Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-18, 10:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Angående vittnet som blir påsprunget vid trappkrönet. Punkt 4.

Utpekandet av Christer Pettersson kommer sju år efter rättegångarna, tycker du det är övertygande? Varför ger han sig inte till känna 1988-89, Dammegårds totala brist på källkritk visar sig ännu en gång.

Jämför med Margareta Storbjörk och Anneli Korhonen som lämnar sina uppgifter om grandmannen en och två dagar efter MOP, efter många försök till blockerade tipstelefoner.
Citera
2016-05-18, 12:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det hu mycket väl vet gjort flerfaldiga gånger. Bara att använda sökfunktionen bland äldre inlägg.
Det vet jag inte alls. Ge bara en uppgift som utesluter att CP stod vid Dekorima!
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Utpekandet av Christer Pettersson kommer sju år efter rättegångarna, tycker du det är övertygande? Varför ger han sig inte till känna 1988-89, Dammegårds totala brist på källkritk visar sig ännu en gång.

Jämför med Margareta Storbjörk och Anneli Korhonen som lämnar sina uppgifter om grandmannen en och två dagar efter MOP, efter många försök till blockerade tipstelefoner.
Jag har inte påstått att mina fem uppgifter är ovedersägliga, men det är uppgifter som motsäger en trådsanning som inte är byggd på några uppgifter alls, utom möjligen på LJs senaste uppgift.

Dammegård har ingenting med uppgiften att göra annat än att han återgivit den. Och vittnet kontaktade polisen strax efter mordet, men utan att bli kontaktad tillbaka.

Retorik för att dölja fakta säger det mesta om denna trådsanning.
Senast redigerad av iesho 2016-05-18 kl. 12:08.
Citera
2016-05-18, 15:27
Medlem
Angående "trappvittnet". Det var helt nytt för mig. Missat.

Men om denna person också sedan pekar ut CP, borde han då inte vittnat i tingsrätten?
Borde inte första förhörsprotokollet gjorts offentligt?
Citera
2016-05-18, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Törnemans bild påminner om DF; kanske mer inblandad än vi tror

Tja u vart fall blev han så prococerad att han började berätta om en Barbrogrupp tillhörig SB som kombinerade spaning för stickinguppdrag i krigstid med privat narkotikaspaning som varit i området vid tiden för mordet.
Citera
2016-05-18, 19:35
Medlem
Citat:
Du låter som en korrumperad pamp inför en förmodat svag revisor.

Hovrätten ansåg att det ställt utom rimliga tvivel att CP observerats utanför biografen Grand.
IM och AD ansåg att den man de uppfattade som mördaren var lik CP.
LP har sagt att det var CP som stirrat på henne från Dekorima, utan tvivel.
Ett vittne vid trappkrönet blev påsprungen av någon som var lik CP och som sprang till vänster.
CP sa till Fyllking att han sprang till vänster efter mordet.
Vittnet CB såg någon som liknade CP komma springande norrut på Döbelnsgatan vid tiden efter MOP.

Försök igen!

Egentligen förstår jag ju hur sånt här uppstår. Saker som inte stämmer framläggs som axiom, trots att de är mycket enkla att med små ansträngningar vederlägga.

Om du med "Hovrätten ansåg att det ställt utom rimliga tvivel att CP observerats utanför biografen Grand" menar att deras samlade utlåtande (dom) på något sätt antyder att de anser det bevisat att han fanns där, så är det helt enkelt inte sant. Det är faktiskt tvärtom. Det är verkligen tvärtom. De anser (jag vill vara jättetydlig här) att det INTE är bevisat att han fanns vid Grand. Det finns inte minsta möjlighet att missförstå dem här. Det är dessutom enkelt att kolla.

Jag har också roat mig med att titta i mina anteckningar om vad IM sa till samma hovrätt, när de undrade om det var Christer som han såg vid mordplatsen. Det finns ingen möjlighet att missförstå honom här. IM är för övrigt under ed, och något utpekande är det naturligtvis inte frågan om. Att en person är lik en annan kan knappas vara ett brott, och på 70 meters håll mitt i natten kan det inte vara särskilt graverande att vara utpekad såsom lik någon. Tyvärr har jag inte haft tid att studera AD's utlåtande i hovrätten ännu, men jag återkommer i ärendet.

Dina uppgifter om LP stämmer bra. Men hovrätten, som du framhåller som stöd för ditt tidigare bevis, håller inte hennes uppgifter för troliga. Men den man hon beskriver i hovrätten stämmer visserligen bättre in på en annan person. Synd att de inte träffades face to face.

-----------
Edit: Såg att det redan utvecklats en diskussion runt dessa kontroversiella "trådsanningar". Får nog erkänna att mvagrippa bemöter det hela på ett mycket bra och redigt sätt.
Senast redigerad av Moplp 2016-05-18 kl. 19:42.
Citera
2016-05-18, 19:52
Medlem
Citat:
Det vet jag inte alls. Ge bara en uppgift som utesluter att CP stod vid Dekorima!

Christer är den enda personen i hela världen som har papper på att han är oskyldig. Det är mycket noga prövat i två instanser, och jag kan inte påstå att juristdomarna i varesig tingsrätten eller hovrätten har gjort någon felaktig bedömning. Att de politiskt tillsatta (och i min mening amatörmässiga) nämndemännen valde att blunda för fakta är en skandal.

Om du söker bevis för att Christer inte fanns vid Dekorima så finns ju alltid Algot Å. Nu vet jag inte om han är mer eller mindre trovärdig är Lisbet, men det vet å andra sidan ingen annan heller.
Citera
2016-05-18, 19:55
Medlem
Har någon annan tänkt tanken att den okända person Ljungqvist omtalar i förhör, som rör sig snabbt mot Kungsgatan mycket kort stund efter skottlossningen, faktiskt kan vara fråga om Christer Pettersson?
Citera
2016-05-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Har någon annan tänkt tanken att den okända person Ljungqvist omtalar i förhör, som rör sig snabbt mot Kungsgatan mycket kort stund efter skottlossningen, faktiskt kan vara fråga om Christer Pettersson?

Ja. Och det finns ingenting som tyder på att det faktiskt var en person han såg. Ingen annan har sett en sådan person, inte ens malmöbon som satt i sin bil åtta meter ifrån och tittade mördaren rakt i ansiktet i skottögonblicket, och borde ha haft en sådan springande person helt i siktfältet. Malmöbon fick förresten se kulan slå ner bredvid bilen, vilket resulterade i ett snömoln efter nedslaget.

Chevamannen är oerhört otydlig i rättegångarna med vad han har sett. Ett ljusfenomen, säger han. Kanske snörök efter kulan, säger jag.
Citera
2016-05-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Ja. Och det finns ingenting som tyder på att det faktiskt var en person han såg. Ingen annan har sett en sådan person, inte ens malmöbon som satt i sin bil åtta meter ifrån och tittade mördaren rakt i ansiktet i skottögonblicket, och borde ha haft en sådan springande person helt i siktfältet. Malmöbon fick förresten se kulan slå ner bredvid bilen, vilket resulterade i ett snömoln efter nedslaget.

Chevamannen är oerhört otydlig i rättegångarna med vad han har sett. Ett ljusfenomen, säger han. Kanske snörök efter kulan, säger jag.

Nej, du har missförstått uppgiften totalt. Det är alltså INTE fråga om en person som sprungit ifrån brottsplatsen, utan en person som rört sig bort kvickt från de nära omgivningarna i nära anslutning till att skotten har avlossats. Dvs, ingen gärningsman utan någon annan oidentifierad person. Vilket kan omtala en individ som har egna oegentligheter att dölja.
Citera
2016-05-18, 20:30
Medlem
WT-männen går ju knappast att undvika. Antagligen är jag ensam om mina åsikter här, men jag misslyckas med att inse det självklara att de skulle ha haft med mordet att göra.

Om det nu fanns ett gäng ute på kvällen, och det får vi anse troligt, så har vi ju till att börja med ingen aning om vilka syften de har haft. Deras uppgift kan således mycket väl ha varit att spana på Palme (troligt - han var sannolikt förföljd), alternativt Sigge (troligt - han var ju under TK), alternativt vilka andra ljusskygga eller ärliga avsikter som helst inklusive privatknäckande knarkspanare (troligt - var det inte det den här Barbro sysslade med?). Det skulle väl alltså snarast vara förvånande om det INTE fanns några WT-män ute.

Sannolikt fanns alltså tre grupperingar ute med WT. Tror ni att det, utöver dessa, fanns fler intressegrupper ute, som senare sköt Olof, eller tror ni att det var någon av dessa? Samarbetade de? Kan det finnas WT-män som inte är inblandade? I så fall, kan samtliga vara oskyldiga?

Ibland framförs det att om man nu var WT-man ute i "icke Palmemordsärende" den kvällen, i de kvarteren, så hade man väl trätt fram om man inte hade haft något att dölja? Jo, men eftersom ingen gör just det, måste det ju betyda att man i så fall anser att det bara precis denna kvällen hade samtliga WT-män något med mordet att göra.

Jag vet inte, men efter att ha sett vad som hände med VG, PKK, CG så hade jag passat mig jävligt noga för att gå till polisen och avslöja att jag var ute på Tunnelgatan klockan 23:21 och "spanade på skumma langare / skuggade Palme för att se till att han inte sålde ut oss till ryssen / jobbade över ideellt för att kartlägga kunder till A-turen" den där kvällen, men jag lovar på scoutheder att jag inte sköt honom, dagens sanning. "Va, beväpnad? Jo det kan väl hända, men jag skulle aldrig skjuta Palme, inte".

Kanske var Tell me more och one more Pilz ute och extraknäckte. Och blev sedda, men inte identifierade. Aldrig i livet att de skulle avslöja det, trots att de skulle vara 110% oskyldiga och lika förvånade som alla andra över den där dåren som sköt ner OP mitt framför näsan på alla.
Citera
2016-05-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Nej, du har missförstått uppgiften totalt. Det är alltså INTE fråga om en person som sprungit ifrån brottsplatsen, utan en person som rört sig bort kvickt från de nära omgivningarna i nära anslutning till att skotten har avlossats. Dvs, ingen gärningsman utan någon annan oidentifierad person. Vilket kan omtala en individ som har egna oegentligheter att dölja.

Jag kanske missförstår dig totalt. Men om din fråga gäller vad Chevamannen såg "passera igenom mordplatsen" oerhört fort, så framstår det i alla fall i rättegångarna som om han anser att det är ett ljusfenomen, inte en person.
Citera
2016-05-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jag kanske missförstår dig totalt. Men om din fråga gäller vad Chevamannen såg "passera igenom mordplatsen" oerhört fort, så framstår det i alla fall i rättegångarna som om han anser att det är ett ljusfenomen, inte en person.

Ja men det är flera år senare, det får man inte glömma. Folk förvanskar, förtränger, glömmer bort. Och verkligen med bistånd av utredare och annat löst folk i det här fallet. Ett tips är att läsa polisförhören med Ljungqvist igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in