2016-05-18, 00:48
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är med på den och det är så det diskuteras - inte pga uppväxt mol allena. Sen finns dysfynktion i frontallob, förminskad Amygdala och transmittorsubstanser och så vidare.

Intressant och fascinerande är det, oavsett.
2016-05-18, 00:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Intressant och fascinerande är det, oavsett.
Helt klart. Dock till ett högt pris ibland.
Men det är ett udda mord, mördaren har levt dubbelliv och tiger - så det är givet att man funderar kring både motiv och vad fan han är som gjort nåt så vidrigt utifrån de faktorer som hittills (hoppas det framkommer kartläggning) finns.

Det finns en förklaringsmodell som är intressant kring just det jag skrev som du kan kolla på vid tillfälle gällande sexualmördare och där står en del om fantasierna och riskerna som barn. Scrolla ner lite så kommer den som rubrik.

Citat:
The Motivational Model

Burgess et al. (1986) conducted a study looking at the motivational factors of 36 sexual murderers. They developed a five-phase motivational model to help explain various factors influencing this sadistically deviant behaviour.
http://www.csc-scc.gc.ca/research/shp2007-paraphil06-eng.shtml
2016-05-18, 02:25
Medlem
Citat:
Helt klart. Dock till ett högt pris ibland.
Men det är ett udda mord, mördaren har levt dubbelliv och tiger - så det är givet att man funderar kring både motiv och vad fan han är som gjort nåt så vidrigt utifrån de faktorer som hittills (hoppas det framkommer kartläggning) finns.

Det finns en förklaringsmodell som är intressant kring just det jag skrev som du kan kolla på vid tillfälle gällande sexualmördare och där står en del om fantasierna och riskerna som barn. Scrolla ner lite så kommer den som rubrik.

Att detta är en udda gärning är väl utom all tvivel. Att sedan hitta en förklaringsmodell till detta är nog omöjligt. Det finns lika många modeller som det finns gärningsmän så det blir något för framtida forskare att bita i.

I detta fall tror jag inte, som jag skrivit förut, att utgången av gärningen inte blev den tänkta. Samtidigt tror jag inte att offret heller var det tänkta. Att det skulle finnas några medhjälpare eller alternativa gärningsmän tror jag heller inte på.

Vad jag har kunnat finna ut av förhören med NB har han agerat helt som det förväntas av någon som vet mer än vad som framkommit.

Varför inträffar då denna gärning i Blomberg, en liten by i Västergötland. Är det en slump eller är det utstuderat? Ingen vet och ingen kommer förmodligen någonsin att bringa klarhet i detta.
2016-05-18, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag tycker inte att vi ska börja glorifiera folk. Folk ska vara som fok i allmänhet, även i rättsfall.

Räcker med att Lisa har redan fått en helgonstatus. Det säger jag utan att svärta ned Lisa. Låt henne vila i fred.

Att skuldbelägga offret är bara ett sätt att komma undan - ett sätt att försöka vilseleda och rikta fokus på något annat än våldshandlingen och gärningsmannen

Mycket vanligt förekommande och otroligt pinsamt tycker jag

I detta fallet är offret död då ger man sig på hennes pappa istället?

Helt jävla otroligt korkat
2016-05-18, 10:10
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Har också egen erfarenhet av dessa "flunisar". Ett riktigt potent bensopreparat. Men som
alla bensodiazepiner lätt att gå och bli beroende av. Bör därför användas med försiktighet.
Några direkt knasiga grejer har man lyckligtvis inte känt sig benägen att syssla med
bara för att man haft detta ämne i kroppen. Åtminstone inte vad jag vet om...
Rätt välkänt faktum att en hel del kriminella stoppar i sig av rohypnol/flunitrazepam inför brottt
för att göra sig mera "avskärmade", hämningslösa och självsäkra.
Som exempel kan nämnas personer som medvetet använder preparatet på
ett sätt som tar bort all empati och skapar en känsla av oövervinnerlighet.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:276393/FULLTEXT01.pdf

Men har vi några indikationer på att just Nerijus skulle haft ett pågående bruk av denna
benso? Eller någon annan sort?
Det har tidigare framförts tankar om ett möjligt användande av amfetamin har jag för mig.
Men ingen uppgift som styrker en sådan användning eller användning av någon annan drog
heller. Bara öl och lite brandy emellanåt verkar det röra sig om för hans vidkommande.
Fast vad vet man - här kanske både söps och knarkades...

Stilnoct slutligen som du nämner är väl ingen benso och anser jag vara fullständigt värdelös
skit. Som rent sömnmedel betraktat.
.

Bålstapappan var beroende av Stilnoct och var påverkad av detta när han dödade sin dotter. Han har bedömts som psykisk sjuk under såväl före under o efter brottet. (FB) Kvinna och barn (barnet avlidet) knivskurna i Håbo - 9/7

Många biverkningar enl FASS
Har rapporterats (förekommer hos ett okänt antal användare):
Biverkningar, bl a:
Har rapporterats (förekommer hos ett okänt antal användare):
sänkt medvetandegrad
rastlöshet, aggressivitet, vanföreställningar, ilska, olika förändringar i uppträdandet, sömngång, beroende (behov av att fortsätta medicineringen åtföljt av obehagliga symtom när behandlingen plötsligt avbryts), förändringar i sexuallusten, depression
ostadig gång, tolerans (minskad effekt av sömnmedlet), fallolyckor (framför allt hos äldre patienter och när zolpidem inte tas enligt föreskrift)
muskelsvaghet
hudutslag, klåda, nässelutslag, abnorm svettning
förhöjda levervärden."

Citerar: (FB) Kvinna och barn (barnet avlidet) knivskurna i Håbo - 9/7

"Samma biverkningar vid intag som utsättning, rebound-effekten kan bli långt värre än de besvär man sökte för. Om du slutar att ta Stilnoct:
Om behandlingen avbryts plötsligt kan sömnbesvären förvärras. Abstinenssymtom kan uppstå t.ex. huvudvärk, muskelvärk, ångest, spänning, rastlöshet, förvirring och irritabilitet."
2016-05-18, 11:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
.
Bålstapappan var beroende av Stilnoct och var påverkad av detta när han dödade sin dotter. Han har bedömts som psykisk sjuk under såväl före under o efter brottet. (FB) Kvinna och barn (barnet avlidet) knivskurna i Håbo - 9/7
Med klinisk erfarenhet i samband med personers intag av aktuell tablett vill jag lägga in en passus.
Det är en komplex bild kring personen i samband med mord eller våld med andra faktorer som påverkar: psykiska faktorer, psykisk sjukdom, missbruk (kombinationer, mängd, tidsaspekt intag, sömnbrist etc), våldstendenser, hat, hämnd, svartsjuka - you name it...
Utöver detta finns en målmedvetenhet vid instrumentellt våld.
Oerhört många tar aktuellt diskuterad sömntablett utan minsta besvär så att extrahera text ur FASS är missvisande.

Det finns sen en stor risk enbart med alkohol utan tablettintag - skulle tippa att denna dryck ligger högt på listan som våldsutlösare. Receptfritt och med regelbundet intag och peak med överdos emellanåt.
Jag tror till och med ett visst kön och testosteron är vanligare än en sömntablett enligt statistiken... * ironi*
Jag pratar aggressioner och fylla.
Statistiken säger att en man har gått över alla gränser gällande respekt och kränkt, skadat och dödat en annan människa gällande dödligt våld.

Vad jag sen vill ha sagt är att man kan se försök att bortförklara ett ansvar för att eliminera uppsåt eftersom det påverkar påföljden. Snart är väl alla sömngångare (fenomenet finns men är sällsynt) och den diskussionen gör mig irriterad.
Den är som en sorts jävla Mållgan vid rattfylla och våldtäkter!

De facto har en kåt 35-årig man gått över alla gränser och mördat en ung kvinna i detta fall tidig kväll. Han har arbetat varenda dag till kl 18 dess innan. Han åker lugn och fin till sin fru och bror och pratar med sin mor under kontrollerade former.
Sen vill han äta pizza och tar bilen direkt efter mordet och kör lugnt till personalen i Källby - ihop med sin fru - och betalar med kreditkortet.
Dagen efter är han fullt funktionell och arbetar som vanligt.
Senast redigerad av develi 2016-05-18 kl. 11:18.
2016-05-18, 11:30
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Jag är med på den och det är så det diskuteras - inte pga uppväxt mol allena. Sen finns dysfynktion i frontallob, förminskad Amygdala och transmittorsubstanser och så vidare.

Jag tog mig lite tid att återvända till länken https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.csc-scc.gc.ca%2Fresearch%2Fshp2007-paraphil06-eng.shtml

Det är en otroligt intressant analys av kunskapsläget, tillgänglig för allmänheten, som Den Kanadensiska kriminalmyndigheten presenterat. Länken har du tidigare refererats till och den är ständigt aktuell.

Vid dagens genomläsning fastnade jag för Integrated Theory av sexuella övergrepp ( ITSO ), som är en intressant modell ännu i sin linda i form av multisystemiska mätningar. ITSO undersöker etiologiska korrelat till psykopatologiska (t ex genetiska faktorer och miljöfaktorer), hjärnans funktion, t ex mekanism kopplad till etiologiska faktorer som påverkar hjärnans utveckling, neuropsykologiska brister, psykologiska system i form av språkproduktion och rumsuppfattning som resulterar i mänskligt beteende, och klinisk symptomotology (t.ex. avvikande sexuell upphetsning, humör / tankestörningar.

ITSO fokuserar på globala riskfaktorer som kognitiva störningar kopplade till olika neuropsykologiska brister, gärningsmannens ekologiska nisch och livsmiljö som markörer för olika former av sexuella övergrepp.

Ett understatement är att rapportens samtliga modeller är att såväl arv som miljö samverkar med katastrofala följder om vi inte lyckas stämma i bäcken.
2016-05-18, 11:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Bilevicius hustru vill ha ersättning efter hot
http://www.expressen.se/gt/bilevicius-hustru-vill-ha-ersattning-efter-hot/
Citat:
Hennes make är dömd till livstids fängelse för mordet på Lisa Holm.

Nu kräver morddömde Nerijus Bilevicius hustru ersättning av staten – eftersom hon hävdar att hon själv har dödshotats, skriver NLT.

– Hon har mått väldigt dåligt, säger hennes advokat, Peter Falck, till tidningen.
2016-05-18, 11:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu blir det intressant - eftersom vi diskuterade detta i samband med att hon enligt huvudregeln borde ha inställt sig på plats som vittne.
Hon kan ha gått via sjukintyg men en av anledningarna hon åberopade då via Rönnbäck var sitt sk. " dödshot".
Ett sådant hot kan vara en omständighet till att slippa.
... Men det handlar då om relevans. Att ha polisanmält. Allvarsgraden. Att det är reellt och inte enbart en upplevelse.
Hur hon ser på saker har vi redan fått bevittna under Hovrätten då en vanligt kroppsundersökning enligt rutin fick horribla proportioner med hjälp av Rönnbäck.
2016-05-18, 12:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Det är en otroligt intressant analys av kunskapsläget, tillgänglig för allmänheten, som Den Kanadensiska kriminalmyndigheten presenterat. Länken har du tidigare refererats till och den är ständigt aktuell.
Citat:
Ett understatement är att rapportens samtliga modeller är att såväl arv som miljö samverkar med katastrofala följder om vi inte lyckas stämma i bäcken.
Jag uppfattar det som att Kanada ligger långt framme med mycket av forskningen kring sexuellt våld eller sådant våld som leder till mord - har sett mycket intressant läsning på forskningsfronten. Bilden kring psykopati är komplex och det är samverkande funktioner.
Dysfunktion i Amygdala anses ge försämrad emotionell inlärning. En störd emotionell inlärning kan leda till okänslighet för bestraffning.
Med tanke på att du ramlade in via min Amygdala som citering så såg jag en litteraturgenomgång av Katarina Wahlund, et.al. angående psykopati och att förändringar i delar av frontalloberna (dorsolaterala prefrontalkortex och orbitofrontalkortex) samt temporalloberna (amygdala) är kopplade till våldsamt och asocialtbeteende samt psykopati.

I artikeln reflekteras kring att psykopati tycks handla om subgrupper, att forskningen bör ta hänsyn till detta vid undersökningar i större utsträckning.
Författarna undrar om det inte vore mer relevant att uppmärksamma en sorts individuell sårbarhet än enbart diagnostiserande (punkt slut, pang bom - en APS) och lyfta fram särskilda svårigheter (brist på empati, brist på impulsivitet etc) och dess omfattning och grad:
Citat:
" Såväl i den kliniska vardagen som i forskning är det viktigt att beakta att gruppen psykopater sannolikt inte är homogen. I framtiden kommer vi troligen att tala om olika subgrupper av psykopater, tex primära (mer kontrollerade) och sekundära (mer impulsiva) [13]. Innan någon sådan eventuell uppdelning blivit etablerad är det därför viktigt att noggrant redogöra för vilka typer av symtom som studeras. Den primära psykopaten med sin emotionella störning och sina interpersonella problem skiljer sig sannolikt en hel del från den sekundära psykopaten som är mer impulsiv, beteendestörd och ofta märkt av miljöfaktorer."

"För att öka kunskapen om sådana subgrupper är bla studier av interaktion gen–miljö av stor betydelse. En möjlig skillnad mellan de två subgrupperna kan vara den empatiska förmågan. Går den förmågan att tränas upp?"

"I stället för att fokusera på endast diagnoser i DMS-IV kanske det är dags att fokusera på särskilda svårigheter, såsom brist på empati och impulsivitet, och då också beakta att dessa är dimensionella begrepp, som inte helt enkelt låter sig kategoriseras."
Att det är av vikt att vid inventering (risk- och behovsanalys) av den kriminella psykopaten inte enbart notera en diagnos och beskriva störningens omfattning:
Citat:
Såväl vid risk- och behovsanalys som vid försök till rehabilitering vore det kanske bättre att exempelvis beskriva omfattningen av impulsivitet och empatistörning hos den kriminella psykopaten i stället för att som i dag endast ange diagnosen antisocial personlighetsstörning.
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=11294
Man talar idag om primär och sekundär psykopati och andra ordval är psykopatiska drag, psykopatiskt personlighet. Primär (typ 1) ter sig som mer tyngre (fullblodspsykopat) men att det tycks finnas nyanser i nästa grupp (typ 2) och i och med detta ett visst hopp. Jag vet inte men det kan ha relevans för behandling. Kanske det i ena fallet är extremt genetiskt, Amygala är helt blockad medan det andra är mer en defekt som sen skadas/förvärras/sanktioneras via fel fostran? Eller tvärtom: en genetisk defekt som med rätt miljö och stöd kan vägledas att bli mer funktionell och välfungerande? Märk väl att jag funderar just nu och överdriver med ordval för att tydliggöra. Alltså att skada finns där och är genetisk men till viss del "justerbar" främst i tidig ålder? Jag menar defekt är inte det samma som total förlust/avsaknad av. Jag kan ha ett defekt ben och träna mig att gå med stöd från andra - men det lär vara svårare om bägge benen saknas. Framledes kanske forskningen kommit så långt att det kommer finnas empatiska proteser även för sistnämnda (likt de medicintekniska framsteg som görs idag).
Senast redigerad av develi 2016-05-18 kl. 12:40.
2016-05-18, 12:28
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Nu blir det intressant - eftersom vi diskuterade detta i samband med att hon enligt huvudregeln borde ha inställt sig på plats som vittne.
Hon kan ha gått via sjukintyg men en av anledningarna hon åberopade då via Rönnbäck var sitt sk. " dödshot".
Ett sådant hot kan vara en omständighet till att slippa.
... Men det handlar då om relevans. Att ha polisanmält. Allvarsgraden. Att det är reellt och inte enbart en upplevelse.
Hur hon ser på saker har vi redan fått bevittna under Hovrätten då en vanligt kroppsundersökning enligt rutin fick horribla proportioner med hjälp av Rönnbäck.

Absolut intressant. Lite som amen i kyrkan efter Aivaras mer adekvata skadeståndskrav enligt min mening. Hennes edsvurna vittnesmål inför Vår herre och HD på telefon har uppenbart inte gett henne sinnesro.
Smart av Falk att skicka framställan till JK utan att passera andra instanser. Inom parentes är även facebookattackerna lite som amen i kyrkan. Falk borde assistera henne att släcka hennes konto. Ingen kan betvivla att hon lidit alla kval. Inte minst för att hon befunnit sig i klorna på en psykopat och det är inte avundsvärt (Dåverman m fl). Relevansen rent juridiskt är en huvudfråga.
Med tanke på inte minst förhören i häktet säger min näsa att det doftar histrioniska drag i hennes karaktär. Hursomhelst blir det intressant att vidare följa hennes öden och äventyr.
2016-05-18, 13:37
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Och samtidigt som den morddömde 36-åringen väntar på definitiv placering börjar hans familj nu be om pengar för att ha blivit indragna. Förra veckan kom beskedet att den dömdes lillebror, en 32-åring som gått under jord i Litauen, vill ha en ersättning på 308 000 kronor för den tid han satt frihetsberövad, och att ha blev felaktigt utpekad som en alternativ mördare.

Och nu kan lokaltidningen NLT berätta att den morddömdes hustru också hon kräver skadestånd av staten. Hon anser, skriver tidningen, att hon utsatts för mordhot efter all publicitet kring mordet på Lisa Holm.

Jaha, ser man på. Nu vill minsann frun som vittnat falskt för sin makes skull ha en slant
hon också. Det gäller att passa på.
Citat:
Hennes ansökan om ersättning gäller, utöver hoten, utgifter för resor hon gjorde på grund av mordet.
Det kan maken betala henne för att hon behövt resa. Det är han som mördat och ställt till det.
En man som lustmördat en ung oskyldig flicka och som Irina tycker är värd att ta i försvar
och vittna falskt för. Hon har valt att inte ta avstånd från honom. Därmed tar hon inte
heller avstånd från gärningen som han begick.

Det är så sjukt skamlöst så hälften kunde vara nog. Hon ska inte ha ett jävla öre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in