när män tar värvning som legosoldater. Ja vi vet så lite om hans far och hans relation
Länk till programmet Våldsamt beteende:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/701525?programid=1272

Mycket intressant!
Och jag ska lyssna på SR-programmet under dagen - kanske framkommer det där varför dessa män med antisocialt beteende i vissa situationer slår på kvinnan som fyllde en viktig funktion under "grottstadiet"
Hon som serverade maten och skyddade barnen när mannen var ute och jagade föda

Om alla familjer varit dysfunktionella hade rimligtvis människoarten dött ut för länge sedan

Kanske kan man medicinera eller operera bort detta om 10 år? Och att vi då diskuterar var gränsen ska sättas för att en operation ska bli aktuell?

Att mord som i Eklunds och NBs fall är diskvalicerade för medicinska åtgärder - men Hagamannen tog aldrig någons liv och därmed...?
2016-05-19, 09:54
Medlem
Kanske man kan säga att vi föds med olika genuppsättningar - men ingen människa föds ond

Efter födseln återstår att se hur den lilla människan utvecklas de första 6-7 åren i sin uppväxtmiljö - med sin genuppsättning

Jag tror fullt och fast på att en miljö eller där det finns åtminstone en person där barn får uppriktig villkorslös kärlek - en sådan uppväxt de första åren skapar inga mobbare, psykopatmördare eller misshandlare

I en familj räcker det om en vuxen är klok - men om ingen vuxen finns som är det kommer de barnen växa upp till mycket trasiga människor
2016-05-19, 10:16
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag undrar bara, lite naivt kanske..., hur har hon och Lillebror råd att anlita varsin advokat?
Tvåtusen svenska kronor per timme är mycket pengar i Sverige och ännu mer i Litauern gissar jag.
Och om dom inte får igenom sina skadeståndskrav och kan ersätta advokaterna - vad händer då?

För det är väl inte svenska skattebetalare som betalar denna cirkus också?

Bra fråga.Finns säkert någon bättre skickad än mig att svara.
2016-05-19, 10:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Adriana tyckte Medelplanaresenären var "svettig, stressad och komplicerad". "Komplicerad" var kanske hennes gut feeling som identifierat en psykapat.
Hennes förvåning över sin reaktion är klockren beskrivning av intuition - att hon säger sig inte var en värst farhågad person i kombination han inte var påträngande:

"Han var inte framfusig alls han pekade bara mot bilen."
.. Han sa att han inte riktigt förstod så han pekade mot bilen och frågade om jag inte kunde visa på hans karta istället."

"Det var nånting som var obehagligt, han var stressad och lite svettig och lite komplicerad så jag fick bara en känsla av att jag skulle kanske inte gå till hans bil."
".. Jag bara kände att det inte var läge."

Citat:
" One very important lesson that comes forth from reviewing accounts of people who where approached by serial killers but disengaged from them is never underestimate your instinct or your intuition.

Numerous accounts are given by women who for not explicable reason, other than an intuitive "bad feeling" or "women's intuition", refused to walk into a serial killer's trap.
In reality, female intuition or male gut feeling is not a sixth sense. You have probably percieved something concrete that spells out danger, but your brain has not caught up with your perception - you don't know yet what it is you seen to have analyzed it logically. That is intuition. "

If something does not feel right, then it probably is not. Never ignore such feelings; do not be embarrassed to act "irrationally" in front of a stranger or be afraid of appearing to be rude."

" A study of serial homicides indicated that in 78 percent of the cases, the killer used a vehicle dircetly or indirectly in the murder.."

Även om NB språkmässigt inte kunde sväva ut så är det intressant hur extremt förslagna de är i den inledande kontakten med sitt manipulativa, bedrägliga beteende. Metoderna att lura sitt offer finns i otaliga variabler. Gavin de Becker, Expert on the prediction and management of violence (som skrivit bl.a. boken The gift of fear) ger exempel på bedrägligt beteende (varningssignaler) i Vronskys bok:

Dealing with strangers and recogizing warning signs of duplicity

Citat:
So many victims later say, "But he was so nice." Niceness is not the same as being nice. Niceness can be a deadly manipulative tool. A charming smile can mask the most evil attention."
2016-05-19, 11:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Kanske man kan säga att vi föds med olika genuppsättningar - men ingen människa föds ond
Efter födseln återstår att se hur den lilla människan utvecklas de första 6-7 åren i sin uppväxtmiljö - med sin genuppsättning
Jag tror fullt och fast på att en miljö eller där det finns åtminstone en person där barn får uppriktig villkorslös kärlek - en sådan uppväxt de första åren skapar inga mobbare, psykopatmördare eller misshandlare
I en familj räcker det om en vuxen är klok - men om ingen vuxen finns som är det kommer de barnen växa upp till mycket trasiga människor
Nej, jag tror inte heller på ond som ursprung men däremot att vissa föds med en fallenhet, en högre risk att hänge sig åt ondska; saknas förmåga gällande moral, ånger och empati från början så säger det sig självt att vägen framåt i livet är riskabel.
.. För omgivningen.

Det lär inte gå att förändra om det är medfött och beror på dysfunktioner i frontallob och en förkrympt Amygdala - eller feldoserade transmittorsubstanser (MAO) eller vad det nu rör sig om.
Man torde knappast kunna fostra på cellnivå.

Det finns inga garantier men det är givet att en stabil, trygg och varm uppväxt är att föredra oavsett vem det än gäller. Förhoppningsvis inser vederbörande att det finns tillräcklig njutning i att ägna sig åt annat än djurplågeri, människoförakt och i värsta fall mord.

Utmaningen ligger väl i att få denne att begripa att det är mer vinstvinning i ett socialt accepterat beteende. Nåt annat tror jag knappast en fullblodspsykopat ser som motiverande i sin självcentrerade framfart. För djuren och människornas välmående skiter denne fullständigt i.
Häri har skola och vård ett ansvar anser jag - att ta signalerna, varningsflaggorna på allvar och tidigt fånga upp dem så att föräldrarna får kunskap, fullt stöd och verktyg att kunna hantera de potentiella monstren.
Senast redigerad av develi 2016-05-19 kl. 11:15.
2016-05-19, 11:05
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, idag finns inget annat alternativ än inlåsning.
Men vi det är också baserat på den kunskapsnivå vi har idag.
För hundra år sen fanns ingen antibiotika som kunde bota en lunginflammation.
Inte heller klarade man av att utföra ett kejsarsnitt på ett säkert sätt eller en hjärttransplantation.
För 50 år sen fanns ingen medicin som hjälp vid depression eller ADHD.

Vi kan inte saga att psykopati är obotlig, vi kan bara saga att det finns idag ingen fungerande behandling.

Du har naturligtvis rätt. Kemisk kastrering annat än viss farmakologiskt är otänkbar i vårt land. Kanske finns erfarenheter från andra kulturer. Lobotomi skulle annars sannolikt fungera men det kräver också ett omhändertagande för att inte säga ett etiskt ställningstagande. Tanken kan tänkas men aldrig utförs bortom experiment med råttor.

Apropa råttor visar forskning att råttungar som växer upp med närvarande omhändertagande föräldrar utvecklas mer positivt än frånvarande motsvarighet. Hur vet man man det? Man har sedan bytit föräldrar och de tidigare ungarna med nu närvarande föräldrar har återanpassat sig i sin utveckling. Alltså har miljön betydelse. De rumänska barnhemsbarnen som placerades i trygga fosterhem hade även en mer positiv prognos än de som fick vara kvar visar en forskning.

Beträffande mobbing (exkludering) i allmänhet och skolan i synnerhet, tillhör inte bara de s.k. alfahannarna en riskgrupp utan också de mobbade. Det finns inte så få variabler att väga in i förebyggande arbete. Polerna exkludering kontra inkludering kan utveckas tidigt i syskongrupper. Att t ex Nerijus blev exkluderad åtminstone i tidiga tonåren vet vi. Exkludering är en härdsmälta där avunden och aggressionen m.m. frodas.
Senast redigerad av arkmike 2016-05-19 kl. 11:17.
2016-05-19, 11:11
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hennes förvåning över sin reaktion är klockren beskrivning av intuition - att hon säger sig inte var en värst farhågad person i kombination han inte var påträngande:

"Han var inte framfusig alls han pekade bara mot bilen."
.. Han sa att han inte riktigt förstod så han pekade mot bilen och frågade om jag inte kunde visa på hans karta istället."

"Det var nånting som var obehagligt, han var stressad och lite svettig och lite komplicerad så jag fick bara en känsla av att jag skulle kanske inte gå till hans bil."
".. Jag bara kände att det inte var läge."

Även om NB språkmässigt inte kunde sväva ut så är det intressant hur extremt förslagna de är i den inledande kontakten med sitt manipulativa, bedrägliga beteende. Metoderna att lura sitt offer finns i otaliga variabler. Gavin de Becker, Expert on the prediction and management of violence (som skrivit bl.a. boken The gift of fear) ger exempel på bedrägligt beteende (varningssignaler) i Vronskys bok:

Dealing with strangers and recogizing warning signs of duplicity

Adrianas amygdala, magkänsla fungerade utmärkt. För övrigt är doftsinnet underskattat i förhållande till synsinnet?
2016-05-19, 11:13
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte heller på ond som ursprung men däremot att vissa föds med en fallenhet, en högre risk att hänge sig åt ondska; saknas förmåga gällande moral, ånger och empati från början så säger det sig självt att vägen framåt i livet är riskabel.
.. För omgivningen.

Det lär inte gå att förändra om det är medfött och beror på dysfunktioner i frontallob och en förkrympt Amygdala - eller feldoserade transmittorsubstanser (MAO) eller vad det nu rör sig om.
Man torde knappast kunna fostra på cellnivå.

Det finns inga garantier men det är givet att en stabil, trygg och varm uppväxt är att föredra oavsett vem det än gäller. Förhoppningsvis inser vederbörande att det finns tillräcklig njutning i att ägna sig åt annat än djurplågeri, människoförakt och i värsta fall mord.

Utmaningen ligger väl i att få vederbörande att begripa att det är mer vinstvinning i ett socialt accepterat beteende. Nåt annat tror jag knappast en fullblodspsykopat ser som motiverande i sin självcentrerade framfart.

Tyvärr är det väl så att om det finns en medfödd genetisk grund för psykopatin så är det ju väldigt stor sannolikhet att det lilla barnet som föds med dessa gener då även har minst en förälder med dessa gener, dvs de uppfostras kanske av en psykopat vilket inte är den bästa starten i livet. På så sätt samverkar bade gener och miljö. Även om dessa barn kanske hamnar i fostervård vid 1-2 års alder så har de då hunnit uppleva så mycket negativt att de är troligen skadade för livet, inte att förglömma det trauma som det innebär att byta familj i den åldern...
2016-05-19, 11:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Tyvärr är det väl så att om det finns en medfödd genetisk grund för psykopatin så är det ju väldigt stor sannolikhet att det lilla barnet som föds med dessa gener då även har minst en förälder med dessa gener, dvs de uppfostras kanske av en psykopat vilket inte är den bästa starten i livet. På så sätt samverkar bade gener och miljö. Även om dessa barn kanske hamnar i fostervård vid 1-2 års alder så har de då hunnit uppleva så mycket negativt att de är troligen skadade för livet, inte att förglömma det trauma som det innebär att byta familj i den åldern...
Det tolkas som medfött men inte ärftligt mig veterligt.
2016-05-19, 11:23
Medlem
Citat:
Det tolkas som medfött men inte ärftligt mig veterligt.

Men forskaren som upptäckte att han själv var psykopat i BBC-dokumentären hade ju flera väldigt brutala mördare och våldsverkare i släkten under manga manga generationer tillbaks i tiden?
Men det kanske berodde på det sociala arvet.
Jag tror ingen riktigt vet idag hur och varför psykopati uppstår.
Det vi vet just nu är att det inte går att behandla (med dagens kunskaper). Det enda man kan göra är att försöka få individen att förstå att det är bäst för hen själv att inte uppföra sig på ett antisocialt sätt. Samt låsa in personen, men det kan man ju bara göra efter att ett brott begåtts.
2016-05-19, 11:29
Medlem
Personligen tycker jag det är väldigt intressant att diskutera ämnet psykopati och personlighetsstörningar.

Jag är dock ännu inte övertygad om att NB är psykopat.
Ja, det finns några tecken som man skulle kunna tolka som det, det finns dock också flera saker som tyder på att han inte är psykopat.

Om han vore psykopat med antisocial personlighetsstörning så borde det finnas fler saker att gräva upp om honom från hans tidigare liv.

Jag ser inte hans bror som en tillförlitlig källa, han satt själv i häktet och kan tänkas blivit påverkad av att han ville släppas fri.
2016-05-19, 12:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag ser inte hans bror som en tillförlitlig källa, han satt själv i häktet och kan tänkas blivit påverkad av att han ville släppas fri.
Problemet med att inte se hans bror som en tillförlitlig källa är att hans berättelser sammanfaller med Irinas i mångt och mycket - samt att hon även beskriver honom i termer som en lugn, trevlig och trovärdig person. Ser inte nån vinst med att hon skulle ljuga om detta.
Likheterna sammanfaller med NBs våldstendenser, att exet inte har kontakt. Att de berättar samma saker om försök till alibi och tvättandet. Att han beskrivs som nedstämd under sökveckan, att han verkar vilja dominera i familjen (anser sig vilja vara familjens överhuvud). Att han vägrar tvätta sig och har en fatal hygien. Att han oroas över spår/DNA.
Hur de skulle kunna beskriva så många likheter i separata förhör begriper jag inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in