Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Vedergällning. Why not? *ironi*
Oavsett utveckling ("vill inte ta hand om psykopaterna") så undrar jag rent krasst vad det är att ta hand om i dagens läge mer än förvaring. Tänker på riskanalyser och framtida access till det fria livet.
Finns ingen behandling, finns ingen vilja hos personen själv om så vore. Hur botar man egoismen i sin råaste form?
.. Eller som psykopaten själv skulle uttryckt det:
Vad skulle jag vinna på att söka kontakt med vården. Jag anser mig som perfekt och vet att en sådan "diagnos" snarare skulle ligga mig själv till last.
Självklart spelar jag mina kort väl om jag mot all förmodan skulle åka dit. Mitt ändamål med livet är att lura terapeuter, rättssystemet - ja, rent av hela tillvaron.
Jag vill väl för fan ut så fort som möjligt och fortsätta..
Exakt.
Psykopaten upplever sig ju inte ha någonting som han behöver bli botad ifrån.
Tvärtom. Han välkomnar att få sina speciella personlighetsdrag förstärkta om möjligt...
Snacka om att inte vara motiverad för några som helst terapisamtal...det skulle vara
i så fall om terapeuten kan vara lämplig att slå klorna i som ett nytt offer för den ständigt
lika hungrige människoförstöraren vilket är just vad en fullfjädrad psykopat förtjänar
att benämnas som.
Sen angående detta du skrev tidigare i dag:
Citat:
Fortsättningsvis börjar det luta åt genetik. Att denna har en annan verktygslåda med sig från början. Frågan är vad.
Där är du nog på rätt spår och du formulerade det väldigt träffande igår:
Citat:
Alltså som genetiskt predisponerad att ha en slags fallenhet för... ondska via sin brist på empati. Oförmåga till moral.
"Fallenhet för ondska", ja. En "verktygslåda" med mindre trevligt innehåll...
Återkommer gör inte alltför sällan frågan om man kan födas ond? Från de flesta håll
möts man av ett alldeles bestämt nej på den frågan. Andra intar en mer tveksam hållning.
Citat:
SVT-dokumentären ”Föds vi onda?” ger klart NEJ på frågan om vi föds som blanka blad. Moralforskning på småbarn visar att hjälpsamhet och rättvisetänkande sannolikt är medfödda. Så tidigt som vid tre månaders ålder föredrar över 75% av barnen karaktärer som inte är egoistiska. Över 80% av barnen reagerar positivt på bestraffning av elakhet.
https://aktivarum.wordpress.com/2013/11/01/dokumentar-fods-vi-onda-barnforskning-visar-vi-inte-ar-blanka-blad/
Redan i 7, 8-års åldern kan man möta barn som gått in i en mobbarroll, som verkar njuta av
att vara elaka mot andra. Hur har de blivit såna? Är de psykopater i vardande?
Alla kommer knappast från dåliga uppväxtförhållanden, stökiga eller rent kaotiska
hemmiljöer.
Lionel Shriver har skrivit en uppmärksammad, livligt omdiskuterad roman som
tar sig an denna ytterst känsliga frågeställning om man kan födas ond.
"
Vi måste prata om Kevin". Också filmatiserad.
'Du kanske lurar grannarna och vakterna och Jesus och din senila morsa med dina gullegullbesök, men mig lurar du inte. Fortsätt bara om det guldstjärna du vill ha. Men släpa fan inte hit ditt jävla arsle för min skull.' Sedan tillade han: 'För jag hatar dig.'
Jag hade någon sorts föreställning om vad jag borde svara: ’Alltså, jag vet att du inte menar det där’, fast jag visste att det gjorde han visst. Eller: ’Jag älskar dig i alla fall, unge man, vare sig du vill det eller inte’. Men på något sätt förstod jag att anledningen till att jag, denna för övrigt vackra, ovanligt milda decembereftermiddag hamnat i ett smaklöst, alldeles för varmt rum som luktade busstoalett, var att jag valt just sådana färdiga fraser. Så i stället svarade jag i samma opersonliga ton: ’Jag hatar ofta dig också, Kevin’, och vände på klacken.
http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=5849
Kommer det att låta så när mamsingen äntligen tar sig för att träffa sin fängslade Nero?
"Släpa inte hit ditt jävla arsle för min skull". Och sen kanske som ordentligt giftig,
rent förgörande avslutning: "Det är ditt fel att jag blev en mördare"...