Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-18, 22:37
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Har någon annan tänkt tanken att den okända person Ljungqvist omtalar i förhör, som rör sig snabbt mot Kungsgatan mycket kort stund efter skottlossningen, faktiskt kan vara fråga om Christer Pettersson?

Kanske. Problemet är bara det att Pettersson har observerats på andra platser och tidpunkter som gör det omöjligt för honom att befinna sig på Sveavägen kl 23:21.
Citera
2016-05-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Kanske. Problemet är bara det att Pettersson har observerats på andra platser och tidpunkter som gör det omöjligt för honom att befinna sig på Sveavägen kl 23:21.

Vad tänker du på då?
Citera
2016-05-18, 22:49
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Vad tänker du på då?

Pettersson observerades i samband med pendeltågsfärden och naturligtvis också av snubben som inkvarterade i CPs lägenhet vid tillfället. Enligt första förhöret med karln i lägenheten (som jag glömt namnet på) så heter det att CP kom hem vid tolvtiden. Detta vittne manipulerades sedan av polisen till att bli helt oanvändbart. Men försökte helt enkelt enkelt pressa honom till att CP kom hem senare.
Tidiga förhör är i regel mer korrekta.
Det går inte att ta sig från sveavägen till rotebro på under 40 minuter mitt i natten annat än möjligen med bil. Och det skulle ju i Petterssons fall ha blivit taxi. Gissa om taxichaffisen skulle ha blivit föremål för polisens intresse om någon sådan fanns....
Citera
2016-05-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Pettersson observerades i samband med pendeltågsfärden och naturligtvis också av snubben som inkvarterade i CPs lägenhet vid tillfället. Enligt första förhöret med karln i lägenheten (som jag glömt namnet på) så heter det att CP kom hem vid tolvtiden. Detta vittne manipulerades sedan av polisen till att bli helt oanvändbart. Men försökte helt enkelt enkelt pressa honom till att CP kom hem senare.
Tidiga förhör är i regel mer korrekta.
Det går inte att ta sig från sveavägen till rotebro på under 40 minuter mitt i natten annat än möjligen med bil. Och det skulle ju i Petterssons fall ha blivit taxi. Gissa om taxichaffisen skulle ha blivit föremål för polisens intresse om någon sådan fanns....

Du tänker på Ulf Spinnars antar jag. Visst har du poänger.

Jag anser att det inte finns något "alibi" på det sättet för Christer Pettersson. Han kan mycket väl kommit hem en passande tid för att ha varit kring Sveavägen vid tidpunkten för brottet. Att somna på ett pendeltåg med amfetamin i fickan är inte särskilt troligt om du tänker efter. Och Åsell och Holm var osäkra, och inte minst fanns tveksamheter kring deras allmänna trovärdighet. Och med tanke på vad CP uppgav till Lillemor Östlin är det ingen omöjlighet anser jag att han faktiskt befann sig på Sveavägen vid tidpunkten för mordet. Och då kom Ljungvists iakttagelse upp och tanken slog mig. Är ju en möjlighet i alla fall.
Citera
2016-05-18, 23:16
Medlem
Nå, någon som hittat något kring tänkbara "Barbro"? Arbetsplatser ,kontakter etc???? Ni är ju duktiga att gräva. Eller är det konstruktivt att köra CP diskussioner i repris istället med start om igen på ruta noll och och Ihesos eminenta tomma retorik med omvänd bevisföring!

Som alla vet är CP spåret avfört sedan 10 år även inom PU även om vissa låtsas som det regnar kanske av prestigeskäl. Hur skall man försvara att man drivit åt helvete fel spår trots påpekanden ända sedan GK?
Citera
2016-05-19, 00:29
Medlem
En av de personer som jag tycker är svår att få kläm på är Lingärde , hur mycket substans finns det i hans uttalanden?

Stämmer det att han liksom Martinger blev trakasserad av okända personer?

Vilken grupp skulle de hotfulla personerna komma ifrån. Stay Behind, Säpo, Must eller någon annan grupp?
Citera
2016-05-19, 00:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nå, någon som hittat något kring tänkbara "Barbro"? Arbetsplatser ,kontakter etc???? Ni är ju duktiga att gräva. Eller är det konstruktivt att köra CP diskussioner i repris istället med start om igen på ruta noll och och Ihesos eminenta tomma retorik med omvänd bevisföring!

Som alla vet är CP spåret avfört sedan 10 år även inom PU även om vissa låtsas som det regnar kanske av prestigeskäl. Hur skall man försvara att man drivit åt helvete fel spår trots påpekanden ända sedan GK?

En utgångspunkt man idag borde kunna vara på det klara med, är att:

1. Det finns ingenting, absolut ingenting, som tyder på att det är ett så kallat vansinnesbrott, eller att GM är av en typ som utfört brottet av impuls eller av slumpvisa händelser som leder fram till brottet.

2. GM m.fl har helt eller delvis på ett aktivt sätt drivit på händelseförloppet under tid för att brottet ska utmynna i en i förväg bestämd riktning.

Dvs att GM är flera personer som inte inväntar att rätt läge för brottets utgång ska uppstå av sig själv, tvärtom driver de själva på och skapar på så vis rätt läge.
Citera
2016-05-19, 00:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En av de personer som jag tycker är svår att få kläm på är Lingärde , hur mycket substans finns det i hans uttalanden?

Vilken grupp skulle de hotfulla personerna komma ifrån. Stay Behind, Säpo, Must eller någon annan grupp?

Det kan vara vilken som, men, de driver en egen agenda, inte sin organisations officiella hållning.
Citera
2016-05-19, 02:20
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Hoten mot Lingärde och familjen
http://www.politiskamord.com/marjasin.pdf
Sid 15 av 16 (sid 60)
Ulf Lingärde: - Det finns ett par, ett antal säkerhetstjänster i landet som inte är allmänt kända som huserar regionalt på militärområdena. Det var en sådan, eller anställda i en sådan organisation som extraknäckte privat.
Citera
2016-05-19, 05:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Egentligen förstår jag ju hur sånt här uppstår. Saker som inte stämmer framläggs som axiom, trots att de är mycket enkla att med små ansträngningar vederlägga.

Om du med "Hovrätten ansåg att det ställt utom rimliga tvivel att CP observerats utanför biografen Grand" menar att deras samlade utlåtande (dom) på något sätt antyder att de anser det bevisat att han fanns där, så är det helt enkelt inte sant. Det är faktiskt tvärtom. Det är verkligen tvärtom. De anser (jag vill vara jättetydlig här) att det INTE är bevisat att han fanns vid Grand. Det finns inte minsta möjlighet att missförstå dem här. Det är dessutom enkelt att kolla.

Jag har också roat mig med att titta i mina anteckningar om vad IM sa till samma hovrätt, när de undrade om det var Christer som han såg vid mordplatsen. Det finns ingen möjlighet att missförstå honom här. IM är för övrigt under ed, och något utpekande är det naturligtvis inte frågan om. Att en person är lik en annan kan knappas vara ett brott, och på 70 meters håll mitt i natten kan det inte vara särskilt graverande att vara utpekad såsom lik någon. Tyvärr har jag inte haft tid att studera AD's utlåtande i hovrätten ännu, men jag återkommer i ärendet.

Dina uppgifter om LP stämmer bra. Men hovrätten, som du framhåller som stöd för ditt tidigare bevis, håller inte hennes uppgifter för troliga. Men den man hon beskriver i hovrätten stämmer visserligen bättre in på en annan person. Synd att de inte träffades face to face.

-----------
Edit: Såg att det redan utvecklats en diskussion runt dessa kontroversiella "trådsanningar". Får nog erkänna att mvagrippa bemöter det hela på ett mycket bra och redigt sätt.
Fem vittnesmål i hovrätten gällde iakttagelser beträffande vad som tilldragit sig utanför biografen efter kl 23. Hovrätten kom till slutsatsen att det som ett resultat av särskilt två vittnesmål förelåg en betydande sannolikhet för att Pettersson befunnit sig utanför Grand när makarna Palme lämnade biografen men att en viss tveksamhet likväl kvarstod.

Vägen från Grand till brottsplatsen. Ett vittne, som den kvällen arbetat i ett gatukök på Sveavägen utanför Adolf Fredriks kyrkogård, uppgav att han sett makarna Palme och en man, som han senare identifierat som Christer Pettersson, passera honom vid 23-tiden. Hovrätten ansåg dock att någon säker slutsats inte kunde dras av vittnesmålet.

Brottsplatsen.
De vittnen som sett skotten avlossas hade iakttagit enbart makarna Palme och gärningsmannen på själva brottsplatsen. Hovrätten fann därför utrett att gärningsmannen var identisk med den man som efter skotten sprungit iväg in på Tunnelgatan. Lisbeth Palme, som vid en videokonfontration i december 1988 hade identifierat Christer Pettersson som den man som hon sett på brottsplatsen, pekade även i hovrätten ut honom som gärningsman. Hovrätten ansåg sig inte ha skäl att ifrågasätta att hennes uppgift verkligen återgav hennes minnsesbild men diskuterade hur tillförlitlig denna minnesbild var. Enligt hovrätten förelåg det ett betydande utrymme för att hon kunde ha misstagit sig vid identifieringen vid videokonfrontationen, och det saknade självständigt bevisvärde att hon sedan vidhållit utpekandet.
Citera
2016-05-19, 05:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
En utgångspunkt man idag borde kunna vara på det klara med, är att:

1. Det finns ingenting, absolut ingenting, som tyder på att det är ett så kallat vansinnesbrott, eller att GM är av en typ som utfört brottet av impuls eller av slumpvisa händelser som leder fram till brottet.

2. GM m.fl har helt eller delvis på ett aktivt sätt drivit på händelseförloppet under tid för att brottet ska utmynna i en i förväg bestämd riktning.

Dvs att GM är flera personer som inte inväntar att rätt läge för brottets utgång ska uppstå av sig själv, tvärtom driver de själva på och skapar på så vis rätt läge.

1. Alt. En liten grupp passade på att fånga tillfället i flykten eftersom man redan befann sig i området av andra skäl.

2. Alt. Det var paret Palme som via sitt biobesök helt bestämde förutsättningarna. Där deras val att gå hem, och att välja just denna vägen för sin promenad, gav mordplatsen. Där man samtidigt valde att bortse från bostaden som alternativ. För det var just dit man var på väg, och med andra ord kunde förutses flera timmar i förväg. För mig tyder det på att man då i viss mån lät obekanta faktorer styra.
Citera
2016-05-19, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Fem vittnesmål i hovrätten gällde iakttagelser beträffande vad som tilldragit sig utanför biografen efter kl 23. Hovrätten kom till slutsatsen att det som ett resultat av särskilt två vittnesmål förelåg en betydande sannolikhet för att Pettersson befunnit sig utanför Grand när makarna Palme lämnade biografen men att en viss tveksamhet likväl kvarstod.

Vägen från Grand till brottsplatsen. Ett vittne, som den kvällen arbetat i ett gatukök på Sveavägen utanför Adolf Fredriks kyrkogård, uppgav att han sett makarna Palme och en man, som han senare identifierat som Christer Pettersson, passera honom vid 23-tiden. Hovrätten ansåg dock att någon säker slutsats inte kunde dras av vittnesmålet.

Brottsplatsen.
De vittnen som sett skotten avlossas hade iakttagit enbart makarna Palme och gärningsmannen på själva brottsplatsen. Hovrätten fann därför utrett att gärningsmannen var identisk med den man som efter skotten sprungit iväg in på Tunnelgatan. Lisbeth Palme, som vid en videokonfontration i december 1988 hade identifierat Christer Pettersson som den man som hon sett på brottsplatsen, pekade även i hovrätten ut honom som gärningsman. Hovrätten ansåg sig inte ha skäl att ifrågasätta att hennes uppgift verkligen återgav hennes minnsesbild men diskuterade hur tillförlitlig denna minnesbild var. Enligt hovrätten förelåg det ett betydande utrymme för att hon kunde ha misstagit sig vid identifieringen vid videokonfrontationen, och det saknade självständigt bevisvärde att hon sedan vidhållit utpekandet.

Problemet med CP är väl att det inte föreligger bevisning vare sig FÖR eller EMOT honom,( annat än efterkonstruktioner).

Hovrättens motivering till sitt formella beslut, frigiver CP från risken för fängelsestraff men stämplar honom indirekt som trolig mördare. Genom denna lösning tillses att relationen mellan familjen Palme/Socialdemokratin och polis/rättsväsende, bevaras. Dessutom rubbas ej allmänhetens tilltro till de senare. Jag tror att i en vanlig dom skulle dessa efterkonstruktioner, inte tagits någon hänsyn till.

Det är inte säkert att det är så men Hovrättens dom kan innehålla formuleringar som slipats på in i det sista för att kunna begrava hela eländet och dess kostnader.
Dessa diskussioner leder alltid till att tråden hamnar på ruta 1 igen.
Nya fakta måste sökas för att komma ur dagens status qou.

Därför anser jag alla stenar måste vändas på även om alla utom en är fel. En mödosam men intressant process där alla i tråden behövs för att komplettera varandras kunskaper och intressen.

Peace and love, brothers and sisters (MC5)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in