Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2016-05-18, 18:05
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Detta gäller visserligen många artister, ofta tex "feministiska" artister som Beyonce och Taylor Swift, men långt ifrån alla. Tex Coldplay får stå ut med många orättvisa sågningar från massmedia sedan flera år tillbaka. Detsamma gäller tex Green Day
Jo men varken Green Day eller Coldplay är väl stora på samma sätt som Beyonce, alltså inte förekommande på löpsedlar och förstasidor i dags och veckopress.

Själv drömmer jag mig tillbaka till den tiden då tidningarna enbart skrev om musiker på ett par nöjessidor långt bak i tidningen och det då handlade om musiken främst och inte om deras dansshow, kläder eller privatliv
Citera
2016-05-18, 18:18
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
De var väl banbrytande i den mening att de var det första riktigt stora superbandet. De var mer än bara ett band, de blev ett fenomen. Det hade väl inte riktigt hänt på en sådan global och världsomspännande nivå tidigare? (Möjligen Elvis?)
Det låter som ett cirkelresonemang, dom är stora för att dom var stora.
Citat:
Sen vill jag hävda att deras låtskatt är svår om än omöjlig att matcha. Svängarna de tog ut på sina album. Hur de gjorde konceptalbum, ändrade stil och image. Banbrytande helt enkelt.
Det är väl det rimligaste svar jag tycks kunna förvänta mig. Kanske borde jag nöja mig med det?
Citera
2016-05-18, 18:30
Medlem
En av de där fronterna där Beatles var banbrytande och frigörande var deras sätt att väva samman element från masskultur och "finkultur", high-brow/akademiska eller experimentella kulturyttringar. Före dem var de flesta poplåtar rätt osofistikerade, särskilt texterna. Jämför tidig 60-talspop och rock'n'roll med låtarna på Help! eller Revolver, det har definitivt hänt något. Texterna har en mer litterär finish utan att tappa stuket som just sångtexter, produktionen tar också helt andra chanser och lånar element från klassisk musik eller andra håll.

När det gäller produktionen och viljan att ta in nya "non-rocky" element i musiken så är George Martin förstås en nyckelperson, han jobbade innovativt och känsligt med att bygga de här mångskiktade och ibland paradoxala ljudbilderna, men öppenheten för det fanns ju även hos killarna i bandet. Beatles bidrog verkligen till att publiken vande sig vid att ett pop- eller rockband kan ta intryck av seriös litteratur, filosofi, film, klassisk musik etc - och ställa dessa lån tätt intill sin egen popbakgrund. Idag ser vi det som självklart, men när Beatles dök upp var "finkultur" och masskultur verkligen skilda världar, de uppfattades nästan som varandras raka motsatser.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-05-18 kl. 18:33.
Citera
2016-05-18, 18:55
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En av de där fronterna där Beatles var banbrytande och frigörande var deras sätt att väva samman element från masskultur och "finkultur", high-brow/akademiska eller experimentella kulturyttringar. Före dem var de flesta poplåtar rätt osofistikerade, särskilt texterna. Jämför tidig 60-talspop och rock'n'roll med låtarna på Help! eller Revolver, det har definitivt hänt något. Texterna har en mer litterär finish utan att tappa stuket som just sångtexter, produktionen tar också helt andra chanser och lånar element från klassisk musik eller andra håll.

När det gäller produktionen och viljan att ta in nya "non-rocky" element i musiken så är George Martin förstås en nyckelperson, han jobbade innovativt och känsligt med att bygga de här mångskiktade och ibland paradoxala ljudbilderna, men öppenheten för det fanns ju även hos killarna i bandet. Beatles bidrog verkligen till att publiken vande sig vid att ett pop- eller rockband kan ta intryck av seriös litteratur, filosofi, film, klassisk musik etc - och ställa dessa lån tätt intill sin egen popbakgrund. Idag ser vi det som självklart, men när Beatles dök upp var "finkultur" och masskultur verkligen skilda världar, de uppfattades nästan som varandras raka motsatser.
Alla svar har varit bra på olika sätt, men det här var nog det bästa hittills!
Citera
2016-06-23, 08:01
Medlem
Vad tycks om den nya dokumentären som kommer ut snart, om deras år av turnerande? Jag är överlycklig, då den verkar innehålla konsertfilmer som är utvecklade till HD, fanns även Washington 64 i färg på trailern! Tror även att det finns material som de spelade in backstage som också är HD!

https://m.youtube.com/watch?v=Mj0KLrrl2rs
Citera
2016-06-24, 09:43
Bannlyst
The White Album är ett mästerverk. Håller hög klass hela tiden. Sköna låtar hela tiden.

A Hard Day Night håller jag dock som nummer 1.
Citera
2016-06-24, 10:24
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
The White Album är ett mästerverk. Håller hög klass hela tiden. Sköna låtar hela tiden.
Även Revolution 9?
Citera
2016-06-24, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Även Revolution 9?

Ingen skiva är perfekt rakt igenom. Ett dåligt spår av 30 får väl anses vara mer än godkänt!
Citera
2016-06-24, 10:56
Medlem
Oakenshields avatar
Jag vidhåller min åsikt om albumet som något överskattat. En drös låtar jag lätt kunde vara utan. Punkt och slut och glad jävla midsommar!

Citera
2016-07-14, 00:16
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Ingen skiva är perfekt rakt igenom. Ett dåligt spår av 30 får väl anses vara mer än godkänt!

Vi kan kanske utöka till minst två dåliga spår. Wild Honey Pie räknas knappast som någon av The Beatles bättre låtar.
Citera
2016-07-15, 11:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Vi kan kanske utöka till minst två dåliga spår. Wild Honey Pie räknas knappast som någon av The Beatles bättre låtar.

Underbar Macca-låt, härlig pastisch på 20 och 30-talets jazziga music hall. White Album hade varit betydligt fattigare utan den! (smaken dock som baken, som sagt).
Citera
2016-07-15, 18:47
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

Underbar Macca-låt, härlig pastisch på 20 och 30-talets jazziga music hall. White Album hade varit betydligt fattigare utan den! (smaken dock som baken, som sagt).

Jag misstänker att du menar "Honey Pie", som är underbar. Macca har sagt att han försökte sjunga som en "fag" för att få den rätta stämningen.

"Wild Honey Pie" är det nog ingen som tar på allvar, inte ens grabbarna i bandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in